بازدید 15162
۸
کارشناسان آمریکایی پاسخ دادند:

آیا ایران هسته‌ای، بزرگترین تهدید برای جهان است؟

اظهارات نسنجیده و بعضاً عجیب و غریب «میت رامنی»، کاندیدای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در هفته‌های اخیر، بسیار در معرض توجه بوده و در عین حال، مباحث کار‌شناسی زیادی را نیز برانگیخته است. در آخرین مورد، یک نشریه آمریکایی با انجام نظرسنجی، دیدگاه کار‌شناسان آمریکایی درباره میزان تهدیدآمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را بررسی کرده است.
کد خبر: ۲۶۳۹۰۳
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۰ 08 August 2012
اظهارات نسنجیده و بعضاً عجیب و غریب «میت رامنی»، کاندیدای جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در هفته‌های اخیر بسیار در معرض توجه بوده و در عین حال، انتقادات بسیاری را نیز برانگیخته است. آخرین دست از این انتقادات، به اظهارات تند وی درباره ایران مربوط می‌شود.

به گزارش «تابناک»، رامنی در سفر اخیر خود به سرزمین‌های اشغالی، اظهارات تندی را درباره ایران و مسأله هسته‌ای ایران مطرح کرد؛ از جمله اینکه در مصاحبه‌ای مدعی شد، در صورت دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، این کشور خطرناک‌ترین تهدید را متوجه جهان، ایالات متحده و موجودیت اسرائیل خواهد کرد.

در همین باره، نشریه آمریکایی «نشنال ژورنال»، به تازگی یک نظرسنجی از متخصصان امنیتی ایالات متحده انجام داده که نتایج آن امروز در سایت این نشریه و همچنین نشریه «آتلانتیک» منتشر شده که بنا بر آن، این متخصصان، مخالف دیدگاه‌های رامنی هستند.

بر پایه نتایج این نظرسنجی، ۷۳ درصد از متخصصان امنیتی مصاحبه شده بر این باورند که ایران، آن گونه که رامنی می‌گوید، بزرگترین تهدید جهانی نیست.

به نوشته این روزنامه، هرچند شماری از این افراد می‌گویند که دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، اثرات بی‌ثبات کننده‌ای بر خاورمیانه دارد و تلاش‌های معطوف به منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را از بین می‌برد، اما با عقیده رامنی موافق نیستند.


یکی از این متخصصان می‌گوید: «چنین چیزی اثرات منفی غیرقابل تخفیفی بر منافع آمریکا دارد؛ اما این بزرگترین تهدید امنیتی که ایالات متحده یا جهان با آن روبه‌روست، به شمار نمی‌رود».

یکی دیگر از این افراد بر این باور است: «اگر ایران ـ یا هر کشور دیگری ـ واقعاً بخواهد هسته‌ای شود، دنیا نمی‌تواند کار زیادی برای جلوگیری از آن انجام دهد. چنین اظهارنظرهایی، در صورتی که ایران واقعاً به این نقطه نزدیک شود، فضای مانور شما را محدود می‌کند، موجب می‌شود ناتوان به نظر بیایید و همچنین چشم ما را به دیگر چالش‌ها می‌بندد».

افزون بر این، متخصصان یاد شده بر این باورند که تهدید ایران در صورت دستیابی به سلاح هسته‌ای را می‌توان هم‌راستا با شمار دیگری از تهدیدات، از جمله تهدیدات سایبری و نیز تغییرات آب و هوایی در نظر گرفت.
 
بر همین اساس، یکی دیگر از متخصصان مورد مصاحبه می‌گوید: «ایران مسلح به سلاح هسته‌ای، تهدید بسیاری را متوجه دیگران می‌کند. اما دیگر سناریو‌ها نیز حالتی مشابه دارند: سقوط دولت در پاکستان که امنیت سلاح‌های هسته‌ای این کشور را زیر سؤال می‌برد، حمله پاکستان به هند که می‌تواند به جنگ هسته‌ای بینجامد و تجزیه قدرت در کره شمالی یا اقدامات ‌گاه و بیگاه رهبران آن».

یکی دیگر از این افراد، به خود اسرائیل اشاره کرده و می‌گوید: «بزرگترین تهدید برای جهان، بدون‌گمان اسرائیل مسلح به سلاح‌های هسته‌ای است که هر روز ایران را تهدید به حمله می‌کند و می‌تواند آمریکا را به ناگزیر درگیر جنگی در خاورمیانه کند... با وجود بیش از دویست کلاهک هسته‌ای در اسرائیل و نیز سلاح‌های هسته‌ای دیگر همسایگان (پاکستان و هند که متحد آمریکا هستند) ایران همه دلایل لازم برای تمایل به هسته‌ای شدن را دارد».

نشنال ژورنال به اظهارات شمار دیگری از این متخصصان نیز اشاره می‌کند که همگی معتقد به اغراق رامنی و دیگر دولتمردان آمریکایی درباره تهدید هسته‌ای ایران هستند.

البته باید توجه داشت که ایران بار‌ها اعلام کرده به هیچ وجه به دنبال سلاح هسته‌ای نیست و برنامه هسته‌ای موجود، تنها تأمین کننده اهداف صلح‌آمیز خواهد بود. با این حال، نظرسنجی اخیر نشان می‌دهد که حتی در صورت نبود چنین دیدگاهی در ایران، باز هم برنامه هسته‌ای ایران، تهدیدی برای صلح جهانی نمی‌شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۲
انتشار یافته: ۸
ايمان حزب الله بزرگترين تحديد بر عليه شياطين جهان است
این مرد ک آمریکای یعنی میت رامنی یک فرد احمق وتهی مغز است با این یاوه گوییها ودم تکان دادن ها به صهیونیستها می خواهد نوکری خودرا ثابت کند تا رای بیشتر جمع آوری کند
شما هم یک نظرسنجی در مورد آمریکای هسته ای بگذارید.
باید هم از ایران بترسن چون قدرتمند ترین دشمنشون ایران...
اگر غربی ها به صحبت مقام معظم رهبری مبنی بر حرام بودن استفاده از این سلاح باور داشتند این قبیل موضع گیری های سطحی انجام نمی شد. به نظر من رسانه های داخل موظف به انعکاس این دیدگاه دارند.
اگه بده چرا اونا دارن اگه خوبه چرا ما نداشته باشیم؟
دستیابی ایران به سلاح هسته ای در منطقه ای که کشورهای دیگر نیز به این سلاح مسلح هستند میتواند تعادلی را ایجاد کند که سالهاست ابر قدرتها به آن متکی هستند. اگر نیت تعادل باشد، لازم است. اصل بازدارندگی متعادل کننده نیات تهاجمی به منطقه است. اما باید به یکباره و به اندازنده کافی قدرتمند باشد تا حرکات خصمانه را متوقف کند
همین چند سال پیش که طراز بازرگانی ژاپن که از اقمار آمریکاست به نفع ژاپن بهم خورد و ژاپنی ها حاضر به خرید قطعات یدکی ساخت آمریکابرای خود رو های ژاپنی نشدند یکی از مقامات بلند پایه سنا ژاپنی ها را تهدید به تکرار انفجار اتمی قارچ گونه هیرو شیما کرد مردم آمریکا در نظر سنجی ها نمی پرسند با همین تند روی ها بالغ بریک میلیون عراقی کشته شدند نمی پرسند که حمایت از دیکتاتور های خون ریز یعنی چه نمی پرسند که مردم افریقا چگونه توسط نخبه های آمریکایی موش آزمایشگاهی می شوند نمی پرسند فروش سلاح به کودن های مرتجع چه معنایی دارد ؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
آخرین اخبار
وب گردی