بازدید 8554

معرفی برگزیدگان جشنواره موسيقي فجر

کد خبر: ۲۲۸۰۲۸
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۵ 20 February 2012
آيين اختتاميه جشنواره بيست و هفتم موسيقي فجر با معرفي «حسن رياحي» به عنوان دبير جشنواره آينده، شامگاه گذشته -30بهمن ماه- با معرفي برگزيدگان در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش ايسنا مراسم اختتاميه بيست و هفتمين جشنواره موسيقي فجر با اجراي سرود جمهوري اسلامي ايران توسط اركستر سمفونيك تهران به رهبري نادر مرتضي پور آغاز شد.

سپس حسن رياحي - دبير جشنواره بيست و هفتم- در سخناني مطرح كرد: بيست و هفتمين جشنواره بين‌المللي موسيقي فجر را در شرايطي به فرجام مي‌رسانيم كه نتايج مطلوب شعار جوان‌گرايي كه در تمام اركان و امور اجرايي مورد توجه قرار گرفته بود و به خوبي به چشم مي‌خورد.

دبير جشنواره يادآور شد: جشنواره فرصتي براي رقابت است كه دستگاه‌هاي برگزاركننده را نيز در امر شناسايي امكانات و برنامه‌ريزي كلان براي ايجاد محصولي مناسب‌تر راهنمايي مي‌كند.

او افزود: جشنواره امسال سطح بالاي نيروي جوان را به خود اختصاص داده است و موسيقي ملي،‌محلي، ملل، پاپ، كرال، كودك و كلاسيك را با هنرنمايي هنرمنداني از داخل و خارج از كشور شاهد بوديم.

رياحي اظهار كرد: حضور آينده‌سازان اين مرز و بوم در جشنواره موسيقي فجر شادي مضاعفي را براي ما به ارمغان آورد. در اين جشنواره قصد داشتيم به كارگاه‌هاي آموزشي توجه ويژه‌اي داشته باشيم و پايان‌نامه‌ها و بخش آهنگسازي پيشرفت‌هاي زيادي را به ما بشارت داد.

اين آهنگساز در پايان سخنانش بيان كرد: آرزو مي‌كنم در قضاوت‌ها و شناسايي موسيقيدانان برتر جشنواره و در راه خدمت به آنان گامي هر چند كوچك برداشته باشيم.

به گزارش ايسنا، ادامه اين مراسم به اجراي «گروه آوازي تهران» به رهبري ميلاد عمرانلو اختصاص داشت.

سپس حكم دبيري مجدد «حسن رياحي» براي بيست و هشتمين جشنواره بين‌المللي موسيقي فجر توسط حميد شاه‌آبادي - معاون امور هنري- به او اهدا شد.

شاه‌آبادي در اين حكم از رياحي درخواست كرده بود تا در جشنواره آينده، دعوت از چهره‌هاي حرفه‌اي جوان و برنامه‌ريزي جامع براي بيشترين بهره‌برداري را در دستور كار خود قرار دهد.

بخش ديگري از اين مراسم نيز به تجليل از چهار هنرمند پيشكسوت موسيقي اختصاص داشت.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، معاون امور هنري و رياحي براي تجليل از اين چهار هنرمند در صحنه حاضر شدند.

جلال ذوالفنون، وارطان ساهاكيان، منوچهر بيگلري پور و حشمت سنجري از جمله هنرمنداني بودند كه در جشنواره بيست و هفتم مورد تقدير قرار گرفتند.

در فيلم كوتاهي كه براي اين هنرمندان ساخته شده بود حسام‌الدين سراج - هنرمند عرصه آواز - در گفتاري براي جلال ذوالفنون بيان كرد: از نظر من ذوالفنون يك شكارچي است كه با سازش و با خلق و خويش به حسن خلق، صيد اهل نظر مي‌كند. از نظر بنده ذوالفنون پديده سه تار نوازي ايران است.

منوچهر بيگلري پور نيز در اين فيلم كوتاه از سابقه‌اش در اركستر سمفونيك تهران سخن گفت و افزود: دلم مي‌خواهد تا لحظه‌اي كه زنده هستم «ساز ترومپت» را بنوازم. اگر روزي صداي ترومپت مرا نشنيديد يعني مرده‌ام.

زنده ياد حشمت سنجري نيز در اين فيلم كوتاه به صورت نمادين مورد تقدير قرار گرفت.

امير اشرف آريان‌پور در اين فيلم درباره حشمت سنجري گفت:‌سنجري عاشق كارش بود. او فقط به خاطر انجام وظيفه كار نمي‌كرد. اگر سنجري نبود اركستر سمفونيك تهران وجود خارجي نداشت.

در پايان اين فيلم كوتاه، اين هنرمندان تنديس خود را دريافت كردند و تنديس «حشمت سنجري» نيز به همسر او اهداء شد.

به گزارش ايسنا، در بخش ديگري از اين مراسم سيدمحمد حسيني - وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي - سخنان خود را با چند بيت از علامه اقبال لاهوري آغاز كرد و افزود: موسيقي،‌آواها، نواها و نغمه‌ها،همواره با حكمت و عرفان پيوندي ناگسستني دارند. از اين جهت ،عالمان همواره بر آن بودند كه رساله‌هايي در اين زمينه تاليف كرده و تاكيد بر وجوه معنوي موسيقي داشته‌ باشند.

او ادامه داد: در سال‌هاي اخير رهبر معظم انقلاب بخشي از توجه خودشان را به موسيقي اختصاص داده‌اند و براي اين مقوله اهميت قائل شده‌اند. بنابراين جاي شكر وجود دارد كه چنين توجهي در موسيقي حاكم است.

حسيني معتقد است: هنرمندان موسيقي همواره در شادي و غم و در پيروزي‌ها در كنار مردم بوده‌اند و هنگام قهرماني‌ها به نشاط مردم افزوده‌اند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در بخش ديگري از سخنان خود بيان كرد: حضور جوانان اين مرز و بوم در بيست و هفتمين جشنواره موسيقي فجر جاي تقدير و تشكر دارد و شعار ارزشمندي كه همان حمايت از جوانان است براي اين جشنواره به كار رفته است.

به گفته حسيني،در سه دهه اخير استفاده از اشعار حافظ، مولانا و فردوسي باعث شده بود تا موسيقي غناي بيشتري پيدا كند و ادبيات در كنار موسيقي به دل بنشيند.

حسيني در پايان سخنانش اظهار اميدواري كرد تا سال به سال شاهد رشد و تعالي هنرمندان اين عرصه باشيم.

پس از اجراي گروه «رومي» به سرپرستي پدرام درخشاني و گروه «صنم» به سرپرستي حسام اينانلو، محمد سرير- رييس هيات مديره خانه موسيقي- بيانيه هيات داوران را قرائت كرد.

به گزارش ايسنا، در بخشي از اين بيانيه آمده بود: بخش رقابتي جشنواره بيست و هفتم كه شامل آهنگسازي، موسيقي كلاسيك،آواز جمعي، پايان‌نامه‌ها و ... مي‌شود با بيش از شش ماه بررسي نمونه‌ها توسط هيات داوران مورد ارزيابي قرار گرفت و حضور هنرمندان نكته حائز اهميت اين دوره بود كه نشان داد توجه به رويكرد جوان‌گرايي تا چه حد باعث رشد استعدادهاي هنري خواهد شد.

هيأت داوران در بخش ديگري از اين بيانيه تاكيد كرده است: اقبال روزافزون جوانان، حمايت‌هاي گسترده را تقاضا مي‌كند و همچنين حضور بانوان هنرمند امتياز خاصي به اين جشنواره داده بود.

به گزارش ايسنا، در ادامه مراسم برگزيدگان بخش‌هاي مختلف معرفي شدند.

بر اين اساس، «محسن شاملو» - هنرمند جوان و سازنده ويلون- كه در بخش جنبي موسيقي فجر نمايشگاهي از آثار خود را در سالن وحدت به نمايش درآورده بود، لوح تقدير و تنديس بيست و هفتمين جشنواره بين‌المللي موسيقي فجر را دريافت كرد.

هيأت داوران در بخش آهنگسازي و پايان نامه‌ها،نگين زمردي را براي قطعه «فنا»،محمد نصرتي براي قطعه «سمفوني ليلي» و حميد مراديان را براي «كمانچه» حايز رتبه‌هاي اول تا سوم دانست.

در بخش رقابتي سازهاي كلاسيك غيرايراني نيز محمدهادي ايانود از اصفهان،مرتضي قرباني شيركوهي از كرج و شهاب شرفي از تهران رتبه‌هاي اول تا سوم را كسب كردند.

اما در شاخه آهنگسازي با موضوع دستاوردهاي انقلاب اسلامي، مرتضي شفيعي از اصفهان به خاطر قطعه «قيام» مورد تقدير قرار گرفت.

در بخش كلاسيك ايراني نيز گروه «شورانگيز» گرگان به سرپرستي محمدرضا ابراهيمي،گروه «برزين مشهد» به سرپرستي اميرحسين اسكندري و گروه «سيوار» به سرپرستي مهدي حاج قاسمي به رتبه‌هاي اول تا سوم نايل شدند.

در بخش كلاسيك غيرايراني گروهي،«آنسامبل مارتينا» از تهران به سرپرستي مهرداد غلامي،اركستر «دانشجويان پرديس هنرهاي زيباي دانشگاه تهران» به رهبري لوريس هويان به رتبه‌هاي اول و دوم نايل شدند. هيات داوران در اين بخش هيچ اثري را حايز رتبه سوم ندانست.

گروه «صمات» به رهبري آزاده عظيمي، «كر ماهان» به سرپرستي نيما فاتحي و «گروه آوازي دامور» به سرپرستي فراز خسروي دانش رتبه‌هاي اول تا سوم را كسب كردند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار