بازدید 8211

مردم مصر از چه خشمگین هستند؟

مردم مصر روز جمعه در تظاهراتی با عنوان «جمعه بازپس‌گیری انقلاب»، در میدان تحریر قاهره تجمع کرده و اعتراضات خود را به گوش شورای نظامی این کشور رساندند؛ اما دلیل تظاهرات روزهای اخیر مصر چیست؟ مهمترین دلیل خشم روزهای اخیر انقلابیون مصر، قانونی است که شورای نظامی این کشور برای انتخابات پارلمانی این کشور تصویب کرده است؛ قانونی که مجلس این کشور را در اختیار طرفداران «حسنی مبارک» قرار می‌دهد.
کد خبر: ۱۹۳۹۰۳
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۰ - ۰۸:۱۹ 01 October 2011
سرویس بین‌الملل ـ روز جمعه، مردم مصر در تظاهراتی با عنوان «جمعه باز‌پس‌گیری انقلاب»، در میدان تحریر قاهره تجمع کرده و اعتراضات خود را به گوش شورای نظامی این کشور رساندند، اما دلیل تظاهرات روز‌های اخیر مصر چیست؟

به گزارش «تابناک»، شورای نظامی حاکم بر مصر قانونی برای انتخابات این کشور تصویب کرده است که بنا بر آن، یک سوم اعضای پارلمان باید از شخصیت‌های مستقل و غیر حزبی برگزیده شوند. این ماده که در واقع ماده پنجم قانون انتخابات مصر است، علنی فرصت را در اختیار طرفداران رژیم حسنی مبارک می‌‌گذارد.

بنا بر این گزارش، منابع خبری و از جمله «بی.بی.سی» خبر داده‌اند که هواداران رژیم سابق مصر، از هم اکنون با نام چهره‌های مستقل، خود را آماده شرکت در انتخابات می‌نمایند، چرا که فعالان سیاسی اسلام‌گرا و لیبرال که در واقع مخالفان اصلی حکومت مبارک بودند، در قالب ائتلاف اخوان‌المسلمین و یا ائتلاف لیبرال‌ها خود را برای انتخابات آماده می‌کنند و هواداران مبارک، خود را در قالب مستقل‌ها سازماندهی می‌کنند.

افزون بر این، مقامات نظامی مصر با علم به اینکه تنها گروهی که سازماندهی ملی و شبکه‌های سراسری در مصر دارد، گروه‌های اسلام‌گرا هستند و رقبای آنان، توانایی سازماندهی برای انتخابات در دو ماه آینده را ندارند، کوشیده‌اند در آغاز امر، یک‌سوم پارلمان را به این بهانه که باید در اختیار مستقل‌ها باشد، از احزاب و تشکل‌های اسلام گرا گرفته است و اسلام گرایان بر اساس چنین قانونی در بهترین حالت باید برای دو سوم پارلمان در انتخابات شر کت کنند و ان با توجه به قدرت گروه‌های اسلام‌گرا قاعده بازی را باختن پیش از آغاز رقابت‌های انتخاباتی مصر در ماه نوامبر است.

بنابراین، تشکل‌های سیاسی مصر که در ائتلافی تحت یاست‌های راهبردی «اخوان المسلمین» خود را برای انتخابات آینده مصر آماده می‌کنند، تهدید کردند که چنانچه عوامل رژیم سابق مصر و هواداران حکومت حسنی مبارک در انتخابات آینده شرکت داده شوند، این انتخابات را تحریم خواهند کرد.
 
آنان همچنین هشدار داده‌اند، در صورتی که قانون انتخابات اصلاح نشود، از شرکت در انتخاباتی که قرار است نزدیک دو ماه دیگر برگزار شود خودداری خواهد ورزید.

افزون بر این، این ائتلاف به شورای نظامی حاکم بر مصر تا روز یکشنبه مهلت داده است تا خواست آن را برآورده سازد و در غیر این صورت از شرکت در انتخابات مرحله‌ای پارلمان که از ۲۸ نوامبر آغاز خواهد شد، خودداری خواهد ورزید.

هم‌اکنون تجمعات پس‌گیری انقلاب و تهدیدات اسلام گرایان برای تحریم انتخابات به اوج خود رسیده و این مردم مصر هستند که باید برای رهایی از مصائب دیکتاتوری مبارک، انقلاب خود را نهایی کنند و قانونی اساسی را بر پایه اجماع و طی رفراندومی قانونی به تصویب برسانند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۷
میگن از تخم درنیامده جیک جیک می کنه اینجاست نه به بار نه به دار از انقلاب ایران تبری می جویند این برنامه را بابردن شاه ازایران .برای ما هم تدارک دیده بودند خوب دیدید. شما هنوز شاهپور بختیارازطرف آمریکا سر کار است ارتش دست نخورده برایتان قانون میزاره. دلتان خوش است انقلاب کردید همین هم از اثر انقلاب ایران است
اخبار خودمان جمعیت را هزاران نفر اعلام کرد چرا ابنقدر می گویید مردم مصر؟!!!
وقتي دمكراسي وجود دارد و انتخاب با مردم است و مردم مي خواهند تو چرا حرص مي خوري تابناك. تازه ظاهراٌ شما براي مردمي از مصر كه هنوز طرفدار مبارك هستند هيچ حقي براي انتخاب كردن قايل نيستي، دمكراسي اسلامي
سلام- برای چی از بی بی سی نقل خبر می کنید. حتی خبر درست هم نباید از بی بی سی نقل بشه چون دشمنیش رو با ملت ها و نوکریش رو به ظالم ها ثابت کرده.
مردم مصر از چه خشمگین هستند؟ از اين خشمگينند كه چرا بايد در كشور ام اقرايي اسلام كه عدالت را يدك ميكشد و دم از اسلام ناب محمدي ميزند و براي جهان مي خواهد الگويي مديريت جهاني تزريق كند اين اختلاس 300 هزار ميليارد دلاي چه معهايي دارد!؟؟؟؟
انهم در از سال 1385 با سرمايه 50 ميليون توماني تا به ميلياردها دلار سرمايه دار شدن
خوب مردم مصر گفتند ما كه ديگه تو انتخابات شركت نمي كنيم و بريد از ليبي بياريد تا به شما راي بدهند.
ناراحت اند از اینکه همانطور که در وصیت نامه الهی امام نور، امام مستضعفان خمینی س آمد میترسند انقلاب بدست نا اهلان بیفتد کسانی روی کار بیایند که روی منحوس ان لا مبارک و شاه خود باخته و غرب باخته را رو سفید کنند. شاه چند بار به غرب و امریکای جهانخوار سفر کرد؟! که این قوم و اهل بیت شان له له میزنند برای تماشای فرهنگ و تمدن غرب و امریکا.
ترس انها (ملت مصر ایران دیده!) از این است که یک منحوس 40 ملیاردی را بیرون کنند و چند صد رانت خوار و امضای طلائی بگیر صدها ملیارد کشور اسلام را غارت کنند و بعد در کانادا تشریف ببرند و بگویند باید برایش طاق نصرت بزنند تا بیاید. واقعا اگر من بودم طاق نصرت میزدم بلکه مجسمه او و اعوانش را در تاریخ درست میکردم که چگونه در طول چند سال توانستند شیره بر سر ملت اسلام و ملت خمینی بت شکن بمالند و با چه ترفنند هائی کشوری را که جوانانش لبیک یا خمینی و یاحسین ع گویان از میدان مین گذشتند گول بزنند و ملیاردها غارت در تمام شعب بانکهای اختلاس و وامهای جعلی راه بیندازند و فوتبال ضد اخلاق و ورزش ساخته ملیارد تومان قراردادی درست کنند.
اری .این کاملا درست است .چندی قبل درد دل یکی از شهروندان مصری را از شبکه ای عربی شنیدم که خیلی متاثر کننده بود . وی میگفت ما رژیم قبلی را بیرون کردیم و این همه شهید ومجروح دادیم که به عدالت برسیم واز فامیل سالاری وغارت اموال مردم وفساد ورشوه خواری و این قبیل کارها خلاص شویم ولی عده ای فرصت طلب فاسد که هیچ سهمی در انقلاب نداشتند اکنون میراث خوار وهمه کاره شدند . اری این دزدان پست فطرت انقلاب مارا دزدیدند و از حکومت قبلی هزاران بار فاسدترند . وخون ملت رادرشیشه کرده و هرروزبه دیکتاتوری مطلق نزدیکتر میشوند. وما از پا نمی نشینیم تا پرچم ربوده شده انقلاب را پس بگیریم .
از اینکه نظر دیروز منو منعکس نکردید واقعا براتون متاسفم ژست فرهنگی و دموکراتیک هم که بخودتون بگیرید باز هم همون تشنگان قدرت هستید که بودید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل