بازدید 6700
با اتحاد کارگران و دانشجویان آتن به آتش کشیده شد؛

تداوم اعتراضات اقتصادی و شورش در یونان؛ دومینوی سقوط یورو یا...؟

این بار سه قشر اتحادیه‌های کارگری، کارکنان در شرف اخراج دولتی و دانشجویان معترض در اقدامی هماهنگ، به جمعیت بیکارانی که پای ثابت تظاهرات‌ همیشگی چند ماه گذشته بودند، پیوسته‌اند تا.../ کارشناسان خروج احتمالی یونان از منطقه یورو را جرقه‌ای برای آغاز دومینوی خروج کشورهایی می‌دانند که از سیاست‌های هماهنگ اقتصادی در اتحادیه به ستوه آمده‌اند.
کد خبر: ۱۹۵۱۹۹
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۸ 07 October 2011
سرویس اقتصادی ـ چندی است که اروپایی‌ها همه تلاش خود را برای حفظ یونان در اتحادیه یورو و البته جلوگیری از فروپاشی اقتصادی این کشور انجام می‌دهند.

به گزارش «تابناک»، دولت یونان نیز در برابر این اقدامات، تعهدات همه‌جانبه برای اجرای دقیق و مو به موی سیاست‌های اقتصادی دیکته شده از سوی اتحادیه و بانک مرکزی اروپا را داده و بر آن تأکید می‌کند، ولی واقعیت جاری در خیابان‌های آتن، روندی کاملا معکوس را نشان می‌دهد.

بنا بر این گزارش، مردم یونان به هیچ وجه در برابر سیاست‌های ریاضت اقتصادی دولت سر تسلیم فرود نمی‌آورند و این تا اندازه‌ای است که در چند ماهه گذشته، همواره حضور نمایندگان ویژه اتحادیه اروپا در آتن با تظاهرات و اعتراضات مردمی ـ که خواستار خروج آنان بوده اند ـ روبه‌رو شده و این پیام خوبی برای تلاش‌های مشترک «جورج پاپاندرئو»، نخست وزیر یونان و اعضای اتحادیه به رهبری آلمان ندارد.

از سویی، همه موارد نامبرده در کنار رخدادهای دو شب گذشته آتن، مسأله را پیچیده و غیر قابل پیش‌بینی‌تر می‌کند؛ چه، اعتراض‏های خیابانی کارگران روز چهارشنبه در آتن، پایتخت یونان علیه سیاست ریاضت اقتصادی دولت این کشور، به درگیری با نیروهای پلیس انجامید و هزاران جوان یونانی، در حالی به تظاهرات کارگران و کارمندان دولت پیوستند که کاهش دستمزدها (به عنوان بخشی از سیاست‌های ریاضت اقتصادی)، سبب اعتصاب گسترده در این کشور شده است.

این گزارش می‌افزاید: پلیس برای متفرق ساختن جمعیت به پرتاب گاز اشک‌آور اقدام کرد و برخورد با معترضانی که به سوی نیروهای امنیتی سنگ پرتاب می‌کردند، به خشونت کشیده شد. مقامات پلیس از مجروح شدن دو تن از شهروندان خبر داده‌اند.

یکی از کارگران شهرداری در این تظاهرات می‌گوید: «از هنگامی که این کشور، سیاست ریاضت اقتصادی را به اجرا گذاشت و از بانک‌های اروپا کمک مالی گرفت، دستمزد کارگران کاهش یافت. این فرصتی برای مردم چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی است تا با این موضوع مبارزه کرده و این منطق را رد کنند. ما نیز باید همواره مطیع باشیم تا کشورمان حفظ شود و اینگونه میهن پرستی خود را نشان دهیم. ما به عنوان کارگر، باور داریم که میهن پرستی به معنی پاسخ دادن به چنین رفتاری است».

وقتی اعتصاب‌ها جدی می‌شود

اعتصاب ۲۴ ساعته کارگران، موجب تعطیلی مترو و زمینگیر شدن بسیاری از پروازها در فرودگاه‌های یونان شده و بروز خشونت، در حالی است که آغاز تظاهرات روز چهارشنبه مسالمت‌آمیز و بدون درگیری گزارش شده بود. کارگران با در دست داشتن پلاکاردهایی، همراه با دانشجویان به سوی پارلمان راهپیمایی کردند.

روز سه‌شنبه نیز جمعی از معترضان، وزارت گردشگری را در پایتخت آتن به تصرف خود درآورده بودند.

پیش از این، در ماه ژوئن نیز تظاهرات گسترده در آتن، موجب درگیری با نیروهای امنیتی شد که دست کم یکصد مجروح بر جای نهاد.

در این باره باید گفت که این بار، سه قشر اتحادیه‌های کارگری، کارکنان در شرف اخراج دولتی و دانشجویان معترض، در اقدامی هماهنگ به جمعیت بیکارانی که پای ثابت تظاهرات همیشگی چند ماه گذشته بودند، پیوسته‌اند تا تظاهرات پر شمار و تأثیرگذارتری برای فشار به دولت صورت گیرد؛ اما روند خشونت‌آمیز اعتراضات، نتیجه را مبهم می‌نمایاند.

باید دید تا برآیند تلاش‌های دولتی در یونان برای تداوم پیروی از اروپا با مقاومت سنگین مردمی در این کشور به کجا می‌انجامد. کارشناسان اروپایی، خروج احتمالی یونان از منطقه یورو را جرقه‌ای برای آغاز دومینوی خروج از سوی کشورهایی می‌دانند که از سیاست‌های هماهنگ اقتصادی در اتحادیه به ستوه آمده‌اند.

گفتنی است، هم‌اکنون ایرلند، پرتقال، ایتالیا و اسپانیا، از دیگر کشورهای درگیر با بحران بدهی و اجرای ریاضت اقتصادی در این اتحادیه هستند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری