بازدید 4731

اوکراين، انحصار گازي روسيه را مي‌شكند

بايد ديد واكنش روسيه از اين حضور مستقيم انگليس در حيطه منافع اقتصادي و در نزديكي مرزهايش چه خواهد بود / شايد بتوان اقدامات روز گذشته روسيه در بازرسي از مسئولين بريتيش پتروليوم را وانكش شتابزده و اوليه به اين حركت دانست.
کد خبر: ۱۸۷۵۹۵
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۹:۵۷ 01 September 2011
سرويس اقتصادي ـ شرکت دولتی «اوکراگازویدوبووانیا» اعلام کرد، شرکت انگلیسی هلندی شل، پنجشنبه در کیف توافقنامه‌ای به منظور سرمایه‌گذاری تا سقف هشتصد میلیون دلار ( پانصدوپنجاه‌و‌چهار میلیون یورو) در طرح اکتشاف و تولید گاز شیست در اوکراین سرمایه‌گذاری می کند.

به گزارش «تابناك»، روسيه تنها تأمين كننده گاز اروپا از راه خطوط لوله است و در صورتي كه اوكراين، منابع گاز خود را استخراج كند، با توجه به عبور خط لوله گاز روسيه به اروپا از اوكراين به سرعت اين انحصار مي‌شكند.

با توجه به سرمايه‌گذاري يك شركت انگليسي يهودي تبار در اين مسأله، مي توان هر چه بيشتر به انگيزه سياسي در آغاز اين تلاش اقتصادي پي برد؛ بنابراین، بايد توجه داشت كه اوكراين در شرايطي نزديك به ورشكستگي كامل اقتصادي قرار داشته و منابع مالي براي چنين سرمايه‌گذاري ندارد و از ديگر سو، انگليسي‌ها به شدت از افزايش وابستگي اروپا به سمت شرق و قدرت گرفتن روسيه می‌‌ترسند كه همين دو نكته، مي تواند تا اندازه بسیاری، انگيزه‌هاي خاص از اين قرارداد هشتصد ميليون دلاري را آشكار کند.

اوکراگازویدوبووانیا که شعبه شرکت دولتی شرکت نفت و گاز اوکراین است، در بیانیه ای اعلام کرد: در صورت موفقیت کارهای اکتشافی، حجم کامل سرمایه گذاری های شل در چهارچوب این قرارداد احتمالا به هشتصد میلیون دلار بالغ خواهد شد.

این منبع تصریح کرد: عملیات اکتشاف در شش بخش واقع در منطقه خارکیف (شرق) انجام خواهد شد.

دفتر ریاست جمهوری اوکراین، روز گذشته از امضای این توافقنامه بین شل و شرکت نفت و گاز اوکراین خبرداده بود.

بنا بر اعلام این دفتر ریاست جمهوری اوکراین، دویست میلیون دلار (صد و سی و هشت میلیون یورو) قرار است در اکتشاف و حدود ششصد میلیون دلار (چهارصد و شانزده میلیون یورو) در تولید گاز شیست سرمایه گذاری شود.

دولت اوکراین پیش از این اعلام کرده بود، شرکت شل امیدوار است هشت تا ده میلیارد متر مکعب گاز شیست در سال از میدان یوزووسک، واقع در مناطق خارکیف و دونتسک تولید کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از کیف، اوکراین مدعی است بزرگترین ذخایر گاز شیست را در اروپا دارد، ولی کمترین برآوردی از حجم این گاز هرگز انجام نشده است.

این جمهوری سابق شوروی که به واردات گاز از روسیه به شدت وابسته است تلاش می‌کند مصرف خود را کاهش دهد و منابع انرژی جایگزینی بیابد و در سال‌هاي گذشته چنان در شرايط بد اقتصادي قرار داشته كه حتي به فكر برآورد دقيق منابع گاز خود از طريق سرمايه گذاري‌هاي كم حجم‌تر نيفتاده. حال بايد ديد واكنش روسيه از اين حضور مستقيم انگليس در حيطه منافع اقتصادي و در نزديكي مرزهايش چه خواهد بود.

شايد بتوان اقدامات روز گذشته روسيه در بازرسي از مسئولين بريتيش پتروليوم را واكنش شتابزده و اوليه به اين حركت دانست.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست