بازدید 20361

حاشيه‌هاي بررسي استيضاح وزير اقتصاد

کد خبر: ۲۰۱۳۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۱ 01 November 2011
بررسي استيضاح سيدشمس‌الدين حسيني وزير امور اقتصادي و دارايي در جلسه‌ي علني صبح امروز - سه‌شنبه - مجلس با حاشيه‌هايي همراه بود.

به گزارش ايسنا جلسه‌ علني صبح امروز براي بررسي استيضاح وزير اقتصاد ساعت 8:20 صبح آغاز شد.

* رييس‌جمهور به همراه وزير اقتصاد، ميرتاج‌الديني، رحيمي و صالح‌آبادي رييس سازمان بورس ساعت 8:35 وارد مجلس شدند.

* قشقاوي معاون پارلماني وزارت خارجه، وحيدي وزير دفاع، بختياري وزير دادگستري، بهمني رييس كل بانك مركزي، معاونين وزير اقتصاد و معاونين رييس كل بانك مركزي نيز در جلسه‌ي استيضاح وزير اقتصاد حضور داشتند.

* احمد توكلي نماينده‌ي تهران و عضو كميسيون برنامه و بودجه، سيدعماد حسيني نماينده‌ي قروه و سخنگوي كميسيون انرژي، سيدحسين دهدشتي نماينده‌ي آبادان و عضو كميسيون انرژي، عيسي جعفري نماينده بهار و كبودرآهنگ و سخنگوي كميسيون كشاورزي، عزيز اكبريان نماينده كرج و عضو كميسيون صنايع، سيدناصر موسوي لارگاني نماينده فلاورجان و عضو كميسيون اقتصادي، مصطفي رضاحسيني نماينده شهربابك و عضو كميسيون صنايع، عبدالله كعبي نماينده آبادان و نايب رييس كميسيون انرژي، قاضي‌پور نماينده اروميه و عضو كميسيون صنايع، و هم‌چنين سيد حسين نقوي حسيني نماينده ورامين و عضو كميسيون امنيت ملي و جواد جهانگيرزاده نماينده اروميه و عضو كميسيون امنيت ملي 11 نماينده‌اي بودند كه به عنوان استيضاح‌كننده وزير اقتصاد سخن گفتند.

* در زمان نطق استيضاح‌كنندگان، وزير اقتصاد دقايقي در هيات رييسه و در كنار رييس مجلس قرار گرفت و با او به گفت‌وگو پرداخت. او پس از آن به كنار صندلي رييس‌جمهور آمد و گپ كوتاهي هم با وي داشت.

* به گفته‌ي كيايي مديركل فرهنگي روابط عمومي مجلس، حدود 200 خبرنگار و تصويربردار داخلي و خارجي، مراسم استيضاح وزير اقتصاد را پوشش مي‌دادند.

* به روال ساير جلسات استيضاح، رييس مجلس بارها نسبت به استقرار نمايندگان بر صندلي‌هايشان تذكر داد.

* عدم اجرا، اجراي ناقص و يا نقض احكام قانوني مربوط به وظايف وزارت اقتصاد نسبت به بانك‌ها، نصب افراد به سمت‌هاي مهم بدون داشتن صلاحيت يا اهليت لازم، عدم نظارت بر كاركرد بانك‌ها به‌رغم هشدار نهادهاي نظارتي و عدم مقاومت در برابر اعمال نفوذ مقامات اجرايي، چهار دليل عمده‌ي 27 نماينده‌ي مجلس براي امضاي استيضاح وزير امور اقتصادي و دارايي بود.

* علي لاريجاني ساعت 10 صبح و حدود يك ساعت و نيم بعد از شروع جلسه به مدت نيم ساعت جاي خود را به محمدرضا باهنر داد و بعد از مصافحه با رييس‌جمهور، وزير اقتصاد و همراهانش صحن علني مجلس را ترك كرد.

* باهنر در زمان اداره‌ي جلسه‌ي علني با اشاره به اظهارات يكي از نمايندگان درخصوص پولشويي، ادعاهاي نظام بين‌الملل عليه كشورمان را در اين‌باره يادآور شد و خواستار رعايت بحث‌هاي امنيتي در سخنان نمايندگان شد.

* پيش از آغاز نطق استيضاح‌كنندگان و هم‌چنين مابين نطق‌ها برخي نمايندگان تذكراتي را در اين خصوص ارايه كردند.

* بعد از اظهارات 90 دقيقه‌اي استيضاح‌كنندگان، نوبت به دفاع رييس‌جمهور و وزير اقتصاد رسيد كه آنها بخشي از وقت‌شان را به سيدكاظم دلخوش نماينده‌ي صومعه‌سرا و عضو كميسيون اقتصادي مجلس دادند. او با قرائت چند بيت شعر از وزير اقتصاد و بيان اظهاراتي از وزير اقتصاد دفاع كرد.

* وزير اقتصاد در سخنان 40 دقيقه‌اي خود گفت: هر رايي كه نمايندگان به من بدهند برايم از شهد عسل شيرين‌تر است. سيد شمس‌الدين حسيني هم‌چنين گفت كه با يك ساك برزنتي از شهرستان به تهران آمده و حتي اگر بدون همان ساك به شهرستان برگردد خدا را شاكر است.

*عزيزي معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس‌جمهور و هم‌چنين رستم قاسمي وزير نفت نيز در جلسه استيضاح وزير اقتصاد حضور داشتند.

* در هنگام سخنان رييس‌جمهور در دفاع از وزير اقتصاد، تعداد زيادي از نمايندگان دور صندلي عزيزي حلقه زده بودند و با وي گفت‌وگو مي‌كردند.

* محمود احمدي‌نژاد در سخنان 40 دقيقه‌اي خود حساسيت مجلس در اين باره را مورد تقدير قرار داد و سيدشمس‌الدين حسيني را يكي از بهترين وزراي اقتصاد كشور عنوان كرد كه تن به تصميمات بزرگي داده است.

* رييس‌جمهور در ادامه و با انتقادي تلويحي از احضار مكرر وزرا به كميسيون‌هاي تخصصي مجلس يادآور شد: پنج، شش روز است كه من با هر وزيري كار دارم مي‌گويند در كميسيون است.

* علي لاريجاني در پاسخ به وي به مزاح گفت: احتمالا آنها جاي ديگري مي‌روند و به شما اطلاعات غلط مي‌دهند.

* احمدي‌نژاد رييس‌جمهور مجددا گفت كمال هم‌نشين در آنها اثر كرده و آنها آن‌قدر به كميسيون آمده‌اند كه ياد گرفته‌اند.

* مهم‌ترين حاشيه جلسه استيضاح وزير اقتصاد اين بود كه سيدشمس‌الدين حسيني يك حامي قدرتمند داشت. علي لاريجاني رييس مجلس دقايقي در دفاع از وزير اقتصاد و به عنوان مخالف استيضاح سخن گفت و با اشاره به عذرخواهي مكرر وزير اقتصاد گفت كه نبايد به اين فرهنگ عذرخواهي مسئولان بي‌توجه بود. او خطاب به نمايندگان گفت شما با اقدام خودتان به وزير كارت زرد داده‌ايد و كارت قرمز را هم به او نشان داده‌ايد، بنابراين مي‌توانيد به او راي اعتماد مشروط بدهيد تا اشكالات مورد نظرتان را مورد توجه بيشتري قرار دهد.

* پس از سخنان علي لاريجاني، مطابق ماده 224 آيين‌نامه، دو نفر از نمايندگان استيضاح كننده (جواد جهانگيرزاده و احمد توكلي) توضيحات تكميلي خود را درباره ضرورت استيضاح وزير اقتصاد ارائه كردند.

* پس از آن نيز وزير اقتصاد مجددا 30 دقيقه زمان داشت تا دفاع نهايي را از خود داشته باشد.

* گفتني است غلامرضا مصباحي‌مقدم، روح‌الله حسينيان، قدرت‌الله عليخاني، محمدمهدي مفتح و جواد جهانگيرزاده ناظران شمارش آراي استيضاح وزير اقتصاد بودند.

* با آغاز توزيع كارت‌هاي راي‌گيري در صحن علني مجلس، ‌احمدي‌نژاد، وزرا، ساير اعضاي دولت و هيات همراه جلسه را ترك كردند.

به گزارش ايسنا، قبل از خروج رييس‌جمهور و هيات همراه، احمدي‌نژاد بار ديگر پشت تريبون رفت و در سخناني كوتاه گفت: ان‌شاءالله آقاي حسيني را بدهيد ببريم دولت، هر اتفاقي بيفتد باز شما را دوست داريم.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست