بازدید 35947

اوج‌گیری طلا و ارز و هشدار به معامله‌گران

از روز گذشته، بهای طلا و ارز در بازار غیر رسمی کشور شروع به اوج‌گیری دوباره کرده است، حال آن که از چندی پیش، بانک مرکزی اقدام به موج دوم واگذاری سکه‌های طلا در بازار به قصد کنترل بهای طلا در بازار کرده بود. چنانچه پیش از این نیز گفته می‌شد، این کار بانک مرکزی، تنها تلاشی بیهوده بوده است.
کد خبر: ۲۶۰۷۸۵
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۹:۳۷ 26 July 2012
از روز گذشته، بهای طلا و ارز در بازار غیر رسمی کشور شروع به اوج‌گیری دوباره کرده است، حال آن که از چندی پیش، بانک مرکزی اقدام به موج دوم واگذاری سکه‌های طلا در بازار به قصد کنترل بهای طلا در بازار کرده بود. چنانچه پیش از این نیز گفته می‌شد، این کار بانک مرکزی، تنها تلاشی بیهوده بوده است.

به گزارش «تابناک»، هرچند پیش از این نیز گفته می‌شد که بانک مرکزی با حراج سکه‌های طلا، سیاست سردرگمی را دنبال می‌کند که هیچ نتیجه‌ای در بازار ندارد، این بانک و مسئولان آن، همچنان بر سیاست اشتباه خود ـ که برآمده از یک رویکرد کاملا نادرست به بازار است ـ  پافشاری می‌کنند.

بنا بر این گزارش، حراج ذخایر طلا از سوی محمود بهمنی و همکارانش در بانک مرکزی به هیچ وجه نمی‌تواند بازار را کنترل کند و اوج گیری دوباره بهای طلا، همزمان با اقدام بانک مرکزی، شاهدی روشن‌تر از آفتاب بر این امر است، زیرا هنوز محمود بهمنی مجاب نشده است که قیمت‌های کنونی در بازار حبابی نیست و همچنان می‌خواهد با ریختن سرمایه‌های کشور در بازار، جلوی حجم تقاضای کاذب بازار را بگیرد.

همان گونه که در آخرین گزارش از بازار طلا و ارز جهانی و داخلی گفته شد، شرایط محیطی در تهران ثابت است و تنها تغییر شرایط در بازار جهانی است که می‌تواند بر بهای طلا و ارز در داخل اثر گذار باشد؛ اتفاقی که طی دو روز گذشته رخ داد.

اما دلایل اوج‌گیری دوباره بهای ارز و طلا در بازار غیر رسمی تهران، مستقیم ناشی از اوج‌گیری بهای طلا در بازار جهانی است که امروز به ۱۶۲۰ دلار در هر اونس رسیده است.

دلایل اصلی افزایش بهای طلا در بازار جهانی عبارتند از:

نخست: مهمتر از همه، سخنان «ماریو دراگی»، رئیس بانک مرکزی اروپا در دو روز گذشته بود که اشاره کرد که بانک مرکزی اروپا، همه تلاشش را برای نجات منطقه یورو خواهد کرد و از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد. این سخنان باعث شد که بلافاصله بازار فلزات گرانبها و به ویژه طلا و نقره و همچنین بازارهای سرمایه در اروپا به آن واکنش مثبت نشان داده و بهای طلا در بازار نیویورک و لندن به یکباره اوج گرفت.

دوم: کاهش متقاضیان کار در ایالات متحده در آخرین گزارش طی سه هفته اخیر، مرتبا نوسان داشته و نشان دهنده آن است که دولت ایالات متحده، قادر به برآورد درستی از وضعیت بیکاری در این کشور نیست.

در آخرین آمار منتشره تعداد متقاضیان نام‌نویسی کرده برای کار، ۳۵ هزار نفر کاهش داشته است که همین امر در ادامه گزارش نرخ بیکاری ایالات متحده که چندی پیش فدرال رزرو آن را منتشر ساخت، منجر به امید به آینده اقتصادی ایالات متحده شد و بخش مهمی از افزایش معاملات در بازار نیویورک طی این دو روز ناشی از همین امر بود.

سوم: در همین حال، امروز و در نخستین ساعات آغاز به کار بازار‌ها در اروپا و آمریکا، همزمان با سخنان ماریو دراگی و سردرگمی نرخ بیکاری در ایالات متحده، بهای دلار در برابر سبدی از شش ارز دیگر به میزان ۱. ۰۸ درصد کاهش یافته که همین امر به افزایش بهای جهانی طلا کمک کرده است. در همین حال یورو با ۱. ۱۷% افزایش از رقم ۱. ۲۱۵۲ دلار به ۱. ۲۲۹۳ دلار رسید.

هشدار به معامله گران

در همین حال و با توجه به آنکه افزایش قیمت‌ها در بازار تهران، بی‌گمان ناشی از افزایش بهای جهانی طلا است، صرف نظر از سیاست‌های غیر کار‌شناسی بانک مرکزی با برداشت اشتباه از این بازار که دیگر بر همگان مشخص است که هیچ تأثیری در بازار ندارد، چند نکته بایستی مورد توجه معامله گران بازار قرار بگیرد:

اوضاع کنونی بازار جهانی طلا، شرایطی هیجانی است که ناشی از احتمالات راجع به آینده اقتصادی اروپا و آمریکاست. پیش از این نیز یک چنین هیجانی دیده بودیم که افزایش حجم معاملات منجر به افزایش بهای طلا برای مدت زمانی خاص شده است.

بر پایه برآورد‌ها، شاخص حمایتی ذاتی طلا بر اساس عرضه و تقاضای کل بین ۱۵۸۰ تا ۱۵۹۰ دلار است و بهای کنونی در بازار یعنی ۱۶۲۰ دلار فشار بسیاری را بر طلا و همچنین نقره بار می‌کند. این فشار موجب می‌شود که در روزهای آینده قیمت‌ها به مرز اصلی خود بازگردد؛ بنابراین، باید همچنان منتظر رسیدن بهای طلا در بازار جهانی به ثبات اصلی بود، به ویژه معامله‌گران حرفه‌ای.

نکته دوم آن که قرار است، پیش گزارش نرخ تولید ناخالص داخلی آمریکا برای سه ماهه دوم سال فردا منتشر شود. این گزارش می‌تواند تأثیر بسیاری بر بهای طلا در بازار جهانی داشته باشد. پیش بینی بر آن است که این گزارش، حاکی از رشد ۱. ۱ درصدی سالانه برای سه ماهه دوم باشد که نسبت به ۱. ۹ درصد سه ماهه اول مسلما کاهش داشته است.

از آنجایی که فدرال رزرو نرخ رشد تولید ناخالص داخلی را برای ۲۰۱۲ بین ۱. ۹ تا ۲. ۴ درصد پیش بینی کرده است، رقم ۱. ۱ درصد منجر خواهد شد که کمیته بازار آزاد فدرال رزور، تصمیم به تقویت سیاست پولی انبساطی بگیرد.

در سال‌های اخیر، طلا نشان داده است که به شدت نسبت به سیاست‌های پولی فدرال رزرو حساس بوده و در صورت بروز این اتفاق بهای طلا شناوری دوباره خواهد داشت؛ در نتیجه، از آنجایی که اکنون بازار تهران بیشتر برگرفته از بازار جهانی است تا سیاست بانک مرکزی، معامله گران بازار باید دقت کافی در انجام معاملات داشته باشند. در اوضاع کنونی، بهای طلا به شدت در فشار است و امکان نوسان آن بسیار زیاد. در نتیجه پرهیز از اقدام هیجانی در بازار نخستین نکته‌ای است که باید مورد توجه معامله گران قرار بگیرد.

همچنین باید درباره ارز و افزایش قیمت آن باید گفت، بخشی از این افزایش قیمت، ناشی از افزایش بهای طلا در بازار است و بخش مهمی از آن ناشی از تصمیمات ارزی مسئولان اقتصادی در روزهای گذشته. بهای ارز تا جایی که مرتبط با بهای طلاست، نوساناتی مشابه نوسانات بهای طلا خواهد داشت، ولی بخشی از آن که ناشی از تصمیمات ارزی است، بازگشت ناپذیر خواهد بود.

گفتنی است، تا این ساعت، بهای دلار در بازار معادل ۱۹۵۸ تومان و بهای سکه تمام بهار طرح قدیم معادل ۷۳۹ هزار تومان است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل