بازدید 10376

احمدی­ نژاد به مکه برود یا نرود؟!

کد خبر: ۲۶۳۳۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۷ 06 August 2012
تهران امروز در سرمقاله خود با عنوان«اجلاس مکه؛ حضور یا عدم حضور ایران؟» نوشت:

*احتمال سفر رئیس جمهور به عربستان جهت شرکت در اجلاس اضطراری سران کنفرانس اسلامی در مکه مکرمه، بحث هایی را در محافل مختلف در پی داشته است .در این مباحث معمولا دو دسته از استدلال ها در خصوص مطلوب یا نامطلوب بودن چنین سفری مطرح می‌شود. گروهی از تحلیلگران بر این اعتقادند که اجلاس مکه موقعیتی برای طرح دیدگاههای جمهوری اسلامی ایران و نیز رایزنی پیرامون مسائل مبتلا به جهان اسلام است و سیاست خارجی کشور نباید از چنین فرصتی به راحتی عبور کند.در مقابل، مخالفان چنین سفری موضوع نامطلوب بودن سفر را در متن روابط ایران و عربستان به عنوان میزبان و درخواست کننده برقراری نشست تحلیل می‌کنند و معتقدند که در چنین شرایطی چنین سفری نمی‌تواند تامین کننده منافع کشور باشد.

*نویسنده خود را جزو گروه دوم می داند و باور دارد که اقدام به چنین سفری از سوی رئیس جمهور در چنین موقعیتی نمی‌تواند مناسب ارزیابی شود. سیاست خارجی و مجموعه تحرکات یک کشور در حوزه خارجی معطوف به تامین منافع ملی است و از این چشم‌انداز؛ به دلایل مختلف سفر به مکه و شرکت در چنین اجلاسی نمی‌تواند تامین کننده منافع ما تلقی شود. در ادامه می‌کوشیم تا ادله خود برای این دیدگاه را مطرح نمائیم.

*عربستان به عنوان درخواست کننده برگزاری اجلاس اضطراری و نیز میزبان آن، با چه هدفی در پی برگزاری چنین اجلاسی است؟دو هدف اولیه و محوری این نشست را می‌توان از زمان تعیین شده برای برگزاری نشست و نیز موضوع محوری اجلاس دریافت.زمان درخواست برگزاری نشست در اواخر ماه رمضان، تنها فاصله زمانی اندکی به برگزاری اجلاس غیرمتعهدها در تهران دارد و می‌توان به خوبی هدف اولیه ریاض از این نشست را تحت الشعاع قرار دادن اجلاس تهران و نیز نوعی هماوردطلبی در عرصه دیپلماسی و رایزنی‌های بین‌المللی ارزیابی کرد. طبعا عربستان تمام تلاش خود را برای برگزاری باشکوه تر نشست مکه و از سوی دیگر ترغیب دیگران برای عدم حضور یا حضور سطح پایین در اجلاس تهران به کار خواهد بست تا از معانی نمادین این قدرت نمایی بر علیه ایران استفاده نماید.

*سوی دیگر ماجرا و هدف عربستان از برگزاری چنین نشستی را می توان در موضوع نشست یعنی بحث پیرامون سوریه مشاهده کرد.عربستان در آخرین تلاش خود علیه سوریه موفق شد همراهی 133 کشور را در مجمع عمومی سازمان ملل علیه سوریه به دست آورد.طبعا سران ریاض تمایل دارند تا اجلاس مکه را به نشست کشورهای اسلامی مخالف نظام سوریه بدل کنند و آن را مکمل قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل قرار دهد.شواهد و قرائن نیز نشان دهنده آن است که به رغم وجود حامیانی برای سوریه در میان کشورهای اسلامی، عربستان و مجموعه مخالفان در تحقق هدف خود موفق خواهند شد و نشست با صدور قطعنامه ای تند علیه سوریه به پایان خواهد رسید.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی