بازدید 47451
۵
تهدید بارزانی علیه مالکی:

خوابی که بارزانی برای کردها دیده است!

زمانه، زمانه سناریونویسی برای منطقه است، ترک‌های ترکیه برای خود سناریو‌هایی نوشته‌اند و نقشه منطقه را آن گونه که می‌خواهند ترسیم کرده‌اند! به تازگی هم بارزانی برای منطقه خواب‌نما شده است!
کد خبر: ۲۶۱۷۷۳
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۳ 31 July 2012
در ادامه کشاکش رئیس اقلیم کردستان عراق با دولت مرکزی این کشور، مسعود بارزانی تهدیداتی کم سابقه را علیه دولت مالکی مطرح کرده است، تهدیداتی که بررسی دقیق‌تر ابعاد آن، از ارتباط مستقیم آنها با تحولات جدید منطقه حکایت دارد.

به گزارش «تابناک»، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان در شمال عراق گفته است: اگر دولت عراق به خواسته‌هایش توجهی نکند، این اقلیم به دنبال استقلال برخواهد آمد.

وی همچنین در سخنان خود اظهار داشته، اجازه نخواهد داد اقلیم کردستان همانند بخش‌های دیگر عراق سیه‌روز و درمانده شود و راه و روشی که دولت مرکزی در قبال این اقلیم در پیش گرفته، اشتباه است.

البته موضع‌گیری‌های بارزانی علیه دولت مالکی به همین جا محدود نمی‌شود، زیرا وی روز گذشته نیز در گفت‌و‌گو با شبکه خبری الجزیره درباره احتمال کاهش بودجه اقلیم کردستان به دلیل فروش غیرقانونی نفت به ترکیه گفته بود: قطعاً کاهش بودجه این منطقه توسط دولت به معنای «اعلام جنگ» است و بغداد مسئول پیامدهای آتی این کار خواهد بود.

این سخنان بارزانی در حالی گفته می‌شود که در روزهای گذشته و در پی وقوع تحولاتی در سوریه ـ که به اقلیت‌های کرد این کشور ارتباط می‌یابد ـ موقعیت بارزانی و دولت خودمختار وی در معرض تغییر و تحولاتی جدی قرار گرفته است.

در پی تحولات اخیر سوریه و تشدید درگیری‌ها میان نیروهای ارتش و مخالفین مسلح، مسأله امکان فعال شدن کردهای سوریه در حمایت از دولت بشار اسد و در تقابل با ترکیه، به یکی از مباحث جدی منطقه تبدیل شد؛ بنابراین، کردهای سوریه در ازای دریافت خودمختاری، همگام با دولت اسد در مقابل نفوذ ترکیه قرار خواهند گرفت.

اما یکی از گمانه‌هایی که از‌‌ همان آغاز طرح این موضوع از سوی برخی تحلیلگران مطرح شد، این بود که در صورت تحقق این امر، بارزانی نیز در کنار ترکیه به بازنده اصلی تبدیل خواهد شد، زیرا وی از آغاز کار، سیاست‌های خود را در راستای همسویی با ترکیه و مهار کرد‌ها به سود دولت آنکارا قرار داده است.

حال بحث این است که در صورت پیدایش آلترناتیوی برای اقلیم تحت ریاست بارزانی در یک کشور همسایه، مدل دولت شبه دمکراتیک اما به واقع اقتدارگرای وی، دیگر برای کرد‌ها جذابیتی نخواهد داشت و با متمایل شدن کردهای ترکیه به منطقه خودمختار آتی در سوریه، در عمل مشروعیت دولت بارزانی از میان خواهد رفت.

بنابراین، بارزانی تلاش دارد با تند کردن لحن خود در مقابل دولت مرکزی عراق و نشان دادن خود در جایگاه مدافع حقوق جدی حقوق کرد‌ها، طی اقدامی پیش‌دستانه، جلوی تخریب بیش از اندازه وجهه خود را بگیرد؛ اما آنچه در بلند مدت نتیجه کلی این سیاست را مشخص می‌کند، فرجام درگیری‌ها در سوریه خواهد بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۸۹
انتشار یافته: ۵
کردستان عراق خیلی وقته مستقله فقط روی کاغذقسمتی ازعراق محسوب می شه نمونه اش هم صادرات وواردات وروابط مستقل سیاست خارجی حتی با اسرائیل..........
بارزانی گاهی با ترکیه میپره گاهی با عراق و گاهی هم با ایران
شانس ما بهترین جای دنیا افتادیم همش تهدید همش جنگ
آقای بارزانی از آمریکا و رژیم صهیونیستی خط میگیره.
برادران کرد مسلمان ما در ایران اسلامی و عراق ثابت کرده اند که هوشیار تر از آن هستند که امسال آقای بارزانی بخواهد فریبشان بدهند .
مثل اینکه قراره تو شماله عراق جنگ بشه به خاطر زیادی خواهی رهبران کرد
نمی دونم این کردا کی روی صلح را خواهند دید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست