بازدید 13006

از سرگيري خريد نفت ايران

کد خبر: ۲۶۲۴۹۷
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۲ 02 August 2012
در حالي كه رسانه‌هاي غربي از اثرگذاري تحريم نفتي ايران خبر مي‌دهند، اما برخي مشتريان عمده نفتي ايران ديروز از تصميم براي بازگشت و از سرگيري خريد نفت ايران خبر دادند.

به گزارش جام جم آنلاین ، ديروز سه كشور كره جنوبي، هند و ژاپن كه پيشتر به دلايلي چون بيمه نبودن نفتكش‌هاي حامل نفت ايران، خريد نفت خود از ايران را كاهش داده بودند، اعلام كردند با پذيرش پيشنهاد ايران مبني بر بيمه شدن نفتكش‌ها توسط بيمه ايراني خريد نفت از ايران را از سرمي‌گيرند.

یک مقام شرکت پالایشگاهی هیوندای کره جنوبی اعلام کرد مذاکرات این شرکت با ایران در مراحل پایانی قرار دارد و احتمالا واردات نفت ایران توسط این شرکت شهریور ماه از سرگرفته می شود.

به گزارش فارس و به نقل از روزنامه آمريكايي وال‌استريت ژورنال اين مقام افزود: این شرکت به منظور از سرگیری واردات نفت از ایران از ماه سپتامبر در مراحل پایانی مذاکره با مقامات ایرانی است.

وي اظهارداشت: این شرکت تلاش می‌کند تا حجم پیشین واردات نفت از ایران را از سرگیرد.اين مقام آگاه پیش‌بینی کرد محموله‌های نفت ایران از اواخر سپتامبر یا اوایل اکتبر به کره جنوبی صادر خواهد شد.شرکت هیوندای اویل‌ بانک و شرکت اس‌کی انرژی بخش مهمی از نفت خام خود را تا ابتدای جولای از ایران خریداری می‌کردند.

هند: آغاز مي‌كنيم

از سوي ديگر، دولت هند اعلام کرد مجوز کشتی‌ها برای حمل‌ نفت ایران به صورت مورد به مورد بر اساس درخواست پالایشگاه های دولتی این کشور صادر خواهد شد.

به گزارش پرس تراست ایندیا، چند روز پس از این‌که یکی از پالایشگاه‌های دولتی هند از مشکلات تخلیه یک محموله ارسالی از تهران به علت لغو مجوز «سی‌آی‌اف» (هزینه، بیمه و کرایه کشتی) برای کشتی‌های حمل‌کننده نفت ایران سخن گفت، دولت این کشور بیانیه‌اي را منتشر کرد.

در اين بیانیه كه از سوی وزارت امور خارجه هند منتشر شده، آمده است به علت تحریم‌های اتحادیه اروپا که از ابتدای جولای سال 2012 اعمال شده است، برخی مشکلات به علت عدم وجود بیمه حفاظت و پرداخت غرامت برای کشتی‌های حمل‌کننده نفت ایران افزایش یافته است درنتیجه یک معافیت عمومی توسط دولت هند برای کشتی‌های خارجی حمل‌کننده نفت ایران بر پایه «سی‌آی‌اف» در بنادر این کشور تحت شرایط خاص صادر می‌شود.

این وزارتخانه خاطرنشان کرد: پس از آن، شرکت‌های بیمه ملی برای توسعه پوشش بیمه کشتی‌های هندی برای انتقال نفت خام ایران به هند توافق کردند.

معافیت عمومی پیشین متصدی‌های بخش عمومی نفتی برداشته شده است. ما متوجه شدیم هنوز مسائلی میان شرکت‌های بیمه و مالکان کشتی‌های حمل‌کننده نفت ایران وجود دارد که باید حل شود.

دولت هند شرکت‌هایی به عنوان متصدی‌های بخش عمومی دارد و لذا از اين پس مجوزهاي لازم براي حمل نفت ايران به صورت مورد به مورد و براساس درخواست پالايشگاه‌ها صادر خواهد شد.

تمديد قرارداد شركت ژاپني

شركت ژاپني شواشل نيز تأييد كرد به معاملات نفتي خود با دومين توليدكننده بزرگ نفت اوپك ادامه مي‌دهد.

به گزارش رويترز از توكيو، با وجود فشارهاي غرب به مشتريان آسيايي نفت ايران، شركت ژاپني شواشل اعلام كرد به معاملات نفت خود با جمهوري اسلامي ايران ادامه مي‌دهد.

به گفته منابع آگاه، قرارداد پيشين شواشل با ايران، در ماه مارس سال جاري منقضي شده بود، اما اين شركت قرارداد خود را تمديد كرده است و اكنون روزانه 60 تا 70 هزار بشكه نفت از ايران وارد مي‌كند.

سوتومو يوشيوكا، مدير مالي و بازرسي شواشل در پاسخ به پرسشي درباره احتمال كاهش واردات نفت اين كشور از ايران اعلام كرد، تصميم‌گيري درباره اين مساله به تنهايي به عهده اين شركت نيست.

طبق اطلاعات رسمي دولت ژاپن، اين كشور در ماه ژوئن سال جاري ميلادي روزانه 207 هزار و 812 بشكه نفت خام از ايران وارد مي‌كرده كه 6.8 درصد نسبت به سال گذشته افزايش داشته است.

شركت جي‌ايكس نيپون اويل اند انرژي، بزرگ‌ترين پالايشگر نفت ژاپن، با واردات روزانه 83 هزار بشكه نفت خام از ايران، بزرگ‌ترين خريدار نفت ايران در اين كشور به شمار مي‌آيد.

ژاپن در سال 2011 ميلادي با مصرف روزانه چهار ميليون و 418 هزار بشكه نفت، چهارمين مصرف‌كننده بزرگ اين كالا در جهان به شمار مي‌آمده و پس از زلزله و سونامي دو سال پيش، نياز آن به نفت خام افزايش يافته است.

مجوز گمرك براي صادرات نفت توسط بخش‌خصوصي

از سوي ديگر رييس‌ كل گمرك گفت: بخش خصوصي با ايجاد كنسرسيومي مي‌تواند در صادرات نفت خام فعاليت‌كند.

عباس معمار‌نژاد در گفت‌وگو با فارس در مورد مشاركت بخش خصوصي در صادرات نفت خام گفت: با توجه به بسته حمايتي گمرك در مباحث گمركي اين امكان وجود دارد كه صادرات نفت خام توسط كنسرسيومي از شركت‌هاي بخش خصوصي انجام شود، البته اين كار به شرط دادن مجوز توسط شركت نفت است.

وي افزود: حضور بخش خصوصي در صادرات نفت به شرطي است كه وزارت نفت مجوز بدهد، منع قانوني ندارد. در عين حال از نظر گمرك هيچ مشكلي براي حضور شركت‌هاي خصوصي در صادرات نفت خام وجود ندارد.

معمار‌نژاد در مورد اين‌كه چه امكانات و شرايطي براي حضور شركت‌هاي خصوصي در صادرات نفت خام فراهم شده، گفت: همان بسته سياستي و حمايتي گمرك زمينه لازم را براي حضور بخش خصوصي در صادرات از جمله نفت خام فراهم كرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار