بازدید 9464

اعلام موجودیت جبهه اصلاح‌طلب مردم‌سالاری

كواكبيان با بيان اين‌كه «ما به دنبال تحقق الگويي مانند الگوي مجلس پنجم هستيم» گفت: در مجلس پنجم ما شاهد بالاترين درصد مشاركت مردم در طول هشت دوره برگزاري مجلس بوده‌ايم و مردم مشاركتي 71 درصدي داشتند و ما مي‌توانيم اين مساله را در انتخابات آتي در صورتي كه دستگاه‌هاي اطلاعاتي، انتظامي، امنيتي، اجرايي و نظارتي و احزاب و فعالان سياسي و مطبوعاتي دست به دست هم بدهند شاهد باشيم و در واقع انتخاباتي پرشور برگزار شود كه بخش مهمي از آن مربوط به تاييد صلاحيت‌ها و چگونگي تصميم‌گيري در اين زمينه است كه ما منتظر آن هستيم.
کد خبر: ۲۱۵۷۲۴
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۵ 01 January 2012
صبح امروز يكشنبه جبهه مردم‌سالاري با حضور تعدادي از نمايندگان 14 حزب و تشكل سياسي عضو اين جبهه اعلام موجوديت كرد.

به گزارش ايسنا مصطفي كواكبيان در نشستي خبري كه به همين مناسبت برگزار شد، با تبريك ولادت امام موسي كاظم(ع) و آغاز سال نوي ميلادي و همزماني فعاليت اين جبهه با اين دو مناسبت، اظهار كرد: ما يك نظام مردم‌سالاري ديني داريم و قانون اساسي ما اركان و پايه‌هاي حضور مردم را در تعيين سرنوشت خود تثبيت كرده است و طبيعي است كه احزاب به عنوان هسته‌هاي اصلي نظام‌هاي مردم‌سالاري در مقاطع مختلف نبايد نسبت به امور بي‌تفاوت باشند و اكنون كه در آستانه يك انتخابات مهم در كشور هستيم، 14 حزب و تشكل قانوني با گرايش اصلاح‌طلبان با يكديگر ائتلاف كرده و جبهه مردم‌سالاري را تشكيل داده‌اند و اكنون نيز اعلام موجوديت كرده‌اند.

وي در ادامه با اعلام اسامي احزاب و تشكل‌هاي عضو جبهه مردم‌سالاري گفت: احزابي چون حزب مردم‌سالاري، حزب آزادي، حزب اتحاد ملي ايران، حزب ميهن اسلامي، حزب فرزندان ايران، حزب مستقل كار، كانون همبستگي فرهنگيان ايران، كانون فارغ‌التحصيلان آذربايجان غربي، كانون حضرت وليعصر (عج)، كانون فارغ‌التحصيلان ابوريحان بيروني، جمعيت سياسي اقتدار ملت ايران، جمعيت طرفداران نظام و قانون، جمعيت ايران فردا و انجمن اسلامي دانشگاهيان استان اصفهان در اين جبهه عضويت دارند.

عضو جبهه مردم‌سالاري با بيان اين‌كه «اين 14 حزب و يا تشكل سياسي داراي پروانه رسمي و قانوني جهت فعاليت از كميسيون ماده 10 احزاب وزارت كشور هستند» گفت: آن‌ها بنا دارند اوضاع انتخابات آتي را رصد كنند و در صورت مناسب ديدن شرايط در انتخابات به صورت يك جبهه ظاهر مي‌شوند و اگر توافقي حاصل شد و شرايط مناسب بود، حتما ليست سراسري در انتخابات خواهند داشت.

كواكبيان با بيان اين‌كه ان‌شاءالله در 26 دي ماه همايشي با حضور احزاب و اعضاي شوراي مركزي احزاب عضو برگزار خواهد شد و در آن جلسه مواضع اين جبهه به صورت مفصل تشريح خواهد شد» ادامه داد: ما معتقديم كه عرصه انتخابات، عرصه تعيين سرنوشت است و نبايد اين عرصه را خالي گذاشت.

وي گفت: ما خبرهايي داريم مبني بر اين‌كه برخي مي‌خواهند وكيل‌الدوله‌هايي به مجلس بفرستند و اين جاي نگراني جدي دارد. ما بر اين باور هستيم انتقادي كه به مجلس هشتم و مجالس ديگر وارد است اين است كه در برابر خواست صاحبان قدرت و دولتمردان از قانون، اصول قانون اساسي و روح آن تنزل كرده‌اند. ما معتقديم كه بر اساس اصول قانون اساسي و ديدگاه امام و رهبري، مجلس در راس امور است و هيچ كس نبايد اين موضوع مهم را ناديده بگيرد.

اين عضو جبهه مردم‌سالاري با تاكيد بر اين‌كه «ما اعتقاد داريم قانون اساسي بايد بدون كم و كاست و هيچگونه تنزلي اجرا شود» گفت: ما به مجريان انتخابات توصيه مي‌كنيم كه نمايندگان بي‌طرفي در راستاي اجراي انتخابات باشند و به ناظران نيز توصيه مي‌كنيم كه به دنبال مشاركت حداكثري مردم باشند و قانون را ملاك عمل قرار دهند و برخوردهاي سياسي و سليقه‌اي صورت نگيرد.

كواكبيان با بيان اين‌كه «ما به دنبال تحقق الگويي مانند الگوي مجلس پنجم هستيم» گفت: در مجلس پنجم ما شاهد بالاترين درصد مشاركت مردم در طول هشت دوره برگزاري مجلس بوده‌ايم و مردم مشاركتي 71 درصدي داشتند و ما مي‌توانيم اين مساله را در انتخابات آتي در صورتي كه دستگاه‌هاي اطلاعاتي، انتظامي، امنيتي، اجرايي و نظارتي و احزاب و فعالان سياسي و مطبوعاتي دست به دست هم بدهند شاهد باشيم و در واقع انتخاباتي پرشور برگزار شود كه بخش مهمي از آن مربوط به تاييد صلاحيت‌ها و چگونگي تصميم‌گيري در اين زمينه است كه ما منتظر آن هستيم.

وي گفت: در مجلس پنجم حتي افرادي مانند عزت‌الله سحابي و برخي از افرادي كه بعدا معروف به ملي مذهبي‌ها شده بودند، تاييد صلاحيت شده بودند و مساله مهم اين است كه سخت‌گيري شوراي نگهبان در اين مقطع مي‌تواند به مشاركت حداكثري مردم لطمه بزند و به نظر ما هر كس بر اساس مر قانون، شرايط و صلاحيت لازم را داشته باشد بايد تاييد شود.

اين عضو جبهه مردم‌سالاري با بيان اين‌كه «از بيش از 5 هزار نفري كه براي انتخابات مجلس نهم ثبت‌نام كرده‌اند، حدود 700 نفر از آن‌ها گرايش اصلاح‌طلبي دارند كه البته شايد افراد مشهور آن‌ها كمتر از 100 نفر باشد» گفت: ما شرايط را رصد مي‌كنيم تا ببينيم دستگاه‌هاي نظارتي چگونه برخورد مي‌كنند و اميدواريم سوژه به دست برخي از افرادي كه آن طرف مرز نشسته‌اند و دائم بر تحريم انتخابات تاكيد مي‌كنند نيفتد و در واقع همه به شكلي عمل كنيم كه مفهوم جذب حداكثري و دفع حداقلي در انتخابات مجلس نهم را مشاهده كنيم و بر اساس الگوي مجلس پنجم مشاركت مردم گسترده باشد.

كواكبيان گفت: تركيب مجلس پنجم نيز تركيب مناسبي بود، البته درست است در آن تركيب برخي از دوستان اصولگرايان اكثريت را داشتند، ولي به گونه‌اي نبود كه تمام تصميمات را خود آن‌ها اتخاذ كنند. ما در مجلس هشتم يك نفر را نيز در هيات رييسه نداشتيم كه از حقوق 60، 70 نفر در فراكسيون خط امام در صورتي كه مشكلي ايجاد شود حمايت كند.

وي ادامه داد: هنوز مشخص نيست كه مسوول، جانشين و سخنگوي جبهه مردم‌سالاري چه كسي است.

اين عضو جبهه مردم‌سالاري در پاسخ به سوالي مبني بر اين‌كه آيا تشكيل اين جبهه منافات با جبهه اصلاحات و مواضع آن ندارد؟ با رد اين موضوع گفت: شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات فعاليت خود را مي‌تواند ادامه بدهد و حزب مردم‌سالاري نيز عضو اين شوراست.

كواكبيان با بيان اين‌كه «تركيب جبهه مردم‌سالاري، تركيبي از فرهنگيان، كارگران، دانشگاهيان و فعالان سياسي است» گفت: جبهه مردم‌سالاري در مقابل جبهه اصلاحات نيست، بلكه اين دو در كنار همديگر فعاليت مي‌كنند و ما مشكل خاصي نداريم.

وي با اشاره به اهميت رعايت اخلاق انتخاباتي گفت: برخي متاسفانه در داخل مصاحبه‌هايي مي‌كنند و حرف‌هايي در مورد ما مي‌زنند و شبكه‌هاي ضدانقلاب خارجي نيز حرف‌هايي در مورد ما مي‌زنند ولي گوش ما به اين حرف‌ها بدهكار نيست. ما كار خود را مي‌كنيم.

اين عضو جبهه مردم‌سالاري با اشاره به اين‌كه «در مورد موضوع انتخابات ديدگاه‌ها متفاوت است» گفت: جبهه اصلاحات با توجه به شرايط گفته ما ليست نمي‌دهيم و ما گفته‌ايم كه اگر شرايط فراهم شود ليست مي‌دهيم، ولي تاكيد داريم اين جبهه در برابر هيچ جبهه ديگري نيست و مي‌خواهد احزاب قانوني كشور را فعال‌تر كند تا بتوانند در كنار هم مطالبات اقشار مختلف مردم را پيگيري كنند.

كواكبيان با بيان اين‌كه «ما اهل قهر و تحريم نيستيم» گفت: بيش از 700 نفر با گرايش اصلاح‌طلبان در عرصه انتخابات ثبت‌نام كرده‌اند و بايد ديد وضعيت تاييد صلاحيت‌ها چه مي‌شود و با توجه به اين موضوع در مورد ارائه ليست تصميم‌گيري مي‌شود.

وي با اشاره به موضوع تخلفات انتخاباتي گفت: ما بايد اخلاق انتخاباتي را رعايت كنيم و كساني كه مي‌خواهند پول خرج كنند و به مجلس بروند بايد مردم آن‌ها را بشناسند و بايد جلوي كساني كه دست در مافياي قدرت و ثرورت دارند و مي‌خواهند وارد مجلس شوند گرفته شود.

اين عضو جبهه مردم‌سالاري با تاكيد بر اين‌كه «خطباي نماز جمعه، تريبون‌هاي رسمي و صدا و سيما نيز بايد اخلاق صحيح انتخاباتي را ترويج كنند» گفت: بايد زمينه‌اي فراهم شود كه صداهاي مختلف به گوش مردم برسد و اگر اين‌گونه نباشد، نمي‌توان انتظار مشاركت حداكثري را داشت.

كواكبيان با اشاره به تشكيل ستاد پيگيري جرايم انتخاباتي در قوه قضاييه گفت: اين ستاد بايد دقيقا به وظيفه خود عمل كند و يكي از نكاتي كه ما تاكيد داريم كه اين ستاد آن را پيگيري كند، استفاده از امكانات دولتي است كه در قانون منع شده و مجازات در مورد آن تعيين شده است. بايد اين موضوع مورد توجه ويژه قرار بگيرد.

وي همچنين به اهميت رعايت قانون در همه زمينه‌ها و جلوگيري از تخلفات و رعايت برخورد عادلانه اشاره و تصريح كرد: اگر دستگاه‌هايي كه داراي تريبون هستند بخواهند يكجانبه تبليغ كنند، مطمئن باشند كه نمي‌توان با اين رويه مشاركت حداكثري را تحقق داد.

وي در ادامه در مورد ميزان استقبال مردم از اصلاح‌طلبان گفت: اگر شرايط عادلانه پيش برود و قانون ملاك قرار بگيرد، مطمئنا از كانديداهايي كه گرايش اصلاح‌طلبي دارند بيشترين استقبال در سراسر كشور صورت مي‌گيرد.

كواكبيان افزود: اصولگرايان حامي دولت نهم و دهم بودند و مشكلاتي كه اكنون وجود دارد مربوط به اين دو كابينه است و آن‌ها نمي‌توانند از اين امر شانه خالي كنند و اگر شرايط عادلانه باشد و قانون ملاك قرار بگيرد، مردم از كانديداهاي اصلاح‌طلب استقبال زيادي خواهند كرد.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا اين جبهه، جبهه انتخاباتي است يا اين‌كه بعد از انتخابات نيز قرار است ادامه فعاليت دهد؟ ‌گفت: امروز روز اعلام موجوديت اين جبهه است و ما زماني براي پايان فعاليت‌هاي اين جبهه تعيين نكرده‌ايم و سقفي در اين زمينه تعيين نكرده‌ايم.

در ادامه اين نشست خبري، نمايندگان شش حزب ديگري كه عضو اين جبهه هستند و در اين جلسه حضور داشتند به تشريح ديدگاه‌هاي خود پرداختند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان