بازدید 4982
۴
املاك انجمن‌نمايش به مزايده گذاشته شد

انتظامی: حتی مثل كارگر هم به ما نگاه نمی‌كنند

هنرمندان عضو انجمن نمايش با انتشار بيانيه‌اي از مزايده و فروش املاك انجمن نمايش به عنوان آخرين راهكار پيگيري حقوق قانوني‌شان خبر دادند
کد خبر: ۱۹۷۷۲۰
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۶ 17 October 2011
به گزارش ايسنا، در نشستي كه صبح امروز ـ 25 مهرماه ـ با حضور هنرمنداني همچون عزت‌الله انتظامي ،‌ايرج راد‌، بهزاد فراهاني‌، آتيلاپسياني‌، مريم كاظمي‌، جواد زيتوني‌، رضا فياضي و... در خانه تئاتر برگزار شد، هنرمندان شاغل در انجمن نمايش بار ديگر خواستار احقاق حقوق خود در مورد پرداخت حقوق ماهانه و برقراري بيمه‌شان شدند.

در اين نشست مريم كاظمي به نمايندگي از اعضاي معترض انجمن نمايش با ارائه توضيحاتي درباره پيگيري اين اعضا براي حل مشكلات حقوقي‌شان يادآور شد: از سال 88 كه بحث انحلال انجمن نمايش مطرح شد، پي‌گيري‌هاي گوناگوني انجام داديم.در دو سال گذشته بارها قرار‌هاي ملاقات گذاشته‌ايم و با مسئولان مختلف گفت‌وگو كرديم اما هيچ يك از اينها به نتيجه نرسيد.

اين بازيگر تئاتر با اشاره به آخرين پيگيري اعضاي انجمن نمايش با معاونت هنري توضيح داد: بهمن سال گذشته آقاي عظيمي مشاور معاون هنري اعلام كرد 83 درصد از حقوق ما پرداخت خواهد شد و ما هم پذيرفتيم اما تا امروز هيچ اتفاقي نيفتاده و گويا بودجه‌اي كه در معاونت هنري به اين امر اختصاص داده بودند، خرج شده است.

كاظمي با اظهار تاسف از بي‌نتيجه ماندن تلاش‌هاي اعضاي انجمن نمايش خاطر نشان كرد:‌ تنها راهكاري كه پيش‌روي ما است، مزايده فروش املاك انجمن نمايش است.

بازيگر و كارگردان نمايش«به زير پاهايت نگاه كن» توضيحاتي درباره اين املاك ارائه كرد و افزود:‌ نخستين راهكاري كه در پيش گرفتيم معرفي حساب 20 ساله انجمن بود كه همه كارها از طريق آن انجام مي‌شد اما مشخص شد كه اين حساب بسته شده است و در همان سال‌ها حساب‌هاي پراكنده‌اي به نام اشخاص باز شده كه چون شخصي بود نمي‌توانستيم اين حساب‌ها را ببنديم، بنابراين فقط ملك‌ها باقي ماند.

مريم كاظمي ادامه داد:‌ شش ملك جست وجو كرده‌ايم كه در تصرف خود انجمن نمايش نيست بلكه در تصرف مكان‌هايي مانند وزارت ارشاد است. در حال حاضر اين شش ملك در توقيف حقوق معوقه ما است و تنها اهرم اجرايي ما اين است كه مي‌توانيم اين املاك را به مزايده‌ي فروش بگذاريم.

در ادامه مهدي ميامي ديگر هنرمند شاغل در انجمن نمايش با اشاره به وضعيت دشوار هنرمندان تئاتر در سال‌هاي اخير گفت:‌در شش هفت سال گذشته چند هنرمند فوت كرده و چند تن ديگر دچار بيماري‌هاي سخت شده‌اند. اما پي‌گيري‌هاي ما همچنان بي‌نتيجه مانده است.

وي يادآور شد:‌ در ابتدا پذيرفتيم كه به عنوان كارگر ساده محسوب شويم و حالا هم شكايت ما به عنوان كارگران ساده مطرح است زيرا هنرمند بودن شغل نيست. از همان زمان براي اجراي طرح طبقه‌بندي مشاغل اقدام كرديم و از آنجا كه بايد حقوق ما به دو سه برابر افزايش مي‌دادند، به اين نتيجه رسيدند كه بهتر است انجمن نمايش منحل شود.

در تكميل اين توضيحات آتيلا پسياني ديگر هنرمند شاغل در انجمن نمايش ابراز عقيده كرد: طرح طبقه‌بندي مشاغل طرح مغشوشي بود كه وضعيت ما را مغشوش‌تر كرد و مسوولان هم از آن سوء استفاده كردند.

پسياني تصريح كرد:‌ ما اخراج نشديم بلكه قطع حقوق شديم كه وضيعتي بدتر از اخراجي است. وضعيت قطع حقوق و بيمه وضعيتي غير قانوني است كه براي ما پيش آمده و هيچ دليلي هم براي آن وجود ندارد.

او با اشاره به طرح تاسيس انجمن نمايش در دوره مديريت علي منتظري يادآور شد:در حال حاضر‌ اساس سياست علي منتظري براي تاسيس انجمن نمايش مغشوش شده است. او ايده‌ خوبي داشت كه مي‌خواست نيروي جوان جايگزين دوستاني بشوند كه به سن پيري مي‌رسند و اين نيروي جوان بتواند در مركز هنرهاي نمايشي توليد اثر داشته باشد اما بعد از رفتن علي منتظري اين اهداف گم شد.

اين بازيگر و كارگردان تئاتر اضافه كرد: در تمام دنيا تئاتر ملي با متمركز كردن يك گروه مركزي و چندين گروه ديگر شكل مي‌گيرد. ايده استخدامي بچه‌هاي انجمن نمايش در سال 67 از همين جا مي‌آمد و پايه‌اي بود براي اينكه تئاتر ملي وجود داشته باشد.

وي يادآور شد:‌ بين سال‌هاي 67 تا 69 يك گروه 48 نفره تشكيل شد كه همه فارغ‌التحصيل و جزو پركارترين بچه‌هاي تئاتر بودند اگر امروز تلاش مي‌كنيم كه اين وضعيت بسامان شود به اين دليل است كه اين تفكر از بين نرود. ما مي‌خواهيم بچه‌هاي تئاتر جدي گرفته شوند وگرنه هيچ يك از ما نيازمند حقوق ماهانه‌ي 200 هزار توماني انجمن نمايش نيستيم.

در بخش ديگري از اين نشست، مريم كاظمي در پاسخ به پرسشي درباره چگونگي پيگيري اعضاي معترض انجمن نمايش با نهادهاي قانوني مختلف يادآور شد: ما به تمام ارگان‌هايي كه فكر مي‌كرديم كاري مي‌توانند انجام بدهند، مراجعه كرديم. پرونده‌هاي ما در نهادهايي مانند سازمان بازرسي كل كشور‌، ديوان محاسبات اداري،‌ مجلس شوراي اسلامي‌ و ... موجود است اما هيچ ترتيب اثري داده نشد و اين در حالي بود كه ما ملاقات‌هاي حضوري بسياري داشتيم.

بازيگر نمايش «خواب در فنجان خالي»با اظهار تاسف از مشكلات مختلف در انجمن نمايش ادامه داد: در اين انجمن تخلفات بسياري شده كه بايد به همه ما بر بخورد زيرا اينها اموال تئاتر ما است. انجمن نمايش نه تنها در تهران كه در شهرهاي مختلف ملك دارد. اما گفته مي‌شد ورشكست شده است ولي ما آنقدر در اين پيگيري‌ها خسته شديم كه از خير پيگيري‌هاي تخلفات گسترده‌تر اين انجمن گذشتيم.

كاظمي يادآوري كرد: در جريان پيگيري‌هاي ما معاون حقوقي ارشاد پيشنهاد اصلاح اساسنامه را مطرح كرد و معتقد بود اگر مشكل از اساسنامه باشد،با اين شيوه حل مي‌شود كه اين پيشنهاد مورد موافقت اعضاي انجمن نمايش قرار گرفت اما اين رفت و آمدها هم به نتيجه نرسيد. گويي بايد انجمن نمايش منحل مي‌شد.

او با اشاره به جايگزين شدن انجمن هنرهاي نمايشي به جاي انجمن نمايش تصريح كرد: طرف حساب ما انجمن هنرهاي نمايشي نيست بلكه انجمن نمايش است كه در پروسه انحلال است و سال‌ها است اين وضعيت ادامه دارد در حاليكه در اين مدت مديران آن به لحاظ قانوني مي‌توانستند، خريد و فروش كنند.

كاظمي افزود:‌پيش از اين نويد حسيني به عنوان مدير تصفيه انجمن نمايش معرفي شده بود كه سابقه كاري همه‌ي ما را گرفت. اما در حال حاضر محمد دشت‌گلي چنين مسووليتي را برعهده دارد و طرف حساب ما اوست.

رضا فياضي هم توضيح داد: مشكل اصلي ما در اين چند ساله معلوم نبودن هويت افرادي است كه پشت اين قضيه هستند. اين همه مدير عوض شده اما وضعيت ما همان است كه بود. بايد ديد مشكل كجاست كه هنوز اين وضعيت ادامه دارد.

اين هنرمند با اشاره به اعلام نظر وزير پيشين وزارت ارشاد يادآور شد:‌ ايشان هم به حل اين مشكل راي داده بود اما قدرتي بالاتر از وزير بوده كه ما هنوز راه به جايي نبرده‌ايم.

در ادامه اين جلسه مصطفي عبداللهي هنرمندي كه مدت‌ها دچار بيماري سرطان خون است با اشاره به مخارج سنگيني كه براي تامين داروهايش مي‌پردازد گفت: اخيرا 32 ميليون تومان بابت هشت آمپول پرداخت كرده‌ام هر شش ماه يك بار حدود سي ميليون تومان بايد هزينه كنم هرچند آنچه بيمه مي‌پردازد در مقايسه با اين مخارج مبلغ اندكي است اما همان هم مي‌توانست كمك كننده باشد.

وي ادامه داد:در حال حاضر هم شرايط كار كردن را ندارم. زيرا كار ما پر از اضطراب است اما چون هيچ درآمد ديگري نداريم، ناچار شدم به جاي استراحت كردن كار كنم.

در ادامه اين جلسه مريم كاظمي در پاسخ به پرسش يكي از حاضران درباره طرح طبقه‌بندي مشاغل گفت:‌ متاسفانه مسائل به نحو درستي از سوي مراجع، اطلاع رساني نمي‌شود كه همين موضوع موجب سوء‌تفاهم‌هاي بسياري در جامعه تئاتري مي‌شود. در حالي كه اگر به درستي بيان شود هنرمندان تئاتر متوجه مي‌شوند كه مساله فقط اعضاي انجمن نمايش نيست بلكه حقوق صنفي همه در بين است.

سپس جواد زيتوني يكي ديگر از نمايندگان اعضاي انجمن نمايش توضيح داد: بايد سيستم اداري انجمن نمايش در خدمت سيستم هنري باشد اما اين روند در ايران برعكس است. گويا ما زنبوران كارگري هستيم كه بايد در خدمت زنبور ملكه كه همان سيستم اداري است، باشيم.

در ادامه اين نشست عزت‌الله انتظامي رئيس هيات مديره خانه تئاتر با اعلام حمايتش از هنرمندان معترض انجمن نمايش گفت:‌ هر كاري از دستم بر بيايد انجام مي‌دهم اما نمي‌دانيم چه كنيم. اگر لازم است مي‌توانيم طوماري جمع كنيم هرچند اين طومارها خوانده نمي‌شود.

وي اظهار تاسف كرد:‌ با تمام تلاش‌هايي كه انجام شده هنوز به نتيجه نرسيده‌ايم گويا نام هنر را قبول ندارند و ما را كارگر قلمداد مي‌كنند.اما حتي مثل كارگر هم به ما نگاه نمي‌كنند چون درآمد كارگران خيلي بيشتر از حقوق اعضاي انجمن نمايش است.

در تكميل اين سخنان ايرج راد مدير عامل خانه تئاتر گفت: مساله اساسي اين است كه هنر به عنوان شغل تعريف نشده است. پيش از اين از طريق سازمان استخدامي كشور و وزارت كار هنر به عنوان شغل تعريف شده بود به همين دليل وقتي در اداره تئاتر كار مي‌كرديم، استخدام بوديم و پست استخدامي داشتيم.

وي يادآور شد: زماني كه ما داشتيم بازنشسته مي‌شديم پست‌هاي‌مان ستاره‌دار شد يعني به افراد جديد قابل انتقال نبود و اين چنين بود كه تعريف هنر به عنوان شغل از بين رفت و اين يكي از بزرگترين دردهاي ماست كه شغلي نداريم، بنابراين چگونه مي‌توانيم از امنيت شغلي بگوييم.

نايب رئيس هيات مديره خانه تئاتر با اظهار تاسف از جاي خالي هنر در تيترهايي مانند وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي، كميسيون فرهنگي مجلس‌، شوراي عالي انقلاب فرهنگي و ... ادامه داد: در هيچ يك از نهادهاي رسمي نامي از هنر نمي‌بينيم و اين اسم بسيار كمرنگ است. مهم اين است كه اگر هنر را به رسميت مي‌شناسند، بايد تعريفش كنند كه اگر چنين كنند ما جايگاه شغلي داريم. اما به عنوان هنرمند حتي نمي‌توانيم تشكيلات صنفي داشته باشيم.

ايرج راد با اشاره به اينكه هنرمندان را به عنوان كارگر تلقي مي‌كنند، تاكيد كرد: قشر كارگر بسيار شريف است اما هر شغلي تعريف خود را دارد متاسفانه از نظر حقوقي به هنرمندان شاغل در انجمن نمايش حق داده شده است اما از نظر عملي هيچ اتفاقي نمي‌افتد.چرا تكليف ما را معلوم نمي‌كنند اگر هنر جايگاهي ندارد بگويند تا ما هم وقت خود را تلف نكنيم.

در پايان اين نشست بهزاد فراهاني گفت: گويا در مجلس پيشنهاد شده روزي را به عنوان روز بازيگر نامگذاري كنند، درحاليكه نام اين روز برايشان مهم است چرا ما را به عنوان شغل قبول ندارند؟!

در اين نشست هنرمنداني همچون شهره سلطاني،فرزانه نشاط‌خواه،حسين پرستار،بهرام ابراهيمي و... حضورداشتند.

بر اساس این گزارش، بيانيه هنرمندان شاغل در انجمن نمايش به شرح زير است:

«مدت پنج سال و نيم يا شصت و هفت ماه از اولين ماهي كه حقوق و مزايا و بيمه هنرمندان انجمن نمايش در آغاز سال 1385 قطع گرديده است مي‌گذرد. در اين مدت دو وزير‌، دو معاون وزير و سه رئيس مركز هنرهاي نمايشي در جريان چگونگي اين تخريب و ويراني ساختار كارآمد و كارساز انجمن نمايش بوده‌اند.

عمر كاري مديريت‌ها تغيير نمي‌كند،‌منتقل و تفويض مي‌گردد‌،ولي عمر هنرمندان تئاتر ايران ازلي و ابدي نيست. جاي مديران با يك نفر ديگر به زودي تغيير مي‌كند ولي هر كدام از اين شصت نفر هنرمند كه البته اكنون به چهل و چهار نفر رسيده‌اند،‌منحصر به فرد بوده و قابل جابه جايي با كس ديگري نيستند.

لذا اكنون كه نزديك به شش سال را با چالش‌ها و گفت وگوهاي فراوان پشت سر گذاشته‌ايم از ذكر چند باره جزئيات اقدامات و پاسخ‌هاي بي‌نتيجه و بدون كارشناسي مديران دوره‌اي مختلف كه رزومه‌ آن در حافظه سايت‌ها ومطبوعات محفوظ است‌، پرهيز مي‌كنيم و به جاي انتظار بيهوده و اعتماد به مسئولي كه تصميم بگيرد‌ كه آيا مي‌خواهد اين مساله را حل كند يا خير‌، ترجيح مي‌دهيم براساس تصميم جمع هنرمندان انجمن نمايش عمل كرده و آن را به اطلاع جامعه تئاتري برسانيم.

1-بابت حقوق معوقه از اول فروردين 85 تا خرداد ماه 88 كه تصميم به انحلال انجمن نمايش گرفته شد‌، براساس آرا اداره كارو امور اجتماعي اجرائيه‌هايي در چند نوبت صادر و ابلاغ گرديده است‌. براين اساس و از آنجايي كه مديران وقت انجمن سعي در پنهانكاري‌، تغيير مكان‌، خالي كردن حساب‌هاي انجمن گرفتند تا همه چيز را ظاهرا محو كنند،‌تنها گزينه باقي مانده وجود املاكي بود كه به تدريج بابت مطالبات مندرج در اجرائيه‌هاي دادگستري بازداشت و توقيف گرديد.

بارها قرار بوده اين مبلغ حتي با كسر درصدي به هنرمندان پرداخت گردد كه به نتيجه نرسيد.

2-بابت عدم پرداخت بيمه هنرمندان از اول سال 85 تا خرداد ماه 88 و بدهي‌هاي معوقه سابق و جريمه‌هاي روز افزون صورتحساب‌هاي اداره بيمه محاسبه و به انجمن نمايش و مدير تصفيه انجمن ابلاغ گرديده است.

بارها قرار بود بعد از اعلام صورت حساب كامل براي قرار دادي به اقساط طولاني براي پرداخت حق بيمه‌ها منعقد شود كه به نتيجه نرسيد.

3-در اين مدت چند تن از هنرمندان فوت كرده و چند نفر در آستانه بازنشستگي قرار دارند. لذا با انجام پروسه انحلال كه از سال 88 آغاز شده است و ادامه دارد بدون تاكيد روي خواسته‌هاي قبلي كه مهمترين آن بازگشت به كار بوده است،‌اكنون روي تامين حقوق معوقه و قانوني خود و همچنين تامين بيمه‌هاي اجتماعي تاكيد داريم كه ضامن بازنشستگي و از كارافتادگي است. بازنشستگي و تامين آتيه‌، نه تنها براي هنرمندان انجمن نمايش بلكه براي همه اقشار جامعه هنري مهم و حياتي است و بايد به سمت تحقق آن برويم.

4-از آنجاي كه براي رسيدن به خواسته‌هاي باقيمانه خويش بارها مذاكره و تلاش و ديدار داشته‌ايم و بارها به خاطر قول‌هاي همكاري در انتظارهاي طولاني مانده‌ايم‌، به اتفاق آرا تصميم گرفته‌ايم املاك انجمن نمايش را به مرحله مزايده فروش برسانيم و از تاريخ انجام اين مصاحبه مطبوعاتي( 25 مهر 90) در راه انجام اين كار تلاش خواهيم كرد.»

امضا كنندگان بيانيه عبارتند از:هما روستا ،‌جمشيد جهانزاده‌، مهتاب نصيرپور‌، رضا فياضي‌، محمد حاتمي‌، فاطمه نقوي‌، حميدافشار،‌مصطفي عبداللهي ‌،اليزا جوهري‌، صادق حدادي‌، بهروز كريمي‌، رويا تيموريان‌، اتيلا پسياني‌، مرجانه دلدارگلچين‌،اصغر همت‌، شهره سلطاني‌،فرزانه نشاط خواه‌، سپيده نظري پور‌،افشين زارعي‌محمدآقامحمدي‌، مينا صارمي‌ و ورثه مرحوم احمدآقالو ، پري اميرحمزه‌، بهروز بقايي‌،ناديا گلچين‌،افسراسدي‌،مهدي ميامي‌،زهره مجابي‌، ميكائيل شهرستاني ‌،ابوالفضل دژاكام‌،وحيد ترحمي‌،زهرا يعقوبي ،‌ محبوبه بيات‌،حسن فتحي‌،حسين محب اهري‌،بهرام ابراهيمي،‌اردلان شجاع كاوه‌،سوسن مقصودلو،‌ محمد چرمشير‌،عباس توفيقي،‌حسين پرستار، محمدمحمديان و نمايندگان:‌ قطب الدين صادقي ‌، مريم كاظمي‌، جواد زيتوني‌.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ای بابا چه خوش خیال هستید
پول شما را دارند در معاونت امور هنری خرج پوشش ام دی اف جدید دیوار ها و سایتهای خبری هنری نیوز و ... می کنند و آقای مشاور با بروبچ می روند فرانسه و ...
بی خیال بشین
چقدر این قشر پرتوقعند!
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری