بازدید 71960

فرود اشتباه هواپیما درجاده قدیم کرج!

هواپیمای بوینگ 747 با حدود 500 مسافر در شب 29 آبان 90 حدود ساعت 12 شب به علت اشتباه گرفتن خیابان های اطراف فرودگاه نزدیک بوده است در اتوبان های اطراف فرودگاه مهر آباد فرود بیاید که خوشبختانه در ثانیه های آخر با هوشیاری کنترلر برج مراقبت این ماجرا ختم به خیر شد.
کد خبر: ۲۰۶۴۷۴
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۳ 27 November 2011
فروداشتباه یک فروند هواپیمای مسافربری پهن پیکر در خیابان های اطراف فرودگاه مهرآباد ، با هوشیاری کنترل پرواز برج مراقبت فرودگاه به خیر گذشت.

به گزارش قانون، گزارش های مردمی از دیدن یک فروند هواپیمای بوئینگ 747 طی هفته گذشته در نزدیک خانه هایشان باعث شد تا ماجرا را از فرودگاه مهرآباد جویا شویم و از وجود یک اتفاق خطرناک در حوزه هوانوردی پرس و جو کنیم. خبرنگار قانون پس از آگاهی از این ماجرا طی تماس با کنترلرهای برج مراقبت فرودگاه مهرآباد متوجه شد که این هواپیما در مسیر بازگشت از مدینه به تهران با حدود 500 مسافر تا ارتفاع نزدیک به ساختمان ها پایین آمده و به علت خطای خلبان باعث وحشت مردم و ساکنان اطراف فرودگاه شده است.

بر اساس این گزارش،هواپیمای بوینگ 747 با حدود 500 مسافر در شب 29 آبان 90 حدود ساعت 12 شب به علت اشتباه گرفتن خیابان های اطراف فرودگاه نزدیک بوده است در اتوبان های اطراف فرودگاه مهر آباد فرود بیاید که خوشبختانه در ثانیه های آخر با هوشیاری کنترلر برج مراقبت این ماجرا ختم به خیر شد.

بر اساس این گزارش ،پیگیری های قانون مشخص کرد که مهندس ابوالفضل طالبی کنترلر برج مراقبت فرودگاه مهرآباد در شب یاد شده بوده است که مسئولیت کنترل این هواپیما برای فرود در باند 29 چپ فرودگاه را برعهده داشته است.

طالبی با تایید این خبر در گفت و گو باخبرنگار قانون ماجرا را اینگونه تشریح کرد:زمانی که به هواپیمای یاد شده مجوز فرود در باند 29 چپ فرودگاه را دادم هواپیما نزدیک 6 کیلومتری فرودگاه بود اما بد از گذشت اندک زمانی با توجه به دید نا مناسب آن شب متوجه انحراف حدود 4 کیلومتری هواپیما شدم و جهت اطمینان از خلبان موقعیت را پرسیدم.

وی ادامه داد:زمانی که متوجه شدم خلبان به اشتباه در محلی غیر از فرودگاه در حال فرود آمدن است و در در موقعیتی نزدیک به جاده قدیم کرج و مناطق مسکونی است و به سمت باند نمی آید با رعایت اصل آرامش برای خلبان مانع فرود شدم و مجوز فرود را ابطال کردم.

وی افزود:یک معجزه رخ داد که خلبان توانست هواپیمای بوئینگ پهن پیکری چون 747 را با حدود 500 مسافر و بار انبوه حجاج در برگشت کنترل کند و مانع فاجعه ای بزرگ شود.

طالبی در خصوص دلیل این اشتباه هم به خبرنگار ما گفت:خلبان به اشتباه خیابان های اطراف فرودگاه را با باند اشتباه گرفته است و اگر چند ثانیه دیرتر مانع فرود هواپیما شده بودیم فاجعه ای وحشتناک رخ می داد.

وی در خصوص واکنش خلبان به این اشتباه و گفت و گوی وی پس از فرود نیز توضیح داد:شخصا با خلبان صحبت می‌کردم اما با توجه به این که در آن زمان، 12 هواپیمای دیگر هم در حال فرود و عملیات داشتیم صحبت خاصی انجام ندادیم اما پس از این اتفاق موضوع گزارش شد و در این رابطه 2 کمیته تشکیل شده است .

وی افزود :متاسفانه شنیده ام که خلبان این اتفاق را انکار کرده است و این در حالی است که حتی برخی از همسایگان نزدیک به فرودگاه با دیدن هواپیما در 100 متری ساختمان هایشان با تماس با فرودگاه و وصل تلفن ها به برج در این خصوص هراس خود را گزارش دادند.

گفتنی است شاهدان عینی از حیابان های اطراف فرودگاه و حتی در منطقه های مسکونی هواپیما را به وضوح تا نزدیک زمین دیده اند و حتی شیشه برخی از منازل در منطقه بازار آهن نیز لرزیده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۲۴
این خلبان باید فعالیتش تعلیق شه نه اون خلبان قهرمان!
پاسخ ها
نکته بین
| United States |
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
این مشکل به فرودگاه مهرآباد هم بر می گرده. سیستمهای جدید ناوبری دقیقا هواپیما و خلبان را در مسیر باند نگه می دارند و حتی اگر شرایط جوی بد باشد بصورت اتوماتیک کنترل هواپیما را در دست می گیرند و آنرا روی باند می نشانند.
اگر اشتباه نکنم این سیستمها ILS نامیده می شوند. که تو ایران در برخی از فرودگاه ها فقط نوع 2 آن وجود دارد و نوع 3 نداریم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
جو زده نشو. خلبان قبلی هم باید تا روشن شدن دلیل باز نشدن چرخ ها تعلیق می شد. وقتی خودش قبول داره شما چرا کاسه داغ تر از آش می شید؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
چرا ؟ درسته که دل 500 نفر ریخت . اما خدائیش هزاران نفر الان دارند به این میخندند خیییییلی خنده دار بود بابا ما حرف نداریم .
.
.
.
.چرا پروازها هنوز هم به فرودگاه امام خميني منتقل نشده اند؟!...
.
.
.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
پروازهای حج هنوز در مهراباد هستن و تا تکمیل ترمینال زیارتی فرودکاه امام همین جریان ادامه داره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
یه دفعه بری اون فرود گاه و بیایی دعا می کنی که تکاک پروازها از آزادی باشه
فقط بخاطر هزینه رفت و آمد تا اونجا
معمولا هواپيماها و فرودگاه ها به سيستم ناوبري ILS مجهز هستند كه از اين طريق حتي بدون ديد كافي نيز باند را پيدا مي كنند. حداقل بنده در Flight simulator كه اينطوري هواپيما نشوندم. به همين دليل يا هواپيما فاقد اين دستگاه ها بوده (چون مهرآباد اين سيستم راداري را دارد) يا من در اشتباه هستم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
درسته
خیلی مسخره ست که بزرگراه رو با باند فرودگاه اشتباه بگیرن !
نکته بین
| United States |
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
البته ILS دارای چند طبقه بندی است.
نوع 1 فقط نشان میده در آن محدوده فرودگاه است.
نوع 2 جهت باند را هم نشان می دهد و به خلبان کمک می کند تا ارتفاع تقریبا 50 متری زمین حتی اگر دید نباشد را بیاید.
نوع 3 است که امکان Auto Pilot دارد و هم هواپیماهای ما این سیستم را ندارند و هم باندهای فرودگاه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
رادار تقرب وجود داشته اما اشکال از خلبان و کم توجهی ایشون بوده.کنترلر هم مشکل رو به موقع فهمیده .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
احتمالا نزدیکی بسیار زیاد اتوبانهای اطراف به فرودگاه وشباهت چراغهای انها به هم خلبان رابه اشتباه انداخته است
یه مدال هم به مسئول برج کنترل بدین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
واقعا حقش هم اینه چون اگه چند ثانیه کوتاهی کرده بود فاجعه ای عجیب رقم می خورد
هر دم از این باغ بری میرسد! بخدا هنوز 5 دقیقه نیست که بلیط هواپیما گرفتم اون هم بوئینگ 727 ، حالا چه کنیم؟دفعه قبل هم که هواپیمای یاک روسی بود داشتیم سقوط میکردیم که ختم بخیر شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
خدا رو شکر مراقب پرواز ها به هوش بودن ....سفرتون بی خطر
فرودگاهی که وسط شهر باشه باید منتظر حوادث هم باشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
می خوای وسط کویر بسازیم بعد با اتوبوس برسیم به شهرمون ؟؟؟
ناشناس
| United Arab Emirates |
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
بیشتر کشورها فرودگاها در شهر هستند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
البته زماني كه اين فرودگاه احداث كردن خبري از خونه هاي اطرافش نبود....
خدا را شکر ختم به خیر شد
ولی نور نا مناسب فرودگاه هم می تواند عامل این اشتباه باشد
چرا نگرانید ، جای دوری نمیرفت ،کرج که نمیرفت ،!!! شرکت مربوطه با هزینه خودش مسافرا رو تا فرودگاه می رسونه !!!
آقای خلبان قربون دستت این بغل نگهدار .
يه جوري تيتر زدي كه فكر كردم هواپيما تو جاده مخصوص فرود اومده !!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
بعد از فرود اصلاحا میگن هواپیما نشست!پروسه پیش از نشستن میشه فرود.
هر دم از این باغ بری میرسد. تاکی با امداد های غیبی هوا پیمائی ما اداره میشود؟
کاپیتان اوف بوده حتما!!!!!
به شوخی بیشتر می مونه تا واقعیت
تو ایران این چیزا عجیب نیست.
تو دوره یوخت رو پشتبوم خونه ما هم بشینه بعید نیست!!
سیستمی در فرودگاه وجود دارد به نام ILS خبرنگاران عزیز لطفا سوال کنند با وجود چنین سیستمی که کمک می کند تا خلبان خود را نسبت به باند فرود تنظیم کند چطور چنین اشتباهی رخ داده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
جنابعالی که دستی بر اتش دارید میتونید از دوستان برج مراقبت بپرسید...خبرنگار که خود من باشم در تحریر این خبر با مسئول و کنترلر اون شب که اسمش هم در خبر هست صحبت کردم....خلبان اشتباه کرده و بهتره به جای انتقاد بهتره توجه کنی که اشتباه قبل از ورود به حریم برج رخ داده بوده!
اگر واقعیت داشته که تمام مکالمات هم در برج مراقبت ضبط شده و هم در جعبه سیاه هواپیما! مطمئنید خلبان می دونسته داره با هواپیما فورد میاد؟! اگه می دونسته با این همه شاهد محکم انکار کردن نداره!!!
خلبان ايراني بوده يا خارجي ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
خلبان ایرانی بودن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
تهرانيه و منزلش مهرآباد جنوبي است...!
کدام شرکت بوده ؟؟؟؟
اخه این چه نوع اطلاع رسانی است ؟؟؟
واویلا اگه این خلبان پشت فرمون نیسان بشینه ... چی مییییییشه
من یک خلبان هستم . به اعتقاد من چنین اشتباهی از سوی یک خلبان در دنیای پیشرفته پروازی امروز بسیار غیر طبیعی و عجیب به نظر میرسد. آنهم از سوی یک خلبان هواپیمای پهن پیکر همچون بوئینگ 747 که قطعاً خلبان آن باید بسیار پرتجربه باید باشد . نصب دستگاهای VOR و ILS و NDB و همچنین GPS و FMS که قطعاً بر روی این نوع هواپیما نصب شده است و همچننین کنترل پیشرفته راداری واحد تقرب مهرآباد و مرکز کنترل تهران نمیتواند خلبان را به چنین اشتباهی بکشاند . مگر آنکه دید به اندازه کافی نبوده و خلبان نیز از حالت هوشیاری خارج شده باشد . به اعتقاد من در اینجا اتفاق دیگری رخ داده که باید بررسی شود .
سلام دوستان هفته اي يا ماهي نيست كه موارد متعددي اتفاقات مشابه ديگري در فرودگاههاي كشور پيش نياد كه در اكثر موارد با هوشياري و دقت نظر كنترلرهاي برج مراقبت ختم بخير شدن لازم به ذكره كنترلرهاي ترافيك هوايي كشور با مشكلات معيشتي متعددي دست و پنجه نرم ميكنند كه اونها رو وادار به داشتن شغل دوم و حتي مشاغلي مثل مسافركشي كرده در حاليكه ميدونيم طبق استانداردهاي ايكائو يك كنترلر بايد در فاصله دو شيفت كاري خود با استراحت كامل و با ذهني فارغ از مشكلات روزمره به انجام وظايف خطير خود بپردازه هرگونه اشتباهي از طرف كنترلر پرواز ميتونه منجر به از دست رفتن جون صدها انسان بيگناه بشه شايان ذكره طبق تاييد سازمان بين المملي هواپيمايي در ايران هيچگونه سانحه اي در اثر اشتباه كنترلرهاي برج مراقبت پرواز تاكنون رخ نداده و كنترلرهاي ايران عزيز علي زغم مشكلات و دغدغه هاي جدي معيشتي با عشق و علاقه به هموطنان خود با تمام وجود انرژي خود را مصروف خدمت رساني نموده اند از مسئولان گرامي خواهشمنديم به وضعيت معيشتي اين متخصصان توجه لازم را مبذول فرمايند
""فرودگاهی که وسط شهر باشه باید منتظر حوادث هم باشند"" بس که از این حرفای سطحی و بی اساس میگید فرودگاهو بردن زدن وسط جاده قم توی کویر لوت. تو دنیا این همه شهر وسطش فرودگاهه مگه همه توی خیابون یا کوچه فرود میان؟
خوب بنده خدا تا حالا باند فرودگاه نديده بوده .خوب خيابون رو ( با تمام خصوصياتش ) با باند فرودگاه ( با تمام خصوصياتش) اشتباه كرده . مگه چيه؟ شمام گير ميدين ها .
تا حالا از بالا به جاده قديم نگاه نكردم ولي بعيد ميدونم شبيه باند فرودگاه باشه!
این که چیز مهمی نیست .باند فرودگاه یا اتوبان.....
حتما خلبان ایرانی بوده چون خارجی ها این مهارتها را ندارند!!
به عنوان خبرنگاری که این خبر رو منتنشر کرده می خواستم توضیح بدم به خوانندگان عزیز :
قصد از انتشار این خبر فقط نشون دادن اهمیت فعالیت قشری بوده که حقوقشون در حداقله و کسی هم نمی بیندشون.
حتی 28 مهر که روز کنترل پروازها بود در برنامه پارک ملت از اونها دعوت نشد و پنتا مدیر پشت میز نشین جای اونها حرف زدن.
وعده افزایش حقوقشون هم بیهوده بوده و بندگان خدا با وجود رسالت بزرگی که نمونه اش رو دیدید اصلا دیده نمیشن.
امیدوارم این خبر بتونه کمک کنه خداقل مردم بشناسنشون و بهشون احترام بیشتری بذارن.
قصد فقط این بوده وگرنه اسم شرکت و خیلی اتفاق های دیگه هم هست که میشه گفت که جایز نیست.
پارسال در فرودگاه تبریز خودم شاهد اشتباه خلبان بودم و ایشان یادشان رفته بود که چرخاشو بازکنه و هواپیما تقریبا 10 متری زمین بود که متوجه شد و با همان سرعت دوباره بلند شد البته من مسافر همان هواپیما بودم
چه طو ممکنه هواپیمایی به این بزرگی به چند صد متری زمین برسه و بعد دوباره بتونه مسیر فرودشو عوض بکنه!!!!!!!!!!!
سیستم هدایت خودکار ILS گر چه در مهرآباد وجود داره اما هواپیمای مذکور از سري قديمي جمبو جته و به همين دليل بايد به صورت غير خودکار فرود بياد. همين باعث ايجاد اشتباهات ميشه. خدا را شکر که اتفاق بدي نيفتاد.
از اینکه چنین خبر مهمی را شما با 7 روزتاخیراعلام می نمایید بسیار ممنونم . خسته نباشید.
ميگن خلبان اهل كرج بوده ميخواسته قبل از فرودگاه يه سري به مامانش اينا بزنه طفلي
تقصیر شهرداریه هی مسیرها رو عوض میکنه
باید به وجود کارشناس های ایرانی و خلبانها و تکنسین هاو کادر پرواز...افتخار کرد. که با حداقل امکانات کار می کند ...
تبابناک عزیز خودمونیما هممونو سر کار گذاشتی
هواپیمای عربی بوده خلبانش هم خارجی بوده ف از بس که توی کشورهای حوزه خلیج فارس دوروبر فرودگاه خالی از خانه و سکونته بنده خدا خلبان تا فرودگاه مهرآباد را با خیابانهای اطافش دیده قات زده و فکر میکرده همه اونها باندهای فرود هواپیماست.!!!!
پس این فرودگاه امام برای چی استفاده میشه؟ اون هم ظرفیت فرود همزمان چندتا هواپیما رو نداره؟
به احتمال زياد مسئول برج مراقبت تا اطلاع ثانوي به دليل خدمات ارزنده اش تعليق شده است
سلام
من افسر ایمنی هستم خواهش میکنیم از واژه "شبه حادثه" بجای "ختم بخیر "استفاده شود .چرا که با تحلیل و ارزیابی ریسک اینگونه موارد میتوان از انجام آن در آینده جلوگیری کرد. در غیر این صورت شبه حوادث بعدی منجر به حادثه خواهند شد .(هواپیمایی که قبلا خارج از باند یا پایان باند فرود آمدند را جهت این مدعا یاداوری میکنم )
خلبان احتمالا خواب الود بوده
اين يك داستاني توش بوده. به قول يكي از دوستان هواپيما و برج سيستم ILS دارند به معناي Invisible Landing System يعني سيستم فرود بدون ديد. اون دوستي كه گفته تاريكي فرودگاه باعث اين امر شده واقعا جك سال را گفته !! حتي در صورت تاريكي مطلق هم هواپيما باند را پيدا ميكنه و ميشينه. نكنه انتظار داشتي اطراف باند را تير چراغ برق بگذارند !!؟؟؟؟ در لندن كه 8-9 ماه از سال مه كامل وجود دارد،‌هواپيماها به راحتي مينشينند و بلند ميشوند بدون اينكه باند را ببينند !!! اينجا ايران است دوستان !‌هواپيماهاي 30-40 سال پيش سيستم ناوبري مجهز و پيشرفته متناسب با برج مراقبت ندارند. خدا آخر و عاقبت ما را در اين مملكت به خير كنه
سلام

واقعا ارتفاعش پایین بود . صدای خیلی وحشت ناکی هم داشت . انقدر ترسناک بود که من منتظر بودم دماغه ی هواپیما از پنجره بیاد توی خونه .
معجزه چیه؟
خلبان یکدفعه یادش افتاده که تا کرج دور برگردون نداره، و از فرود منصرف شده.
فرودگاه تهران مجهز به سیستم ناوبري ILS است که به خلبان در استقرار هواپیما به سمت باند کمک می کند لذا امکان اشتباه در این زمینه تقریباً صفر است بنابراین کل این خبر اشتباه و یک شایعه است.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان