بازدید 8507

جزئیات طرح جدید افزایش تولید نفت ایران

کد خبر: ۲۰۸۶۵۳
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۸:۴۳ 07 December 2011
مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی با اشاره به افزایش 45 هزار بشکه ای تولید نفت ایران با بهره برداری از 3 طرح نفتی، اعلام کرد: پیش بینی می‌شود طرح تولید زودهنگام نفت از میادین سروستان، سعادت آباد و خشت تا اسفند آغاز شود.

مهدی فکور در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت عملیات اجرایی طرح توسعه میادین مستقل نفتی خشت، سروستان و سعادت آباد با بیان اینکه هدف نهایی از توسعه این سه میدان تولید روزانه 45 هزار بشکه نفت خام است، گفت: در حال حاضر عملیات اجرایی طرح توسعه این سه میدان نفتی شتاب گرفته است.
مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با اعلام اینکه تاکنون حدود 10 حلقه چاه در قالب طرح توسعه این سه میدان نفتی حفر شده است، تصریح کرد: هم اکنون تمامی کالا و تجهیزات مورد نیاز توسعه و راه اندازی این سه پروژه نفتی تامین شده است.
 
این عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفت با تاکید بر اینکه پیش بینی می شود تا اسفند ماه سالجاری طرح تولید زودهنگام نفت از این سه میدان نفتی آغاز شود، اظهار داشت: در شرایط فعلی ساخت تاسیسات سطح الارضی این پروژه ها به پایان رسیده است.
 
این مقام مسئول همچنین با اشاره به پیش بینی ساخت یک واحد نمک زدایی، جمع آوری و تقویت فشار گازهای همراه نفت در این پروژه ها، تاکید کرد: هم اکنون 17 دستگاه توربوکمپرسور این واحدهای جانبی وارد کشور شده است.
 
وی از راه اندازی کارخانه نمک زدایی و تاسیسات تقویت فشار و جمع آوری گاز در قالب فاز دوم طرح توسعه میادین نفتی خشت و سروستان و سعادت آباد یاد کرد و افزود: در تمامی طرح توسعه میادین نفتی ساخت تاسیسات تقویت و جمع آوری گاز و ساخت کارخانه نمک زدایی در دستور کار قرار گرفته است.
 
به گزارش مهر، عملیات اجرایی طرح توسعه میدان نفتی خشت از سال 1385 آغاز شده بود و باید تولید زودهنگام از این میدان نفتی تا پایان سال 1388 آغاز می شد.
 
میدان مستقل نفتی خشت که در نزدیکی کازرون قرار گرفته است در سال 1371 کشف شده و طبق برنامه زمان‌بندی مقرر بود تا سال 1388 با حفاری هشت حلقه چاه روزانه 30 هزار بشکه نفت خام از این میدان برداشت شود.
 
برای اجرای طرح توسعه میدان نفتی خشت در مجموع بیش از 422 میلیارد ریال و حدود 40 میلیون یورو سرمایه گذاری انجام شده است ضمن انکه پیشتر قرار داد طرح توسعه این میدان نفتی به کنسرسیومی متشکل از قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، صدرا و شرکت مهندسی توسعه صنایع نفت و انرژی قشم واگذار شده بود.
 
میدان نفتی خشت با دارا بودن یک میلیارد و ۵۳۰ هزار بشکه نفت درجا و با حفاری نخستین چاه اکتشافی عملا در فهرست میادین نفتی قرار گرفت ضمن آنکه از این میدان ۲۷۰ میلیون بشکه نفت قابل استحصال خواهد بود.
 
این میدان نفتی در منطقه کنار تخته و خشت در فارس و بین شهرهای کازرون و برازجان قرار دارد که پیش بینی می شود پس از توسعه نفت تولیدی میدان از طریق خط لوله به طول 96 کیلومتر برای صادرات به تلمبه خانه گناوه ارسال می شود.
 
حفاری نخستین چاه این میدان در اواسط مرداد ۱۳۷۱ و با هدف آزمایش لایه نفتی شهلیان و اندازه گیری میزان نفت موجود در لایه های آسماری، جهرم، خامی و بنگستان انجام شد.
 
به گزارش مهر، میدان نفتی سروستان در 110 کیلومتری جنوب شرقی شیراز و میدان سعادت آباد در 20 کیلومتری شمال میدان سروستان قرار دارد. این دو میدان با دارا بودن یک میلیارد و 402 میلیون بشکه نفت درجا در فهرست میادین نفتی شرکت ملی نفت در برنامه توسعه قرار دارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست