بلیط پرواز عیدت رو با کمترین قیمت بخر
      
شگفت‌انگیزترین کشف تاریخ آیین زرتشت
ترکیه برای سال 2012 با تبلیغات گسترده، درینکویو را به عنوان یکی از شگفت انگیزترین مکانهای تاریخی و توریستی خود معرفی کرده است. ترکیه در حال حاضربالاترین درآمد و توریست رااز صنعت گردشگری؛ درمیان کشورهای منطقه دارد.
کد خبر: ۲۳۱۸۶۵
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۲ 08 March 2012
کاپادوکیه Kapadoukia یا نام قدیمی و پارسی این سرزمین کاپادوسیه Cappadocia به معنای سرزمین اسبهای زیبا، بخش باستانی و پهناوری است که امروز در ترکیه مرکزی قرار گرفته و به دلیل ارزش های تاریخی و باستانی، توریستی ترین بخش استان نوشهیر؛ ترکیه کنونی را در بر می گیرد.

به گزارش روزگارنو، بازمانده های آتشفشان ونزدیکی آن با سواحل جنوبی دریای سیاه منظره عجیب و شگفت آوری به وجود آورده، این محوطۀ باستانی از سال 1985 از طرف یونسکو جزو میراث فرهنگی جهان شناخته و ثبت شده است.

اینجا انگورها و شرابهایش از زمان باستان، شهرت داشته، امّا آنچه به این سرزمین ارزش تاریخی و گردشگری داده، خانه ها و پناهگاههای پرشمار و کوچکی است که دردل کوهها وتپه های به جا مانده از آتشفشان، وجود دارد، برخی با نقاشیهای زیبایی از مسیح ونشانه های مسیحیت، باز مانده از مسیحیانی که در سالهای ظهور مسیح و پس از آن، از ترس تهاجم سربازان رومی به آنجا پناه برده اند.

امّا شگفت آورترین بخش سرزمین کاپادوکیه یا کاپادوسیه، شهری است زیر زمینی با نام درینکویو derinkuy که یکی از شگفت انگیزترین کشف تاریخ آیین زرتشت، ایران باستان و پیروان اهورا مزدا در آنجا قرار دارد.
درینکو به معنی چاه عمیق، شهری است زیرزمینی و اعجاب آور، که براثر یک رویداد ساده کشف شد.
در سال 1963 کارگرانی که برای ایجاد ساختمانی؛ به کندن زمین مشغول بودند، ناگهان با چاه یا تونل ژرفی درون زمین روبرو شدند.پژوهشهای بعدی؛ کشف یک شهر زیرزمینی از دوران کهن را خبر داد؛ با آثارو نشانه هایی از آیین زرتشت، کهن ترین دین جهان، با نمادهایی از اهورا مزدا، زرتشت، فروهر و اسب های پارسی.




شهری در ژرفای 85 متری زمین در هشت طبقه با گنجایش زندگی برای 20 تا 30هزار مرد وزن کودک و گاو وگوسفندواصطبل اسب.ونیز محلی برای ذخیره غذا و شراب، و درست کردن شراب و روغن و وجود نیایشگاه هایی برای مراسم دینی.

دراین شهر زیرزمینی که توسط ایرانیان باستان، پیروان دین زرتشتی؛ ساخته شده، طبقۀ نخست، ویژه نگهداری حیواناتی چون گاوو گوسفندواسب بوده؛ پله های تودرتو وپرشماردر هر طبقه، اتاقهایی با آشپزخانه ومحل بزرگی برای نگاهداری شراب و نیز مواد غذایی.

نکته قابل توجه تعداد تونلها وهواکش هاست؛ که به بیرون راه دارند وطوری ساخته شده اند که در اعماق این شهرزیرزمینی هوا جریان دارد و هیچگاه کمبود اکسیژن احساس نمی شود.



در چهارمین طبقه این شهرزیرزمینی؛ سنگهای سنگین و بزرگی با اندازه های سنگ آسیاب وجود دارند، که به گفته پژوهشگران، در صورت حمله و نفوذ دشمن، با این سنگها از پایین راه های ورودی را می بستند، تا از نفوذ دشمن جلوگیری کنند.برخی پژوهشگران نقطه ضعف سیستم دفاعی در این شهر را در آن دانسته اند، که مهاجمین می توانستند با ریختن سمهای کشنده در هواکش ها؛ ساکنان شهر را از پای در آورند.

از نظر تاریخی گزنفون xénophon تارخ نگاروفیلسوف یونانی؛ که زمانی جزو سپاهیان کوروش کوچک در لشکرکشی برعلیه برادرش اردشیر بوده، ساخت این شهر و شهرهای زیرزمینی رادر قرنهای چهارم وپنجم پیش از میلاد می داند.

روزگاری همه سرزمینهای گسترده میان دورود هالیس و فرات را کاپادوسیه می نامیدند. از زمان مادها این سرزمین جزو بخشی از شاهنشاهی ایران بوده. در تاریخ برای نخستین باردر پایان سده ششم پیش از میلاد است که نامی از کاپادوکیه می رود؛ آن هم در سنگ نبشته های سه زبانه دو تن از پادشاهان هخامنشی «داریوش بزرگ» و «خشایارشاه».

به نوشتۀ ویکی پدیا، فرهنگ آزاد، از دیر باز فرهنگ و آیین ایرانی آنچنان در کاپادوسیه و ارمنستان پذیرفته و گسترش یافته بود که می توان گفت مردمان این نواحی درزمان هخامنشیان و اشکانیان، دیگر ناایرانی – انیرانی - شمرده نمی شدند. پرستش ایزدان ایران به ویژه «مهر و آناهیتا» در کاپادوسیه جریان داشت.


روایات تاریخ نگاران یونانی؛و نام گذاری ماههای سال با نامهای ایزدان مزدیسنا در سده پنجم پیش از میلاد در کاپادوسیه؛ باستانی ترین گواهی تاریخی درباره رواج و گسترش آیین زرتشتی در باختر ایران، کاپادوسیه که ترکیه مرکزی امروز در آن قرار دارد؛ می باشد.
پرسش اساسی و مهم این است : چرا، ایرانیان باستان از پیروان اهورامزدا و زرتشت، برای یک زندگی مخفی و طولانی شهری در ژرفای 85 متری زمین ساخته اند ؟ آنها از چه دانش و علومی برای ساخت این شهر شگفت آور برخوردار بوده اند.
پژوهشگران می گویند:با تکنولوژی امروزی؛ ساختن چنین شهری زیرزمینی، برای زندگی 20 تا 30 هزار نفر، ده سال طول می کشد. آنها این شهرزیرزمینی درینکویو را هم ردیف ودر مقایسه با اهرام مصر توصیف می کنند.

یا پیروان اهورا مزدا از ترس تهاجم اقوام وحشی؛ یا از ترس رویدادهای سخت طبیعی از جمله زمستانی سخت که در اوستا به عنوان زمستان شیطانی از آن یادکرده؛ به ساختن این شهر زیرزمینی اقدام کرده اند.آیا ازترس موجوداتی فرا زمینی، به زیر زمین پناه برده اند. این دیدگاه در مورد قوم مایا نیز وجود دارد؛ مایا ها قومی با هوش در دوران باستان بودند که نبوغ و هوش ویژه ای در ریاضیات و نجوم داشتند اما به یکباره از بین میروند و تمدن آن ها خاموش می شود. نقاشی هایی که از آن ها باقی مانده؛ موجوداتی را نشان ما دهد که شباهتی به انسان ها ندارند.
در وندیداد دوم؛ اهورامزدا، از پیروانش می خواهدبرای پیشگیری از تهاجم دشمنان ودیوان و پرهیز از صدمات یک زمستان شیطانی و هلاک کننده؛ شهری زیرزمینی بنا کنند.که در صورت لزوم در آنجا به سرببرند.


در قسمت بیرونی «درنیکویو» شهر زیرزمینی ایرانیان باستان، خرابه های دوبرج دیده می شود که محلی برای نگهبانان بوده، که اگر مهاجمان و دشمنان نزدیک شوند به ساکنان شهر خبر دهند.


چرا این شهر زیرزمینی ساخته شده؛ زرتشتیان برای چه آنجا را پناهگاه خود ساخته اند، تا چه زمانی در آنجا زیسته اند؛ بر سر آنها چه آمده؟ اینها پرسشهایی است که هنوز برای آنها پاسخی کافی پیدا نشده است!

آنچه در دنیای امروزی ما روشن است، این که «کاپادوکیه» یا «کاپادوسیه» و «درینکویو» کنونی؛ با 26هزار نفر جمعیت آن؛ یکی از مهمترین مکان های گردشگری و توریستی ترکیه است. درهای درینکویو از سال 1970، به روی جهانگردان و توریستها باز شده، امّا فقط ده درصد آن در دسترس بوده است.







اشتراک گذاری
برچسب ها
خبرهای مرتبط
روی خط سایت ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۱۸۰
هاتف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
جل الخالق چه نبوغی داشتن!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
در ایران هم چنین آثاری را کارگران و مقنی ها به خاطر ترس از سیم جیم مسئولان مخفی می کنند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
چه نبوغی داشتیم!!!
ناشناس
| Canada |
۰۴:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
در کتاب وندیداد به نقل از زرتشت آمده است که : انیرانی‌ها (غیر ایرانیان) دارای خوی اهریمنی میباشند ، پس باید از آنها دوری کرد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
به نظرتون هم اون قدیما مثل الان همه چی گرون بود؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
فوتوشابه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
عزیز ناشناس سین جیم نه (سیم جیم) سوال و جواب
جواد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
اتفاقا سین جین درسته عزیزم
سین یعنی حرف س
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
عزیز ناشنانس سیم چین نه سیم جیم نه سین جیم
مصطفی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
سین جیم درسته
ناشناس
| Lithuania |
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
عظیظم سیم جیم نه ، ثیم جون !!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
شهر زیر زمینی کاشان را دیدید ؟ نه . چرا نمی دونم
نادر
|
United Kingdom
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
ایکاش ما نفت نداشتیم و آثار باستانی به نظیر مان همانند کشور های ترکیه اسپانیا با جذب توریست درآمدی بالا حتی بیش از نفت عاید ملت میکرد . در آنصورت با پرداخت مالیات خودمان دولت حقوق بگیر از ملت میداشتیم و حق داشتیم انتقادی بکنیم . از از دولتها کار و صداقت بخواهیم
پاسخ ها
دوستدار ایران
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
دوست من نفت و سایر منابع و معادن یک نعمت الهی و طبیعی است. ولی ایکاش درایت استفاده از این همه امکانات و فرصتها را در کنار آثار با ارزش داشتیم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
نداریم!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
مشکل ما نفت نیست. عرضست
عارف
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
آنوقت می بایست عقل داشته باشیم . درایت در ورطه اوهام کارآیی ندارد .
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
جانا سخن از زبان ما میگویی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
نروژ هم نفت داره عزيز و اون بالا بالاهاست. دعا کن که خدا به ما هم مثل نروژی ها عقل سالم بده و گرنه پس زدن نعمت های خدا نشانه بی خردی است.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
شما اگه خارجی بودی با مثلا خانومت میومدی ایران؟
اکتیو
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
کاش را در دره ی ایکاش کاشتند و هیچی سبز شد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
این آثار باستانی علی رغم این که در ترکیه امروزی واقع شده اند اما خیلی بیش از مهاجرت اقوام امروزی ساکن در ترکیه بنا شده اند و قسمتی از تمدن و فرهنگ باستانی ایران به شمار می روند !
ن.ش.ل
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
مشكل اصلي مملكت ما مديريت هست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
من چیزی نمی گم. خدارا بخاطر این همه نعمت شکرت.شکرت و به ایرانی بودم افتخار می کنم .
عباس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
سلام عزیز
درسته که ما به آثار باستانیمون کمتر اهمیت میدیم ولی این دلیلی برای ناشکری شما نمیشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
یاد بگیرید
پاسخ ها
ستار
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
"یاد بگیرید" نه "یاد بگیریم"
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
پاسخگويي كيلو چنده؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
خدارا شكر كه تو يك كشور ديگه است والا همان بلايي بر سرش مي آمد كه بر سر آثار تاريخي ديگرمان آمد.به اسم دين همه را به دست ويراني سپردند يا اجازه دادند كه تاراج و ويران شوند.
خدارا شكر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
عزیز بسیار بسیار نازنین!
فکر نمی کنی دیگه زمانه برای بیان چنین ادبیات کلیشه ای گذشته باشه؟!
شاید گفتن این جملات تکراری و بی فایده ، به شما ، احساس روشنفکر بودن میده؟!!!
ali
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
واقعا خدا را شکر
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
چیزی از زحمات سازمان میراث فرهنگی در حفظ و مرمت آثار تاریخی کشور نمیدونی
مصطفي
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
ما در كشور خودمون آثار زيباتر از اي داريم ولي كيه كه بهش اهمت بده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
خزعبلات بود
نادر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
رفتا ما با شواهد تاریخی مان شرم آور است!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
نه پس
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
په ربطی به دین داره؟ از بی عرضگی و بی توجهیه!شما با خودت چند چندی؟
میثم
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
منم قبول دارم که چون توی کشور ما نیست تا حالا سالم مونده. یا سد می زدیم می بردیمش زیر آب , یا چنان فراموش می شد که بود و نبودش فرقی نمی کرد.
مثل خیلی چیزای دیگه که داریم و در حال تخریب هستن.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
منم قبول دارم . توی ایران آثار باستانی مورد حمایت که نیست هیچ . مورد بغض بعضی نیز هست .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
هخامنشیان هم تورک بودند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
ما باید درباره پیشینه و تاریخمان بیشتر بیاموزیم ..
رهگذر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
نزدیک تعطیلات عید خوب تبلیغی کردی برای آزانس های مسافرتی و ترکیه
کلک چقدر گرفتی بابت این تبلیغ طولانی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
ما باید درباره پیشینه و تاریخمان بیشتر بیاموزیم ..
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
ما باید درباره پیشینه و تاریخمان بیشتر بیاموزیم ..
يسنا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
من اين منطقه زيبا و شگفت انگيز را از نزديك ديده ام. واقعاً حيرت آور است.
يسنا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
من اين منطقه زيبا و شگفت انگيز را از نزديك ديده ام. واقعاً حيرت آور است.
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
میدونی چرا پول نفت با اینکه اینقدزیاده ولی برکت نداره وماهمچنان فقیر موندیم؟
چون پول مردارهاست که اکنون شده نفت
ومرده خوری برکت نداره باید پول بازو وفکرمونا بخوریم تا برکت داشته باشه.
پاسخ ها
نادر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
اونوفت چطور برای نروژ و حتی همین کشورهای کوچولوی همسایه اینقدر برکت داشته است!
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
پس کشورهای همسایه چطور پیشرفت کردن؟!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
شما ؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
برای ما نداره؟
م.م
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
رضا جان واقعا حرف قشنگ و درستي زدي
دمت گرم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
راستي چرا الانه كه حون مردم را توشيشه ميكنن و ميخورند بركت داره؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
چرا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
ما باید درباره پیشینه و تاریخمان بیشتر بیاموزیم ..
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
ساخت چنین بنای باشکوهی، به طور قطع نشاندهنده عمق توجه حاکمان و فرمانروایان وقت به رفاه و امنیت مردم بوده است .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
ما باید درباره پیشینه و تاریخمان بیشتر بیاموزیم ..
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
ما باید درباره پیشینه و تاریخمان بیشتر بیاموزیم ..
پاسخ ها
ناشناس
| South Africa |
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
خیلی به مخت فشار آوردی آرنولد جان با اون بازوات
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
اگردرایران بودتبدیل به خرابه یا محل تجمع معتادین میشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
ای ول این شهر جون میده برا معتادها
rameen
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
تابناک ظاهرا قسم یاد کرده که نظرات بنده را منتشر نکند!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
این اتش پرستان چه احمق اند
turkye
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
شما از کجا فهمیدید اون اسبها پارسی بودند؟؟ اصل نبوغ رو شما دارید که زود کشف کردید اون اسبها پارسی بودن هههههههههههه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
خود گویی و خود خندی، عجب مرد خردمندی!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
در هر صورت یا پارسی است یا یونانی چون اون زمان هنوز مغول ها به ترکیه نیومده بودند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
راستی turkey درسته نه turkye !
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
برادر من شما تاریخ می دونی چیه !؟ سری به کتاب های تاریخ ترک ها بزنید تاریخ مهاجرتشان از نزدیکه ای چین را بخوانید و بعد سری به تاریخ یونان وایران باستان بزنید و حکایت سرزمین ترکیه امروز را بدانید
ناشناس
| United Kingdom |
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
عزیزم! گفت اسب نگفت خر
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
اگر این شهر زیر زمینی در امریکا هم بود باز می گفتند ایرانیان و یا اسبان پارسی!!!!!!!
ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
نه پس فکر کردی ترکی بودن !!!!!!!!!!
hamid
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
اگه آرم فروهر رو تو عکسا ببینی میفهمیییی!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
حالا تو چرا ناراحت شدی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
cappadocia ترجمش ميشه سرزمين اسبهاي پارسي. اين رو تور ليدرمون گفت كه البته ايراني هم نبود
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
درستش Turkiye است عزیز
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۱
به اسب پارسی هم حسودی میکنند!!!!!!
فرهاد
| Germany |
۰۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
اگر شما دوست عزیز تفرقه افکن به آنجا تشریف ببرید، راهنماهای متخصص ترکیه ای این مطلب را به شما خواهند گفت و شما خواهید آموخت که حقیقت ، حقیقت است، حتی اگر تعصب کور نتواند آن را هضم کند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
عوضش ما مدیریت جهان را در اختیار داریم
ناشناس
|
Lebanon
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
سهم این دسته از توریستها در جهان خیلی کم است اکثریت توریستها برای جاذبه های دیگر به کشوری می روند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
اون جاذبه های دیگر را در کشور خودشان هم دارند و نیازی به سفر توریستی برای اونها ندارند.
ابی
|
Philippines
|
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
بروید و شهر دقیانوس رو ببینید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
ما داريم تو شهر دقيانوس زندگي ميكنيم .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
اين آثار مربوط به هر ملتي بوده زياد مهم نيست فعلا مهم اين است كه در حال حاضر تركيه از اين آثار به نحو احسن دارد استفاده مي كند و كشور خودرا رونق مي دهد شبيه كاپادوكيه ( كمي كوچكتر ) ما كندوان را در اطراف تبريز داريم اما چقدر توريست توانسته ايم به آنجا بكشيم ؟! ضمنا نام اين روستاي 8 طبقه به لاتين Derinkuyu نوشته مي شود كه با الفباي فارسي كه در تركي ( چه آذريايجاني و چه استانبولي ) : ‌درين= عميق ، قويو = چاه و درين قويو ،( چاه عميق )
بابک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
اینکه در ترکیه هستش. چطوری چسبوندین به ایران باستان؟!! نکنه تمدن مایاها و اینکاها هم مال ایران باستان بوده؟!!!
ناشناس
|
Saudi Arabia
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
ما نفهمیدیم که آیا پیش از اسلام سرزمین و فرهنگ ایران نکات بارزی داشته یا نه.
hossein
|
Turkey
|
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
چرا از شهري زيرزميني مشابه و با سيستمي بهتر از اين كه در اطراف كاشان خودمان است گزارشي تهيه نمي كنيد. آيا اين مثل درست است كه هميشه مرغ همسايه غازه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
خداییییششششششششش مسئولین ایران بایستی اعتراف کنن که در صنعت توریست شکست خورده ای بیش نیستند
sam
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
از این آثار در کشور ما زیاد است شهر ی بر روی کوه خواجه سیستان که به قلعه کافران معروف شده و رو به ویرانیست وکسی بهش توجه نمی کنه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
باحال بود
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
با سلام من برای گردش به آنجا رفته ام ولی هیچ چیزی که بتوات آنرا به زرتشتیان نسبت داد آنجا نبود. خوشحال می شوم اگر کمی مستند تر بنویسید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
اتفاقا من انجا رفتم در جایی کتیبه ای وجود دارد که به زبان پارسی باستان نوشته شده...همچنین در وان ترکیه نیز کتیبه ای از خشایار شاه موجود است ..کافی است کمی در اینترنت تحقیق کنید.
فرزاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
برادر جان عکسها رو که گذاشتن دیگه چی مستند تر میخواهی؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
مطمئن هستم میتونی اونا رو به ترک های سومری!! باستان نسبت بدی!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۱
شما گردشگر هستید نه محقق!! پس نظر کارشناسی ندید.
ناشناس
| Germany |
۰۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
شما که آنجا رفتید، اگر مثل ما که رفتیم به مطالبی که راهنماهای ترک این آثار می گفتند دقت می کردید، متوجه موضوع می شدید.
کافی یک بار دیگه تشریف ببرید آنجا ولی از قبل زبان ترکی یا انگلیسی تونو روش یخورده کار کنید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
این ها همان عظمت تاریخی ماست
مرتضی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
سلام.بد نیست یک همچین گزارشی در خصوص شهر زیرزمینی نوش آباد هم تهیه کنید.
آرش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
یک اشتباه کوچک در متن بود
من ایرانیم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
اویی 1 شهر زیرزمینیه که تو نوش آباد تو کاشانه ، تقریباً 10-15 ساله که کشف شده و عین همینه !!!!
برید اول اون و ببینید هموطنان
ناشناس
|
France
|
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
هنوز شما متوجه نشدی داداش
ناشناس
|
France
|
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
ببین این اخر این حرفات دوست من عقده حقارت نهفته است
حسن
|
-
|
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
با سلام و عرض ادب به هموطنان عزیز
دوستان عزیز نمونه چنین شهری در شهر ما وجود دارد شهری دست کند با پیشینه تاریخی زیاد که حتی برخی کارشناسان آنرا مربوط به دوران صدر اشلام و زمان ساسانیان میداننداین شهر در قسمت زیرین شهر فعلی و در عمق بین 4 تا 12 متری کنده شده است چنانچه مایلید اطلاعات بیشتری راجب ان داشته باشید در گوگل (شهر اویی) را سرچ کنید مطمئنا ضرر نخواهید کرد ضمنا دوستانی که تمایل دارند از نزدیک این جاذبه توریستی را مشاهده کنند میتوانند در ایام عید نوروز به شهر نوش آباد واقع در 8 کیلو متری شمال شهرستان کاشان مراجعه کنند امیدوارم که با سفر به شهر ما با این اثر تاریخی آشنا و از دیدن آن لذت ببرید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
اشتباه کردی معرفیش کردی بزودی نابودش میکنن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
ما امسال عید رفتیم. خیلی جالب بود. البته هنوز بخش کمی از اون قابل بازدید بود ولی همونش هم جالب توجه بود
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
لو دادي نابود ميشه ها بعد هم مگه نوش آباد امكان پذيرايي چندتا توريست رو داره كه دعوت عمومي مي دي
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
يه نيمچه شهر بنام حيله ور نزديك روستاي كندوان هستش كه ....
hossein
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۵
دوست عزیز نگران نباش کار از کار گذشته نه کار مطالعاتی نه زیر ساخت گردشگری نه برنامه ای میراث اینجا را داده دست شهرداری که توان اداره شهر را هم ندارد و فقط از ورودی اش درآمد کسب می کند و بنا و تاریخ و ارزشهای این شهر را نابود کرده اند.
فریدون
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
باعث تاسفه
حسین میرزاجانی نوش آبادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
بشنو از نی چون حکایت می کند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
همین الان توی نیاسر کاشان همچین چیزی داریم که داره نابود میشه.
داریوش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
زرتشت،اوستا،کورش کبیر، کتیبه سازمان ملل،کجاست ابهت ایران زمین،چگونه کار ما به اینجا کشید
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
این تصاویر گوشه ای از فرهنگ چند هزارساله ایرانیان است.
mohamad
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
هر چیزی لیاقت میخاد که بعضیا ندارن
ناشناس
|
Canada
|
۰۴:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
در کتاب وندیداد به نقل از زرتشت آمده است که : انیرانی‌ها (غیر ایرانیان) دارای خوی اهریمنی میباشند ، پس باید از آنها دوری کرد

جالبه که این آیین بر اساس قوم و قبیله و نژاد بنا شده = نژاد گرایی
پاسخ ها
فرزاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
وندیداد کتاب قوانین دوره ساسانیانه و اصل نیست
شما میتونید از منابع دیگه هم استفاده کنید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۱
برو پی کارت.
ناشناس
|
Canada
|
۰۵:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
به نظر رضا كلى خنديدم واقعا كه كشور هاى نفت خيز همه در گرفتارى و مشكلات هستند چون نفت حاصل از مردار است
پاسخ ها
ایران
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
منم به نظر تو کلی خندیدم
حسن ازمشهد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
بسیارباحال بودای کاش می توانستم انجا راازنزدیک ببینم
غلامعلی
|
Germany
|
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
لذت بردم..مست شدم..
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
مرگ بر آمريكا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
خدا رو شکر
یکی دیگه از مقصد های گردشگری هم وطنان عزیز که ترجیح میدهند پولشون رو توی جیب ترکیه بریزند پیدا شد!
کاش درصدی از بودجه ای که ما ایرانیان برای دیدن اثار گردشگری کشورهای چون ترکیه می پرداختیم ، صرف بازدید از جاذبه های کشور خودمون و خرید مصنوعات ساخت هم وطنان عزیزمون میشد
اما افسوس و صد افسوس که مرغ همسایه همیشه غازه ......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
سرمایه ملی ماببرند
تورك
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
هر جا بگن ان چند تا فارس ميان ميگن من
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
ما هم داریم می سازیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
اگر انتقاد کنیم ! کجا میبرنمون ؟؟؟؟
ناشناس
|
United States
|
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
اینجا باشه پنهانش میکنند
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
اینا رو که ایرانی ها ساختن کاش تو ایران کنونی بود البته الان کشف نمی شد خدایی نکرده یکی خاطراتش رو روش بنویسه یا ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۴
واقعا باور كردي كه ايرانيا ساختنش
آخه چرا هرچه بوي هوش و ذكاوت ميده يه ربطي به ايرانيا داره؟
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
ظرفیت فقط در روز از شهر زیر زمینی نوش آباد فقط 500نفر است که بیش از 50متر از این فضا قابل بازدید نیست توصیه می شود در ایام عید و شلوغی اصلا برای بازدید به این مکان سفر نکنید که ازدحام جمعیت و فضای محدود و کمبود اکسیژن می تواند مشکلاتی را ایجاد کند.ناگفته نماند حجم زیاد جمعیت همزمان در این اثر باستانی به آن تخریب وارد می کند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
شهر زیر زمینی زلف آباد فراهان
یاد شهر تازه ساخته شده زیرر زمینی کیش هم جالب توجه هست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
زرتشتیان هم در گذشته به کافران مشهور بودند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
یکی از شکوهمند ترین و زیباترین آثار دنیا تخت جمشید است که متاسفانه به علت بی توجه ای رو به تخریب است که هیچ!!!
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
یعنی زبان فارسی اینقدر عوض شده که هیچ فارس زبانی نمیداند کاپادوسیه به معنای سرزمین اسبهای زیباست؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
در نزدیکی کاشان شهر زیر زمینی ای به نام اویه هست . بد نیست گزارشی در آن مورد تهیه کنید.
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
لازم نبود بارها از شراب نام ببرید ، همینکه بگویید انگور و ... کافی بود!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
با توجه به این مستندات چرا برای الحاق ان به ایران تلاش نمیشود بهتر است دست بکار شویم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
حوشم میاد
فرزاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
ای باابا
سیامک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
دوستان عزیز یک همچین شهری در ایران وجود داره و آدرسش اینه "" کاشان نوش آباد شهر زیر زمینی دستکند
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
شهر شوشتر خودمون تو خوزستان دست کمی از این نداره
اما امان از بی توجهی مسولین
شهرام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
اینجا انگورهایش از زمان باستان، شهرت داشته؟
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
البته به بعضی از ادعای اثار ترکیه ای ها اعتماد نکنید هر داستان و موضوع تاریخی را به خود نسبت میدهند
sh
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
دوست عزیز ! از این که پولمان را باید در ایران خرج کنیم درست است من تجربه خودمو میگم برای مسجد مشهور سلطان احمد در استانبول هیچگونه پولی دریافت نمی گردد. و برای سایر اماکن مبلغی که می گیرند اصلا با ایران قابل مقایسه نیست.به همین خاطر..................
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
این گزارش نگفت که این شهرهایی که شما دوستان تبلیغشون رو کردید
فرزاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
متشکر از معرفی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
عزیزان این آثار همه متعلق به ایرانیان است
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
بدلیل اشکالات قانونی موجود درحفاظت از میراث فرهنگی وتضییع حقوق قانونی مالکین خصوصی سرنخ اثاری بسیار عظیم تراز این خبردرکشور خودمان اشکارشده که بخاطر رفتارهای هرچند قانونی ولی نابود کننده حقوق قانونی افرادیکه این نشانه ها دراملاکشان هویدا میشود .
ناشناس
|
United States
|
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
مائیم دیگه!!!!!!!!!!!!هنر نزد ایرانیان است وبس.
ناشناس
|
Lithuania
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
شهر زیر زمینی مادر و زن نویسندۀ این مقاله از همۀ اون شهر های زیر زمینی با حالتر ه!!
حسين
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
نمونه اي از اين شهر هاي زير زميني در نياسر كاشان مي باشد
یاشار- تبریز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
با عرض ادب به هموطنان عزیز
در ایران نیز نمونه چنین منطقه‏ ای وجود دارد. روستای کندوان که در 50 كيلومتري جنوب غرب تبريز و در مجاورت کوه سهند واقع شده
اقلیدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
یک اثر اینچنینی هم در وجود داره و به معروفه
اكبر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
اقاي ناشناس وقتي الفبا رو ميخوني ميگي سين يا سيم و ج
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
مشكل منطقي براي اينگونه اظهار نظرات خارق العاده اينجاست
ارش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
اون زیر میرا سیم برق نیست ؟ این خاک هارا کجا میریزید؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
در زیر شهر سربل ذهاب شهری زیر زمینی وجود دارد بزرگتر ازاین که نشان دادید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
اینجا معلوم میشه مرزهای ایران فرهنگی تا به کجاست و برخی از این اقوام ضعیف الهویه کجا بودند
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
میگن یه شهر زیر زمینی تو حدفاصل گردنه آسپاس ودژکرد در شهرستان اقلید وجود داره که موقعیت دقیقش معلوم نیست اما تو کتب تاریخی قید شده آخه گور بهرام هم تو همین منطقه واقع شده،الله اعلم
مجتبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
به اطلاع دوستان می رسانم که مشابه این شهر در نزدیکی روستای کندوان در حدو 5 کیلومتری آن بنام روستای حیله ور وجود دارد که متاسفانه در حال نابودی است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
شهر زیرزمینی نوش اباد کمتر ازین شهر حیرت انگیز نیست.
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
در نزدیکی روستای ما (کندلج) که در 5 کیلومتری شهرستان مرند قرار دارد چنین شهر زیرزمینی وجود دارد البته نه به وسعت این شهر
kapadokiya
|
Turkey
|
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
دوست عزیز من در این منطقه زندگی میکنم و این چیزهایی که راجع به زرتشتیان و این محل را که گفته اید،من تا کنون نشنیده ام
kapadokiya
|
Turkey
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۶
دوست عزیز من در این منطقه زندگی میکنم و این چیزهایی که راجع به زرتشتیان و این محل را که گفته اید،من تا کنون نشنیده ام
میلاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
دوستان اینجا یه فروم بحث در خصوص سیاست نیست
جلال
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۹
زیبا بود
لوقمان
|
Iraq
|
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
یکی از قدیمی کردی شهر در ترکیه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۰
زرتشتیان همت وتوانایی زیادی داشتن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
با سلام
دیشب یه برنامه در مورد این شهر زیرزمینی دیدم که خیلی جالب و شگفت انگیز بود.
kurd boy
|
United States
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
با سلام دوستان مناطق کردستان مانند شهرهای مهاباد پیرانشهر ربط سردشت آثار عجیبی از شهرها وجود داره شهره کشف شده شهر آفتاب که مربوط به 5هزار سال پیش میشه که مقارن با حکومت هخامنشیان میشه شهر باستانی ربط واقعا حیرت آوره. باتشکر
سامنی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
در شهر سامن در استان همدان چنین شهر زیر زمینی وجود دارد که در زیر شهر فعلی به صورت دستکند بوده
حاجی حیدری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
اطراف آتشگاه اصفهان هم چنین چیزی هست ولی صد حیف که کسی گوش نمی دهد
مهرداد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
جالبه کلی شواهد توی این شهر زیرزمینی زرتشتیان وجود داره که ایرانی بودن اونو نضمین میکنه طرف تازه از خواب بلند شده میگه من رفتم اونجا وشواهدی ندیدم گرجه تو هنوز پاتو از درب حیات خونتون اونورتر نگذاشتی ومعلومه که از کدوم حذب هستی
عسل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
تازه تو نزدیکی کاشانم از این شهر ها پیدا کردن
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
در متن نوشته شده " کورش کوچک در لشگر کشی علیه برادرش اردشیر . توضیح لازم است داده شود که این کورش کدام کورش است ؟ در تاریخ کورش بزرگ
داریم اما کورش کوجک و برادرش اردشیر کیست ؟
دیامو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۴
این شهر مربوط به دوران مادها می باشد و لی اصولا قرار نیست واقعیات بیان شوند ، همچنانکه تاریخ نگاران نیز ، مخصوصا در ایران ، مطابق سلیقه و دسنور حاکمان می نوشته اند و می نویسند . احتمالا این عبارت معروف را شنیده اید : " تاریخ را فاتحان می نویسند . "
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۴
حسین
|
United States
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
این شهر ، مربوط به زرتشتیان و دوره هخامنشی است یا دوره مادها ؟ چرا هر سایتی ، چیزی اعلام می کند که با سایرین ، فرق دارد؟!
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
این شهر باستانی هیچ ربطی به ایران و زرتشتیان نداره و مخصوصا فارسها نداره .
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

نام:
ایمیل:
* نظر: