بازدید 12662
انتقاد شدید کارشناسان آمریکایی به سناریوی اوباما؛

این مسأله، ابتکار عمل را از اوباما گرفته و پیامد خوبی ندارد!

«اولیور ترانرت»، کارشناس ارشد مؤسسه آلمانی امور امنیت و بین‌الملل بر این باور است: «طرح این اتهامات، قطعا همسو با تلاش‌ها برای از سر گرفته شدن مذاکرات و بازگشت به دیپلماسی، پیامدهای خوبی به دنبال نخواهد داشت».
کد خبر: ۱۹۶۸۳۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۶ 14 October 2011
سرویس بین‌الملل ـ پس از آن که آمریکا بنا بر یک سناریوی دروغ، ایران را به طراحی ترور سفیر سعودی متهم کرد، خبرگزاری «رویترز» در تحلیلی از ادعای اخیر واشنگتن و پیامدهای آن بر حل و فصل دیپلماتیک مسأله هسته‌ای ایران  نوشت: در شرایطی که آمریکا انگشت اتهاماتی تازه به سوی تهران نشانه رفته، گفت‌وگوهای هسته‌ای، بار دیگر با چالش تازه‌ای روبه‌رو خواهد شد.

به گزارش «تابناک»، «گالا ریانی»، تحلیلگر مسایل خاورمیانه در این باره می‌گوید: «نمی‌توان گفت که این فرصت به طور کامل از دست رفته است؛ اما این انتظار هم نمی‌رود که این اتفاق به زودی رخ دهد. به بیان ساده‌تر برای آن‌هایی که امیدوار بودند اختلاف نظرها پیرامون بلندپروازی‌های اتمی ایران پایان پذیرد، نمی‌تواند خبر خوبی باشد».

در ادامه این گزارش آمده است: به باور برخی از کارشناسان هسته‌ای، در شرایطی که ایران هر لحظه به توانایی ساخت سلاح هسته‌ای نزدیکتر می‌شود و آمریکا و اسراییل نیز گزینه نظامی را همچنان در نظر دارند، اتهامات بی‌پایه واشنگتن، تلاش‌ها برای جلوگیری از تبدیل شدن تنش‌های دیپلماتیک به درگیری‌های نظامی را با بن‌بست روبه‌رو کرده و چشم‌انداز احیای مذاکرات هسته‌ای را با موانع تازه‌ای روبه‌رو ساخته است.

«اولیور ترانرت»، کارشناس ارشد مؤسسه آلمانی امور امنیت و بین‌الملل بر این باور است: «طرح این اتهامات، قطعا همسو با تلاش‌ها برای از سر گرفته شدن مذاکرات و بازگشت به دیپلماسی، پیامدهای خوبی به دنبال نخواهد داشت».

«مارک فیتزپاتریک»، مدیر مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک، نیز بر این باور است که این امر، تنها ابتکار عمل دیپلماتیک را از دست اوباما بیرون می‌آورد.

رویترز در ادامه می‌نویسد: به هر روی، ایران علاوه بر دور چهارم تحریم‌های سازمان ملل و اقدامات یکجانبه آمریکا و اروپا در اعمال تحریم‌های بیشتر، اکنون با تحریم‌های سخت‌تری روبه‌روست.

همچنین انگلیس اعلام کرده است که درباره اعمال تحریم‌های تازه در حال مذاکره با آمریکاست و واشنگتن و عربستان نیز در نظر دارند، اتهام مطرح را به شورای امنیت ببرند.

این خبرگزاری در پایان نوشت: آخرین دور بحران در روابط ایران و آمریکا، پس از آنی شکل گرفت که اوباما تحت فشارها از سوی متفکران آمریکایی، از پیشنهاد احمدی‌نژاد مبنی بر دریافت سوخت و توقف غنی‌سازی، استقبال نکرد؛ اما به زعم «گراهام آلیسون» از دانشگاه‌ هاروارد، اوباما باید پیشنهاد رییس‌جمهوری ایران را می‌پذیرفت، چراکه افزایش ذخایر اورانیوم با درصد غنای 20 درصد، چهارچوب زمانی برای دستیابی به بمب اتمی را از ماه به هفته کاهش می‌دهد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری