بازدید 31860
برگزاری مذاکرات ایران و آژانس در وین

بررسی «سند بنیادین» مورد ادعای آژانس + نتیجه مذاکرات

در حالی که در ایران، افکار عمومی و رسانه‌ها، حساسیت و واکنش ناچیزی را نسبت به مذاکرات امروز ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان داده‌اند، واقعیت این است که مقامات آژانس، از بررسی سندی بنیادین در این مذاکرات خبر داده‌اند.
کد خبر: ۲۴۹۸۵۵
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۲۰:۰۲ 08 June 2012
در حالی که در ایران افکار عمومی و رسانه‌ها، حساسیت و واکنش ناچیزی را نسبت به مذاکرات امروز ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان داده‌اند، واقعیت این است که موفقیت و یا عدم موفقیت مذاکرات امروز در وین، موفقیت یا عدم موفقیت مذاکرات مسکو را تعیین خواهد کرد.

به گزارش «تابناک»، علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و «هرمان ناکارتز»، معاون مدیر کل آژانس در حالی با هم دیدار می‌کنند که روز گذشته «یوکیو آمانو»، مدیر کل آژانس دستور کار مذاکرات امروز را تعیین کرده است.

بر پایه این گزارش، وی روز گذشته درباره مذاکرات امروز جمعه گفت: من از ایران می‌خواهم تا سند رویکرد بنیادی را امضا کرده و به اجرا بگذارد و به بازرسان آژانس اجازه دهد تا از سایت پارچین دیدن کنند.

در واقع، مبنای مذاکرات امروز ایران و آژانس به گفته مقامات این نهاد بین‌المللی، درباره امضای سند بنیادین همکاری ایران و آژانس و به ویژه اجازه دسترسی بازرسان آژانس به مجتمع نظامی پارچین است.
 
مذاکرات امروز در کنار نامه‌نگاری‌های روز‌های گذشته مقامات ایران و ۱+۵ به روشنی نشانگر آن است که مذاکرات، قطعا ابعاد فنی و تخصصی خود را از دست داده و کاملا وارد فاز مذاکرات سیاسی شده است.

بنابراین، باید گفت دعوت ایران از معاونان اشتون برای برگزاری دیدارهایی جهت مذاکرات فنی در مورد همکاری ایران و آژانس و نپذیرفتن آنان و اظهار شگفتی از انتظار ایران برای برگزاری دیدار‌های معاونان پیش از مذاکرات مسکو و اذعان مقامات ۱+۵ که آنان خواهان یک پاسخ مشخص سیاسی و نه همکاری فنی و تخصصی با ایران هستند، از تمایل غرب برای مذاکره سیاسی و نه فنی خبر می‌دهد.

در همین راستاست که مذاکرات امروز سلطانیه و ناکارتز، اهمیتی دوچندان دارد؛ اهمیتی که در واقع نشان‌دهنده پیشرفت مذاکرات یا ناکام بودن آن در مسکو خواهد بود.

گویا، به میزانی که ایران انتظار مذاکراتی فنی و حقوقی را دارد، به‌‌ همان میزان، غرب به دنبال رویکردی سیاسی و مذاکراتی بر همین پایه است و این‌‌ همان نقطه آغاز اختلافات طرفین است و بدون مشخص کردن رویکردی یکسان، انتظار توافقی جامع دور از دسترس می‌نماید.

حال باید منتظر ماند و دید و شنید که مذاکرات جمعه سلطانیه و ناکارتز، چه نتیجه‌ای برای مذاکرات مسکو خواهد داشت.

تکمیلی:

با پایان یافتن مذاکرات، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد، درباره امضای توافقنامه‌ای بر سر بازرسی از مراکز مورد نظر، با ایران به توافق نرسیده است. نماینده آژانس این مذاکرات را «ناامیدکننده» خواند.

به گزارش «رویترز»، هرمن ناکارتز، معاون مدیر کل آژانس ضمن بیان این دیدگاه، اعلام کرد تاریخی برای مذاکرات بیشتر در مورد این موضوع تعیین نشده است.

ناکارتز مدعی شد، در پیش‌نویس توافقنامه جدیدی که امروز از سوی آژانس ارائه شده بود، نگرانی‌های ایران در نظر گرفته شده، اما با این حال، پیشرفتی به دست نیامد.

با این حال، علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس گفت: کار روی یک سند با «رویکرد ساختاری» ادامه دارد و مذاکرات همچنان ادامه خواهد یافت.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۲۸
انتشار یافته: ۴۹
امیدوارم که به اینجا ختم بشه یعنی بازنگن یه جای دیگه و......... درسته میدونم بازهم خواسته های دیگه ایی خواهند داشت%
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
والا ما میخواستیم مثبت بزنیم، نمیشه. یعنی اضافه نمیشه. مشکل از سایته
بابا از این هم زور گویی خسته شدیم تا کی باید به خواسته های سیاسی ان ها تن بدهیم با زور گو باید با زبان خودش صحبت کرد
پاسخ ها
امین.س
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۹
اینایی که منفی دادن واسم خیلی جالبه!!!آخ که قربون این ناسیونالیتی شما برم!!یعنی چی که منفی میدین!؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۹
اینایی که منفی زدن یعنی از زورگویی خسته نشدن؟! یعنی دوست دارین زور بشنوین؟!
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۹
ایرانی ها با هوشند اونا تکنیک دارند و ما عقل مطمئن باشید پیروز میدان ایران اسلامی است به رهبری امام خامنه ای
ناشناس
| United Kingdom |
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۹
با زورگو وقتی باید با همان زبان صحبت کرد که به اندازه او زور داشت و گرنه سیاست چاره کار است. جناب محمد، حتی پیامبر اسلام (ص) هم در یکی از جنگها آتشی اضافه تر از تعداد سپاهیان برافروختند تا در دل دشمن رعب ایجاد کنند. ضمنا اگر فردی زورمند و قداره به دست سر کوچه شما بایستد و عربده بکشد، آیا شما با همان زبان عربده خواهید کشید؟؟؟؟؟؟
گل پسر
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
اونایی که منفی دادن یعنی تشنه ی این هستن که بهشون زور گفته بشه ؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
با چه رویی میایید به این کامنت نظر منفی میدید؟ شما چیزی به نام غرور ملی ندارید؟خجالت نمیکشید ؟عالم و آدم میدونند که اینا دارند زور میگن. شما نمیدونی؟
شهروند
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
آقا محمد میشه بگی میخوای چیکار کنی ؟ میخوای حمله کنی به 120 تا 130 کشور جهان ، یا شاید هم میخوای همه جهان رو تحریم کنی تا اونا به دست و پا بیفتن ! آخه نه اینه که اقتصاد درستی داری ، همه ازت حساب می برن !!
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
شما فرض رو بر زورگویی میزارید و میگید چرا منفی میدن. شاید اونا که منفی میدن میخوان بگن اگه دنیا داره با همه کنار میاد به غیر از چند تا کشور، شاید اون چند تا کشور دارن اشتباه میکنن!!
احسان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
اونایی که منفی دادن 2 تا دلیل داره:
1-تابناک هم نظر غیر قابل انتشار داره اما خدا رو شکر هنوز منفی غیر قابل انتشار نداره
2-شاید از مدل زورگوشون خسته شدن می خوان واسه تنوعم شده زورگوشونو عوض کنن
همانطور که آقا بارها فرموده اند,هریک قدم که عقب بریم ۱۰۰ قدم اونا جلو میان و طمع اونها وخوسته هاشون هیچ پایانی نداره هدف تسلیم کامل ماست به کمتر ازاون هم راضی نیستند. . فقط با ما بازی میکنن. یک روی خوش نشون میدن تا امید وار میشیم که شاید عاقل شده اند . می بینی احمق تر و وحشی تر از همیشه باز حرف خودشونو می زنند.
مرگ یکبار ....... شیون هم یکبار. عزیزان
این 5+1 خودشون هشتشون گروه نهشونه. اونا از خدا میخوان با ایران به نتیجه برسن.و در آخر هم مجبور به همین هستن...
چرا ایران با بازدید بازرسان مخالفت می کنه؟؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
چون دائم بهانه میتراشن و اذیت میکنن باید توافقی باشه که الکی درخواست بازدید از جای نظامی نکنن و جاسوس برای گرفتن اطلاعات نظامی نفرستن و باید برخورد با ایران مثل بقیه کشورها باشه و تبعیض آمیز نباشه.
ایران یک لبخند زد و اینها این همه شوق و ذوق کردند ، اگر اجازه ی جاسوسی از پادگان نظامی ایرانی را بدهند بعدش باید اجازه ی دسترسی به دفاتر وزرا و رئیس جمهور و احتمالاً زیر زمین خانه ی ما را هم باید بدهیم و در عوض هیچ نسیب ما نمی شود.
سلام بر نیک سرشتان
ایران سربلند خواهد شددیپلماسی ایران خداییش خوب بوده درزمینه هسته ای،...
نباید به آنها اجازه بازدید از پارچین داده شود.
پس بچرخ تا بچرخيم .
خدا بهمون رحم کنه بیشتر از این تحریم نشیم ملت به اندازه کافی مشکل دارن ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
نترس داداش این مملکت با خیلی کمتر از اینها هم اداره شده و یک مقدار سختی مردم ما را آبدیده تر میکنه و حتی باعث پیشرفت ما میشه.
نماینده آژانس مذاکرات با ایران را «ناامیدکننده» خواند پس نتیجه مذاکرات مسکو هم مشخص شد پس با این حال باید منتظر دلار 2000 تومانی و افزایش تحریم ها و پس از آن فشار بیشتر به مردم باشیم در ضمن بورس ایران هم 2 هفته ای است که شاخص ان کلا قرمز است دوستان از نظر اقتصادی شاهد فشار های بیشتری خواهیم بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
ممکنه هزینه بیشتری به ایران تحمل کنن ولی اصلا نباید جا بزنیم.
فقط نظراتی را که دوست دارید در سایت می گذارید .کارتان خیلی درست است.کمی خجالت بکشید
ایران باید مذاکرات هسته را متوقف کند و غربی ها هم هیچ غلطی نمیتوانند بکنند.
از اول هم اشتباه کردیم به مذاکرات وارد شدیم مگر انتظاری غیر از قلدری از غرب داشتید.
ما باید هر چه زودتر به سراغ ساخت تسلیحات هسته‌ای برویم
مذاکرات وکلآطرح ادعاعلیه برنامه هسته ای ایران ازاول هم سیاسی بود. ازآنجاکه غرب باانقلاب اسلامی ایران مشکل سیاسی داردهر بحثی را به فاز سیاسی میکشاند.نکرانی از مسئله هسته ای و....همه بهانه است.
امیدوارم مذاکرات مسکو نتیجه بخش بشه
از این همه ترس خشته شدیم
ایران راه را درست می ره حتی یک قدم هم نباید کوتاه آمد اروپا هیچ غلطی نمی تونه بکنه
لزومی نداره تمامی سایت پاچین برای آنها گشوده شود میشود قسمتهایی مشخص که در دید می تواند قرار گیرد در بازدید بازرسان قرار گیردو مواظب بود چیزی در سایت ها برای عکس برداری قرار ندهند یا ابزارهای کوچک برای جاسوسی و باید برای هر بازرس 5 نفر مراقب گذاشت که مبادا اشیاء جاسوسی در سایت جا نگذارند .
من معتقدم اگر به جای سرمایه گزاریهای کلانی که تا به حال برروی انرژی هسته ای شده در حوزه های دیگرانرژی هزینه می کردیم بهتر، بیشتر و پیشتر از اینها به نتیجه مطلوب دست پیدا می کردیم این همه هم حرف و حدیث نداشتیم.
با سلام باید نسبت به شیطنت کشورهای غربی حساس بود چرا که هم اکنون با نزدیک شدن به اجرایی شدن تحریمهای یکجانبه اروپایی ها و کاهش درصدی از مشکلات اقتصادی غرب در پی کاهش قیمت نفت بواسطه خوش‌بینی‌های که از مذاکرات استانبول 2 تا بغداد کشورهای غربی زمینه فشار بر ایران در مذاکرات پیش رو در مسکو مساعد می‌بینند و می طلبد تا تیم مذاکره کشورمان با درایت همه جوانب را سنجیده و با اقتدار و دیپلماسی رو به جلو و تهاجمی و نهایت استفاده از میزبانی مسکو دست بالایی در مذاکرات داشته باشد چرا که حق گرفتنی است نه دادنی.
تا کی ؟ همین خواسته های سیاسی باعث شده قیمت نان نجومی بالا بره. وضع کشور بحرانیه
باور كنيد اين غربي ها بدنبال حل مسئله هسته نيستند » آنها مي خواهند نقاط ضعف ما را بر اساس اهميت در اين مذاكرات بفهمند و فشارشان را از آن نقطه تشديد نمايند در مذاكرات آنها مي خواهند از ريشه مسئله هسته را بنفع خودشان جراحي نمايند و سپس در موارد ديگر مانند سوريه، لبنان ،فلسطين و غيره دوباره ما را تحت فشار قرار دهند زياد باورنكنيد كه غربي ها مي خواهند هسته اي را حل وفصل نمايند اين جهان جنگل است هر كه قوي تر باشد محفوظ تر خواهد بود پس بهتر است از نظر اقتصادي اخلاقي ،سياسي و هم نظامي قوي باشيم تا مملكت حفظ شود
اسراییلی ها نمی خوان مذاکرات به نتیجه برسه باید حواسمون جمع باشه
آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است چطور ما نمی تونیم وقتی حق با ماست افکار عمومی را با خودمون همراه کنیم اصلا یه کاری بکنیم که همه مذاکرات به جای پشت درهای بسته کاملا با درهای باز جریان داشته باشه چرا این موضوع اینقدر پیچیده شده مشکل از کدوم طرفه اونا یا ما؟
دمتون گرم که از حقتون کوتاه نمیاین.فک کردن نو موضع ضعفیم و هرچی بگن میگیم چشم.پیرو واقعی علی به ما میگن.
هرکشوری حق دارد اسرار نظامی و امنیتی اش را از دیگران پنهان کند و این قابل مذاکره نیست.
نباید اجازه بازرسی از مراکز نظامی را بدهید. اشتباه عراق نباید تکرار شود.
اينا خواستشون چيز ديگه اي هست و اين جنجال پارچين فقط بهونس يا همين اسم و مشخصات و مصاحبه حضوري با كارشناسان چه ضرورتي داره؟
اينا فقط تابع سياستهاي اسراييل هستند
نه قانون آژانس رو ما نوشتیم نه ان پی تی ، تا حالا هم که بر اساس همون ها رفتیم جلو چه 3% غنی سازی چه 20% همش به عنوان حق اعضاء شناخته شده.
خوب اگه کلا ایراد داره قانون آزانس رو عوض کنن
حالا به گوش خر یاسین بخونین اگه فهمید این غربی ها هم میفهمن
اصلاً نگذاريم بيان ببينن ببينيم جرات دارن جنگ كنن يا نه ما منتظر جنگيم كل خاورميانه مخصوصا عربها رو ميكشيم تا ديگه زبون درازي نكنن
از اولش معلوم بود این بازی را سر ما در خواهند آورد.
اژانس متاسفانه براساس مقررات وقوانین خواسته هایش راتنظیم نمیکندومتاسفانه درخصوص کشورهای که وضعیت هسته ای انها خاکستری است هیچگونه موضع نمیگیردبهترین کارباری اژانس این است که کمی اگراعتباربرای اوباقی مانده طبق مقررات وقوانین عمل کندوتابع محض سیاستهای خصمانه قانون شکنان نشوددرودبرجمهوری اسلامی ایران ودرودبرجناب اقای سلطانیه نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران
خیلی خوب است که ایران در مقابل اینها مقاومت میکند اینها با پررویی میخواهند به هر خواسته ای دارند برسند و در مقابل هیچ تعهد و امتیازی ندهند و همواره انتظار دارند ایران بدون چون و چرا در خواستشان را قبول کند. در صورتیکه ما از این راه چندین بار گزیده شده ایم و دیگر به آنها اعتماد نداریم. بگذار هر غلطی میخواهند بکنند.
مردم باشن تو میدون از هیچی نباید ترسید.ولی سختی داره تحریم و... ولی خدا گفته استقامت کنید پیروزید.ما که عادت داریم غربیها به کم عادت ندارند.بشرطی که مسئولین هم مثل بقیه باشند.
موضوع خیلی ساده است، من نمیدونم چرا برخي متوجه نیستن؟ اصلی مشکل غرب با هویت اسلامی، انقلابی ماست و موضوع هسته ای و ... بهونست. هسته ای حل بشه، حقوق بشر و ... مطرح میشه. پس بهتره همینجا جلو خواسته های سیاسی آژانس بایستیم.
من ایرانی ام و مسلمانم و همانقدر که شما طالب سر بلندی و عزت این مملکت هستید خواهان عزت و سرفرازی ایران اسلامی هستم. ولی عزیزان با بر انگیختن احساسات ره به کجا می برید؟؟ این همه هل من مبارز برای چیست؟؟؟ آیا واقعا فکر میکنید در شرایط فعلی مردم تحمل جنگ دارند؟؟؟ تجربه عراق جلوی چشمتان نیست؟؟ آیا در قرآن آیه و لا تلقوا بایدیکم الى التهلکة وجود ندارد؟؟؟؟ آیا باید عقل مسایل بهتر حا نمیشود؟؟؟؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل