بازدید 6310
۱
گفت‌وگوی اختصاصی «تابناک» با سردار مؤمنی:

برنامه‌های پلیس راهور برای کاهش تخلفات

سال جاری از طرف پلیس راهنمایی و رانندگی، سال اصلاح گواهینامه و ارتقای سطح آموزش لقب گرفته تا روند کلی آموزش و گرفتن گواهینامه در کشورمان، دچار تغییرات گسترده شود؛ بنابراین، قرار است آموزشگاه‌های آموزش موتورسواری در سراسر کشور راه‌اندازی شده و رانندگان وسایل نقلیه ویژه مثل ماشین‌آلات راهسازی هم از آموزش‌های لازم بهره‌مند شوند.
کد خبر: ۲۵۳۸۹۰
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۹ 26 June 2012
شاید به جرأت بتوان ادعا کرد که یکی از عمده تفاوت‌های تعطیلات نوروزی امسال، کاهش تصادفات و سوانح جاده ای و به ویژه کاهش چشمگیر شمار تصادف‌های فوتی جرحی به نسبت مدت مشابه سال گذشته بود؛ جایی که زحمات مأموران راهنمایی و رانندگی و صد البته دقت رانندگان، منجر به نتیجه ای شد که شاید بهترین آغاز برای پایین آمدن کشورمان از سکوی نخست شمار کشته شدگان رخدادهای جاده ای باشد.

به گزارش «تابناک»، تغییرات نوع گواهینامه‌های راهنمایی و رانندگی در دستور کار پلیس راهور قرار گرفته و قرار است به زودی اجرایی شود؛ این موضوع بهانه ای شد تا به سراغ سردار اسکندر مومنی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کل کشور رفته و در این باره مفصل با وی به گفت‌وگو بنشینیم.

سردار مؤمنی با تأکید بر شمار بسیار متقاضیان دریافت گواهینامه در کشورمان گفت: نقش کارآمد آموزش در کاهش رخدادها بر کسی پوشیده نیست. کشور ما هم کشوری جوان است تا جایی که تنها در سال گذشته، یک و نیم میلیون نفر موفق به گرفتن گواهینامه شده‌اند؛ تعدادی که ممکن است با جمعیت برخی کشورها برابری کند؛ بنابراین، سال 91 را سال اصلاح گواهینامه و ارتقای سطح آموزش قرار داده‌ایم تا بتوانیم به این روش، نقش بیشتری در کاهش رویدادها داشته باشیم.

وی می‌افزاید: هم‌اکنون برای ارتقای گواهینامه، باید همه فرآیند بار اول تکرار شود که هم برای متقاضی هزینه‌بر بوده و هم تراکم مراجعین را موجب می‌شود که با شیوه جدید، این معضلات از میان خواهد رفت. به این ترتیب که مدت اعتبار گواهی‌نامه‌ها از پنج سال فعلی تغییر خواهد کرد و مثلا برای جوانان به ده سال هم خواهد رسید و البته برای افراد سن بالا، اعتبار کمتری خواهد داشت و حتی ممکن است این افراد نیازمند چکاب در فواصل دو سال یک بار شوند.

سردار مؤمنی با اشاره به تغییر نوع گواهینامه‌ها به انواع پایه سه، پایه دو و پایه یک، به بخش‌ بندی این گواهینامه‌ها بنا بر انواع خودرو اشاره کرده و می‌گوید: نخستین هدف ما از تغییرات پیش روی این است که می‌خواهیم از حصول سه شرط در متقاضیان گواهینامه مطمئن شویم:

۱ ـ آیا متقاضیان دانش نظری کافی را برای گرفتن گواهینامه دارند؟
۲ ـ آیا مهارت عملی را به دست آورده‌اند؟
۳ ـ آیا آمادگی ـ چه جسمانی و چه روانی ـ برای پذیرش این مسئولیت را دارند؟



یعنی برنامه‌ریزی‌مان بر این اساس است و برای احراز شرایط تلاش داریم تا نظارت بر اجرای آموزش را جدی‌تر ادامه دهیم؛ به این صورت که از یک سو فرایند را مورد توجه قرار خواهیم داد و آموزشگاه‌های راهنمایی و رانندگی را از نظر امکانات بررسی خواهیم کرد و از سوی دیگر، بر صلاحیت راننده‌های خروجی از هر آموزشگاه نظارت بیشتری خواهیم داشت تا با ابزارهایی چون سنجش تصادفی (رندوم) و یا قیاس آماری آموزشگاه‌های گوناگون با یکدیگر، همواره نقاط ضعف و قوت را پالایش کنیم.

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به ارزیابی آموزشگاه‌ها پس  از صدور گواهینامه می‌افزاید: در صدد هستیم تا تخلف‌های رانندگان پس از دریافت گواهینامه را بسنجیم تا با توجه به فراوانی نوع تخلفات، اگر مشکل خاصی در عملکرد راننده‌های خروجی یک آموزشگاه دیده شد، در بهبود نقیصه در آن آموزشگاه خاص تمرکز کرده و یا حتی مشکلات رایج در روند کلی آموزش را مورد تأکید قرار داده و مرتفع کنیم.

در حاشیه گفت‌وگویمان به موضوع افزایش هزینه بیمه به تناسب افزایش مبلغ دیه اشاره می‌کنیم و نظر وی را در این باره می‌پرسیم که سردار مومنی با دفاع از افزایش قیمت دیه می‌گوید: اینکه دیه افزایش یافته البته موضوع مثبتی است چرا که معتقدیم با از دست رفتن یک فرد ممکن است لطمات زیادی بر پیکره یک خانواده وارد شود که شاید مبلغ دیه اختصاص یافته به خانواده وی مرهمی هر چند اندک برای بخشی از دردهای ایشان باشد اما اصلا قابل قبول نیست که این موضوع تاثیری تا این اندازه زیاد برای بیمه شدگان در پی داشته باشد. شاید بد نیست در این باره به تجربه‌های موفق دیگر کشور‌ها مراجعه کنیم تا کمتر دچار مشکل شویم.
سردار مؤمنی با تأکید بر اینکه جریمه هدف نیست، بلکه هدفمان بازدارندگی است، می‌گوید: با اجرای نرخ جریمه‌های جدید، از صدور جریمه کاستیم تا جایی که خوشبختانه در تعطیلات نوروزی هم جریمه کمتری شاهد بودیم و هم همه مردم از لذت رانندگی کم خطرتر بهره‌مند شدند، تا جایی که خوشبختانه به شدت از تخلفات کاسته شد و البته به دنبال آن، شاهد کاهش تصادفات بودیم. این همان رویکرد ما به جریمه است؛ رویکردی مبتنی بر بازدارندگی که البته با اهتمام بر آموزش تکمیل خواهد شد. اینجاست که از یک سو، از نمره منفی به عنوان ابزار بازدارنده بهره گرفته‌ایم و از سوی دیگر، سیاست‌های تشویقی را نیز مد نظر قرار داده‌ایم؛ به این صورت که شش ماه تخلف نکردن، منجر به بی اثر شدن نمره منفی خواهد شد.

رئیس پلیس راهور در ادامه می‌افزاید: البته بازدارندگی به تنهایی کافی نیست و آموزش کارآمد نقش مکمل آن را دارد؛ بنابراین، در این راستا نخستین گام را در تغییر شرایط صدور انواع گواهینامه قرار داده ایم تا در گام‌های بعدی به درجه‌بندی نوع گواهینامه‌ها رسیده و مثلا به تناسب باری یا مسافری بودن خودرو، آموزش‌ها و نوع گواهینامه‌ها را متفاوت در نظر بگیریم. البته در این زمینه مطالعاتی داریم که جزییات آن را به آینده موکول خواهیم کرد.

وی همچنین با تأکید بر جامع بودن تغییرات در نحوه آموزش رانندگان می‌گوید: هم‌اکنون به رغم اینکه برای دریافت گواهینامه ماشین‌های سنگین، نیاز به گذراندن آزمون‌های ویژه است، متأسفانه، آموزش مناسبی نیست و تلاش داریم این نقص را برطرف کرده و حداقل‌های آموزشی برای گواهینامه ویژه همچون گواهینامه ماشین آلات راهسازی و وسایل نقلیه‌ای چون لیفتراک و ... را در دستور کار آوریم.

سردار مؤمنی با توجه به تخلف‌های رایج موتورسواران گفت: یکی دیگر از مواردی که در زمینه آموزشی آن کمبود داریم، بحث موتورسواران است که به رغم اینکه مراحل صدور گواهینامه ایشان به انجام می‌رسد، آموزشی برای ایشان نیست و این موضوع ما را بر آن داشته تا زمینه‌های آموزش این رانندگان را فراهم آوریم؛ بنابراین، قرار شده است تا از سال جاری، همان رویکردهای آموزشی برای رانندگان خودروها را به موتورسواران تعمیم داده و آموزش نظری و عملی مورد نیاز را از طریق آموزشگاه‌های راهنمایی و رانندگی در اختیار این قشر از متقاضیان گواهینامه گذاریم تا گامی مثبت در کاهش تخلف‌ها و سوانح رانندگی برداشته باشیم.

رئیس پلیس راهور ناجا در پایان با ابراز امیدواری به اجرای گام نخست تغییرات آموزشی در مقوله تبدیل گواهینامه‌ها به سه دسته در نیمه نخست سال جاری، می‌افزاید: خواهش ما از مردم این است، همان روند مثبتی را که در نوروز شاهدش بودیم، در روزهای دیگر سال هم تداوم بدهیم تا همه ما از بهتر شدن رانندگی‌مان، بهره‌مند شویم؛ بیایید رویکردمان را تغییر دهیم تا برایمان سالم رسیدن مهم باشد نه زمان رسیدن به مقصد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱
با سلام
خیلی خوشحال شدم وقتی شنیدم که متقاضیان گواهی نامه ویژه هم من بعد آموزش خواهند دید
چون خیلی علاقمند به رانندگی بولدورز و اخذ گواهی نامه آن هستم اما افسوس جایی را سراغ ندارم که تحت آموزش کافی قرار بگیرم.
ان شاالله هرچه زودتر اجرایی بشه
از شما و سایت وزین و تابناکتان هم کمال تشکر را دارم.
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی