بازدید 14985
رییس کمیسیون برنامه و بودجه

به سمت جمعیت 150 میلیونی حرکت کنیم

کد خبر: ۲۶۳۱۷۵
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۴ 05 August 2012
حجت‌الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم گفت: با سیاست گذاری درست می توان به سمت جمعیت 150 میلیون نفری حرکت کنیم، اما این روش باید کاملا حساب شده و براساس توزیع جغرافیایی و حتی توزیع قومیتی باشد.  

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با خبرگزاری حوزه با تاکید بر اینکه هم کنترل جمعیت و هم رشد جمعیت باید منطقی صورت بگیرد گفت: اکنون نرخ رشد جمعیت ایران به صورت میانگین نزولی شده و کاهش پیدا کرده به طوری که در آینده نه چندان دور، شاهد پیری جمعیت کشور خواهیم بود.

حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم با اعلام اینکه امروزه بسیاری از کشورهای اروپایی دچار پیری جمعیت  شده اند گفت: کشورهای فرانسه، ایتالیا و انگلیس از جمله این کشور هاست  که سالهاست برای جبران گذشته، به ترویج رشد زاد و ولد گام برداشته اند.

وی با اعلام اینکه نرخ پیری جمعیت در این کشورها به گونه ای شده که هزینه زندگی بازنشستگان بر هزینه زندگی متوسط و متعارف مردم غلبه میکند گفت: این کشورها ناچار شده اند سن بازنشستگی را بالا ببرند به نوعی که در برخی از این کشورها سن بازنشستگی به 65 و حتی 70 سال رسیده است.

نماینده تهران با تاکید بر اینکه ما باید پیشگیری کنیم تا چنین اتفاقی در کشور ما نیفتد گفت: معتقد هستم سیاست تنظیم جمعیت اقتضا میکند که این کار کاملا پخته و حساب شده باشد. مانند اینکه تشویق کنیم خانواده هایی که بدون فرزند هستند، فرزند دار بشوند و اگر فرزند دار شدند، از فلان امتیاز هم برخوردار شوند. یا خانواده هایی که یک یا دو فرزند دارند، سومی را هم داشته باشند نه اینکه خانواده هایی که 7 فرزند دارند بگوییم سراغ فرزند هشتمی بروند!

حجت‌الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم با تاکید بر اینکه آنچه مهم است، باید بیشتر سعی کنیم تا رشد جمعیت در روستاه‌هایی که در حال خالی شدن از سکنه است، و شهرهایی که جمعیت آن کاهش پیدا کرده، افزایش یابد.

وی یادآور شد:‌با سیاست گذاری درست ، میشود به سمت  جمعیت 150 میلیون نفری حرکت کنیم، اما این افزایش جمعیت باید کاملا حساب شده ، بر اساس توزیع جغرافیایی و حتی توزیع قومیتی باشد.

نماینده تهران با تاکید بر اینکه رشد جمعیت باید به نوعی باشد که توازن جمعیت حفظ شود گفت: باید رشد جمعیت اصلاح شود تا شاهد این نباشیم که رشد ناهماهنگ و ناهمگون رخ بدهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم تاکید کرد: نباید آن خانواده هایی که در هزینه های عادی زندگی و حتی نان شبشان درمانده هستند، تشویق به آوردن بچه جدید کنیم، زیرا در این صورت خانواده های بیشتری به خیل فقرا افزوده میشوند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل