بازدید 12642

روش طبیعی تقویت مینای دندان

مصرف مکرر مواد غذایی اسیدی یا نوشیدنی هایی مانند نوشیدنی های گازدار باعث فرسایش مینای دندان می شود.
کد خبر: ۱۹۶۲۹۷
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۹ 11 October 2011
مینای دندان محکم ترین و غنی ترین ماده معدنی (کانی) موجود در بدن است، اما این به آن معنا نیست که مینای دندان هیچ وقت خراب نشود. تغذیه و سلامت دندان ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارد.

به نوشته خراسان، برای این که بتوانید از ماده مغذی مواد غذایی بهره مند شوید، نیاز به دندان های سالم برای جویدن دارید.

تاثیر رژیم غذایی بر دندان؛

به گزارش «webmd» کمبود مواد مغذی تاثیر غیرقابل جبرانی روی بافت های در حال رشد دندان دارد. رژیم غذایی در ۲ مرحله از شکل گیری دندان موثر است.

۱ - قبل از دندان در آوردن: وضعیت غذایی می تواند روی ترکیب شیمیایی، ساختار و اندازه دندان تاثیر بگذارد. در صورت سوءتغذیه اولیه، دندان کودک به پوسیدگی مستعد می شود. علاوه بر آن، کمبود تغذیه یا مسمومیت در طول عمر روی عملکرد و درمان بافت های دهانی تاثیر می  گذارد به عنوان مثال کمبود فلوراید در بدن باعث مستعدتر شدن مینای دندان به پوسیدگی می شود در حالی که مصرف بیش از حد فلوراید منجر به ایجاد لکه های سفید و تیره روی دندان می شود.

۲ - پس از در آمدن دندان: رژیم و عادت های غذایی روی پوسیدگی دندان تاثیر می گذارد؛ در واقع انتخاب غذا می تواند روند پوسیدگی را سریع تر یا کمتر کند. عواملی مانند تعداد دفعات غذا خوردن و نشاسته های قابل تخمیر شدن با تاثیر بر فعالیت باکتری موجود روی پیشرفت پوسیدگی اثر می گذارد. مواد غذایی حاوی کلسیم و فسفر به تقویت دندان ها کمک می کند. مصرف مکرر مواد غذایی اسیدی یا نوشیدنی هایی مانند نوشیدنی های گازدار باعث فرسایش مینای دندان می شود.

مواد غذایی و نوشیدنی ها که به طور طبیعی دندان و مینا را تقویت می کند:

۱ - شیر و لبنیات مانند پنیر که غنی از کلسیم و فسفر است، برای تقویت مینای دندان لازم است.

۲ - سبزی ها از جمله سبزی های برگ سبز مانند کلم بروکلی، برگ چغندر و ... که سرشار از ویتامین k است، در شکل گیری استخوان تاثیرگذار است. اسفناج غنی از آنتی اکسیدان، ویتامین A، C، K، منیزیم، کلسیم و فسفر است و باعث تقویت دندان می شود.

 ۳ - مرکبات؛ ویتامین C موجود در مرکبات در سلامت دندان نقش موثر دارد.

۴ - ماهی مانند ساردین منبع عالی ویتامین D، کلسیم و فلوراید است و در حفظ سلامت دندان ها موثر است.

 ۵ - غلات حاوی منیزیم است که به شکل گیری استخوان فک و مینای دندان کمک می کند.

۶ - شیرسویا که منبع عالی کلسیم است، انتخاب مناسبی برای افرادی است که به شیر گاو حساسیت دارند یا قادر به تحمل لاکتوز نیستند. * مصرف مواد غذایی غنی از پروتئین مانند گوشت، طیور، ماهی، تخم مرغ و ... بسیار مفید است.

 ۷ - چای؛ چای حاوی فلوراید است که مینای دندان را تقویت و از خرابی دندان پیش گیری می کند.

چای با تقویت استخوان ها با پوکی استخوان مقابله می کند. توجه داشته باشید، تنها تغذیه در سلامت دندان نقش ایفا نمی کند و رعایت نکات دیگر نیز ضروری است. * رژیم غذایی متعادل اتخاذ کنید و مصرف غذاهای شیرین را محدود کنید. * روزی ۲ بار با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر