بازدید 35956
علی مطهری:

این سخنان بوی اومانیسم می‌دهد...

آقای رییس‌جمهور به تازگی مطالبی گفتند که هرچند بسیاری از آنها درست و مفید بود، من را به یاد سخنرانی‌های آقای خاتمی در دوره ریاست جمهوری‌‌شان انداخت. در آن دوره، امثال بنده به ایشان انتقاد می‌کردیم که رئیس جمهور، ایدئولوگ و نظریه‌پرداز نیست، بلکه در درجه نخست، مجری سیاست‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی نظام است...
کد خبر: ۱۸۹۴۳۲
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۹:۴۸ 09 September 2011
سرویس فرهنگی ـ دکتر علی مطهری با بیان اینکه انکار جنگ فرهنگی، انکار امر بدیهی است، گفت: مسأله استعمار فرهنگی در قرون اخیر که از طرف غربی‌ها در کشورهای جهان سوم صورت گرفته، یک واقعیت تاریخی است؛ بنابراین، مسأله تهاجم فرهنگی و بلکه به تعبیر رهبر انقلاب «شبیخون فرهنگی» انکار‌شدنی نیست.

به گزارش «تابناک»، نماینده اصولگرای مردم تهران در مجلس، درباره موضع اخیر رییس جمهور در رد وجود تهاجم فرهنگی، گفت‌وگویی با فارس انجام داده که اهم نکات آن به شرح زیر است:

رییس‌جمهور طبق قانون مجری است، نه ایدئولوگ

ـــ آقای رییس جمهور به تازگی مطالبی گفتند که هرچند بسیاری از آنها درست و مفید بود، من را به یاد سخنرانی‌های آقای خاتمی در دوره ریاست جمهوری‌ شان انداخت. در آن دوره، امثال بنده به ایشان انتقاد می‌کردیم که رئیس جمهور ایدئولوگ و نظریه‌پرداز نیست، بلکه در درجه نخست، مجری سیاست‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی نظام است، زیرا بالاترین مقام اجرایی کشور است.

اکنون این ایراد به آقای احمدی‌نژاد هم وارد است که گاهی و البته کمتر از آقای خاتمی، خود را در قامت یک ایدئولوگ و نظریه‌‌پرداز می‌بیند و طبعا چون تحصیلات ایشان در علوم اسلامی و انسانی نبوده است، دچار خطا می‌شوند
.

موضع قابل تقدیر رییس‌جمهور در حفظ عزت ملت ایران

ـــ چون نمی‌خواهم از ایشان تنها انتقاد کرده باشم، این را اضافه می‌کنم که مصاحبه‌های اخیر ایشان با خبرنگاران خارجی درباره مسائل داخلی و خارجی کشور، به ویژه نهضت‌های اسلامی منطقه و به دست دادن ملاک مردمی بودن یا نبودن این نهضت‌ها، بسیار خوب و حافظ عزت و صلابت ملت ایران بود و تقدیرشدنی است.

نمی‌توان جنگ فرهنگی غرب با اسلام را انکار کرد

ـــ در پاسخ به پرسش شما عرض می‌کنم که آقای رئیس جمهور در آن دیدار با اشاره به موضوع جنگ فرهنگی فرمودند: «‌بنده به این موضوع اعتقاد ندارم، زیرا جنگ فرهنگ با بی‌فرهنگی و تعالی با سکون است، وگرنه هیچ‌گاه دو نظام فکری و ارزشی که در راستای کمال انسان باشند، جنگی در آن معنا پیدا نمی‌کند».

این سخن زمانی درست است که قایل به یک پیش فرض باشیم و آن این که «همه فرهنگ‌ها درست و متعالی هستند» و به اصطلاح قایل به پلورالیسم فرهنگی باشیم، به این معنا که هر فرهنگی در جای خود درست است و هیچ فرهنگی نمی‌تواند ادعای برتری کند.

ـــ این سخن آقای رئیس‌جمهور که «بنده به جنگ فرهنگی اعتقاد ندارم»، انکار یک امر بدیهی است، چون این گونه نیست که همه فرهنگ‌ها متعالی باشند، بلکه فرهنگ متعالی داریم و فرهنگ منحط، و همیشه میان فرهنگ‌های متعالی و فرهنگ‌های منحط جنگ و نزاع و درگیری و لااقل رقابت است. مسأله استعمار فرهنگی در قرون اخیر که از طرف غربی‌ها در کشورهای جهان سوم صورت گرفته، یک واقعیت تاریخی است، برای همین، مسأله تهاجم فرهنگی و بلکه به تعبیر رهبر انقلاب «شبیخون فرهنگی» انکارشدنی نیست.

انبیای الهی برای رفع موانع توحید مجبور به جنگ می‌شدند

ـــ آقای احمدی‌نژاد در ادامه گفته‌اند: «‌انسان‌های فرهنگی با کسی جنگ ندارند، همچون پیامبران که با کسی جنگ نداشتند». این هم از آن حرف‌های روشنفکری و حاکی از نظریه صلح کل بودن انبیا و شبیه نظریه مسیحیت تحریف شده است که در اخلاق صرفا بر محبت تأکید می‌کنند و می‌گویند اگر به یک طرف صورتت سیلی زدند، آن طرف دیگر را بیاور. در حالی که این تعلیم با اسلام سازگار نیست. آیا پیغمبر اسلام با کسی جنگ نداشت؟ انبیا مامور بودند که موانع توحید را از سر راه بردارند و لاجرم منجر به جنگ می‌‌شدند.

ـــ همین نوع نگاه دولت به فرهنگ و امور فرهنگی است که متأسفانه باعث شده است در این دوره با انحطاط فرهنگی در کشور روبه‌رو باشیم. البته آقای احمدی‌نژاد این فکر خود را مثل بسیاری از افکار دیگرش از آقای مشائی گرفته است. چند روز پیش خبری داشتیم که رئیس جمهور سخن از تغییر نام «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» به «وزارت فرهنگ و هنر» به میان آورده بودند. این هم نظر آقای مشائی است، چون خودم سال گذشته که در شورای نظارت بر صدا و سیما بودم، این مطلب را از آقای مشائی شنیدم.

انسان تنها به قدرت الهی قادر به انجام امور است

ـــ آقای رئیس جمهور در بخشی دیگر از سخنانشان گفتند: «‌‌انسان می‌تواند مظهر خالقیت خداوند شود، یعنی هر‌چه خداوند خلق کرده، انسان هم می‌تواند خلق کند»، در این مورد باید گفت: اولیای خدا می‌توانند به اذن خدا کارهای خارق عادت انجام دهند، مثل معجزات پیامبران، ولی به طور مستقل هیچ بنده‌ای نمی‌تواند کار خارق عادتی انجام دهد. البته در این گونه کارها شخصیت و نیروی روحی انسان فاعل نیز دخالت دارد؛ یعنی این گونه نیست که اگر یک انسان عادی هم جای حضرت موسی(س) بود و عصایش را می‌‌انداخت، اژدها می‌شد یا اگر جای حضرت عیسی(س) بود مرده را زنده می‌کرد، بلکه قدرت روحی آنها به اذن خدا آن کارها را انجام می‌دهد.

اگر مقصود آقای رئیس‌جمهور چنین چیزی باشد، حرف درستی است، ولی جمله ایشان مبهم است و بوی اومانیسم و اصالت انسان از آن به مشام می‌رسد. بهتر است یک رئیس جمهور وارد این‌گونه مسائل نشود، مگر در موارد بسیار خاص و در جمع متخصصان حوزه الهیات.

این سخن بوی اومانیسم می‌دهد...

ـــ حرف‌های دیگری هم ایشان گفته‌اند. مثلا فرموده‌اند: «‌انسانیت انسان پر شدن قلب از عشق به انسان است». این سخن هم ابهام دارد. عشق به انسان بدون عشق به خدا نمی‌تواند مقدس باشد. به عبارت دیگر، منظور از انسان در اینجا انسان به اضافه ایمان است یا انسان منهای ایمان؟

انسان از آن جهت که انسان است و به تعبیر فلاسفه، انسان بما هو انسان احترامی ندارد، بلکه انسان به اضافه ایمان به خدا و ارزش‌های الهی و انسانی دارای احترام است. به بیان دیگر، این گونه نیست که هر موجود راست اندام پهن ناخنی که روی دو پا راه می‌رود، دارای احترام است، همان گونه که ارزش و احترام علی ـ علیه السلام ـ و معاویه را یکسان نمی‌دانیم و همین طور ارزش و احترام امام خمینی (ره)‌ و صدام را. ‌به هر حال این سخن آقای رئیس جمهور هم بوی اومانیسم می‌دهد.

اینها افکار آقای مشایی است

ـــ جمله دیگری ایشان گفته‌اند؛ به این عبارت: «‌اگر ما بشر را به نقطه کمال فاقد همه قالب‌ها دعوت کنیم، بدانید که فوج فوج خواهند آمد». این هم جمله مبهمی است. می‌توان این گونه برداشت کرد که مثلا از قالبی به نام اسلام ذکری به میان نیاوریم، بلکه از عدالت و مهرورزی و امثال اینها سخن بگوییم که مورد پذیرش همه است. این می‌شود همان دین انسانیت «اگوست کنت» و دیگر اسلام نیست. عدالت و مهرورزی و سایر ارزش‌ها منهای توحید و نبوت و بدون پشتوانه دین ارزش عملی و کارآیی ندارد. اینها افکار آقای مشائی است که بر زبان آقای احمدی‌نژاد جاری می‌شود.

متن کامل این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹۱
حال آدم بد میشه از این همه به هم پریدن. بابا بس کنین دیگه
آقای مطهری قدرت خرید و رفاه زندگی روز به روز داره بدتر میشه اونقت شما به فکر ایدئولوژی و اینجور حرفایین
اگر در جامعه مبنا عدالت و راستگویی باشد کافی است. مگه میشه بر مبنای دروع و بی عدالتی رفتار کرد و با فریب و به نام اسلام برای خود و اطرافیانتان حاشیه امن درست کرد. آنکه انسانها میطلبند عدالت و راستگویی است.
متاسفانه ما خیلی وقت است به حرف های اومانیستی ایشان عادت کرده ایم.
aghaye motahari... ziad jedi nagirid!
ایشون گفتند از طریق علم وعمل منظورشون معجزه و اذن الهی نبود
گویا جناب احمدی نژاد به دلیل مشغله زیاد دچار حواس پرتی شدیدی شده طوری که برخی واکنش ها و سخنان دشمنان قسم خورده این سرزمین را نادیده می گیرد
جناب احمدی نژاد بد نیست جناب عالی سخنان وارن کریستوفر وزیر امور خارجه اسبق امریکا که گفته بود باید ریشه ملت ایران را خشکاند را فراموش کرده یا سخن جالب اخیر ریاست جمهوری فرانسه مبنی بر حمله پیش دستانه و سخنانی از این دست که ایشان مدعی عدم جنگ غرب با اسلام هستند
راستی از کاریکاتورها و کاریکاتوریست موهن به رسول اکرم و سلمان رشدی هم خیلی ساده گذشت کرده اند
جناب احمدی نژاد شما که سهل است اگر تمام بنی بشر و بنی اجنه جمع شود هرگز حتی یک آیه همانند قرآن را هم نمی توانید بسازید خلق بشر یا موجود زنده که دارای شعور ویا حتی احساس باشد را پیش کش
آخر برادر من پرت گفتن هم حدی دارد ما هنوز اورهال کردن هواپیما را در ایران نمی توانیم انجام دهیم توهم پیدا کرده دنبال خلق موجود زنده هستیم.؟
جناب آقای مطهری دلسوز بدل نگیرید.این چیزا داره عادی میشه.
آقای مطهری ظاهرآ راه شهرت را پیدا کرده است: سیاه نمایی علیه هر اقدام و موضع دولت و شخص رئیس جمهور محترم.
ما باید اسلام را به عنوان دین کامل به همه معرفی کنیم نه اینکه فقط کمالات را نشان بدهیم.
واینکه خداوند در آیه 73 سوره حج می‌فرماید: «یا ایها الناس ضرب مثل فاستمعوا له ان الذین تدعون من دون الله لن یخلقوا ذبابا ولو اجتمعواله و ان یسلهم الذباب شیئا لایستنقذوه منه ضعف الطالب والمطلوب»

یعنی ای مردم برای شما مثالی زده شده است کسانی که غیر از خدا آنها را می‌خوانید و پرستش می‌کنید، اینها هرگز نمی‌توانند حتی یک پشه یا مگسی بیافرینند گرچه برای این کار همه جمع شوید و دست به دست هم دهید و آنچه که طلب می‌‌شود و طالب آن چقدر ضعیف است.
واقعا جای تاسف داره که بعد از 6 سال تازه دارین این حرفها رو میزنین.
نماینده مجلس این مملکت حداقل از من هیچکاره 6 سال عقبتره!
دمت گرم فقط خدا بس
اقای مطهری ریس جمهور هم می تواند نظر بدهد هچنانکه تو می توانی ایا اگر کسی به تو خرده بگیرد که تو وکیل مردمی یا یدئولوگ هستی چه میگویی وچرا همیشه جناب اقای خاتمی را قربانی می کنی اگر میخوای کسی را متهم کنی باید از خودت مایه بگذارید
شما را به خدا به عنوان نماینده مردم ایران در کجلس قسمتان میدهم به آقای رییس جمهور گوشزد کنید ابتدا به وظیفه اصلی و قول انتخاباتی خود که همانا "بهبود وضع معیشتی مردم و مهرورزی با بندگان خدا" بود جامع عمل بپوشاند و این نظریه پردازیها را به "شکم سیران" بسپارند. واقعا مردم زیر بار فشار مضاعف طرح به اصطلاح "هدفمندی یارانه ها" له شدند و ماهانه 40 هزار تومان میدهند و مخارج ما چند برابر شده است. واقعا رییس جمهور وضع معیشتی را بهتر نکرد که هیچ به مشترکین کمیته امداد میلیون میلیون اضافه کرد. صد رحمت به رفسنجانی و خاتمی
من که تا پایان عمر بخاطر مسایل انتخابات دلم از احمدی نژاد راضی نمی شود اما چه اشکالی دلرد که هر کسی عقایدش را بگوید هر کسی را با یک عنوانی سانسور کردن که درست نیست اجازه دهید او هم عقایدش را بگوید وشما هم نقد کنید
آقای مطهری نظرات شما در مورد حفظ عزّت با واقعیات مطابق نیست لطفاً در این مورد بیشتر بررسی کنید حفظ عزّت با حرف انجام نمیشود و نیاز به وسایل و ابزار خاصی دارد که متاسفانه کشور ما از آنها بی بهره است از مهمترین آنها نیروی انسانی متخصص و متعهد در این حوزه است که به جرات میتوان گفت وزارت امور خارجه تهی از آن است ( برای درک بهتر میتوانید صحنه های جلسات هیات ایرانی و لبنانی را در فیلم طنز "کتاب قانون" به یاد آورید )
حقا که فرزند خلف استاد مطهری هستند ایشان.
من با این جمله که"رییس جمهور طبق قانون مجری است نه ایدئولوگ" موافق نیستم.وقتی یک پیرمرد کم سواد در صف نانوایی از اسمان و زمین حرف می زند و به تحلیل مسائل مختلف می پردازد ، چرا رئیس جمهور یک مملکت باید ساکت باشد و حرفی نزند.به نظرمن در جامعه هر کسی حق دارد در چارچوب قانون و موازین اندیشه های خود را بیان کند و به طبع آن نیز این حق برای منتقدان نیز وارد است.اینکه بگوییم تو حرف نزن ویا تو از این حرف انتقاد نکن هر دو دیکتاتوری است.
تشکر
درد آقای مطهری چیست که این همه به افکار این و آن کار دارد. چرا ایشان به سخن خود بسنده نمی کند و داوری را به مردم نمیگذارد؟؟
آقای علی مطهری بهتر بلکه واجب است شما هم در مسئولیت نمایندگی مجلس وظایف نمایندگی خود را مشخص و انجام دهید و انتقاد به رییس جمهور در مسائل ایدئولوژیکی را به عهده ایدئولوگ ها بگذارید، اگر بتوانید فرق بین ایدئولوژی و عقاید مذهبی را هم بیان کنید.ضمنا رییس جمهور عقایدش را ضمن سخنرانی که از باب انتقال نظراتش به مردم است بیان می کند و وظیفه شما مرزبندی در این حوزه نیست.تابناک هم خیلی از بیان شما علیه رییس جمهور استفاده نکند.اگرهم کرد درست حسابی بکند.
بابا عجب آدم ملانقطه گیریه این مطهری دیگه
با احترام به آقای مطهری باید عرض کنم که این اواخر به این نتیجه می‌رسم که گویا آقای مطهری کینه شخصی‌ از آقای احمدی نژاد به دل گرفتن و بر سر هر موضوعی ایشان را نقد می‌کنن، بالاخره آقای احمدی نژاد هم رئیس جمهور ( مردم ) هستند و آیا این حق را دارند که نظرشان را مطرح کنند یا نه؟
من اگه جای آقای احمدی نژاد بودم دیگه جرات نمیکردم حرفی‌ بزنم !!
بس کن اقای مطهری دشمنی با افتاب ؟ !!
تابناک پفیوز نون به نرخ روز خور!
آقاي دكتر مطهري اي كاش مي توانستيد صادقانه حرف بزنيد.منظور شما از سخنان آقاي رييس جمهور باعث صلابت و حفظ عزت اسلامي است يعني چه ؟ اينكه چنگ و دندان به كشورهاي ديگر نشان دهيم باعث صلابت است؟پس اگر چنين است چرا در دنيا منزوي شده ايم .اگر چنين است كه شما مي گوييد پس چرا در كشورهاي ديگر به جاي اينكه با گردني افراشته بگوييم ايراني هستيم با سر به زيري مي گوئيم افغاني و يا عراقي هستيم؟لطفا حرف دلتان را بزنيد ما هم مي دانيم كه دل شما از اين موارد خون است.ما هم فرزند اين انقلاب و ولايت مداريم اما روز به روز از اين عزتي كه گفتيد متعلق به ماست به خاطر سياسي بازي آشفته اين آقايان كه سر خود را در برف كرده اندو نه تنها به دنيا بلكه به مردم خودشان نيز پاسخگو نيستندكم شده است موارد زيادي هست كه باعث منزوي كردن كشورمان صرفا به خاطر ادبيات كوچه بازاري ايشان كه جايي در مناسبات دنيا ندارد و صرفا به خاطر اينكه چند نفر از دور و بر ايشان به به و چه چه بزنند كه بله رييس جمهورمان مردمي است جا باز كند .مردم ايران با اين ادبيات در سطح جهاني مخالفند.حتي با اين ادبيات چه كار مثبتي براي اين مملكت انجام داده اند جز ويراني و وعده هاي پوچ؟وجالب است كه ايشان ديگران را مانع وعده هايش مي داند . از تابناكيان عزيز خواهش مي كنم اين كامنت را نمايش دهند .
با با اين مشائي رو هم كشتيد بعدش به كي گير ميديد بس كنيد اين چرنديات و... را
خداوند شما را حفظ كند
نمی دانم چرا اینها اصرار دارند احمدی نژاد را از این جریان جدا کنند ؟ اینها که بارها در عمل یکی بودن خودشان را اثبات کرده اند.
با اینکه حرفهای این آقای علی مطهری درسته ولی ایشون هیچگاه از روی اخلاص حرف نمیزنه معلومه میخاد رای بیاره عین شما تابناکیها که هیچ وقت حرفهاتون از روی اخلاص نیست متاسفم براتون!!!
فقط با کلمات بازی می کنید و مغلطه می کنید که رئیس جمهور را تخریب کنید. آقای مطهری پدر گرامی شما اگر می خواست به این شیوه ها دست بزند انقدر از شما باسوادتر و فیلسوف تر بود که بتواند برای حضرت امام هم این حرف ها را بزند. ولی همسویی با حق ایشان را در کنار حضرت امام قرار می داد نه در مقابل ایشان.
در ثانی بسیاری از انحرافات در افراد مختلف را می بینید حتی 25 بهمن را واکنش طبیعی!!!1 عده ای از مردم!!!! میدانید ولی چپ و راست دمبال کلمه ای می گردید تا رئیس جمهور را تخریب کنید.
انتخابات هم نزدیک است.
خداوندا شکرت مطهری زنده شد احسنت به این خلف صالح
آقايان محترم
به جاي اين چيزها فكر مردم باشيد
دراین دوره عزت مردم ایران خیلی زیاد شده
کافی است سری به همین کشورهای جنوبی ایران بزنید
چند هزار دختر ایرانی در آنجا مشغول کار ... هستند . این جز عزت و سربلندی است ؟
آقاي مطهري
گرچه آقاي خاتمي رييس قوه مجريه بوده ولي يادتان نرود ايشان بيشتر نظريه پرداز و ايدولوگ مي باشد لذا با رييس جمهور فعلي تفاوت كلي دارد
واقعا" فرزندان شهید مطهری(علی و محمد) مانند پدرشان بسیار روشنفکر و بیطرف هستند و عالمانه صحبت می کنند و من همیشه از نظرات این بزرگواران لذت می برم.
درود بر دكتر محمود احمدي نژاد
آقای مطهری .. فرهنگ نه بصورت هجومی می اید ونه به صورت هجومی میرود بلکه فرهنگ بصورت آرام وارد می شود واگر بخواهی فرهنگی را خارج کنی انهم بصورت ارام خارج می شود
در مورد جمله آقای احمدی نژاد درمورد اینکه پیامبران با کسی جنگ نداشتند مگر قرآن نفرموده:
1: قاتلوهم حتی لاتکون فتنه یعنی دستور به جنگ
2: قاتلوا ائمه الکفر
3: و لولا دفع الله الناس بعضهم ببعض..
4: قاتلوا الذین لایومنون
5:قاتلوهم يعذبهم الله بأيديكم

همه اینها نه تنها دعوت به جنگ بلکه دستور به جنگ است

من به آقای احمدی نژاد رای داده ام ولی اگر راهی وجود داشته باشد پس می گیریم
کاش یک سایتی بود تا تمام کسانی که به احمدی نژاد رای داده اند می توانستند بیایند رایشان را پس بگیرند اون موقع می دیدند رای 24 میلیون شده 24 نفر!
جناب مثل اینکه فراموش کردید ریس جمهور شخص دوم نظام هستند.
و سیاستهای نظام را تصمیم گیر ی میکنند. نکنه شما می خواهید این کار را انجام بدهید؟؟!!
مطهری عزیزم ایشون داره شما را مشغول میکنه حواست باشه
برادر عزیز واقعیت این است که تهاجم فرهنگی و فروش یا تحمیل ایده همیشه تاریخ وجودداشته و خواهد داشت. مهم برنامه ریزی و ایجاد اعتقاد ملی به ضرورت مصون داشتن جامعه و خصوصا نسل جوان از طرق علمی و جذاب و ارائه زیباترین الترناتیوها به انها است. آنها همین راه را رفته و موفق بودهاند.شما چه کردید جز سپردن کار فرهنگی بجای برنامه ریزان و جامعه شناسان و هنرمندان و سیاسیون دلسوز به نیروی انتظامی و زور و برخورد. در حقیقت با این سیاست غلط بر جریان تهاجم و سستی اعتقادات سرعتداده و به کمک مهاجمین آمدید. نه برادر کار فرهنگی یک کار دقیق و زمان بر است که باید میوه امروز را سالها بعد بچینید ولی میوه تلخ برخورد فورا رسیده وشما را بطرف دشمن هل می دهد.
با عرض معذرت اینکه گفته میشود خدا رحمان و رحیم است و رزاق است معنیش این نیست که خدا در خدمت بشر است و همه موجودات دیگر را برای خدمت ببشر خلق کرده بخورید و بیاشامید ولی اصراف نکنید در واقع این حرفها بوی اومانیسم نمیدهد یعنی اصل بشر است
آقای مطهری در اینجا دیگر ملا لغتی شده اید و فقط خواسته اید بهانه بگیرید0 این تحلیل شما مانند سایر تحلیلهای شما نیست و منصفانه نیست
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی