میلی صفحه خبر لوگو بالا
شاتل صفحه خبر لوگو بالا
میلی صفحه خبر موبایل

افشاي دور زدن پانصد ميليارد توماني قانون و صنعت براي منوريل

واگن‌هاي مذكور كه داراي طول 13 متري و عرض 2.4 متر هستند، ظرفيت طبيعي 150 نفر را دارند كه با احتساب قيمت تمام‌شده، هزينه واگن براي هر مسافر در حالت طبيعي، سيزده هزار دلار است. پيمانكاراني كه هم‌اكنون در حال خريد هر واگن مونوريل كاملا خارجي به قيمت دو ميليون دلار هستند، مدعي بودند كه...
کد خبر: ۱۹۴
| |
9869 بازدید

در اقدامي عجيب و بي‌سابقه و با دور زدن شوراي شهر و صنعتگران، قراردادي پانصد ميليارد توماني براي خريد واگن مونوريل بسته شده است.

به گزارش خبرنگار «تابناك»، طبق اين قرارداد كه بدون تصويب شوراي شهر و حتي برگزاري مناقصه صورت گرفته است، پنجاه واگن مونوريل به قيمت هر يك دو ميليون دلار، براي مونوريل تهران خريداري مي‌شود.

واگن‌هاي مذكور كه داراي طول 13 متري و عرض 2.4 متر هستند، ظرفيت طبيعي 150 نفر را دارند كه با احتساب قيمت تمام‌شده، هزينه واگن براي هر مسافر در حالت طبيعي، سيزده هزار دلار است كه معادل 2.5 برابر ظرفيت مشابه جديدترين واگن‌هاي خط 4 متروي تهران است.

گفته مي‌شود قرارداد مذكور كه قرار است توسط مجموعه‌اي از شركت‌هاي آلماني اجرا شود، بدون بررسي امكان اجراي بخشي از آن در داخل و به قيمت بسيار گراني بسته شده است.

افرادي كه هم‌اكنون در حال خريد هر واگن مونوريل كاملا خارجي به قيمت دو ميليون دلار برای اجراي طرح جديد مونوريل به طول حدود 40 كيلومتر هستند، در طرح مونوريل غرب تهران، مدعي بودند كه هر واگن مونوريل را مي‌توانند به قيمت 170 هزار دلار و صد درصد داخلي توليد كنند كه اين امر، نشان‌دهنده 12 برابر شدن قيمت برآوردي اين كارشناسان! ظرف كمتر از دو سال مي‌باشد.

گفتني است، به رغم تخصيص مبالغ ميلياردي از سوي دولت براي احداث مونوريل، اين طرح مصوبه هيچ يك از شوراهاي دوم و سوم تهران را ندارد.

حتي در شوراي دوم شهر تهران، يكي از اعضاي آن با اشاره به تخصيص 150 ميليون دلار توسط دولت از محل تبصره 13 بودجه 85 براي احداث قطار هوايي تهران نيز گفته بود: در سال 83، زمان مسئوليت احمدي‌نژاد در شهرداري تهران، به تصويب رسيد كه مصوبه احداث مونوريل فقط شامل 6 كيلومتر آن هم در محدوده آزمايشي باشد و همان موقع نيز به علت مباحث كارشناسي، پروژه مونوريل با نظر شورا متوقف شد و توقف آن هيچ ربطي به قاليباف، مديريت فعلي شهرداري ندارد.

شريعتمداري با بيان اين‌كه پروژه مونوريل بر اساس طرح جامع شبكه حمل و نقل ريلي قابل تحقق خواهد بود، افزود: با توجه به سياست تمركززدايي، دولت بايد اجازه دهد كه مديريت شهري درباره اولويت هاي تهران تصميم‌گيري كند؛ چرا كه ممكن است طرحي عملي نبوده و به نفع شهر نباشد.

میلی صفحه خبر موبایل
اشتراک گذاری
سلام پرواز
سفرمارکت
گزارش خطا
برچسب منتخب
# آتش بس غزه # خروج از ان پی تی # جنگ ایران و اسرائیل # عملیات وعده صادق 3 # مذاکره ایران و آمریکا # آژانس بین المللی انرژی اتمی # حمله آمریکا به ایران # حمله اسرائیل به ایران # مکانیسم ماشه # اسنپ بک
نظرسنجی
از میان 5 بانک و موسسه مالی ناتراز کدامیک عملکرد بدتری دارند؟
مرجع جواهرات
الی گشت