بازدید 5325
۲

فن آوري مالچ های پلیمری بومي سازي شد

تولید این ماده پلیمری کاملا با محیط زیست سازگار است و استفاده از آن هیچ خطری برای محیط زیست ندارد و عمری 6 ساله دارد .
کد خبر: ۱۸۴۹۱۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۷ 20 August 2011
محققان ایرانی برای مهار ریزگردها و آلودگی هوا ، مالچ های پلیمری تولید کردند .

به گزارش واحد مرکزی خبر ، مالچ های پلیمری مواد پلاستیکی بسیار سبکی هستند که بلافاصله با خاک ترکیب و موجب مهار گرد و غبار و ریزگردها می شوند .

معاون فناوری پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران گفت : ایران نخستین کشور در خاورمیانه است که به این دستاورد علمی دست یافته است .

سید مجتبی تقی زاده افزود : تولید این ماده پلیمری کاملا با محیط زیست سازگار است و استفاده از آن هیچ خطری برای محیط زیست ندارد و عمری 6 ساله دارد .

مجری و عضو هیات علمی پژوهشگاه پلیمرو پتروشیمی ایران گفت : یکی دیگر از ویژگی های عمده این مالچ های پلیمری ، تجزیه 10 درصدی سالیانه این ماده در خاک است و در این مدت می تواند مواد مغذی خاک را تامین کند .

احمد ربیعی افزود : در حال حاضر برای مهار ریزگردها و آلودگی هوا از مالچ های نفتی استفاده می شود که این ماده سازگار با محیط زیست نیست اما با پاشیدن این مواد پلیمری در خاک ، پوشش گیاهی امکان پذیر می شود .

همچنین مالچ های نفتی عمری دو ساله دارند و هر دو سال یکبار باید در بیابانهای کشور پاشیده شود و در صورت استفاده از مالچ های نفتی برای مهار ریزگردها رشد پوشش گیاهی غیر ممکن می شود .

وی یکی دیگر از ویژگیهای این مالچ های پلیمری را قیمت ارزان آن دانست و گفت : قیمت این ماده پلیمری به ازای هرکیلوگرم ، بین 5 تا 7 هزار تومان برآورد شده و بر این اساس به ازای هر هکتار 20 کیلوگرم مالچ نیاز است .

مهدی گیلانی یکی دیگر از محققان پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران گفت : از ویژگی های دیگراین مالچ های پلیمری استفاده آنها در ساخت خطوط راه آهن ، ایجاد فرودگاههای اظطراری و نیز زیر سازی جاده هاست .

وی با بیان اینکه اکنون برای زیرسازی جاده ها از گچ وآب برای تثبیت خاک استفاده می شود گفت : بعد از مدتی این خاک دچار لغزش شده و موجب ترک خوردگی آسفالت می شود و در نهایت مدت ماندگاری آسفالت را کاهش می دهد.

معاون فناوری پژوهشگاه پلیمرو پتروشیمی ایران گفت : پیش بینی می شود تا 2 ماه آینده این ماده به تولید انبوه برسد و در بیابانهای کشور از آن استفاده شود .

سیدمجتبی تقی زاده گفت : ایران آمادگی دارد برای مهارگرد و غبار و ریزگردها این ماده پلیمری را به کشورهای همسایه درگیر با پدیده گرد و غبار صادرکند .
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
دستشون درد نکند موفق باشند محقق کشورمان
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان