بازدید 4023

ظرفیت عظیم صادرات برق ایران

کد خبر: ۲۲۲۴۹۷
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۹:۴۷ 27 January 2012
به غیر از سه ماهه تابستان، ۱۵ هزار مگاوات ذخیره در شبکه برق کشور داریم که به طور معمول ۵۰ درصد آن در حال تعمیر قرار دارد و ۵۰ درصد دیگر برای صادرات آماده است .  معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی از افزایش دو برابری ظرفیت صادرات برق جمهوری اسلامی ایران به کشور پاکستان خبر داد.

به گزارش ایلنا، محمد بهزاداظهار داشت: افزایش دو برابری ظرفیت انتقال برق ایران به کشور پاکستان یکی از سه هزار و ۵۰۰ پروژه جدید صنعت برق است که همزمان با آیین‌های پاسداشت سی و سومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در دهه فجر امسال به بهره برداری می‌رسد.

وی با بیان آنکه پاکستان برای افزایش صادرات برق ایران به این کشور تا میزان دستکم ۱۰۰۰ مگاوات ابراز علاقه کرده است، افزود: در زمان حاضر ظرفیت صادرات برق ایران به پاکستان ۳۵ مگاوات است که در ایام دهه فجر امسال به ۷۰ مگاوات افزایش خواهد یافت.

وی اظهار داشت: به منظور افزایش ظرفیت صادرات برق کشورمان به پاکستان خط ۲۳۰ کیلوولت بین ایران و پاکستان در دست اجراست که هم اکنون دکل‌های آن در خاک ایران در دست نصب قرار دارد که عملیات اجرایی آن تا نوروز ۹۱ به پایان خواهد رسید.

وی تصریح کرد: به محض آنکه عملیات اجرایی این خط انتقال در خاک پاکستان نیز به پایان برسد، ظرفیت انتقال برق ایران به پاکستان تا ۱۷۰ مگاوات افزایش خواهد یافت.

بهزاد با بیان اینکه ظرف دو سال آینده، پاکستان به بیش از یکهزار مگاوات برق وارداتی احتیاج خواهد داشت، گفت: بنا داریم با ساخت نیروگاهی ۱۵۰۰ مگاواتی در زاهدان و نیز احداث ۷۰۰ کیلومتر خط انتقال HVDC از طریق زاهدان به کویته پاکستان، امکان صادرات یکهزار مگاوات برق به پاکستان را فراهم کنیم که پیش بینی می‌شود بخش گازی این نیروگاه ظرف دو تا سه سال آینده وارد مدار شود.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در ادامه درخصوص صاردات برق ایران به افغانستان گفت: بتازگی ظرفیت انتقال برق ایران به این کشور را با احداث پستی جدید در یکی از نقاط مرزی از ۱۰ مگاوات به ۲۰ مگاوات افزایش داده‌ایم.

وی همپنین درخصوص صادرات برق به کشور ترکیه گفت: در زمان حاضر بیش از ۲۰۰ مگاوات برق به ترکیه صادر می‌شود که این میزان در سال آینده به ۴۰۰ مگاوات افزایش خواهد یافت.

به گفته بهزاد، احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه توسط بخش خصوصی دو کشور نیز در دست برنامه است که با احداث شش هزار مگاوات آن در خاک ایران، می‌توان دو هزار مگاوات از برق تولیدی را به ترکیه صادر کرد.

بهزاد سپس با اشاره به برنامه‌های ایران برای توسعه تبادل برق با سایر کشور‌ها، گفت: در نظر داریم تا ازطریق کشور‌های آذربایجان و گرجستان با روسیه و از طریق عراق و سوریه با لبنان ارتباط الکتریکی برقرار کنیم ضمن آنکه در عراق و سوریه نیز نیروگاه در دست احداث داریم.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی بیان کرد: به منظور برقراری ارتباط الکتریکی با کشورهای قطر، امارات و عمان مطالعات احداث کابل زیر دریایی با همکاری یک مشاور بین المللی برای تبادل ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ مگاوات در دست انجام است که به مراحل پایانی نزدیک می‌شود.

وی در ادامه درخصوص صادرات برق به کشور هندوستان گفت: هندی‌ها بسیار علاقه‌مند هستند که بین پنج هزار تا شش هزار مگاوات برق از ایران دریافت کنند که این امر، با احداث نیروگاه‌های جدید در جنوب شرقی کشور امکانپذیر است.

وی اضافه کرد: به زودی وزیرانی از هندوستان به همین منظور به ایران خواهند آمد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان آنکه صادرات برق ایران به تدریج در حال افزایش است، بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۳۰ درصد انتقال انرژی (صادرات برق) ایران به کشورهای دیگر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

بهزاد تاکید کرد: به غیر از سه ماهه تابستان، ۱۵ هزار مگاوات ذخیره در شبکه برق کشور داریم که به طور معمول ۵۰ درصد آن در حال تعمیر قرار دارد و ۵۰ درصد دیگر برای صادرات آماده است به گونه‌ای که هم اکنون افزون بر یکهزار و ۱۰۰ مگاوات برق تنها به کشور عراق صادر می‌شود.

بهره برداری از ۳۵۰۰ پروژه جدید صنعت برق در دهه فجر امسال

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی سپس از آغاز بهره برداری از سه هزار و ۵۰۰ طرح و پروژه صنعت برق با اعتباری افزون بر ۲۴ هزار میلیارد ریال در ایام دهه فجر امسال خبر داد.

وی اظهار داشت: در ایام دهه فجر امسال، سه هزار و ۵۰۰ طرح و پروژه صنعت برق با اعتباری افزون بر ۲۴ هزار میلیارد ریال مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی افزود: سه طرح نیروگاهی با مجموع ظرفیت یکهزار و ۷۸۰ مگاوات شامل نیروگاه خصوصی سیکل ترکیبی زواره اصفهان با ظرفیت ۴۸۴ مگاوات، بخش گاز نیروگاه خصوصی سیکل ترکیبی حافظ در شیراز با ظرفیت ۶۴۸ مگاوات و بخش گاز نیروگاه زاگرس در کرمانشاه با ظرفیت ۶۴۸ مگاوات از جمله طرح‌های مهمی هستند که بهره برداری از آن‌ها در ایام دهه فجر امسال آغاز می‌شود.

به گفته وی، برای اجرای این سه طرح نیروگاهی اعتباری افزون بر ۱۸ هزار و ۲۸۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی تامین برق مسکن مهر در نقاط مختلف کشور به ویژه واحدهای آماده واگذاری به متقاضیان با اعتبار ۸۳۹ میلیارد ریال را از دیگر پروژه‌های آماده بهره برداری خواند و افزود: خط ۴۰۰ کیلوولت نیروگاه جنوب اصفهان به شهر سورمق در شهرستان مبارکه به طول ۲۰۸ کیلومتر، خط ۴۰۰ کیلوولت نیروگاه گتوند به پست مهزیار اهواز به طول ۱۳۰ کیلومتر، پست ۴۰۰ به ۶۳ کیلوولت و خطوط ۴۰۰ و ۶۳ کیلوولت مربوطه در شهرستان قیدار استان زنجان و پست ۴۰۰ به ۶۳ کیلوولت اناران ساوه و خطوط انشعابی آن در شهرستان ساوه استان مرکزی از دیگر پروژه‌هایی است که بهره برداری از آن‌ها در ایام دهه فجر امسال آغاز می‌شود.

به گفته وی، در این ایام همچنین بهره برداری از طرح‌های توسعه و افزایش پست ۴۰۰ کیلوولت چهلستون در مبارکه اصفهان، بهره برداری از نخستین مخزن بتونی مربوط به سوخت گازوییل در استان سیستان و بلوچستان به ظرفیت ۶۰ میلیون لیتر، برق رسانی به ۳۱۰ روستا با حدود پنج هزار خانوار جمعیت، بهره برداری از شش واحد توربین باد ۶۶۰ کیلوواتی در استان‌های اصفهان، اردبیل و گیلان، بهره برداری از نخستین پست برق بادی کشور در استان گیلان، چاه زمین گرمایی جهت تولید برق از گرمای زمین در مشگین شهر اردبیل و بهره برداری از ۱۷۰ مگاوات نیروگاه تولید پراکنده عمدتا به گرایش تولید همزمان برق و حرارت آغاز می‌شود.

بهزاد در ادامه در خصوص طرح‌ها و پروژه‌هایی که عملیات اجرایی آن‌ها در دهه فجر امسال آغاز می‌شود، گفت: عملیات اجرایی سه طرح نیروگاهی با ظرفیت ۱۶۱۶ مگاوات شامل نیروگاه سیکل ترکیبی یزد ۲ با ۴۸۴ مگاوات ظرفیت، فاز یک نیروگاه خصوصی سیکل ترکیبی دالاهو در استان کرمانشاه با ظرفیت ۴۸۴ مگاوات و بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی هرمزگان (گنو) با ظرفیت ۶۴۸ مگاوات در این ایام آغاز می‌شود.

وی اظهار داشت: افزون بر این، اجرای بیش از ۱۰۰ طرح و پروژه صنعت برق در سراسر کشور با اعتباری افزون بر ۱۴ هزار میلیارد ریال همزمان با آیین‌های پاسداشت سی و سومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی آغاز می‌شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان