بازدید 12382
۶

گاردين: جنگ پنهان علیه ايران خطرناك است

حاميان عمليات‌هاي پنهان در ايران آن را جايگزيني براي بمباران هوايي يا جنگي تمام عيار مي‌دانند و معتقدند كه اين رويكردي بهتر است چون تلفات كم‌تري در ميان غيرنظاميان مي‌گذارد و مي‌توان به اين ترتيب از رويارويي علني با حاميان ايران نظير روسيه و چين جلوگيري كرد.
کد خبر: ۲۱۹۵۸۰
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۰ - ۲۲:۳۴ 14 January 2012
در مقاله‌اي كه در گاردين منتشر شد، با تاكيد بر اين كه ترور دانشمندان ايراني و اقدامات پنهان عليه ايران مغاير حقوق بين‌الملل و حقوق بشر است تاكيد مي‌شود كه اگر جنگ پنهان با ايران متوقف نشود، از كنترل خارج خواهد شد.

به گزارش ايسنا در مقاله‌اي كه به قلم يكي از خبرنگاران روزنامه گاردين منتشر شد، با اشاره به ترور دانشمندان هسته‌يي ايران، حمله ويروس استاكس نت و حضور هواپيماي بدون سرنشين جاسوسي آمريكايي در ايران نوشت: مشكل مي‌توان اين حوادث را غيرمرتبط در نظر گرفت. در كل اين حوادث نشان مي‌دهد كه مخالفان دولت ايران مبارزه‌اي پنهان را با هدف مختل كردن برنامه هسته‌يي ايران ـ احتمالا به عنوان جايگزين براي گزينه پرهزينه‌تر جنگ ـ آغاز كرده‌اند.

اين روزنامه با اشاره به اين كه هيچ‌كس مسووليت اين حملات را به عهده نگرفته است افزود: اسراييل نه فقط به اين دليل كه از تكذيب دست داشتن در حملات خودداري كرده است بلكه به دليل پيشينه‌اش در عمليات‌هاي مخفي به عنوان مظنون اصلي در نظر گرفته مي‌شود. ربودن موردخاي فانونو ـ افشاگر فعاليت‌هاي هسته‌يي اسراييل ـ و كشتار سيستماتيك افرادي كه در كشتار سپتامبر سياه دست داشتند فقط دو نمونه از اين موارد است.

اين روزنامه افزود: يكي از رييسان نيروي نظامي اسراييل در روزهاي اخير گفته بود كه ايران بايد در سال 2012 انتظار وقايعي "غيرمعمول‌تر" را داشته باشد.

ايران انگشت اتهام را به سوي آمريكا و اسراييل اشاره رفته است اما آمريكا بر خلاف اسراييل هر گونه دخالت در اين حوادث را تكذيب كرده است.

گاردين با اشاره به تجمعات اعتراض‌آميز ماه نوامبر در مقابل سفارت انگليس در حالي كه معترضان تصاوير مجيد شهرياري ـ دانشمند هسته‌يي ديگر ايران ـ كه در جريان ترور به شهادت رسيد، به دست داشتند در تهران افزود كه "ايران حق دارد به انگليس مظنون باشد. سر جان ساورز ـ رييس سازمان اطلاعات جاسوسي انگليس MI6 ـ از حملات مخفي عليه ايران حمايت كرده است.

او سال 2010 در يك سخنراني گفت: ما به عمليات‌هايي جاسوسي براي مشكل‌تر كردن توليد سلاح هسته‌يي در كشورهايي نظير ايران نياز داريم. نقش سرويس اطلاعاتي اين است كه متوجه شود دولت‌ها چه كارهايي انجام مي‌دهند و راه‌هاي كند كردن دسترسي به مواد و فن‌آوري‌هاي حساس را مشخص كند.

ديدگاه ساورز را مقامات آمريكايي و اسراييلي نيز منعكس كرده‌اند. ايهود باراك ـ وزير جنگ رژيم صهيونيستي ـ اخيرا گفته است: ما از ديدن حركت ايراني‌ها رو به جلو در برنامه هسته‌يي خوشحال نيستيم. پس از هرگونه ايجاد تاخير استقبال مي‌شود.

در اكتبر نيز جك كين ـ يك ژنرال آمريكايي ـ در واكنش به گزارشاتي كه مدعي دخالت ايران در توطئه ترور سفير عربستان در واشنگتن شد، گفت: چرا ما آن‌ها را نمي‌كشيم؟ بايد همين حالا دستمان را دور گلوي آن‌ها حلقه كنيم.

در ادامه اين مقاله آمده است: هيچ كدام از اين اظهارات اثبات نمي‌كند كه اين كشورها واقعا در جنگ پنهان عليه ايران مشاركت دارند، اما مهم نيست كه چه كسي مسوول اين كشتارهاي فراقانوني و كارشكني است، يك چيز كه بايد در نظر گرفت اين است كه اين‌ها همگي اقداماتي هستند كه تحت حقوق بين الملل غيرقانوني محسوب مي شوند و حقوق بين‌الملل و معاهدات حقوق بشري اين اقدامات را ممنوع مي‌كند.

حاميان عمليات‌هاي پنهان در ايران آن را جايگزيني براي بمباران هوايي يا جنگي تمام عيار مي‌دانند و معتقدند كه اين رويكردي بهتر است چون تلفات كم‌تري در ميان غيرنظاميان مي‌گذارد و مي‌توان به اين ترتيب از رويارويي علني با حاميان ايران نظير روسيه و چين جلوگيري كرد.

اما اقدام غيرقانوني فقط هر گونه فرصت گفت‌و‌گو با تهران را از بين مي‌برد و ايران را به رفتار متقابل ترغيب مي‌كند. اگر جنگ پنهان با ايران متوقف نشود، احتمال دارد كه از كنترل خارج شود.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۶
زدی ضریتی، ضربتی نوش کن....
خواهید دید دود آتشی که روشن کردید در چشم خودتان هم خواهد رفت.
اینها با این مقالات می‌خواهند از عملیات مقابله به مثل ایران جلوگیری کنند.
ایرانیها در عملیاتهای مخفی بسیار مهارت دارند . اگر در چند سال اخیر کاری نکرده اند نه به خاطر اینکه نتوانسته اند بلکه به این دلیل بوده که نخواسته اند . در حال حاضر این استراتژی تغییر کرده و این مقاله گاردین کمی دیر نوشته شده است .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار