بازدید 18623
به مناسبت روز جهانی ایدز؛

من تنها ایدز دارم، لطفا ...

اول دسامبر به عنوان روز جهانی بیماری ایدز نام گذاری شده است، بیماری ای که در سال های اخیر بیشتر از دو تلفات دو جنگ جهانی جان ادم ها را در سراسر دنیا گرفته است، وحشت از عواقب ترسناک این بیماری باعث شده نگاه عمومی به مبتلایان این بیماری حاکی از ترس و وحشت باشد، اما آیا مبتلایان به این بیماری واقعا مستحق چنین رفتاری هستند؟
کد خبر: ۲۰۷۳۹۸
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۳ 01 December 2011
سرویس اجتماعی لطفا" مرا بغل کنید، من تنها ایدز دارم و نمی توانم شما را بیمار کنم"، این عبارت مشهور ترین شعاری است که طی چند سال گذشته در مورد بیماری ایدز ساخته شدو با پوستر معروفش در سرتاسر دنیا به زبان های مختلف طراحی و منتشر شده و به عنوان نماد سازمان های فعال در زمینه آگاه سازی و اطلاع رسانی در زمینه بیماری ایدز به کار می رود.


 این پوستر با الهام گرفتن از "رایان وایت" یکی از مشهورترین قربانیان ایدز طراحی شده، رایان وایت نوجوان 13 ساله اهل ایندیانا بود که به بیماری هموفیلی مبتلا بود و در جریان درمانش به دلیل تزریق خون آلوده به ایدز مبتلا شد، در سال 1984 وقتی پزشکان بیماری ایدز او را تشخیص دادند به دلیل پایین بودن سطح اگاهی عمومی در آمریکا مردم و معلمان او از پذیرفتن وی در مدرسه خود داری کردند و این موضوع به یک مشاجره حقوقی طولانی با سیستم آموزش و پرورش منجر شد.
رایان در سال 1990 در گذشت اما تمام این سال ها و سالهای بعد از مرگش به عنوان نماد آگاه سازی عمومی نسبت به بیماران مبتلا به ایدز محسوب می شد، او در برنامه های مختلف تلویزیونی شرکت کرد و در کنار مشاهیر بزرگ جهان به اطلاع رسانی و آگاه سازی عمومی نسبت به این بیماری پرداخت، مایکل جکسون و التون جان دو خواننده معروف آمریکایی با خواندن هرکدام یک ترانه به یاد رایان خوانده اند و و تلاش های رایان و خانواده اش منجر به پرداخت تسهیلات بیمه ای به بیماران مبتلا به ایدز شد.
پس از مرگ رایان وایت، کنگره ایالات متحده آمریکا یک لایحه بزرگ از قوانین ایدز با عنوان «فعالیت مراقبتی رایان وایت» را تصویب کردند. این قانون دو بار دیگر؛ یکبار در سال ۲۰۰۶ و مجدداً در سال ۲۰۰۹ توسط رئیس جمهوران آمریکا به اجرا گذاشته شد. قانون رایان وایت، بزرگ‌ترین فراهم کننده خدمات برای افراد مبتلا به ویروس ایدز در آمریکا است.




اما نگاه منفی و طرد کننده به این بیمارن یکی از بزرگترین تهدید ها بر سر راه مبارزه با گسترش این بیماری است به گونه ای که بسیاری از مبتلایان به این بیماری به دلیل ترس از طرد شدن از جامعه، خانواده، جمع دوستان و بسیاری از محافلی که به ان وابسته اند از بیان بیماری خود اجتناب می کنند که هم امکان گسترش بیماری را افزایش می دهد و هم شانس نجات جان بیمار را کاهش می دهد.
اکنون در سراسر جهان ان جی او های فراوانی وظیفه خود را بر آگاه سازی عمومی نسبت به این بیماری تعریف کرده اند و با برگزاری سمینارها و همایش های مختلف به اگاه سازی عمومی در زمینه کمک به مبتلایان به اچ آی وی می پردازندف اتفاقی که هنوز در کشور ما جا افتاده نیست و همچنان تصور عمومی از یک بیمار مبتلا به ایدز، انسانی منحرف و دارای فساد اخلاقی است، گرچه آمارهی کشور نشان از این امر دارد که افزایش بیماران مبتلا به ایدز از بیماران تزریقی به بیماران جنسی دارد ولی باز هم نگاه منفی عمومی به مبتلایان این بیماری موجب عدم رسیدگی به موقع به این بیماری می شود و ایدز همچنان در ایران چون هیولایی مخفی در حال بزرگ شدن است چنان که آمار بیماران مبتلا به ایدز در ایران بیان می کند که از سال ۱۳۵۶ تا ۱۳۹۰ ۲۳ هزار و ۱۲۵ نفر به اچ آی وی مبتلا هستند."

یک گروه داوطلبانه از جوانان چینی با انجام حرکات نمادین در سطح شهر به آگاه سازی عمومی در مورد عواقب و علل بیماری ایدز می پردازند، چین یکی از بزرگترین کشورهایی است که مبتلایان به ایدز در ان وجود دارند.





تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۶
در چنین روزی من تو یه کشور اروپایی بودم، یه سری جوون مثل اینایی که تو عکس هستن می اومدن به مردم آگاهی میدادن و یا عضوگیری می کردن، جالب بود اروپایی ها با اینکه خیلی از دید ما اوپن مایند هستن در برخورد با این افراد سعی می کردن طفره برن یا خودشون رو بزنن به کوچه علی چپ یا از هم صحبتی با حامیان ایدز خودداری می کردن، یعنی اونا هم کلا هر چیزی که مرتبط با کلمه ایدز باشه رو بد می دونستن، البته متاسفانه. انشالله که این دید در کل دنیا عوض بشه.
واقعا مطالب خوب و به روزي داريد. لطف كنيدبه ايميل من مطالب جالب و جديد بفرستيد.
پاسخ ها
mahdi
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۰
امر دیگه ای نیست؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۰
چشم! امر دیگه ای ندارید؟
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۰
چشم-پسر یه پرس کباب واسه آقا
در کشور ما با افرادی که به این بیماری مبتلا چگونه رفتار ونگاه میشود
پاسخ ها
محمد ج
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۰
دوست عزیز واقعه بسه دیگه، از هر موقعیتی و هر خبری و هر چیزی برای کوبیدن خودتون و کل ایرانی ها وکشور استفاده نکنین. کمی اعتماد به نفس داشته باشید، هیچ جای دنیا کامل نیست و همه کم و بیش عیب و ایراد و مشکل دارن، چون دنیا مدینه فاضله نیست.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۰
خيلي كنجكاوانه يا زيركانه از زير زبونش مي كشيم كه چه طور مبتلا شده بعد اگه از دندان پزشكي يا سلماني باشه مي گيم اي واي طفلي ولي اگه از .... باشه مي گيم حقشه ايراني الاصل اين طوري برخورد مي كنه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۱
می گم چطوره کسانی که بخاطر روابط جنسی نامشروع و نامتعارف ایدز می گیرن

تشویق هم کنیم!!!!.......
به نظر میرسد پزشکان نيز اطلاع درستی از این بیماری ندارند، چون در رابطه با اینکه این بیماری چگونه انتقال می یابد و اصولاً مکانیزم عمل ویروس چگونه است، بطور علمی و با ذکر شواهد و دلایلی که بر مبنای آزمایشات روشن باشد (نه بر مبنای آمار که می تواند تفسیرهای متفاوت داشته باشد) مطلبی ارائه نمی کنند.
متاسفانه آمار واقعی ایدز در ایران 10 برابر این هست

آنهم فقط بخاطر روابط جنسی نامشروع و نامتعارف...

تصور اینکه 10 سال دیگه میلیون ها ایرانی رو شاهد درد کشیدن و مرگ آنها باشیم...بسیار سخته.....
متاسفانه در ايران اطلاع رساني در اين خصوص نمي كنند و واقعا مردم ما از اين امر آگاه نيستند . آگاهي رساني براي پيشگيري خيلي راحت و ارزان است . اين قدر در رسانه ملي برنامه هاي مختلف دارند كاش براي اين بيماري كه طاعون قرن است يك برنامه در تلويزيون داشته باشند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل