بازدید 25448
واکنش رسانه‌های انگلیس به مصوبه امروز مجلس:

انتقامی که «تهران» از «لندن» گرفت

مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه) کلیات طرح کاهش رابطه جمهوری اسلامی ایران با حکومت پادشاهی انگلستان را با رأی بالایی تصویب کرد / رسانه‌های انگلیسی به این طرح واکنش نشان دادند و برخی هم بر تبصره 1 آن تأکید کردند.
کد خبر: ۲۰۶۴۳۳
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۹ 27 November 2011
سرویس سیاست خارجی ـ مجلس شورای اسلامی، امروز (یکشنبه) کلیات طرح کاهش رابطه جمهوری اسلامی ایران با حکومت پادشاهی انگلستان را با رأی بالایی تصویب کرد.

به گزارش «تابناک»، به محض انتشار این خبر رسانه‌های انگلیسی به این خبر واکنش نشان دادند.

روزنامه انگلیسی «ایندپندنت» در  مطلبی با نام «انتقام تهران از لندن» نوشت: مجلس ایران طرحی را تصویب کرده که بنا بر آن، رابطه ایران و انگلیس کاهش پیدا خواهد کرد.

این روزنامه همچنین افزوده است: این اقدام مجلس ایران در واکنش به حمایت‌های دولت انگلستان از طرح تحریم ایران بود که هفته گذشته از سوی آمریکا مطرح شد.

در همین باره، سایت شبکه خبری «بی‌.بی‌.سی» نیز با اشاره به این مطلب نوشته است که در صورت تصویب نهایی این طرح، روابط اقتصادی ایران و آمریکا به حداقل خواهد رسید، روابط سیاسی نیز کاهش پیدا می‌کند و به دنبال آن، سفیر انگلستان باید تهران را ترک کند.

بر پایه این گزارش، چهارشنبه گذشته، یک سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس نیز در واکنش به تصویب طرح دوفوریتی کاهش روابط با لندن به «بی‌.بی‌.سی» فارسی گفت: اگر ایران چنین تصمیمی بگیرد، بسیار تأسف‌انگیز خواهد بود.

وی افزود: ما بر این باوریم که حفظ تماس مستقیم دو کشور در سطح بالا، به ویژه در زمان‌های حساسی چون اکنون ضروری است.
با وجود این، «بی‌.بی‌.سی» همچنین نوشته است که بر پایه تبصره ۱ طرح کاهش روابط با بریتانیا، در صورت «تغییر سیاست‌های خصمانه» آن کشور، وزارت امور خارجه ایران، می‌تواند سطح روابط را دوباره بالا برد.

روزنامه «گاردین»  اما نگاه متفاوت تری به این مساله داشته است و به نقل از تحلیل گران انگلیسی نوشته است که وزارت خارجه ایران احتمالا مصوبه مجلس هشتم را اجرا نخواهد کرد ، چون این مجلس در روز های آخر خود به سر می برد و دولت مصوبه ای را که مبنایش بر اساس اختلاف مجلس با دولت است را اجرا نمی کند ، این تحلیل انگلیسی در حالی است که  رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در این ارتباط گفته است که مصوبه امروز مجلس رويكرد نمايندگان ملت در قبال تصميمات و اظهارات مقامات انگليس است و نشان دهنده حساسيت مردم ما در قبال رفتار‌هاي است كه هم پيش از پيروزي انقلاب اسلامي و هم پس از آن از سوي دولت‌مردان انگليس مشاهده كرده‌اند و آن را در جهت مخالف منافع ملي و خصومت با كشور ما تلقي مي‌كنند.

او افزود:‌ دستگاه سياست خارجي همواره در كنار نقش اصلي خود براي توسعه روابط با ساير كشورها در زمان مشاهده چنين اقداماتي كه جنبه دوستانه در قبال ملت ما را نداشته و به عنوان رفتار غيرمنطقي تلقي مي‌شود به صورت‌هاي مختلف نسبت به محكوم كردن و اعتراض به آن اقدام مي‌كنند و در قبال برخي از مواضع و اقدامات دولت انگليس، دستگاه سياست‌خارجي چنين اقداماتي را داشته است.

مهمان‌پرست گفت: وظيفه دستگاه‌هاي سياست خارجي در كشورهاي مختلف تلاش براي توسعه همكاري‌ها و ارتقاي سطح روابط است، اين مساله بايد به صورت متقابل و در جهت تامين منافع دو جانبه و احترام به حقوق ملت‌ها صورت گيرد.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری