بازدید 3083

تجدید مجمع تعاون در نظر تعاونگران

گزارش «تابناک» از اتاق‌های تعاون کشور
کد خبر: ۲۰۲۵۲۱
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۸ 08 November 2011
سرویس اقتصادی ـ برگزاری انتخابات 23 شهریور ماه اتاق تعاون مرکزی و به دست آوردن بالاترین رأی توسط دبیرکل کنونی اتاق و ابقای دوباره وی، ظاهراً خاطر برخی را که از تداوم استقلال و غیر دولتی ماندن پارلمان بخش تعاونی متضرر می‌شوند، تا جایی مکدر کرده که با انتشار اخبار دروغ و تغییر در نتایج انتخابات، از جمله رد صلاحیت نفر اول با بیشترین آرا، آن هم پس از انتخابات (!) سعی در تخریب جایگاه اتاق تعاون و وارد کردن خدشه به بدنه تعاونی‌ها را دارند.

به گزارش «تابناک»، هنگامی که در تاریخ یکم آبان ماه 90، اطلاعیه تشکیل نشست فوق‌العاده مجمع نمایندگان اتاق تعاون در روزنامه اطلاعات منتشر شد و حمایت اتاق‌های تعاون و اتحادیه‌ها را به دنبال داشت، جریان مداخله‌جو و خواهان وابستگی اتاق تعاون ـ که پیش از این از روش‌های قانونی به جایی نرسیده بود ـ تصمیم گرفت با انتشار اخبار نادرست و برچسب‌های غیرواقعی، اذهان تعاونگران جویای حقیقت را درگیر کند؛ اما تعاونگران کشور، که از آغاز در جریان امور بوده و با رأی بالای 23 شهریور خود، مهر بطلان بر ادعاهای واهی جریانات مدعی گذاشتند، به دلیل درک درست از شرایط و علم به جهت‌گیری خاص در پشت پرده کارشکنی‌های پس از انتخابات، تصمیم به ابطال انتخابات گذشته ـ که حق قانونی آنهاست ـ‌ گرفته و حضور خود را برای شرکت در نشست فوق‌العاده مجمع در روزهای آتی اعلام نمودند.

آنچه در پی می‌آید، گزارشی است از واکنش‌ها و دیدگاه‌های افراد آگاه و ذیربط از نمایندگان و تعاونگران در زمینه اقدامات خاص جریان وابسته به دولت در راستای تغییر نتایج انتخابات و تغییر ترکیب اتاق تعاون که به واکنش تند مجمع عمومی اتاق تعاون در تصمیم بر ابطال مجمع قبلی، انتخابات گذشته و تجدید انتخابات منجر شد:

اظهارات نمایندگان مجلس درباره برگزاری مجمع نمایندگان اتاق تعاون:

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در حالی از رویدادهای رخ داده در انتخابات اتاق تعاون سخن گفتند که قرار است، هجدهم آبان، نمایندگان اتحادیه‌ها و اتاق‌های تعاون سراسر کشور، نسبت به رأی پیشین خود، تصمیم جدیدی بگیرند.

ابطال انتخابات، حق قانونی مجمع است

مقدسی، رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره انتخابات 23 شهریور اتاق تعاون، با اشاره به اینکه حق تعاونی‌ها در این انتخابات به ناحق نادیده گرفته شده است، اعلام کرد: تعاونی‌ها در اعتراض به آنچه رخ داده، تصمیم به ابطال انتخابات پیشین خود گرفتند.

وی ادامه داد: ابطال رأی حق آنها بوده و ما نیز به مجمع نمایندگان اتاق تعاون برای تشکیل جلسه و هر تصمیمی که گرفته شود، حق می‌دهیم، چرا که با دخالت‌های نا بجا، قانون نادیده گرفته شده و ترکیب مورد نظر تعاونگران برای هیأت مدیره اتاق تغییر کرده است.

منطقی‌ترین کار، ابطال انتخابات است

قادری، نماینده شیراز و نایب رییس کمیسیون اصل 44 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی نیز روند طی شده توسط انجمن نظارت که صلاحیت برخی اعضا را مشروط اعلام کرده بود، بدون معنا خواند و تصریح کرد: منطقی‌ترین کار، ابطال انتخابات است و اگر در نشست مجمع هجدهم آبان، تعاونگران نسبت به ابطال رأی تصمیم‌گیری کنند، حرکت مناسبی خواهد بود، چرا که قانون تعاون در دست اصلاح است و هفته آینده با فوریت برای ورود به صحن علنی مجلس آماده خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد، بنا بر قانون فوق، دولتی‌ها حق شرکت در انتخابات اتاق تعاون را نخواهند داشت.

اقدامات انجمن نظارت ابهام آفرین بود

حاجی اصغری، نماینده میانه و دبیر کمیسیون اصل 44 با بیان اینکه فرآیند انتخابات اتاق قانونی بوده است، گفت: تشکیل مجمع و دستور کاری آن از سوی اعضا درست و با توجه به اقدامات ابهام آفرین انجمن نظارت، حرکت مجمع نمایندگان اتاق تعاون برای ابطال انتخابات بهترین گزینه است.

تعاونگران خود چه می‌گویند؟

اما در همین راستا، گفت‌وگو‌هایی داشتیم با مسئولین اتاق‌های تعاون سراسر کشور و شماری از تعاونگران که بر تجدید مجمع به عنوان حق طبیعی خود تأکید داشتند.

تصمیم مجمع به عنوان بالاترین رکن اجر شدنی است

دبیر اتاق تعاون استان آذربایجان غربی در گفت‌وگو با خبرنگار «تابناک»، از حضور پرشور اتاق‌ها و اتحادیه‌های تعاونی در جلسه هجدهم آبان مجمع نمایندگان خبر داد و گفت: مجمع هر تصمیمی بگیرد به عنوان بالاترین رکن اجرا شدنی است.

اسماعیلی افزود: در روز چهارشنبه بر ابطال انتخابات رأی می دهیم تا درس خوبی به کسانی که با دخالت غیرقانونی سعی در انحراف جریان مردمی بخش تعاون دارند، بدهیم.

مجمع اتاق تعاون عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری در پارلمان تعاون

دبیر اتاق تعاون استان قزوین عالی‌ترین در گفت‌وگو با خبر نگار ما مرجع تصمیم گیری در اتاقها را مطابق قانون مجمع عمومی دانست و گفت: بیشتر اتاق‌ها و اتحادیه‌ها با عنایت به شرایط موجود به دنبال ابطال انتخابات هستند تا در فضایی آرام، مطالبات مردمی را محقق کنند.

عادلی‌فر اظهار داشت: انتظار ما در انتخابات برگزار شده بی طرفی دولت بود؛ اما پس از تخلفات محرز انجمن نظارت و کوتاهی وزیر بر حسن اجرای قانون مجمع وارد گود شده و نمی‌گذارد افراد خارج از مجمع برای اتاق تعاون تصمیم‌گیری کنند.

تصمیمات مجمع قانونی و لازم الاجراست

دبیر اتاق تعاون خوزستان نیز در گفت‌وگو با «تابناک» با اعلام اینکه ما با رویکرد و نگرش اتاق در سه سال گذشته که مبتنی بر تلاش برای واگذاری امور بخش تعاون به مردم و تلاش جهت تحقق منویات رهبری در اصل 44 بود، موافقیم.

داغرسواری تصریح کرد: وزارت تعاون موظف بود قانون را اجرا و تمکین کند و حذف منتخب اول تعاونگران یقیناً اقدامی غیرقانونی بود.

وی با اشاره به امضای دست‌کم نیمی از اعضا برای برگزاری دوباره افزود: مطمئناً تعاونگران پاسخ مناسبی به تخلفات خواهند دارد و با تصمیم سرنوشت ساز خود اجازه اقدامات قیم‌مآبانه به کسی نداده و از طریق دیگر مجاری قانونی تضییع حقوق خود را تا آخر پیگیری خواهند کرد.

پیرو نظر مجمع هستیم

دبیر اتاق تعاون چهارمحال و بختیاری نیز در گفت‌وگو با ما، با اعلام اینکه تابع نظر مجمع هستیم، گفت: با توجه به موارد دو ماه گذشته مجمع رأی را به ابطال انتخابات می‌دهد و ما موافق هستیم.

وی ادامه داد: انتظار داشتیم وزیر کدخدا منشی می‌کرد، چرا که لطمه این مناقشه به بخش تعاون خورده و حضور این بخش در شورای پول و اعتبار و کمیته‌های دیگر متوقف شد و تعاون لطمه خورده است.

90 درصد اتاق‌ها هم عقیده هستند

دبیر اتاق تعاون مازندران نیز با اعلام حضور در جلسه مجمع به خبرنگار ما گفت: قطعاً 90 درصد اتاقها هم عقیده هستند و اتاق تعاون مرکزی مأمن تمام اتاق‌های استان‌هاست. وی افزود: رأی مجمع نظر همه و قابل اجراست و اکنون با ابطال انتخابات آبروی بخش تعاون حفظ می‌شود.

بیشتر استان‌ها رأی به ابطال انتخابات می‌دهند

دبیر اتاق تعاون بوشهر با بیان اینکه باید آبروی بخش تعاون را حفظ کنیم، گفت: رأی به ابطال انتخابات از سوی مجمع مورد حمایت ماست.

درایی افزود: شاید تعداد کمی توسط دولتی‌ها از حضور در مجمع منع شدند ولی بیشتر استان‌ها شرکت کرده و رأی به ابطال انتخابات می‌دهند.

ابطال انتخابات در چهارچوب قانون

همچنین دبیر اتاق تعاون گلستان با اشاره به اینکه به دنبال رعایت اصل 44 هستیم، گفت: تعاونگران خانه امنی می‌خواهند و با ابطال انتخابات در روز چهارشنبه در چهارچوب قانون حرکت خواهیم کرد. جلالی افزود: وزارت تعاون نباید دخالت می‌کرد و تنها ناظر عالی می‌بود.

نظر جمع ابطال انتخابات

دبیر اتاق تعاون قم گفت: جلسه چهارشنبه به خاطر تعیین تکلیف است زیرا سیاستگذاری نادرستی صورت گرفته است.

حاج ابراهیمی افزود: انتخابات به شکل کنونی وجاهت قانونی ندارد و جمع به ابطال انتخابات رسیده است.

اتحادیه‌های تعاونی خواستار تجدید انتخابات و عدم وابستگی تعاون به دولت

اتحادیه‌های تعاونی هم با اعلام حمایت از جلسه مجمع چهارشنبه و تصمیم به ابطال انتخابات، شرکت در جلسه مجمع را جزیی از وظایف قانونی خود دانسته و پیش بینی کردند که عادلانه‌ترین راه ابطال انتخابات است.

مدیریت دولتی اصل 44 را نمی‌پذیرد

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تکثیر و پرورش ماهیان سردابی در این باره گفت: مدیران سیاسی دولت اصل 44 را نمی‌پذیرند و عمده ضعف در مدیران عالی است.

لشکری افزود: با این مسیر به اهداف 25 درصدی بخش تعاون نمی‌رسیم و در این زمان ابطال انتخابات بهترین گزینه است.

تعاونی‌ها حرکت انجمن نظارت را دخالت بخش دولتی می‌دانند

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های پنبه کاران پارس نیز با اعلام حضور در جلسه مجمع، گفت: باور ما این است که انتخابات صورت گرفته اشکالی نداشت، ولی اکنون رأی به ابطال انتخابات و برگزاری انتخابات دوباره بنا به ضوابط می‌دهیم.

نظری تصریح کرد: بخش خصوصی باید خودش تصمیم بگیرد و تعاونی‌ها این حرکت انجمن نظارت را دخالت بخش دولتی می‌دانند.

اگر نفر اول صلاحیت ندارد کل مجموعه باید تغییر کند

مدیرعامل اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی صنعت مرغداران ایران نیز با بیان اینکه اگر انجمن نظارت معتقد است نفر اول صلاحیت ندارد کل مجموعه باید تغییر یابد.

فاضلی افزود: رأی به ابطال انتخابات با توجه به وعده‌های عملی نشده وزیر برای حل موضوع مورد نظر همه ما خواهد بود.

باید از رأی ما صیانت می‌شد؛ اکنون از تجدید رأی صیانت شود

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران ایران زمین همچنین با اعتراض به روند دخالت دولت گفت: مجمع این گونه دخالت‌ها را برنمی‌تاید و میزان رأی مردم است و و اکنون با ابطال از رأی خود حفاظت می‌کنیم.

عفت رئیسی افزود: وزارت تعاونی‌ها باید الفبای تعاون را که منع دخالت دولت است، یاد بگیرند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم