بازدید 23866
در باب جوایز رنگارنگ بانکی قرعه‌کشی‌های قرض‌الحسنه؛

انگیزه شما از حساب قرض‌الحسنه چیست؟

اگر بانك‌ها به تداوم سودآوري پافشاری‌ می‌کنند و قرض‌الحسنه را فاقد اين كار ويژه مي‌دانند، بهتر نيست از اجراي اين سنت به شيوه‌هاي درآمدزا و لاتاري‌گونه دست برداشته و به كلي آن را رها كنند تا اينكه با چنين عمليات‌هايي، انگيزه و فضاي معنوي حاكم بر قرض‌الحسنه را تحت‌الشعاع قرار دهند؟!
کد خبر: ۱۸۹۵۸۳
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۷ 11 September 2011
سرویس اقتصادی ـ موضوع حساب‌هاي قرض‌الحسنه، قرعه‌كشي اين حساب‌ها و تبليغات رنگارنگ بانكي براي جوايز آن، يكي از مسائل همواره مطرح در زمينه نظام بانكي كشور بوده است.

به گزارش «تابناك»، قرعه‌کشی‌های سالانه حساب‌های قرض‌الحسنه بانک‌ها، به اندازه‌ای جذاب است که برخي بانك‌ها در سال‌هاي جاري، میزان قرعه‌كشي سالانه خود را به دو بار افزايش داده‌اند، ولی اين مسأله، همواره يك پرسش را در ذهن مخاطب برمي‌انگيزد كه آيا افتتاح حساب با انگيزشي كه در اثر تبليغات اين قرعه‌كشي‌ها در فرد ايجاد مي‌شود، ماهيت قرض‌الحسنه را تحت‌الشعاع قرار نمي‌دهد؟!

حساب‌هايي كه با قرعه‌كشي باز و سپس بسته مي‌شوند

در يك بررسي ساده، مي‌توان دريافت كه اگر افتتاح حساب قرض‌الحسنه با نيت استفاده بانك از موجودي آن براي پرداخت وام‌هاي بدون سود به افراد دارای شرايط باشد، طبيعي است كه اين حساب و مبلغ آن براي مدت طولاني دست نخورده بماند؛ حال آن كه در بیشتر جشنواره‌هاي جوايز قرض‌الحسنه، تعداد و مبالغ موجودي اين حساب‌ها در بازه زماني چند ماهه قرعه‌كشي به شدت افزايش يافته و پس از پايان قرعه‌كشي كاهش مي‌يابند، تا جايي كه مسئول روابط عمومي‌ يكي از بانك‌هاي معتبر كشور در گفت‌وگو با خبرنگار «تابناك» تأكيد مي‌كند، بسیاری از اين حساب‌ها، دقيقا در دوره قرعه‌كشي افتتاح و پس از آن بسته مي‌شوند؛ يعني نه تنها مشتري اقدام به تخليه وجه از حساب خود مي‌كند، بلكه در برخي موارد، حتي حاضر به باقي ماندن يك حساب قرض‌الحسنه با موجودي حداقلي ده هزار توماني نيز نمي‌شود.

روشن است كه در این فرآيند، اثري از نيت احسان و گسترش سنت قرض‌الحسنه ديده نمي‌شود و مي‌توان آشکارا گفت كه اين جشنواره‌هاي قرعه‌كشي، رفته رفته ماهيت پديده‌اي با نام حساب بانكي قرض‌الحسنه را تغيير داده‌اند و اين جذابيت تا جايي اثرگذار بوده كه حتي برخي بانك‌ها، به تازگی حساب‌هاي غير قرض‌الحسنه خود را نيز در قرعه‌كشي‌ها شركت داده اند تا مشتري مجبور نباشد براي بهره‌مندي، حساب جديدي را باز و دوباره آن را ببندد و به اين صورت، هزينه بروكراسي و ثبتي مجموعه را بالا ببرد، بلکه او مي‌تواند تنها براي افزايش شانس برنده شدن، موجودي حساب جاري خود را افزايش داده و مدتي آن را مسدود کند.

قرعه‌كشي حساب‌هاي قرض‌الحسنه و...

اما ماجرا به اين جا پایان نمی‌یابد. متأسفانه، دیده مي‌شود كه برخي از اين بانك‌ها يا موسسات تازه راه‌اندازی شده مالي و اعتباري در تبليغات خود براي قرعه‌كشي‌ها، تلاش براي وانمود كردن عكس ماجرا را دارند كه به طرز زننده‌اي توسط گوينده از افتتاح حساب با نيت قربة الي‌الله سخن گفته مي‌شود. در این باره باید گفت، اين مسأله نه تنها به سرپوشي بر ماهيت متفاوت كار تبديل نمي‌شود، بلكه نوعي بي‌احترامي‌ به مقدسات و دستمايه قرار دادن آشكار مضامين ديني براي رسيدن به هدفي ديگر را به ذهن متبادر مي‌كند.

گذشته از همه موارد گفته شده، پرسش اساسي اينجاست كه اگر ابتكار حساب قرض‌الحسنه پس از انقلاب و در راستاي اجراي قوانين بانكداري صورت گرفته، كاملا طبيعي است كه دیگر كارويژه‌هاي ثانوي آن نيز در راستاي احكام اسلامي ‌بوده باشد، در حالي كه امروز برخي ماهيت قرعه‌كشي‌هاي قرض‌الحسنه را مغاير با احكام اسلامي‌ مي‌دانند!

براي نمونه، در بيشتر استفتا‌هايي كه از مراجع معظم بابت قرعه‌كشي شده، پاسخ‌هايي با اين مضمون آورده شده كه به دليل تشابه به فتاواي حضرت آيت‌الله تبريزي (رة) به عنوان نمونه اشاره مي‌كنيم:

«چنانچه شخصی که پول به بانک می گذارد، شرط قرعه کشی و دادن جایزه نکند، به طوری که اگر بانک قرعه‌کشی نکرد و با اینکه به اسم شخص درآمد جایزه را به او نداد، شخص مزبور، حق‌المطالبه آن را برای خود قایل نباشد، در این صورت، گرفتن جایزه مانعی ندارد و جایزه ای که به او تعلق می‌گیرد، حکم مجهول المالک دارد».

طبيعي است كه چنين چیزی درست نيست، چرا که بیشتر افتتاح حساب‌ها در آستانه قرعه‌كشي به نيت برنده شدن صورت مي‌گيرد و باید گفت كه فرد حتي در صورت آگاهی از احتمال اينكه قرعه‌كشي انجام نشود، اقدام به افتتاح حساب نخواهد كرد؛ چه رسد به احتمال اينكه جايزه فرد برنده را به او ندهند و البته حضور ناظراني از دیگر سازمان‌ها بر قرعه‌كشي بانك‌ها، تنها عاملي برای اطمينان مشتريان از دادن جوايز به عنوان حق برندگان است و تأييدي بر اين مدعاست كه افتتاح كنندگان، نه تنها از حق گرفتن جايزه نخواهند گذشت، بلكه دقيقا به همين دليل شركت كرده‌اند.

عاملان به قرض‌الحسنه را تكريم كنيد

شايد اگر بانك‌ها قصد تكريم شركت‌كنندگان در حساب‌ها و سنت قرض‌الحسنه را داشتند، بهتر بود، بدون اعلام دوره‌هاي قرعه‌كشي، به كساني كه سال‌هاست چنين حساب‌هايي را باز کرده و برای ايجاد امكان دادن وام قرض‌الحسنه به نيازمندان، موجودي آن را كم نكرده و يا افزوده‌اند، بدون قرعه‌كشي و به حسب مدت قرار دادن اين اعتبار طي سال‌ها در اختيار بانك، جوايزي برای قدرداني به آنان اهدا مي‌شد.

البته این پرسش هم از مسئولين بانك مركزي بد نيست كه با وجود اين همه دقت در مقررات بانكي بر اجراي قانون بانكداري اسلامي‌ طي عقود و موارد مشابه، چرا به تكرار قرعه‌كشي‌هايي كه شبهه بارز غير شرعي بودن ـ بنا بر فتواي مراجع عظام ـ را دارند، پيوسته و بي‌كوچكترين اعمال محدوديت يا نظارت شرعي، مجوز داده مي‌شود؟

اگر هدف تنها سودآوري است، دست از سر قرض‌الحسنه برداريد!

اگر بانك‌ها به تداوم سودآوري پافشاری دارند و قرض‌الحسنه را فاقد اين كار ويژه مي‌دانند، بهتر نيست از اجراي اين سنت به شيوه‌هاي درآمدزا و لاتاري‌گونه دست برداشته و به كلي آن را رها كنند تا اينكه با چنين عمليات‌هايي، انگيزه و فضاي معنوي حاكم بر قرض‌الحسنه را تحت‌الشعاع قرار دهند؟!

گفتني است، هم اكنون بسياري از صندوق‌هاي قرض‌الحسنه خيرين در مساجد، هيأت‌ها و دسته‌هاي ديگر ـ حتي بدون داشتن جايگاه ثبت شده و رسمي‌ كشوري همانند سال‌هاي پيش از انقلاب ـ در حال رساندن خدمات شایسته قرض‌الحسنه به نيازمندان بوده و مردم با نيت حقيقي معنوي در خدمات اين صندوق‌ها مشاركت مي‌کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۳۲
من همیشه یک سوال در ذهنم بوده
چند درصد افتتاح کننده های حساب , واقعا به خاطر قرعه کشی این کار رو انجام دادن ؟؟ و آیا به میزان هزینه های سنگین جوایز , پول از مردم به دست می آید ؟؟ و اگر سیستم بانکی قرعه کشی و جوایز را کلا حذف کند , آیا دچار رکود میشود ؟؟

چرا این هزینه های سنگین جوایز که واقعا هیچ تاثیری ندارد , صرف امور بانک ها و بهتر شدن خدمات نمیشود.

این اوج اسراف هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۲
ای غافل جایزه ها نهایتا 05/. سود بانک شامل میشه
والا ماکه 20 ساله حساب داریم زهرمارهم برنده نشدیم
بردن اسکناس به طول برج میلاد . و یا از تهران تا کرج یا اینکه ماشین نشد طلا - به درک آتیش زدم به مال خودم همون جایزه 2 هزار تومانی رو بده . نمیشه چون پولها همه هاپولی شدن . شایع شده بود ( دروغ یا راستش گردن اونها که گفتند ) د سال نمیدونم 84 / 85 بود که 2 خواهر در 2 شعبه مختلف بانک تجارت برنده پژو شدند . شاید هم تشابه اسم بود به نامهای زهرا چ و فاطمه چ یکی شون در برج آسمان پاسداران برنده شد یکی شون چند تا خیابون پائین تر . . آی دلم سوخت کلی افسرده شدم که کاش اسم فامیل من هم اون بود اما گذشته از این حرف ها می دونم که این کار صدمات روانی زیادی به جوانان میزنه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۲
ما آشنامون از باتک مزدا برده
حالا این وام های بدون بهره را به چه کسانی میدهند؟ ...
پاسخ ها
فقط 4درصد کارمزد وام
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
پولی که به نام قرض الحسنه از مردم میگیرند ، به نام وام مشارکت در تجارت با 24 درصد سود من میگیرم بعد میبرم قسط عقب افتاده وام خونه با 18 درصد سود رو میدم تا به مزایده نزارنش... به والله حرام اندر حرام
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
به اخلالگر اقتصادی!!!!
اصلا شما بگو کدام بانک وام قرض الحسنه می دهد؟ این وام از کدام بانک و چگونه قابل دریافت است؟
تا آنجا که من میدانم شما به هر بانکی مراجعه کنید بگویید نیاز به وام قرض الحسنه دارم به شما می خندند و می گویند نداریم.
درضمن بانکها وام با بهره بانکی را به زور می دهند چه برسد به وام قرض الحسنه!!!!
عملیات ها باز چه نوع دستور زبانی است؟ کلمه عملیات که خودش جمع است.!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
سالهاست صدا و سيما ميگه عمليات ها هيچكس هم تذكري نداده.
داوود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
چه عجب ما یک نفر را دیدیم گه به این مزخرف گویی ها اعتراض می کند!!!!!!!
باید زبانمان را از دست کلمات و جملات انگلیسی و عربی و ترکی نجات بدیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
اشکال نداره، گاهی از این مسایل ها پیش میاد
با قرضالحسنه يک تير و چند نشان را ميوان زد
1- سرمايه کلانی بانک های دولتی و شخصی می باشد سود باد آورده ای به همراه دارد و 5 تا 10 در صد ان سود به عنوا ن جايزه در سال به صا حب پول به قيد قرعه که احتمال ان بسيار کم برای هر نفر درحد يک در هزار داده ميشود
2- اين پول قرض الحسنه چون با اهداف غير به بانکها سپرده ميشود و سودی تعلق نمی گيرد و در سال بين 10 تا 30درصد مورد دستبرد تورم است.
3- با نام قرض الحسنه ميشود نزول يا رهن کرد و پوششی بر عمل حرام است جهت فريب افکار عمومی بکار گرفته ميشود..
4- نام قرض الحسنه زيبا است چه ميشود کرد از آن سوء استفاده ميشود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۰
تاچیزی رایقین نداری نگوچون 1-بانک درپرداخت تسهیلات قرض الحسنه4%کارمزدمیگیره که2%آنرا به صورت جایزه پرداخت مینماید.2-اگرعاقلانه فکرکنیدومنصف باشیدتورم ربطی به قرض احسنه بانکهاندارد.3-بانکهای دولتی نزول خور نیستند واین موضوع باتوجه به نظرعلما اثبات شده می باشد.4-لطفا لااقل یک موردسوء استفاده راقید نمایید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
جواب جواب:
پس چرا بانک ها هیچوقت تراز سپرده های قرض الحسنه و وام های قرض الحسنه ای که پرداخت کردند رو اعلام نمی کنند؟
فکر می کنید وام مسکن 4% 50 تا 70 میلیونی کارمندان بانکها از کجا تأمین می شود؟ از همین قرض الحسنه ها!
ناشناس
| - |
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
بیشترین سرمایه بانکها از حسابهای قرض ال پس نده است!وام میدن با بهره اسمی 14% و عملا 20 درصد میگیرن.از نزول بدتره.
په نه په ... انگيزه مون كمك به بانكه ...
به این میگن بانکداری اسلامی دیگه!!!!
برید یقه اونی که از بانکا 2800 ملیارد گرفته رو بگیرید نه مردم بدبخت که به امید جایزه ...
حتما انتظار داری که بگیم:بله!بخاطر کمک به مستمندان حساب باز کرده ایم!

نه خیر.کسی که بخواد به نیازمندان کمک کنه راهش این نیست.این حرفا رو بانک ها واسه تبلیغ و گول زدن مردم پخش میکنن.
اين بانكها روزگار مردم را سياه كرده اند.توليد و اشتغال زايي را تباه كرده اند.با بهره هاي آنچناني كمر مردم را شكسته اند و به هيچ كس هم پاسخگو نيستند و هيچ نظارتي هم بر آنها نيست.كدام عقود اسلامي؟كدام بانكداري اسلامي؟بابا يكي به فرياد مردم برسه.براي گرفتن يك وام پانصد هزار توماني كه چندين برابرش را مي تواني در يك ميز شام افراد مرفه در برج ميلاد در يك شب ببيني بايد غرور و شخصيت و انسانيت تو را له كنند و بعد هم بگويند بايد ضامن آنچناني و اينچنيني داشته باشي.توي اين مملكت ثروت در دست افراد خاصي است.مردم هم نيازمند زندگي آبرومندند و حق زندگي دارند.براي همين و براي امور اضطراري و جاري زندگي نيازمند وامند.اما در اين مملكت اسلامي بايد چگونه فريادمان را به گوش مسئولين برسانيم.
فقط کافیست شما تعداد دفترچه های قرض الحسنه در منزل خود را شمارش کنید تا متوجه شوید این حساب به ظاهر مفید برای مردم چه سودی به جیب بانکداران زده است.
فایده حساب قرض الحسنه برای چه کسی است؟
کسی که برنده می شود و کسی که از این پول وام میگیرد.
چه کسی برنده می شود؟
کسی که پول بیشتری در این حساب داشته باشد (چون پول بیشتر امتیاز بیشتر) یعنی قشر مرفه تر
چه کسی از این پول وام میگیرد؟
شما صبح برو بانک بگو من یک وام قرض الحسنه میخوام و سند ملک ندارم ، جواز کسب ندارم ، سند ماشین ندارم و ..... خوب حالا دیگه هیچ وامی بهت تعلق نمیگیره تازه اگه همه اینارو داشتی هم تعلق نمیگرفت ولی شرط اوله دیگه .
خوب حالا شما پیدا کن عمل خیر و پسندیده در حساب قرض الحسنه را؟
ببینم میتوانید نان بانکها را آجر کنید یا خیر!!!
قرض الحسنه وحدت دانشجويان درسطح استانهاي شمالي چندين سال خدمات شايسته اي ارائه داد وسال گذشته با سياست بانك مركزي چنان عرصه را بر اين صندوقها تنگ نموده ولاجرم تحت كفالت موسسه مالي صالحين درآمد عليرغم اينكه حدود 7ماه مبلغ گزافي ازپولم را به هزار زحمت ومشقت قرض كرده بودم بلوكه شده وحدود 6ماه واندي نيز از طريق موسسه صالحين به نوعي توقيف شد .ومعلوم نيست چه بلائي بر سر اين پول كه قصدتهيه جهيزيه دخترم را داشته ام خواهد آمد . آيا اين اعمال خلاف شرع نيست؟ رئيس بانك مركزي روز قيامت چه جوابي خواهد داد.وهزاران دليل ديگر كه به خداواگذار نموده ام و...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
ايشان رئيس هستند و فقط مي پرسند
من واژه قرض الحسنه رو كاملا" قبول دارم ..اما نه وام قرض الحسنه جهت كمك به نيازمندان ......كمك به بانكها كه جيباشون پرتر بشه يا به هر كي كه خواستن ميلياردي وام بدن چه ايرادي داره كمك كمكه ديگه......
خدا رو شکر پس از مدتها به این موضوع مهم پرداخته شد.
می توان گفت بیشترین جفا به دین هنگامی رخ می دهد که از درون تهی گردد . هنگامی که به نام قرض الحسنه و به نیت قرعه کشی مردم به سمت بانک کشانده می شود . بیشترین جفا به این سنت الهی وارد می شود.
خدا لعنت کند ربا خور را؛ که بزرگترین آنها بانکها هستند. به اسم قرض الحسنه و بانکداری اسلامی ربا می دهند و ربا می خورند
درتبلیغات بانک ها همیشه این آیه قرآن را بکار می برند که:
«كيست كه به خدا وام نيكو دهد (و از اموالي كه به او ارزاني داشته انفاق كند) تا خداوند آنرا براي او چندين برابر كند، و براي او اجر فراوان پرارزشي است.»
آیه(۱۱)سوره حدید
اما خودشان تا چند برابر وام را از مردم نگیرند ریالی به کسی نمی دهند.
آیا بهتر نیست برای حفظ حرمت کلام خداوندکسانی که آیات قران را وسیله قرار می دهند برخورد شود وانان را مجبور کنند تا به این آیه عمل کنند تا سیه روی شود هرکسی که دراو غشی هست.
از اینکه هنوز افرادی در این کشور هستند که دغدغه دین دارند خدا راشاکرم واقعا این نحوه حساب های به اصطلاح قر ض الحسنه را هر چه زود تر جمع کنند واگر توان مدیریت این نوع حساب ها را ندارندونمی توانند از منافع آن بگذرند به مردم وا گذار نمایند.
آيا بانكي وجود دارد كه وام قرض الحسنه بدهد كه انتظار حساب قرض الحسنه از مشتري مطرح ميشود.آيا هميشه مردم بايد مجري اهداف خيريه باشند.فتوي هم نوعي پيچاندن مسئله است كار غلط غلط است حالا آقا هر طوري بپيچاند و مجهوالمالكش كند كه صحيح نميشود و اين قبيل بازي با الفاظ خود گول زني است نميتوان خدا را دور زد.بانكداري اسلامي در دنياي اقتصادي و رقابتي امروز قابل اجرا نيست البته اگر مفهوم آن قرض الحسنه باشد نه وام با سود نزديك به 30 درصد بانكهاي ظاهراً اسلامي ما
با سلام
اين بانكهاي نزول خور كجا اسلامي هستند به جز چند تا صندوق كه سرمايه اندكي دارند
من منکر نمیشوم که برای قرعه کشی پول می ذارم تو حساب ولی خودم کارمند هستم حسابم هم قرض الحسنه است بیشتر وقت هاهم تو حسابم پوله نیت ام ...
موسسه مالي واعتباري مهر بسيجيان براي 20ميليون تومان وام 37ميليون تومان پول مي خواهدو5ميليون تومان هم تا آخرتسويه بلوكه ميكند .كجابودوام قرض الحسنه سلام مرا برسان.
دا نگذرد از مسوولين بانك مركزي كه با شايعه پراكنيشان صندوقهاي قرض الحسنه واقعي از جمله كوثرالنبي كاشان را بيچاره كردند
تابناک عزیز
من در همین سایت درباره دستور العمل بانک مرکزی به بانکها برای پرداخت وام بدون ضامن کارمند رسمی همین مطلب جوایز وقرعه کشی را نوشتم ولی شما منتشر نکردید حالا چه شده خودتان دست بکار شده اید خیلی فرصت طلب هستید من نوشته بودم که چرا باید سود حاصل از حساب های قرص الحسنه به تعدادی خاص حتی اکگر مستحق باشند داده شوند ودرادامه اشاره کرده بودم که اگر بانکها اینقدر بذل وبخشش دارند خوب به همان حسابها با نوبت وام 5 میلیونی بلند مدت با کار مزذد پائیین بدهند ویا اصلا به عنوان جایزه به ریک امیلیون یا دومیلیون بدهند
مثل اینکه شما پرتغال فروش را از یاد برده اید خوب این کار هایی که بانکها دولتی وخصوصی می کنند هم دولت مطلع است هم مراجع وهم رهبری چرا هیچ کدام درباره لاتاری بازیها واکنشی نشان نمی دهند وفقط چسبیده اند به صدور فتوی کلی اخه این موضوعات مگر با فتوا وتوصیه و نصیحت درمان می شود
خدا روح امام را غریق رحمت کند که در مورد احکام ثانویه که حتما یادتان است فتوای عملی می دادند این است روش درست وانقلابی حال تو از سخنم پند بگیر وخواه ملا ل ولی قیامتی هست وحساب وکتابی وهمه باید جواب پس بدهیم اگر منتشر کردی فبها وگرنه یقه شما را در روز واپسین خواهم گرفت گرچه چوب خدا صدا ندارد وبترسید از روز پشیمانی وبنا به فرمایش امام بترسید از روزی که تر وخشک با هم بسوزند
کافیه فقط بفهمید که میزان وام . عیدی . مزایای دریافتی مدیران بانکها در طول 30 سال خدمت چقدر هست اونوقت می فهمید حساب قرض الحسنه یعنی چی. مخ آدم سوت می کشه اونوقت کارمندهای بعضی ادارات در طول 30 سال خدمتشون شاید یک میلیون وام بهشون تعلق بگیره.
آیا می دانستید بانکها حسابهایی که بسته شده اند را نیز در قرعه کشی شرکت می دهند تا بعد از برنده شدن ،صاحبان آنها بدنبال جایزه نیایندو جایزه به بانک برگردد!!
این را یکی از کارمندان سابق بانک می گفت.
پاسخ ها
آشنا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
اين اتفاق دقيقا براي برادر من افتاد. اونم براي حسابي كه 8 سال قبل بسته شده بود!!
به نظر من بانکها برای حل معضل مسکن در قرعه کشی ها وامهای ارزان خرید یا ساخت مسکن به تعداد زیاد قرعه کشی کنند بهتره .
من خودم شخصا اگه ببینم واقعا بانکها از محل سپرده های قرضا لحسنه وام بی بهره وفقط با 1 ای2 درصد کارمزد به مردم وکسانی که نیاز دارند پرداخت می کنند با جون ودل وبا نیت خالص سپرده گذاری می کنم وبدون چشم داشتی به جایزه اگه چنین بانکی سراغ دارین معرفی کنید آیا کسی سراغ داره؟آیا هیچ بانکی اصلا بااین نیت افتتاح می شه یا شده؟
بانك هاي ما بنگاه هاي برگزاري لاتاري و نزول خوري هستند و به همين علت هم در طي دهه هاي گذشته همواره ملك و اموالشان گسترش يافته است و همواره درحال تصاحب اموال و كارخانه هاي مردم بوده اند. در شهر ما اصفهان مي توان يك كتاب درباره تاريخ 100 ساله تصاحب بهترين زمين ها و كارخانه ها توسط بانك هاي شهر نوشت.(كه البته همه آن كارخانه ها بعد از تصاحب بانك تبديل به ويرانه شده اند و سالها بعد بانك زمين را تفكيك كرده است و به قيمت نجومي فروخته است) . زالوهاي واقعي اقتصاد ايران بانك ها هستند.
chera bayad hesabe gharzolhasane baaz konim? ke bank be mardom vaam bede va sood begire?
بانک ها ملزم هستند تا به اندازه ی منابعی که تحت عنوان قرض الحسنه از مردم می گیرند به دیگران وام بدون بهره بدهند. راستی برای چی باید بانک ها این همه پول برای تبلیغ و جوایز قرض الحسنه بدهند؟ با یک حساب ساده میشه فهمید که این پول های قرض الحسنه به صورت وام های سوددار به افراد خاص نه افراد عادی داده میشه و مبلغ جوایز هم درصد بسیار اندکی از اون سودهاست.
این یعنی استفاده کاملا ابزاری از یک مفهوم متعالی دینی توسط "سیستم بانکداری به اصطلاح اسلامی"
نظر بنده در خصوص قرض الحسنه ، عدم امانتداری بانکها و در اختیار گذاردن پولهای اندک مردم به دزدانی بزرگ میباشند.
3000 میلیارد تومان 1 نمونه از این دست میباشد در صورتیکه برای 1 وام چند صد هزار تومانی مردم باید ماهها دوید ودوید
بما اينگونه گفته شده كه اگر كسي وام براي اجاره مسكن بگيرد حق ندارد با آن پول خورو ويا چيز ديگري خريداري كند وبلعكس. حالا چگونه است كه بانكها از مردم قرض الحسنه ميگيرند وهرجور كه بخواهند بكار ميگيرد. تازه اگر غير از اين باشد وپول قرض الحسنه را همان قرض الحسنه بدهد كه ديگر سودي برايش نمي ماند كه جايزه بدهد.
دوستان فریاد وا اسلاما از بد حجابی سر می دهند ولی یکی از دوستان در خصوص سنت کاهنان یهود (ربا خواری) که به نوع اسلامی آن در این مملکت بیداد می کند حرفی نمی زند.خدا رحمت کند مرجع تقلید آیت ا.. بحجت را که فتوا دادند دریافت و پرداخت سود در نظام بانکی این مملکت حرام است و حکم ربا را دارد.
ما اصلا باز نمیکنیم
دفترچه حساب پس انداز خدا بیامرض پدرم در دستم هست که در هشتاد سال گذشته فقط یک بار 500 ریال برنده شده است .خوش بحالش ایشان همیشه توصیه های حداقل موجودی را رعایت می نمودند .
تو شهر ما یه صندوق قرض الحسنه هست که حدود 16 تا شعبه داره.وام های خوبی هم میده که بدون سوده البته مبلغش خیلی زیاد نیست(سقف 10 میلیون).اگه وام هاش نبود عمرا میتونستم ماشین و خونه بخرم.خدا خیرشون بده
قرض الحسنه این بانکها یعنی فریب مردم متدین به اسم قرض الحسنه و افراد ساده اجتماع به اسم برنده شدن(نوعی از بخت ازمایی)جهت جمع آوری پولهایشان و سرمایه گذاری مختلف یا نزول دادن به تولید کنندگان یا نیازمندان درگیر مشکلات مالی موضوعی که بانکداران جهان حسرت انرا می خورند
رباخواری شاخ و دم ندارد
مشكل اينجاست كه بانك‌ها درك درستي از مردم ندارند و فكر مي‌كنند همه مثل خودشون فقط به سود پولشون فكر مي‌كنند.
خيلي از مردم پول‌هايي در مساجد، هيئات و اصناف مي‌گذارند تا براي وام‌هاي قرض‌الحسنه به افراد نيازمند استفاده شود اما چون مطمئن هستند بانك پولشان را به افراد نيازمند آن هم بصورت قرض‌الحسنه، نخواهد داد و هرگز نه خودشان ديده‌اند نه از كسي شنيده‌اند نه در داستان‌ها و اساطير هم چنين چيزي را خوانده‌اند، طبعاً پولشان را در بانك نمي‌گذارند.
آنوقت بانك مجبور مي‌شود مسئله جوايز را پررنگ كند.
مشكل اين است كه مردم را نمي‌شناسند.
be nazare man faqat bank qarzolhasane mehr iran ke ahmadi najad 3 sale pish eftetah kard be sourate pure va khales qarzolhasane faaliat milone va baqiie donbale pool)money( baraye soode bishtarand
در شعبه یکی از بانکهای کشاورزی چابهار یکی از بنده خداها با اصرار رییس بانک اقدام به افتتاح حساب میکنه با موجودی 400 هزاری که همون طرف یکماه بعد برنده 206 شد.
من حساب قرض الحسنه ۲۵سال دارم حسابم هم کارکرده اماجايزه من نديدم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست