بازدید 26919
به مناسبت سالروز وقوع زلزله بم؛

«روز ملی زلزله» با کدام رخداد دیگر به تقویم بازمی‌گردد؟!

هر روز زمین زیر پایمان می‌لرزد، ولی‌گاه شدت لرزش بیشتر است و تبدیل می‌شود به خبری که در فلان بخش خبری خوانده می‌شود. خبری از یک زمین لرزه کوچک تا زلزله مهیبی که دنیا را بر سرمان آوار می‌کند. اتفاقی مثل صاعقه که به دلایل طبیعی رخ می‌دهد و حکم عیاری را دارد که اعتبار دست سازهای بشر را می‌سنجد. سازه‌های بعضا نا‌مطمئنی که تاییدیه هم داشته‌اند!
کد خبر: ۲۱۳۹۷۷
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۳ 26 December 2011
سرویس اجتماعی ـ خبر زلزله بم اینقدر تلخ بود که هنوز هم خیلی‌هایمان با شنیدن «گل پونه‌های وحشی دشت امیدم؛ وقت سحر شد...» پشتمان می‌لرزد؛ زلزله‌ای با بزرگی ۶/۶ در مقیاس ریشتر که وقتی در مقیاس مرکالی بررسی شود، بالا‌ترین عدد ممکن را نشان خواهد داد.

مقیاس مرکالی، یک مقیاس مشاهده‌ای و غیر دستگاهی است که به فاصله کانون تا مکان مورد نظر، مدت دوام لرزش، نوع خاک، عمق سنگ کف و چند عامل دیگر بستگی دارد؛ مقیاسی برای شدت زلزله که در سال ۱۹۰۲ میلادی ابداع شده و در ۱۹۳۲ مورد بازبینی قرار گرفته و از حداقل۱ تا حداکثر ۱۲ را در بر می‌گیرد.
بیش از ۹۰ درصد شهر در عرض دوازده ثانیه با خاک یکسان شد؛ خبری که به سرعت جهان را درنوردید و سیل کمک‌های داخلی و جهانی را به سوی دیار بزرگترین ارگ خشت و گلی جهان روانه کرد. رخداد  طبیعی تبدیل به فاجعه شده بود و فرود هواپیمای کمک‌رسانی آمریکایی نیز توجیه انسانی داشت. روزی بسیار تلخ که اشک را در چشمان میلیون‌ها نفر نشاند.

اینجاست که این زلزله با شمار کشته‌شدگانی که کمتر از زلزله رودبار و منجیل بود، بسیار برجسته‌تر از آن شد و سالروز وقوعش، روز ملی «ایمنی در برابر زلزله» نام گرفت؛ روزی ملی‌ که سال گذشته با کمال تعجب، از تقویم رسمی کشور حذف شد. انگار کسانی از پتانسیل فاجعه‌های محتمل بعدی آگاه هستند و این نام را برای روز دیگری رزرو کرده‌اند!



امروز هشتمین سالگرد زلزله بم است و هنوز کافی است تا به تصویر پدری که کودکانش را برای تدفین می‌برد، نگاه کنیم تا بند دلمان پاره شود؛ عکسی که با غم کادر بندی و از زاویه درد ثبت شده است.

در شهری که گویا خیلی‌ها به پشتوانه مثل «... بم آفت ندارد»، آن را فارغ از هر گزندی دانسته و تنها برایشان مهم بود که راهرو‌ها و سقف اتاق‌های منزلشان تاق داشته باشد تا در فصول گرم خنک‌تر باشد؛ فارغ از اینکه این تاق‌ها اصولی ساخته شده و یا تنها شبیه نمونه‌های اصولی است. خطاهای بی‌شمار در ساخت و ساز که به روی هم تل انبار شدند و در پنجم دی ماه ۱۳۸۲ بر سر ملتی ریختند که بیشترشان در خواب ناز بودند. خیال‌ همه به اندازه‌ای راحت بود که ارگ ۲۵۰۰ ساله شهر، نه مقاوم‌سازی و نه نقشه درست و درمانی از آن تهیه شده بود.

این در حالی است که ایران از جمله کشورهای زلزله خیز جهان است و ۹۰ درصد خاک کشورمان روی نوار زلزله واقع شده است. سرزمین لرزه‌خیزی که کمتر روزی هست ساکنان یک منطقه‌اش را نترساند. با پدیده‌ای روبه‌رو هستیم که بلای طبیعی نامیده می‌شود و تصور رخ دادنش، خواب را از چشمانمان می‌برد؛ اما در حقیقیت، یک رخداد طبیعی در راستای تکامل زمینی است که روی آن زندگی می‌کنیم. شاید به سادگی سقوط سیب از درخت.



در حقیقت، این ما هستیم که با ساخت و سازهای نامطمئن، «بلا» به شمار می‌رویم، نه زلزله؛ به عبارتی بهتر، کمتر کسی هست که بر اثر لرزش زمین مرده باشد که بیشتر جان باختگان، زیر آوار ساختمانی مانده‌اند که یا خودشان بنا کرده بودند و یا یکی از هم نوعانشان آن را ساخته (!) است.

اینجاست که سیستم نظارتی باید وارد شده و روند ساخت‌و‌ساز‌ها را مورد ارزیابی قرار دهد؛ موضوعی که در مبحث ایمنی ساختمان‌ها در برابر زلزله، دستمایه قانونی شد «آیین نامه استاندارد ۲۸۰۰» نام گرفت؛ استانداردی که پس از زلزله رودبار و منجیل الزامی شد؛ اما اکنون نه شهرداری خود را ملزم به اجرای درست آن می‌داند و نه نهاد دیگری مسئولیت می‌‌پذیرد.

اکنون دوباره با ساخت و سازهایی روبه‌رو هستیم که به صرف امضای یک مهندس ناظر، گواهی پایان کار می‌گیرند و ظاهرا کسی خبر ندارد که برخی از این مهندسین ناظر، حتی یک‌ بار بر سر ساختمانی که مدارک مربوطه‌اش را امضا کرده‌اند، حاضر نشده‌اند.

خطری بالقوه که در کلانشهری چون تهران، استعداد تبدیل شدن به یکی از بزرگترین فاجعه‌های تاریخ را دارد و گویا برخی دلخوش به ساخت چند سوله مدیریت بحران در پیرامون تهران هستند؛ غافل از اینکه بیش از ۱۵ درصد ساکنین پایتخت، در بافت‌های فرسوده سکنا دارند و این عدد و رقم در شهرهای دیگر هم بهتر نیست.

در بسیاری از موارد، ساختمان در برابر زلزله پنج ریشتری مقاوم است، اما برای نمونه، سقوط کتابخانه یا شکستن شیشه پنجره‌ها خسارات بسیاری به دنبال دارد. این در حالی است که با کمترین هزینه می‌توان از این خسارات جلوگیری کرد. اتصال کتابخانه به دیوار و استفاده از چسب‌های بی‌رنگ روی شیشه پنجره‌ها و حتی این ‌که گلدانی را از لب میز برداشته و روی زمین گذاریم، از دیگر راهکارهای کم‌هزینه، اما کارا در ایمن‌سازی ساختمان‌هاست.
وقتی به خطرات بالقوه گازکشی‌های شهری، نقص در خطوط آب و برق و... دقت کنیم، به نظر می‌رسد که سررشته کار از دست بیرون شده است. اینجاست که شاید اگر به جای اندیشیدن درباره نزدیک بودن این حادثه، به دنبال چاره باشیم و سعی در آموزش دادن و آموزش دیدن کنیم، بتوانیم که شمار بسیاری از هموطنانمان را از بلای انسانی نجات دهیم.

 «... خاموشی شب رفت و فردایی دگر شد»؛ فردایی که متأسفانه به رنگ دیروز باقی مانده و این زنهار نیز در آن تغییری پدید نیاورده است!



نمایی زیبا از ارگ تاریخی بم پیش از تخریب
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۸
سلام بر بم.چه سخت بود ان روزها سخت واندوه . چه سخت بر برادران و خواهرانم . چه سخت سوزناک بود شیونهای ماداران و پدران عزیز از دست داده. کاش اول بم را زودتر از ... اباد می کردیم کاش ان ۳ هزار میلیارد را هزینه اباد سازی بم می کردیم کاش ................................ تابیییی جون جای نقطه چینها تو بقیشو بنویس اگر ننویسی ظلم کردی بر مظلوم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۶
"-"منفي؟؟؟؟؟؟؟ چرا؟؟؟؟؟؟؟
خداااااااااااااااااااا
چرا خبر دوروز پيش زلزله قوچان رو در خبر گذاريهايتان ننوشتيد شما هم ؟
درست اون روزها سخت بود اندوه بار نگاه به این پدر دو عزیز از دست داده بکن و یک مقدار از بهره برداری سیاسی اجتناب کنیم و تنها با ایشان همدردی کنیم آنهائی که دزدی میکنند در زمان حضرت امیر هم بودند نمی شود کاری کرد یک آهو زیبا هم از جلو که نگاهش کنی انگل به خود دارد آنهائی که بیت المال را می دزدند انگلهایی هستند که به حکومت اسلام چسبیده اند انشاء الله صاحب اصلی این مملکت بیاد و ما رو از این همه زخم زبون برهاند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۶
آشنا جون باهات موافقم...متاسفانه بيشتر دوستان تحت تاثير سياه نمائيهاي رسانه هاي بيگانه هستند...كاريش هم نميشه كرد ...چون ادعاي روشنفكري دارن و فكر ميكنن ....
تصوير فرزندان بي جان در آغوش پدر.......آن روز من يك مجرد بودم و تنم لرزيد اما امروز يك پدر.......و امروز! قلبم شكست .
آقا شما رو به خدا واسه شهرستان لامرد(استان فارس)هم خیلی دعا کنید...الان سه هفته است که مدام زلزله های کوچیک و بزرگ میاد،خدا به این مردم رحم کنه...شرایط عجیب غریبیه...
لعنت به اين عكس حال همه رو خراب مي كنه لطفا حذفش كنيد متشكرم
یراستی بعد از 8سال برای بازسازی بم چه کردیم؟
دانشمندان ما امروز می توانند وقوع زلزله های بزرگ را 12 روز قبل از وقوع آن پیش بینی کنند اما افسوس از این همه تلاش و بودجه و تحقیقاتی که صرف شد و این همه هزینه برای خرید دستگاههای پیشرفته شد !!!!!چرا؟ زیرا به نظر این بنده حقیر این بنده خداها حق گفتن آن را ندارند .علت آن به عهده شما خوانندگان .اما به قول معروف " عالم بی عمل به چه ماند؟ به زنبور بی عسل."
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۶
آدمی که نارحته که چرا برای حفظ جون هموطنمون هزینه شده رو باید از دماغ آویزون کرد
لال شی بازناکی !!!! چقدر بد زبونی ! ادم خوب تو ماه صفر از این شکرا می خوره ..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۵
الان مشکل این خبر بود؟ نکنه تو هم مهندسی هستی که امضا میفروشه؟
سلام...
بد نیست درد دل ما بمی ها رو هم بشنوید!!!
از صبح زلزله بگم؟!
از قیامت اون روز بگم؟!
از زجه هایی بگم که از کیلومتر ها اون طرف تر شنیده می شد؟!
از اشک بگم؟!

یا نه...بریم جلوتر...
از اینکه سپاه پاسداران اولین کمک رسان بود بگم؟!
از جسدهای سر به سجده بگم؟!
از مسجدهایی که قبرستون مومنین دارالصابرین شدن بگم؟!

یا نه...بریم جلوتر...
از مهربونی مردم عزیزمون بگم؟!
از کمک های بی دریغشون بگم؟!
از حضور آرامش بخششون بگم؟!
از عشق بگم؟!

یا نه...بریم جلوتر...
از زخم زبون های یه عده نادان بگم؟!
از تهمت هایی که به مردم پاک این شهر زدن بگم؟!
از تهمت غضب خدا بگم که میگن از همه ی دنیای کفر عبور کرد و بر سر ما خراب شد که هنوز بوی شهدامون توی خونه هامون بود؟!
از اشک بگم؟!

یا نه...بریم جلوتر...
از ورود مخفیانه ی آقا بگم؟!
از یتیم نوازیش بگم؟!
از تذکراتش به اون ابله هایی که بهمون تهمت زدن بگم؟!
از نگاه گرم آقا بگم؟!
از آرامش بودنش بگم؟!
از خدا بگم؟!

یا نه...بریم جلوتر...
از نفس های سنگین بم بگم؟!
از لباس های عذا بگم؟!
از رنگ سیاه بگم؟!
از همکلاسی هایی که نبودن بگم؟!
از معلم هایی که نبودن بگم؟!
از خاله هایی که نبود بگم؟!
از دایی ها؟!
از عمو ها؟!
از عمه ها؟!
از پدر بزرگ ها؟!
از مادر بزرگ ها؟!
از مادر هایی که نبودن بگم؟!
از پدر هایی که نبودن بگم؟!
از بچه هایی که نبودن بگم؟!
از بهشت زهرایی که دیگه آخرش معلوم نبود بگم؟!

یا نه...بریم جلوتر...
از شروع زندگی بگم؟!
از شروع ساخت و ساز بگم؟!
از دستورات اکید آقا بگم؟!

یا نه...بریم جلوتر...
از دزدی های یه عده از خدا بی خبر بگم؟!

یا نه...هنوز هیچی نگفتم اما خسته شدم...بیاین بشینین کنارتون گریه کنم تا شاید آروم شم...بیایین...بیایین...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۶
همه چي رو گفتي ؟خيلي خوب هم گفتي ولي تابناک به خدا عکسي که گذاشتي.......
چرا شما هم مثل بقیه ی خبر گزاریهای ایران تعداد کشته شدگان رو دروغ اعلام میکنید ؟!! پدرم در ثبت احوال بم کار میکرد و همون سه ماه اول فقط بالای پنجاه هزار شناسنامه باطل شد ! و بعدا به هفتاد هزار به بالا رسید ! چرا اخه ؟! دروغ چرا ؟؟؟!!! میدونم که اینو حذف میکنید ! به همون دلیلی که امار رو دروغ اعلام میکنید !!
اين عكس ان موقع چه اتشي به دلها زد خدا از اين روزهاي بد براي هيچ ملتي نياره
زلزله آرامش شهرستان لامرد فارس را به هم زده يكي بياد اينجا تحقيق كنه يه مهندس زمين شناس نيست تو اين مملكت؟
بم زنده است
به قول معروف زمستان تمام می شود و ...
قابل توجه همه اونایی که این روز از تقویم حذف کردند خراسان شمالی در سالروز این حادثه 14 بار لرزید و این فقط یک هشدار بود
سلام.دقيقا روز وقوع زلزله بم يعني 5/10/90 ولي تو همون ساعت نه ، ساعت 23:48:06 بود كه زمين لرزه 1/4 ريشتري شهرستان كنگان يكي از شهرستان استان بوشهر رو لرزوند نميدونم چرا اين زمين لرزه چرا ن و5 ديماه اتفاق افتاد . من كه حسابي شوكه شده بودم تا الانم هنوز تو حالو هواي زلزله هستم .
خدا کمکمان کند .......
سلام
دوست عزيزی که از لامرد پيغام نوشتيد. بايد حضورمحترمتان عرض کنم که ظاهرا خداوند متعال به مردم لامرد لطف فراوان دارد که مدتی است شهر آنها دچار ارزشهای متعدد بابزرگی کم شده است.حکايت مانند ريختن يک حجم زياد آب به صورت ناگهانی و ياجريان آب بصورت آرام و تدريجی است . اگر انرژی جمع شده در زمين به ناگاه ظرف مدت چند ثانيه تخليه شود ، داستان بم و رودبار تکرار خواهد شد. اما تخليه انرژی بصورت تدريجی فقط کمی صبر و تحمل لازم دارد. دقيقا مشابه اين اتفاق در سال 1369 برای شهر گرمسار در استان سمنان اتفاق افتاد که 4 ماه بصورت تدريجی و بدون تخريب لرزيد. کمی صبر نمائيد انشاء .. خدا با ماست.
فاجعه زمین لرزه سال69 دیلمان و رودبار هرگز فراموش نمی شود، همه این فاجعه ها ریشه در فقر جامعه دارد که مهندس بی مسئولیت پرور می دهد.
جا ي بسي تاسف است که سالگرد فاجعه بم را در تقويم ثبت نکرده ايم که هيچ بلکه فقط در برنامه صر فاً ورزشي 90 بطور مبسوط از آن ياد مي شود.روحشان شاد و براي آمرزش آنان فاتحه اي قرائت کنيم.
خدا به داد تهران برسه حس عجيبي ميگه واقعه نزديك است
خدارحمت کند تمامی کسانی راکه در بم کشته شدند یادشان گرامی
قابل توجه اونهايي كه زمينهاشونو خونه هاشون رو تو اين تهران به قيمت خون اجدادشون ميدن و فكر ميكنند كه اين " بروج مشيده" تا ابد باقي ميمونه. قابل توجه اون آژانسهاي املاك از خدا بيخبر كه واسه جيب خودشون صبح تا شب دروغ ميگن و خونه ها رو به بالاترين قيمت به مردم مي فروشن. بدون اينكه فكر كنن خدا همين نزديكي است و اينها همه فقط امانت پيش ما است. خودم هم از جمله اي كه مخوام بگم شرم دارم و قلبا اعتقادي ندارم اما واقعيت اينه كه امروز جامعه ما ( ملت و دولت ) از فقر اخلاق و همدردي همديگه درد ميكشه و گاهي وقتها آدم فكر ميكنه كه زلزله هم راه حل بدي نيست !!!
اين عكس ميتونه كانديد تلخ ترين عكس قرن باشه :(
خانه هايمان را قرستان عزيزان مان نكنيم .ساخت خانه ايمن فقط 5%هزينه اضافه دارد انرا بپردازيم تا...
سلام من یک بمی هستم که زلزله رو با تمام وجودم حس کردم ولی می خوام از مردم واقعا" انسان دوست ایران که ما رو تنها نگذاشتند تشکر کنم جانم فدای ایران و ایرانی
دلم شكست او اشك ام جاري شد.خدايا درپناه تويم .
هشت سال گذشت از سکوتی ماندگار | و به سر نخواهد آمد این خشم و کینه ی روزگار

چرا آمار کشته شدگان زلزله بم رو از زلزله رودبار کمتر اعلام می کنید؟ زلزله رودبار و منجیل 13 هزار تلفات داشت

و این در حالی که زلزله بم بالای 70 هزار کشته داشت | ما که اهل بم هستیم میدیم کوچه و خیابون هایی که جایی واسه رد شدن نداشت نه اینکه شلوغ باشه خلوت بود اما زیر پات پر از جنازه

بهشت زهرای بم رو دیدین؟ نسبت به قبل از زلزله 20 برابر بزرگتر شده |


یه پیشنهاد!

به بهشت زهرای بم بیایید و تعداد قبر هایی رو بشمارید که روی آن نوشته:

وفات :

جمعه خونین بم

1382/10/5
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار