بازدید 6335

چهار شهر انگلیس ناآرام شد

ناآرامي هاي دوشنبه شب لندن كه از منطقه 'هكني' در شرق پايتخت آغاز شد، به سرعت به ديگر مناطق اين شهر گسترش يافت و همچنان در بامداد روز سه شنبه در برخي مناطق ادامه دارد.
کد خبر: ۱۸۲۴۷۹
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۸ 09 August 2011
انگليس دوشنبه شب شاهد يكي از بزرگترين اعتراضات و ناآرامي هاي تاريخ خود بود كه طي آن هزاران نفر از جوانان در لندن و برخي از شهرهاي ديگر اين كشور از جمله بيرمنگهام، ليورپول، بريستول و منچستر به خيابان ها آمدند و با نيروهاي پليس درگير شدند.

به گزارش خبرنگار ايرنا، ناآرامي هاي دوشنبه شب لندن كه از منطقه 'هكني' در شرق پايتخت آغاز شد، به سرعت به ديگر مناطق اين شهر گسترش يافت و همچنان در بامداد روز سه شنبه در برخي مناطق ادامه دارد.

در جريان اين ناآرامي ها دهها دستگاه خودرو، مغازه و واحد مسكوني به آتش كشيده شدند و ميليون ها پوند خسارت به بار آمد.

اعتراضات شرق لندن در نخستين ساعات شب گذشته به منطقه 'ليوشام' در جنوب شرق و 'كرويدون' در جنوب گسترش يافت و صدها جوان كه اكثرا سر و صورت خود را پوشانده بودند با نيروهاي ضدشورش پليس درگير شدند.

در جريان اين درگيري ها كه با تعقيب و گريز مستمر پليس و معترضان همراه بود، تعداد زيادي خودرو از جمله چند اتوبوس به آتش كشيده شدند و چندين فروشگاه بزرگ مورد حمله قرار گرفتند.
پس از ساعاتي شورش هاي خياباني به منطقه 'وولويچ'، 'پكهام'، 'كلاپهم' و 'والتهايم' در مناطق جنوبي و شرقي لندن گسترش يافت در حالي كه حتي شبكه هاي خبري بزرگي نظير 'بي بي سي' و 'اسكاي نيوز' نيز قادر نبودند ناآرامي هاي فزاينده را به موقع تعقيب كنند و همانند پليس لندن در بيشتر مواقع چند گام از حوادث عقب بودند. اين شبكه هاي خبري براي پوشش اخبار ناآرامي هاي لندن از بالگرد نيز استفاده مي كنند.

در حالي كه دهها خودروي آتش نشاني سرگرم خاموش كردن آتش در مناطق جنوبي و شرقي لندن بودند، شورش هاي شديدي در منطقه 'ايلينگ' در غرب و 'انفيلد' در شمال پايتخت آغاز شد.
در منطقه 'ايلينگ' و دركمتر از چند ساعت بيش از ده دستگاه خودرو و چندين ساختمان تجاري به آتش كشيده شدند و دهها مغازه ديگر آسيب كلي ديدند.

در 'انفيلد' واقع در شمال لندن نيز براي دومين شب پياپي ميان جوانان معترض و پليس درگيري هاي خياباني روي داد و چندين خودروي پليس مورد حمله قرار گرفت.

همچنين چند ساختمان از جمله يك مركز بزرگ توزيع لوازم برقي متعلق به شركت 'سوني' به آتش كشيده شد كه شعله هاي آن پس از گذشت چند ساعت همچنان زبانه مي كشد.

گزارش هاي متعددي نيز از بروز ناآرامي و آشوب هاي كوچكتر در مناطق ديگر لندن رسيده است كه در برخي مناطق همچنان ادامه دارد.

ناآرامي هاي گسترده دوشنبه شب و بامداد سه شنبه لندن در حالي سراسر اين شهر را تحت تاثير قرار داده است كه هزاران مامور پليس در مناطق مستعد درگيري و ناآرامي حضور يافته بودند ولي عملا در مقابل موج اعتراضات و خشونت ها كاري از دست شان ساخته نبود.

اكثر كارشناسان معتقدند براي روشن شدن ابعاد مختلف شورش هاي دوشنبه شب لندن و حجم خسارات وارده به اموال مردم بايد چندين روز صبر كرد.

** گسترش ناآرامي ها به شهرهاي ديگر انگليس

در حالي كه لندن سومين شب پياپي ناآرامي را پشت سر مي گذاشت، براي اولين بار موج اين ناآرامي ها به شهرهاي ديگر انگليس نيز توسعه يافت.

نخستين شهري كه پس از لندن دچار ناآرامي شد، بيرمنگهام در مركز انگليس و 150 كيلومتري شمال پايتخت بود كه طي آن صدها نفر از جوانان در خيابان هاي مركزي شهر با پليس درگير شدند و چندين مغازه را كه برخي از آنها لوازم گران قيمتي همچون تلفن همراه مي فروختند، غارت كردند.

در جريان درگيري هاي بيرمنگهام كه تا چند ساعت ادامه داشت چند خودرو به آتش كشيده شدند و به چندين ساختمان نيز خسارات عمده اي وارد آمد.

پليس بيرمنگهام تاكنون حدود 100 نفر از معترضان را دستگير كرده است.

همچنين تلويزيون 'بي بي سي' ساعتي قبل از بروز ناآرامي در شهربريستول در 160 كيلومتري غرب لندن و شهرهاي بزرگ ليورپول و منچستر واقع در شمال انگليس خبر داد كه تقريبا مشابه اعتراضات و درگيري هاي روزهاي اخير در لندن بوده است و اكثر شركت كنندگان در اين اعتراضات هم جوانان بودند.

شورش هاي اخير پس از كشته شدن يك جوان سياه پوست به نام 'مارك دوگان' توسط پليس در منطقه تاتنهام لندن آغاز شد.

پليس و مقامات دولتي ادعا مي كنند ناآرامي هاي اخير كه به مناطق ديگر لندن نيز گسترش يافته، هيچ ارتباطي با موضوع مرگ 'دوگان' ندارد و تنها اقدامي تقليدي توسط گروههاي مجرم و جنايتكار در مناطق مختلف است كه از اين طريق بتوانند دست به آشوب بزنند و مغازه ها را غارت كنند.

نيروي پليس لندن به دليل ناتواني در كنترل ناامني ها و جلوگيري از غارت مغازه ها بشدت تحت فشار و انتقاد قرار دارد و حتي برخي تحليلگران در گفت و گوهاي خود با شبكه هاي خبري پيشنهاد كرده اند كه براي كنترل اوضاع نيروهاي نظامي در خيابان هاي لندن مستقر شوند.

**تشكيل جلسه كميته اضطراري دولت انگليس به رياست كامرون

دفتر نخست وزيري انگليس دوشنبه شب اعلام كرد كه ديويد كامرون با كوتاه كردن تعطيلات تابستاني خود در كشور ايتاليا، به لندن باز مي گردد تا شخصا مسئوليت مقابله با اعتراضات و ناآرامي هاي اخير را برعهده بگيرد.

نخست وزير انگليس و اكثر مقامات ارشد اين كشور از هفته گذشته در تعطيلات تابستاني به سر مي بردند كه برخي از آنها به دليل تشديد بحران در داخل كشور، تعطيلات خود را ناتمام گذاشته و در حال بازگشت به لندن هستند.

به گفته دفتر نخست وزير انگليس، كامرون صبح روز سه شنبه جلسه كميته اضطراري دولت موسوم به 'كبرا' را برگزار خواهد كرد.

مقامات ارشد سياسي، امنيتي و دفاعي انگليس از جمله معاون نخست وزير، وزيران خارجه، كشور و دفاع، فرماندهان ارشد نظامي و روساي سازمان هاي اطلاعاتي و امنيتي اين كشور اعضاي كميته اضطراري 'كبرا' را تشكيل مي دهند.

همچنين 'اد ميليبند' رهبر حزب كارگر و 'بوريس جانسون' شهردار لندن از جمله شخصيت هايي هستند كه اعلام كرده اند با ناتمام گذاشتن تعطيلات خود به لندن باز مي گردند.

خانم 'ترزا مي' وزير كشور انگليس نيز روز دوشنبه تعطيلات خود را كوتاه كرد و به لندن بازگشت و بلافاصله با مقامات ارشد پليس تشكيل جلسه داد.

طي دو روز گذشته انتقادات زيادي نسبت به عدم حضور مقامات ارشد دولتي انگليس در داخل كشور در اين شرايط بحراني مطرح شده بود.

برخي از رسانه ها و تحليلگران نيز تاكيد كرده اند كه بايد تعطيلات تابستاني پارلمان انگليس لغو شود و همه نمايندگان به لندن باز گردند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار