بازدید 5480

کاهش 30 دصدي تولید فرآورده های گوشتی

مجید افلاکی*
کد خبر: ۱۹۸۳۱۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۴ 23 October 2011
سرویس اقتصادی- چندی پیش زمزمه هایی شنیده شد در اینباره که مقادیر زیادی گوشت بی کیفیت هندی، آن هم گوشت گاومیش بجای گوشت گاو برای مصارف صنعتی وارد کشور شده است.

البته عده ای هم این مسئله را مطرح کردند که گوشت این گاومیش ها برای مصرف صنعتی نبوده و گوشت مورد نیاز سربازخانه ها و در مواردی هم دانشگاه ها را تامین می کند.

اما مجید افلاکی، دبیر انجمن فرآورده های گوشتی این ادعاها را درخصوص بی کیفیت بودن گوشتهای هندی رد کرده و معتقد است: گوشت گاومیش هندی بر اساس قوانین بهداشتی کشور و تحت نظارت سفت و سخت سازمان دامپزشکی کشور وارد می شود. افلاكي همچيني در اين مصاحبه از كاهش 30 درصدي توليد فرآورده هاي گوشتي خبر داد.

در ادامه گفتگوی « تابناک»، با دبیر انجمن صنایع فرآورده های گوشتی را پی می گیرید:

آقای افلاکی چه میزان گوشت از هند وارد شده و این گوشتها از نظر بهداشتی قابل تایید هستند؟

سال گذشته مجموعا 206 هزار تن گوشت وارد کشور شد که از این میزان تنها 5 درصد از هند و مابقی از برزیل و در مقاطعی هم از استرلیا وارد شده است. واردات گوشت از هند براساس بررسی های نزدیک به 3 سال سازمان دامپزشکی در کشور هند صورت می گیرد.

گاومیش هندی حیوانی حلال گوشت است، گوشت آن فرقی با گوشت گاو ندارد و به صورت شرعی  ذبح می شود. البته در اواخر دهه 70 در سالهای 75 تا 82 هم واردات گوشت از هند انجام می گرفت.

آیا سازمان دامپزشکی قراردادی را که با کشور برزیل در زمینه  ذبح شرعی و واردات گوشت دارد با کشور هند هم دارد؟

سازمان دامپزشکی کشور همانگونه که با کشور برزیل در زمینه واردات گوشت قرارداد دارد با کشور هند هم قرارداد  دارد و ذبح زیر نظر نماینده ولی فقیه و نماینده سازمان دامپزشکی کشور صورت می گیرد. چارچوب تولید در هند بسیار محکم تر از برزیل بوده و اگر در برزیل تولید گوشت تحت نظر یک دامپزشک صورت می گیرد، در هند 3 دکتر دامپزشک بر فرآیند تولید تا ذبح نظارت می کنند.

آیا واردات گوشت از هند دلیل خاصی دارد؟

بخشی از این واردات به دلایل سیاسی صورت می گیرد. برزیل تا سال 1387 در زمینه صادرات گوشت به ایران ترکتازی می کند و در این مدت هر کاری که برزیلی ها خواستند انجام داده اند. قیمت گوشت وارداتی از برزیل از سال 88 تا کنون رشد 200 درصدی داشته است و این در حالی است که برزیل سالانه بیش از 6 یا 7 درصد تورم ندارد.

پس چگونه می شود که قیمت گوشت ظرف دو سال چنین رشدی داشته باشد؟ به همین دلیل و به منظور اینکه جلوی واردات انحصاری از برزیل گرفته شود نیازمند ایجاد یک رقیب برای برزیل بودیم. اگر هند می تواند با حداقل های استاندارد مورد قبول سازمان دامپزشکی کشور ( IHR) و با 50 درصد قیمت گوشت برزیل، گوشت تولید کند عقل حکم می کند که به واردات گوشت از هند ادامه بدهیم.

خبرهایی شنیده شده است در مورد واردات گوشت از آمریکا، آیا این اخبار صحت دارند؟

خیر، در حال حاضر آمریکا خود وارد کننده گوشت است، البته صادرات هم دارد، اما گوشت آمریکایی آنقدر گران است که مصرف کننده داخلی با این سطح از درآمد امکان خرید و استفاده از آن را ندارد.




حجم تولید فرآورده های گوشتی در کشور چه مقدار است؟

ظرفیت تولید در سال گذشته 441 هزار تن انواع فرآورده های گوشتی بوده است که از این ظرفیت چیزی حدود 309 هزار و 500 تن محقق شد.

دلیل این کاهش تولید 130هزار تنی یا به عبارتی 30 درصدی چیست؟

در حال حاضر مشکل تامین مواد اولیه بزرگترین مشکل صنایع کشور بویژه صنایع غذایی است که در نهایت منجر به خالی ماندن بخش زیادی از ظرفیت خطوط تولید کارخانجات می شود. مشکل قیمت گذاری هم که این روزها صنایع را فلج کرده است و تولیدکنندگان مجبورند مواد اولیه را با قیمت سال 90 خریداری کنند ولی محصول تولید شده را با قیمت سال 88 بفروشند. در کشوری که روند عمومی قیمتها سالانه 15 تا 20 درصد رشد دارد، نمی توان و نباید جلوی افزایش عادلانه قیمت را در بخش تولید گرفت.

بعد از اجرای هدفمندی و عدم تحقق بسته های حمایتی وعده داده شده در بخش صنعت، صنایع فرآورده های گوشتی با چه مشکلاتی مواجه شدند؟

قرار بود 20 درصد از درآمدهای حاصل از هدفمندی به بخش صنعت اختصاص یابد که از این میزان صنایع غذایی سهم قابل قبولی نداشتند و چیزی هم به دستشان نرسیده است.

همچنین متاسفانه در 6 ماهه دوم سال 89 تا 6 ماهه اول سال 90 سازمان حمایت از تمصرف کنندگان و تولید کنندگان به هر ترتیبی که بود جلوی افزایش قیمتها را گرفت که عواقب این اقدام را در کاهش میزان تولید و نیز کاهش کیفیت محصولات صنعتی دیدیم.


*دبیر انجمن فراورده های گوشتی ایران
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار