بازدید 18930
آیا بانک مرکزی اقتصاد ایران را تحریم کرده است؟

آمریکا را دور زدیم؛ حریف بانک مرکزی نمی‌شویم!

با وجود همه سختی‌ها و با کمک خداوند، این کار را هم کردیم و آمریکا و تحریم‌هایش را دور زدیم و حتی کالای آمریکایی‌های تک را هم وارد کردیم، ولی حریف سیاست‌های آنی بانک مرکزی خودمان نمی‌شویم!
کد خبر: ۲۱۲۵۷۰
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۶ 21 December 2011
سرویس اقتصادی ـ دلار به 1550 دلار رسید و بانک مرکزی همچنان بی‌تفاوت است.

به گزارش «تابناک»، سکوت مسئولین بانک مرکزی، سبب تقویت و گسترش شایعه‌هایی درباره عاملیت و مدخلیت بانک مرکزی و انجام عملیات سودده یا به عبارتی جمع‌آوری ریال موجود در بازار توسط این بانک است.

در این میان، وارد کننده و صادر کننده تفاوتی ندارند، زیرا بحث از گرانی ارز نیست، بلکه بحث از نبود ثبات بهای ارز است. کسی قیمت فردا را نمی‌داند و برآوردی هم از آن ندارد؛ پس معامله‌ای هم انجام نمی‌دهد.

اکنون تکلیف تعهدات گذشته چه می‌شود؟

در این راستا، خبرنگار «تابناک» به بررسی میدانی این مسأله در میان اصناف پرداخت. گفت‌وگوی مختصر اما پر نکته با یک واردکننده قطعات الکترونیک از این جمله است که در ادامه آن را پی می‌گیریم:

یکی از فروشگاه‌های قطعات کامپیوتری و الکترونیک در خیابان جمهوری را اداره می‌کند. می‌گوید: کار اصلی ما واردات قطعات الکترونیک است و برخی از این قطعات دارای تکنولوژی‌های تک و مشمول تحریم‌های جدید است. ما برخی از آنها را برای ادارات و سازمان‌های دولتی وارد می‌کنیم.

و ادامه می‌دهد: تحریم‌های جدید، نخست ما را در فشار گذاشت، ولی سرانجام با کمک دو شرکت خصوصی در یک کشور خاورمیانه و یک کشور خاور دور موفق شدیم، همه کالاهای قبلی و قطعات‌های تک را دوباره وارد کنیم. جالب اینجاست که بدانید حتی در میان این کالا‌ها قطعات‌های تک آمریکایی نیز یافت می‌شود که به نام آن شرکت‌های خارجی و توسط آنها خریداری می‌شود و سپس با نام دیگر برای ما و به ایران فرستاده می‌شود.

با وجود همه سختی‌ها و با کمک خداوند، این کار را هم کردیم و آمریکا و تحریم‌هایش را دور زدیم و حتی کالای آمریکایی‌های تک را هم وارد کردیم، ولی حریف سیاست‌های آنی بانک مرکزی خودمان نمی‌شویم!

این گزارش آورده است، به سفارش سازمان‌های دولتی، دو ماه پیش، کالایی را سفارش داده‌ایم و آن هنگام بنا بر قیمت 1200 تومانی دلار قرارداد بسته‌ایم، ولی اکنون که جنس ما در کشور سوم، آماده است تا دلار بفرستیم و محموله فرستاده شود دلار 1530 تومامن شده  است.
خلاصه با هزینه گمرک و حمل و نقل، قطعا هزینه تمام شده از قیمت پیشنهادی ما بیشتر می‌شود و نه تنها سود نمی‌کنیم، که زیان هم دارد.

اما کاش مشکل به همین جا پایان می‌یافت و ما با وجود ضرر، کالای مورد نیاز کشور را وارد و تعهد خود را در قرارداد عملی می‌کردیم، اما این هم ممکن نیست.

صرافی‌ها حواله نمی‌دهند؛ قیمت مشخص نیست

صرافی‌ها به دلیل تغییرات دقیقه‌ای قیمت ارز، دیگر حواله ارزی نمی‌دهند، چون می‌ترسند چند دقیقه بعد، قیمت بالاتر رود و حواله‌ای را که امروز تعهد کرده‌اند، فردا با ضرر پرداخت کنند.
بدون حواله هم نمی‌توانیم به شرکت طرف قرارداد در کشور ثالث پرداخت داشته باشیم. پس کالایی وارد نمی‌شود، در حالی که سفارش‌های ما همه آماده است.

در یک کلام، باید گفت آمریکا را دور زدیم؛ اما بانک مرکزی خودمان را نمی‌توانیم دور بزنیم!بنابراین، در صورت ادامه این روند، هیچ کاری از دست ما بر نخواهد آمد.

اکنون شرایطی پیش آمده که بیش از قیمت بالا یا پایین دلار، به ثبات بهای آن نیازمندیم؛ یعنی نرخ دلار مشخص و ثابت شود تا بتوانیم مبادله کنیم؛ میزان آن مهم نیست.

گفتنی است، برخی سیاست اخیر بانک مرکزی را به دلیل کشف نقطه تعادل عرضه و تقاضای دلار در بازار یا نقطه اوج کشش افزایش قیمت دلار در بازار می‌دانند تا پس از تعیین قیمت تعادلی، بتوان قیمت را در آن محدوده ثابت نگاه داشت.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰۵
چه توقعی دارید از این دولت عدالت محور!!!!!
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
این و خوب اومدی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
از تابناک چاپ همچین گزارش و همچین نظری بعید بود!!! بابا دمت گرم که حرف دل مارو زدی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
افزایش نرخ ارز یک حسنی دارد که باعث بهبود تولید داخل، افزایش صادرات و کاهش واردات می شود.
به نظر من نرخ ارز باید آزاد باشد و دولتی نباشد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
به درک! واسه ما کارمندا بازیهای مقطعی دلار مهم نیست.
vaghean ke!
به علت نبود ثبات قیمت ارز شرکتهای زیادی تا مرز ورشکستگی می روند، و آنهایی که از رانت استفاده می کنند این وسط برنده اند.(وارد کننده)
1350-1400
نقطه تعادله. اگر مشکل اینه که اینهمه بدبختی نداره.
واقعاً که راست میگویید، از قیمت دلار معلوم است.
میترسم یه چیزی بگم همون 3250 تومان پس اندازم توسط بانک بلوکه بشه بیچاره بشم!!!
آخه چرا شولوغش می کنین دلار که گرون شده که بهتر شده نشده چندتا مثال می زنم ببینین دورغه یا راسته:
1- قبلا 43000تومن یارانه می گرفتین می شد 43دلار خب الان 43دلار شده 64500تومن پس بیشتر یارانه گرفتین دیگه! نگرفتین؟
2- یه دونه نون تافتون 250تومنه خب بادلار 1000تومنی میشه 40سنت ولی الان با دلار 1500تومی میشه 17سنت. ارزون نشده؟ شده!
3.....
اینا دوروغه
ارزونی دورووغه
همش راسته مدارکشم موجوده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۳۰
250 تومان ميشه 40 سنت دلار هزار تومني؟
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
خیلی باحال بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
واقعا نشون دادی که دانشجوی پیام زوری!!! آخه 250 تومن میشه 40 سنت؟؟؟
لطفا ترفندهای دور زدن تحریمها را در رسانه ها فاش نکنید، چون سریع جلوی آن گرفته خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۳۰
آخی ، بنده خدا ، یعنی اونا این چیزا رو نمی دونن
تابناک جان.خواهش می کنم به این موضوع افزایش قیمت دلار بیشتر بپرداز. کاسبی ما کامپیوتری ها چندماهه فلج شده.چرا دولت فقط شعار میده ؟خواهش می کنم یکی بداد ما برسه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
پ ن پ منتظر عدالت و خدمتگزاری دولت باش
آقا جونم .. راست میگه بابا این بنده خدا اگه بههمین منوال پیش بره ، تا چند وقت دیگه باید بره سر جمهوری سیگار فروشی کنه
خدا عاقبتش رو بخیر کنه
آقا جونم .. راست میگه بابا این بنده خدا اگه بههمین منوال پیش بره ، تا چند وقت دیگه باید بره سر جمهوری سیگار فروشی کنه
خدا عاقبتش رو بخیر کنه
آقا جونم .. راست میگه بابا این بنده خدا اگه بههمین منوال پیش بره ، تا چند وقت دیگه باید بره سر جمهوری سیگار فروشی کنه
خدا عاقبتش رو بخیر کنه
كار هر بز نيست خرمن كوفتن گاو نر ميخواهد ومرد كهن !!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
دمدت گرم.
این آشفته بازاری قیمت ارز بدترین حالتی است که اقتصاد را به زانو در می آورد.
من فکر می کردم بررسی میدانی فقط در میدان تره بار انجام می شود
الان هرکی دوست داره هرکاری دوست داره میکنه مملکت مثل قبیله های 5000 سال پیش اداره می شه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
100000000000000000000000 مثبت به مثبتهای بالا اضافه کن
تمام این کاسبا دروغ گواند
اکثر واردات کالا از طریق ثبت سفارش و ال سی انجام میشه به همین دلیل واردکنندگان ، ارز دولتی دریافت میکنند و اون ارزهارو به قیمت آزاد میفروشند.اتفاقا ارز آزاد گرون میشه به نفعشونه...البته خیلی سر بسته گفتم...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
شما سربسته حرف نزن! ما که وارد کننده تجهیزات پارس جنوبی هستیم دلار به قیمت آزاد حواله می کنیم جنس میاریم، بعد وقتی پول میخواد پارس جنوبی به ما بده قیمت ارزی ما رو به نرخ بانک مرکزی ریال میده !!!!!
من سربسته نگفتم !!!!
فقط من يه چيزو نفهميدم، عرضه دلار ١٥٠٠ تومني مشكل نيست، بعد مشكل عدم نعادله؟ تاب تاب جون به مرگ گفتن بگيري كه به تب راضي بشيم؟ نرخ افزايش حقوق ٦ درصد بود. نرخ رشد دلار بالاي ٢٠ درصد. اين برات معني نداره؟
نکنه انتظار دارید خرج انتخابات را از جیب مبارک بدهند؟
چند عامل به تدریج صنایع و شرکت های هایتک کشور را به مرز نابودی نزدیک می کند:

1- عدم توانایی بانک مرکزی در مدیریت ارزش پول ملی و به تبع ان عدم ثبات در قیمت تجهیزات عرضه شده و ایجاد نارضایتی در مشتریان.

2- ایین نامه های لحظه به لحظه گمرکی تحت عناوین مختلف "طرح جامع" . "استاندارد" و...

3- عدم پرداخت پول توسط شرکت های دولتی برای تجهیزات خریداری شده پس از گذشت ماهها از قبیل مخابرات . اب و فاضلاب و.. بدلیل برداشت پول انها برای پرداخت پول یارانه.

4- تحریم های شدید و کم شدن تدریجی حلقه دوستان پشتیبانی کننده .
من نمی‌فهمم اون آقای که میگه نقطه تعادل ۱۳۵۰-۱۴۰۰ با چه منولی اینو میگه؟! وقتی‌ دلار تو بازار جهان و دولتی ۱۱۰۰ تومن هست‌ها چون دلال بعضی‌ جای صنعت تو کشور ما داره میگیره ۵۰ تومن تو ۶۰ تما اختلاف قیمت طبیعی نه ۳۰۰ - ۴۰۰ تومان. تبنکیا شما هم نمیخواد بی‌خودی بازار داغی‌ کنید که دلار گرون باشه اشکال نداره ولی‌ ثابت باشه، دلار باید ثابت باشه درست ولی‌ باید به قیمت منطقی‌؟!!! حالا اینم چپ نکن دوباره تو که خوب بلدی!! :)
در بالا نوشتید که صحبت از گرانی ارز نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ نظر خودتونو به مردم تحمیل نکنید
افزایش نرخ ارز در بلند مدت به نفع تولید و اقتصاد است. این همان سیاستی است که چین سالها در پیش گرفته است و حتی زیر فشار آمریکا هم نمیخواهد از آن عقب نشینی کند. دوران گذار نرخ ارز و رسیدن به نرخ جدید تعادلی به سرعت طی خواهد شد و شاهد ثبات در یک قیمت بالاتر خواهیم بود. ضمنا شرکتهایی که متضرر میشوند، واردکننده ها هستند، زیرا افزایش نرخ ارز باعث کاهش واردات میشود. لطفا در مورد شرکتهایی که صادراتشان به عراق در حال افزایش است نیز گزارش تهیه کنید تا ابعاد موضوع کاملا روشن شود.
پاسخ ها
ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
متاسفم برای این نظرتان
اکنون تولید و واردات به هم تنیده اند مگر همه تولیدات افتابه است که همه قسمت هایش در داخل تولید شود.
بازی ارز و دلار :)
به زودی بازار سکه دوباره داغ خواهد شد !
این مهمه که گوجه فرنگی در اکثر میوه فروشیهای سر کوچه ها پیدا می شه مهم نیست چه به سر بازرگانان و قراردادهای آنها میره و تازه کالا بعد از مسیر طولانی دور زدن تحریم با این قیمت ارز به چه قیمتی وارد کشور میشه
پاسخ هم که معلومه : کار بازرگانی نکنند آقا ! بهر حال خدا قبول کنه ان شا الله...
يقيناً يك عده در حال چاپيدن هستند و اصلاً كاري به گراني و اقتصاد و ورشكستگي و بدبختي مردم و ... ندارند. خدايا به حرمت خون شهدا رسوايشان كن
عاقبت دروغ وریا همین است بعضی فکر می کنند مردم نباید خیلی از چیزهای عادی را هم بدانند . بالاخره تاثیر تحریم ها روز به روز عیان تر می شود وما حاضر نیستیم واقعیتها را بیان کنیم . خدا به فریاد برسد که حضرت علی هم از فقر می ترسید با این اوضاع واحوال بسیار آینده سخت وناگواری در انتظار ماست بجز اینکه تدبیر نو اندیشیده شود !
طفلک من بانک مرکزی دیگر می خواستی چه کند . دلار را خودش عمدی میخواهد بالا ببرد و هم نفت را گران میفروشد و هم دلار را به مردم منتهی از طریق آزاد. دلش به حال مردم نمی سوزد که . دارد سرمایه جمع میکند کسری بودجه خودش را از طریق من و تو بالانس کند . و یکی هم اینکه پس هدفمند کردن به چه درد میخورد . خودشان علنی گفتند که ما اصلا نمی خواهیم به نفع کسانی که دستشان به دهنشان می رسد حتی مابالتفاوت یارانه را بدهیم .البته در ظاهر . اینها فکر میکنند کسی با دلار کار دارد که مرفه است نمی دانند و یا بحساب نمی اورند که خرید و وارد کردن همه چیز ( موتد اولیه و غیر مواد اولیه ) که مردم مصرف کننده اصلی آنها می باشند به دلار است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
کاملا با این نظر موافقم که دولت هروقت کسری بودجه پیدا میکنه از مردم میچاپه . این موضوع برای شرکتی که من کار میکنم اتفاق افتاده
همه اینها برای جبران کسری بودجه است...
گران شدن ارز برای مملکتی که بیشتر کالاهای مصرفی آن وارداتی است بیشترین لطمه را به مردم آن کشور می زند و البته دولتش از این طریق برای خود بودجه ای تامین می کند که خود باعث تورم دو چندان برای آن کشور می شود به عنوان مثال قبلا" با 5 دلار یک موس یا وسیله را از چین وارد می کردند و ما آنرا 5000تومان می خریدیم اما حالا بازرگان دولتی ما همان 5دلار را میدهد ولی از ما 7500تومان می گیرد البته کسبه نیز قیمتها را افزایش می دهند ولیکن من کارمند درآمدم بیشتر نشده است تا بتوانم این 2500 تومان کسری را جبران کنم. برای امثال خودم که کارمندیم با افزایش حقوق 6درصد در سال.
آفرین تا حالا ندیده بودیم اینقدر شفاف صحبت بشه...................
چند سال پيش وقتي نرخ ارز زير 1000 تومن بود پسرم را جهت ادامه تحصيل به خارج از كشور فرستادم و كل حقوق ومزاياي خودم را هر ماه خرج هزينه تحصيلش ميكنم و خودمان با حقوق بازنشستگي همسرم زندگي ميكنيم حال كه تقريبا دلار به مرز 1600 تومن رسيده تكليف ما چيست چرادولت بفكر تنظيم سياستهاي كوتاه مدت و بلند مدت نيست تا مردم اين همه متضرر نشوند و ارامش رواني داشته باشند
فقط با کشور امارات ما 100 میلیارد دلار گردش مالی داریم بقیه کشورها مهمون من
حالا ببین این رقم ضرب در 1600 تومن چه به روز این مملکت و قیمت گوجه فرنگی سر کوچه شما میبره برادر ...؟
افزایش دلار دلایل هسته ای و تحریمی دارد نه اقتصادی و مالی که بانک مرکزی پاسخگو باشد.
20
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری