بازدید 5462

وقوع يك طلاق از هر سه ازدواج در كلانشهرها

مهديه تقوی‌راد
کد خبر: ۲۱۹۶۰۳
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۰ - ۰۸:۵۳ 15 January 2012
زنگ خطر طلاق چند سالي است كه در كشور به صدا در آمده؛ آخرين آمار طلاق در كشور حاكي از آن است كه از هر 6 ازدواج در كشور يك مورد به طلاق منتهي مي‌شود، اما اين آمار در كلانشهرها يك طلاق از هر 3 ازدواج را شامل مي‌شود. به گفته كارشناسان افزايش طلاق در كلانشهرها ناشي از توسعه يافتگي است و در روستاها ناشي از تسريع فرآيند توسعه، استفاده از تكنولوژي‌هاي جديد مثل ماهواره و نقل و انتقال فرهنگ هاست.

اگر چه راهكارهاي زيادي تاكنون براي كاهش طلاق ارائه شده اما افزايش طلاق‌هاي ثبت شده به حدي است كه معاون اجتماعي سازمان بهزيستي كشور از آموزش و مشاوره پيش از ازدواج به عنوان راهكاري براي كاهش نرخ طلاق نام مي‌برد. به عقيده علي محمد زنگانه مشاوره و آموزش پيش از ازدواج بسيار مهم است و مشاوران و روحانيون بايد آموزش‌هاي لازم را در اين باره دريافت كنند تا بتوانند با مشاوره درست نرخ طلاق را كاهش دهند.

فعاليت مراكز مداخله در بحران از ديگر موضوعاتي است كه زنگانه به عنوان راهكاري براي كاهش طلاق عنوان كرده و مي‌گويد: در حال حاضر 148 مركز مداخله در بحران در كشور مشغول فعاليت هستند كه در شش ماهه نخست امسال 32 هزار مورد تقاضاي طلاق را پذيرش كرده‌اند و با انجام خدمات مشاوره موفق به كاهش 40 درصدي آمار طلاق شده‌اند.

وي با اشاره به فعاليت اين مراكز در دادگاه‌ها، به صورت مستقل و در مراكز مداخله در بحران سازمان بهزيستي گفت: انتظار مي‌رود تعداد اين مراكز در دادگاه‌ها افزايش يابد.

زنگانه با تاكيد بر نقش مشاوران در دبيرستان‌ها براي آموزش‌هاي پيش از ازدواج نيز گفت: لازم است، آموزش‌هاي اخلاقي و ارزش‌هاي اسلامي در دبيرستان‌ها ترويج شود.

طرحي كه به مدارس نمي‌رود

زنگانه در حالي مسئله آموزش‌هاي پيش از ازدواج در دبيرستان‌ها را مطرح مي‌كند كه به نظر مي‌رسد آموزش و پرورش نظر خوبي نسبت به طرح اين مسائل در مدارس نداشته باشد. سابقه اين وزارتخانه به خوبي مويد اين مطلب است كه آموزش و پرورش در مسائلي چون مبارزه با اعتياد، آشنايي دانش‌آموزان با بيماري‌هايي چون ايدز و نحوه مبتلا نشدن كاملا محتاطانه عمل مي‌كند. مسئولان آموزش و پرورش فقط براي اين كه متهم به كم كاري نشوند جزواتي را در اختيار مديران مدارس قرار داده‌اند و در طول سال نيزمناطق آموزش و پرورش براي 2 تا 3 بار براي تعدادي از معلمان (2 معلم از هر مدرسه) كلاس‌هاي آموزشي مبارزه با ايدز و اعتياد را برگزار مي‌كند به اين نيت كه اين معلمان مسائل آموزش ديده شده را سر كلاس‌ها براي دانش‌آموزان مطرح كنند غافل از اين كه حجم كتاب‌هاي درسي به حدي است كه معلمان حاضر نمي‌شوند مسائلي غير از كتاب‌هاي آموزشي را در اختيار دانش‌آموزان قرار دهند و عنوان كردن مواردي چون مبارزه با اعتياد و ايدز جزو بي‌اهميت‌ترين مسائل براي معلمان است.

با اين حال به نظر مي‌رسد توصيه زنگانه براي اجراي آموزش‌هاي پيش از ازدواج در دبيرستان‌ها نيز به سرنوشت اين دو مسئله ختم شود و هيچ حاصلي براي دانش‌آموزان نداشته باشد.

اين در حالي است كه وزير آموزش و پرورش اسفند ماه سال گذشته تعداد دانش‌آموزان مبتلا به ايدز را 200 نفر عنوان كرد و گفت:‌ از سال آينده آموزش پيشگيری از ايدز در مقاطع دبستان و راهنمايی انجام خواهد شد.

كاهش طلاق با كمك همسريابي دولتي!

ايجاد مراكز همسر يابي از نكات ديگري است كه معاون اجتماعي سازمان بهزيستي كشور به آن اشاره كرده و مي‌گويد: مراكز همسريابي با رعايت هنجارهاي اعتقادي و زمينه‌هاي اجتماعي در كشور بايد ايجاد شوند و به سمت همسريابي درست گام برداشته و هدايت شوند.

مراكزي كه معاون اجتماعي سازمان بهزيستي كشور از آنها نام مي‌برد وجهه خوبي در بين شهروندان ندارند و نمي‌توان اميدوار بود كه با دخالت دولت در موضوع ازدواج ميزان طلاق در جامعه كم شود.

عملكرد نامناسب مراكز همسر يابي غير دولتي در سال‌هاي اخير كه باعث وجود مشكلات فراواني در جامعه شده باعث شد تا ديد خوبي نسبت به اين مراكز وجود نداشته باشد چرا كه با ساختارهاي فرهنگي اجتماعي جامعه به هيچ عنوان سازگار نيستند.

جوانان مجرد از مراكز همسر يابي استفاده نكنند

دكتر غلامرضا استيفا، آسيب‌شناس اجتماعي با اشاره به سنت‌هاي خانوادگي ايرانيان در خصوص ازدواج مي‌گويد:‌همسر گزيني از طريق مراكز همسر يابي هيچ‌گاه مورد تاييد خانواده‌هاي ايراني نيست و خانواده‌ها در برابر اين مراكز موضع گيري مي‌كنند. اين استاد دانشگاه صريح مي‌كند: افرادي كه در سن ميانسالي يا مطلقه هستند مي‌توانند از اين مراكز استفاده كنند اما مطمئنا استفاده از اين مراكز براي جوانان مجرد صورت خوشي ندارد.

امان الله قرايي مقدم، نيز از تجربه ناموفق اين مراكز نام برده و مي‌گويد: با توجه به تجربه ناموفق مراكز همسرگزيني و پلمب كردن اين مراكز، ايجاد مراكز رسمي ازدواج دور باطل است.

وي تصريح مي‌كند: اين مراكز طلاق، فساد و خودكشي را در جامعه زياد مي‌كنند و زنان و مرداني كه از طريق اين مراكز با هم آشنا شده‌اند خانواده موفقي نخواهند داشت و در ازدواج به مشكل بر مي‌خورند.

قرايي مقدم با اشاره به فعاليت ناموفق 30 ساله اين مراكز در كشور مي‌گويد: سابقه خوبي در انتظار مراكز دولتي همسر گزيني نيز نخواهد بود و جامعه نيز از اين مراكز چه به صورت رسمي باشند چه غير رسمي استقبال نخواهد كرد، چرا كه تجربه نشان داده اين مراكز نتوانسته‌اند حتي 10نفر را براي ازدواج موفق جذب كنند. وي با اشاره به آمار بالاي طلاق در بين كساني كه در اين مراكز ازدواج كرده‌اند،‌مي گويد:‌90‌درصد ازدواج‌هايي كه در اين مراكز انجام گرفته منجر به طلاق شده چرا که اینگونه ازدواج‌ها مبناي عقلاني ندارد. به عقيده قرايي مقدم، دختران و پسرانی که از طریق سایت‌ها و مراکز همسر یابی با یکدیگر آشنا می شوند، هیچ گونه شناختی از گذشته یکدیگر نداشته و عدم آشنایی درست و صحیح دختر و پسر به هنگام ازدواج از یكدیگر سبب بروز مشكلات فراواني در زندگی خانوادگی پس از ازدواج می شود. به عقيده وي در اينگونه ازدواج‌ها معمولا ابعاد ناشناخته زندگي افراد پنهان و مخفي مي‌ماند و اينگونه موارد باعث افزايش مشكلات در طول زندگي و در نهايت طلاق مي‌شود.

ستاد پيشگيري از طلاق

رئیس مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نيز با اعلام تشکیل ستادی برای پیشگیری از طلاق مي‌گويد: نهادهای مختلف به وظیفه خود در زمینه آموزش نقش‌های اجتماعی و پیشگیری از طلاق عمل نکرده‌اند.

مریم مجتهدزاده با بیان اینکه طلاق به یکباره اتفاق نمی‌افتد، اظهار کرد: در ستاد پیشگیری از طلاق وظایفی برای دستگاه‌های مختلف همچون آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، ثبت احوال، قوه قضائیه، صدا و سیما و غیره در قالب یک تقسیم کار ملی برای تحکیم بنیان خانواده و جلوگیری از طلاق تعریف شده است.

منبع: تهران امروز
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست