بازدید 6825

دعواي چين و نپال بر سر ارتفاع اورست!

نپال ارتفاع این کوه را پس از تحقیقاتی که در سال 1954 انجام گرفت هشت هزار و 848 متر اعلام کرده اما چین معمولا در مذاکراتی که بر سر مرزها انجام می گیرد، ارتفاع این کوه را هشت هزار و 844 متر اعلام می کند و این چهار متر اضافی جنجال بزرگی را به راه انداخته است
کد خبر: ۱۷۸۶۳۸
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۰ - ۱۹:۲۸ 22 July 2011
چین و نپال بر سر سئوالی که به نظر بسیار ساده می آید، نزاع شدیدی را آغاز کرده اند: ارتفاع واقعی کوه اورست چقدر است؟

به گزارش مهر، اورست که عموما به عنوان بلندترین کوه جهان شناخته می شود، میان مرز این دو کشور واقع شده و هر یک از این دو کشور نیز ارتفاع متفاوتی از اورست را اعلام کرده اند.

نپال ارتفاع این کوه را پس از تحقیقاتی که در سال 1954 انجام گرفت هشت هزار و 848 متر اعلام کرده اما چین معمولا در مذاکراتی که بر سر مرزها انجام می گیرد، ارتفاع این کوه را هشت هزار و 844 متر اعلام می کند و این چهار متر اضافی جنجال بزرگی را به راه انداخته است.

راه حلی که برای برطرف شدن این درگیری ارائه شده راه حلی است که نپال آن را پیشنهاد کرده است و بر اساس آن قرار است ارتفاع اورست دوباره اندازه گیری شود.

سخنگوی وزارت مدیریت اصلاحات ارضی نپال می گوید: ما محاسبات خود را آغاز کرده ایم تا این اشتباه هرچه زودتر برطرف شود زیرا اکنون فناوری و منابع کافی را برای انجام این کار در اختیار داریم.

به گفته وی این محاسبات بسیار پیچیده بوده و نیازمند ایجاد نقطه های مرجع بر روی اورست است تا سپس با استفاده از ماهواره های GPS بتوان ارتفاع دقیق را اندازه گیری کرد. نتیجه این اندازه گیری های دقیق تا دو سال آینده مشخص خواهد شد.

بر اساس گزارش AFP، ارتفاع اورست برای اولین بار در سال 1856 اندازه گیری شد، این کوه برای اولین بار توسط دو کوهنورد با نامهای "شرپا تنژینگ" و "ادموند هیلاری" در سال 1953 فتح شد و پس از آن سه هزار نفر دیگر موفق به فتح قله این کوه شده اند
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار