بازدید 4794

به زودی شاهد تاثير مثبت مذاكرات 1+5 خواهیم بود

موسی قربانی
کد خبر: ۲۴۱۴۴۰
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۸ 30 April 2012
روزهاي ابتدايي هفته جاري، ايام بسيار مهمي براي سياست خارجي كشورمان بودند. برگزاري نشست 1+5 در استانبول تركيه براي ادامه مذاكرات هسته‌اي ايران با نمايندگان غربي بعد از دشت حدود يك و نيم سال، به اندازي مهم بود كه به‌مدت 2 روز در راس اخبار رسانه‌هاي جهاني قرار بگيرد. در اوضاع بين‌المللي كنوني كه چشم دنياي غرب و آمريكا به‌دليل مشكلات اقتصادي ناشي از افزايش بهاي نفت و اعمال تحريم‌ها عليه ايران، به اين نشست دوخته شده بود، كاترين اشتون و سعيد جليلي نمايندگان اصلي طرف مذاكره غرب و ايران از اميدوار‌كننده بودن نتايج مذاكرات در دور اول خبر داد و ادامه آن را به نخستين روزهاي خرداد ماه و نشستي ديگر در بغداد عراق موكول كردند. از سوي ديگر يكشنبه صبح بود كه خبر استعفاي رئيس جديد سازمان تامين اجتماعي، سعيد مرتضوي در رسانه‌هاي خبري منتشر شد تا در مقابل مجلس نيز استيضاح وزير كار را پس بگيرد. مجلس استعفاي خود را پس گرفت اما گويا خبر استعفاي رئيس جديد سازمان تامين اجتماعي مورد تشكيك قرار گرفت. اينها نكات مهم خبري در عرصه داخلي و بين‌المللي بود.


اما از سوي ديگر شهرستان قائنات در استان خراسان جنوبي در آينده‌اي نه چندان دور شاهد اجرايي شدن چند طرح مهم خواهد بود. حجت‌الاسلام والمسلمين موسي قرباني، نماينده مردم قائنات و عضو كميسيون حقوقي و قضايي مجلس در گفت‌وگو با آواي خراسان جنوبي به اين مسائل پرداخته است كه در ادامه مي‌خوانيد.

طرف‌هاي حاضر در نشست 1+5 در استانبول از نتيجه مذاكرات ابراز رضايت كرده‌اند. شما نتيجه اين نشست را چطور ارزيابي كرده و موضع ايران را چطور مي‌بينيد؟


ظاهر امر اين است كه پايداري و مقاومت ملت ايران اثر كرده و اتفاقي كه افتاده اين است كه غرب حق فعاليت صلح آميز هسته‌اي ايران را پذيرفته است. اين يك موفقيت بسيار شفاف و روشني براي ملت ايران است چراكه مقاومت ملت ما موجب اين دستاورد بزرگ شد. البته ممكن است كه طرف‌هاي غربي صحبت‌هايي هم درباره درصد غني‌سازي داشته باشند كه مي‌توان درباره اين مسئله مذاكره كرد.

 اما اين‌كه درباره اين محدوده شاخص و ملاك‌هاي آژانس انرژي صورت گرفته بسيار ارزشمند است. اين نشان مي‌دهد كه ايران بايد در چارچوب قوانين بين‌المللي بايد پاسخگوي نهادهاي بين‌المللي باشد. همچنين با توجه به اين موارد فكر مي‌كنم خيلي سريع آثار اين مذاكرات در داخل كشور نيز مشاهده خواهد شد كه در همين ارتباط مي‌توان به سقوط قيمت ارز و سكه در بازار ايران اشاره كرد.


با وجود اين‌كه استيضاح وزير كار و رفاه در برابر استعفاي رئيس جديد سازمان تامين اجتماعي مطرح و اجرايي شد اما گويا بعد از لغو استيضاح وزير كار، استعفاي سعيد مرتضوي از سمت رياست اين سازمان پذيرفته نشده است. مجلس درباره اين موضوع چه خواهد كرد؟


آنچه كه در مجلس مطرح شده بود استعفاي سعيد مرتضوي بوده كه وي نيز اين كار را انجام داده است حالا اين‌كه مقامات بالاتر استعفاي وي را قبول نكرده‌اند امر ديگري است كه ما نيز اميدواريم با توجه به وعده داده شده به مجلس، مرتضوي از سمت رياست سازمان تامين اجتماعي بركنار شود تا حاشيه ديگري درست نشود.

رئيس سازمان زندان‌ها از رايزني براي كاهش هزينه‌ها خبر داده و گفته است كه اين سازمان درآمدي ندارد. كميسيون تلفيق و حقوقي و قضايي چه اقداماتي در اين زمينه‌ها انجام داده يا خواهد داد؟


ممكن است كه منظور وي از كاهش هزينه‌ها مربوط به هزينه‌هاي مربوط به آب و برق و غيره باشد. كميسيون حقوقي و قضايي نيز الان اين مسئله را تصويب كرده است كه هزينه‌هاي مصرف آب، برق و گاز زندان‌ها با تعرفه آموزشي محاسبه شود. خود اين كار گامي براي كاهش هزينه‌هاي زندان‌هاست. اين موردي است كه در كميسيون نيز تصويب شده و اگر در صحن علني مجلس نيز راي بياورد به‌طور حتم در كاهش بخشي از هزينه‌هاي زندان‌ها مؤثر خواهد بود.


روند برگزاري دادگاه مفاسد اقتصادي را تا الان چطور ارزيابي مي‌كنيد؟


هميشه اين نكته را مطرح كرده‌ام كه ما بايد حامي قوه قضاييه و دادگاه باشيم. دادگاه نيز كار خود را به خوبي انجام مي‌دهد. در شرايط فعلي هم نبايد حرفي زد كه موجب تضعيف دادگاه شود و من اين موضوع را به صلاح نمي‌دانم. به‌طور حتم دادگاه به خوبي رفتار مي‌كند و همه نيز بايد از اين نهاد اجراي قانون را بخواهند. ما نيز مي‌دانيم كه نمي‌توان پرونده به اين بزرگي و مهمي را در چند روز و هفته به پايان رساند. همه بايد در ارتباط با اين موضوع همكاري كرده و كمك كنند.


اصلاح قانون سؤال از رئيس‌جمهور كه در حال حاضر در مجلس مطرح شده است چه فوايدي خواهد داشت؟


اينكه آيين‌نامه داخلي مجلس شفاف شود كار خوبي است اما به‌نظر نمي‌رسد كه اين امر الان مصداق داشته باشد. بايد اين مسئله را مشخص كرد كه در امر سؤال از رئيس‌جمهور سؤالات را چگونه و توسط چه كسي مطرح كرد. نحوه پاسخ دادن بايد به چه شكل باشد و ديگر مسائل كه نقايص آن در دوره فعلي ظاهر شد. در 32 سال گذشته چنين موردي را نداشتيم. مسائلي مانند استيضاح رئيس‌جمهور يا سؤال از وي شايد خيلي كم مطرح شود اما مصاديق آن و چگونگي اجرا بايد به‌طور كامل در قانون مشخص شده باشد. مسئله ديگر درباره فوريت اين اصلاحيه بود كه من نيز آن‌را قبول نداشتم. چه اصراري وجود دارد كه اين طرح خيلي زود اصلاح شود.

در خبرها آمده بود كه بزرگ‌ترين ناو جنگي آمريكا به‌منظور برگزاري مانور با كشورهاي خليج‌فارس در حال ورود به اين منطقه است. هدف آمريكا از برگزاري چنين مانورهايي چيست؟

اينها بيشتر ايجاد جو رواني از سو آمريكاست تا اعلام كند كه وجود دارد. در غيراين صورت دليلي وجود ندارد كه آمريكا بخواهد وارد منطقه خليج‌فارس شود. نه جنگي وجود دارد و نه اتفاق خاصي روي داده است. بخشي از اين اتفاق نيز مي‌تواند مربوط به نزديك بودن انتخابات رياست‌جمهوري در آمريكا باشد كه در ارتباط با برگزاري اين مانور تاثيرگذار است.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی