بازدید 16974

یک ايراني‌تبار در ميان نامزدهاي جايزه نوبل

اتحاديه نويسندگان مسکو، فاضل اسکندر را به عنوان نامزد نهايي اين کشور براي معرفي به آکادمي نوبل در سوئد جهت رقابت در جايزه نوبل ادبي سال 2012 انتخاب کرد.
کد خبر: ۲۲۷۳۹۸
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۸ 17 February 2012
نام «فاضل اسکندر» ـ نويسنده ايراني‌تبار اهل روسيه ـ در ميان نامزدهاي جايزه نوبل ادبيات سال 2012 اعلام شد.

به گزارش ايسنا آکادمي سوئدي جايزه نوبل از ميان 288 پيشنهاد براي دريافت جايزه نوبل در بخش ادبيات،210 نويسنده را واجد شرايط نامزد شدن دانست كه فاضل اسکندر ـ نويسنده روس ايراني‌تبار ـ نيز يكي از آن‌هاست.

اتحاديه نويسندگان مسکو، فاضل اسکندر را به عنوان نامزد نهايي اين کشور براي معرفي به آکادمي نوبل در سوئد جهت رقابت در جايزه نوبل ادبي سال 2012 انتخاب کرد.

اين نويسنده روس ايراني‌تبار يکي از معروف‌ترين فعالان عرصه طنز در اين کشور است که فعاليت مطبوعات خود را در اين زمينه از سال 1945 آغاز کرد. او تاکنون اشعار، داستان‌هاي کوتاه و بلند، رمان‌ها و فيلمنامه‌هاي بسياري به چاپ رسانده است. «پيرمرد و پيرزن»، «مهمان ناخوانده»، «آدم‌ها و کرم ابريشم» و «چراغ قرمز» از جمله آثار او هستند، اما معروف‌ترين اثر فاضل اسکندر، رمان «زاشيتا چيکا» نام دارد.

اکنون آکادمي نوبل به بررسي نويسندگان كانديد شده مي‌پردازد و در ماه آوريل (فروردين) اسامي 20 نامزد اوليه را اعلام مي‌کند. سپس از اين فهرست 20 نفره،پنج نويسنده به عنوان نامزدهاي نهايي اين جايزه معرفي مي‌شوند و سرانجام در اوايل ماه اکتبر نا م برنده اين جايزه معتبر جهاني اعلام خواهد شد.

به گزارش «اكچواليت»، جايزه نوبل ادبيات معتبرترين جايزه ادبي جهان است که از سوي آکادمي سوئد واقع در شهر استکهلم اهدا مي شود. اين جايزه در سال 2011 نصيب توماس ترانسترومر شاعر سوئدي شد.

صرف نظر از سال‌هاي جنگ جهاني اول و دوم، آكادمي نوبل در سال‌هايي كه اعضاي آن براي انتخاب برنده نوبل به اجماع نظر نرسيدند، از برگزاري آن خودداري كرد.

جايزه نوبل ادبيات طي بيش از يك قرن برگزاري، همواره با جنجال‌هاي كوچك و بزرگ همراه بوده است. بسياري از كارشناسان و منتقدان ادبي معتقدند آكادمي نوبل به دلايل سياسي و غيرادبي، نويسندگان بزرگي را از دريافت اين جايزه محروم كرده است كه مارسل پروست، جيمز جويس، ولاديمير ناباكوف و خورخه لوييس بورخس سرشناس‌ترين آن‌ها هستند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم