بازدید 8343
۲

مشکلات تکراری زایران جمکران

نیمه شعبان هر سال قم، حال و هوای دیگری به خود می گیرد. شهر پر می‌شود از زایرانی که با قصد و نیتی در دل، پا در جاده انتظار، راهی کعبه جمکران شده اند و در این میان هرچند رنج سفر، مشکلات راه و نبود امکانات کافی همسفر عاشقان حضرت باشد، هزار امید و آرزو، سبب منصرف شدن از ادامه مسیر و حضور در کنار دیگر مشتاقان منتظر نمی شود.
کد خبر: ۱۷۷۷۸۴
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۶ 19 July 2011
هر سال همزمان با نیمه شعبان، شاهد حضور بسیاری از مشتاقان امام عصر(عج) در شهر مقدس قم و مسجد جمکران هستیم، اما به رغم تجربه چندین سال برگزاری مراسم نیمه شعبان، مسئولان استان تا کنون نتوانسته‌اند از بروز برخی مشکلات تکراری جلوگیری کنند.

به گزارش مهر، نیمه شعبان هر سال قم حال و هوای دیگری به خود می گیرد. شهر پر می‌شود از زایرانی که با قصد و نیتی در دل، پا در جاده انتظار، راهی کعبه جمکران شده اند و در این میان، اگر چه رنج سفر، مشکلات راه و نبود امکانات کافی همسفر عاشقان حضرت باشد،‌ هزار امید و آرزو، سبب منصرف شدن از ادامه مسیر و حضور در کنار دیگر مشتاقان منتظر نمی شود.

شایسته است تا این میل و اشتیاق زائران برای حضور در مسجد مقدس جمکران که با نیت های پاک و دل های عاشق گره خورده است، به بهترین وجه از سوی اهل قم میزبانی شود و در این میان، مسئولان استان به عنوان خدمتگذاران مردم، باید در فرصت این خدمتگذاری از هر امکانی، برای دادن خدمت بیشتر به زائران بهره بگیرند.

در جشن نیمه شعبان امسال هم طبق پیش بینی های انجام شده انبوه بسیاری از زائران از سراسر کشور راهی قم شدند و برای حضور میلیونی در شب پانزدهم شعبان مصادف با سالروز ولادت امام زمان(عج) خود را به مسجد مقدس جمکران رساندند اما در این میان باز هم تکرار مشکلات در قم تکرار مکررات شد.



هرچند تکرار و تعدد این مشکلات تکراری، باعث عادی شدن و بی توجهی برخی مسئولان نسبت به آنها شده، بازگو کردن آنها شاید تلنگری باشد تا نیمه شعبان سال آینده شاهد بروز دوباره آنها نباشیم.

با توجه به اینکه مسئولان بهداشت قم در نشست های خبری خود از نظارت و جمع آوری مکان های توزیع یخ های غیر بهداشتی در ایام نیمه شعبان خبر داده بودند اما همچنان برخی از این ایستگاه های صلواتی توزیع شربت از یخ های بسته بندی نشده و به شکلی کاملا غیر بهداشتی استفاده می کردند.

فروش یخ غیر بهداشتی و بدون بسته بندی توسط چندین خاور، در کنار مسیر منتهی به جمکران و خرید زائران و اتوبوس های مسافربری از این یخ ها که می توانست سبب بروز مخاطراتی از جمله بیماری های عفونی حاد از جمله وبا در بین استفاده کنندگان شود، بدون هیچ نظارت و برخوردی از سوی مسئولان بهداشت استان به چشم می آمد.

ایستگاه صلواتی شربت مکان مناسبی برای شیوع بیماری

بنا به گفته کارشناسان سلامت، رعایت نکردن نکات بهداشتی در برخی ایستگاه های صلواتی توزیع شربت می تواند مکان مناسبی برای شیوع انواع بیماری ها باشد که متأسفانه در ایامی همچون جشن نیمه شعبان، بیشتر ایستگاه ها از بهداشت مناسبی برخوردار نیستند.



تداوم توزیع یخ های فاقد بسته بندی در ایام نیمه شعبان

استفاده از یخ های غیر بهداشتی بدون هیچ بسته بندی و مشخصه درج شده، حضور افراد متفرقه پشت پیشخوان توزیع شربت، استفاده از ظروف نامناسب برای توزیع شربت و عدم رعایت کوچکترین نکات بهداشتی از جمله مواردی بود که متأسفانه در تعدادی از ایستگاه های صلواتی سطح شهر و مسیرهای منتهی به مسجد جمکران دیده می شد و گویی مسئولین بهداشت قم در نظارت بر آنها قدری بی توجه نشان دادند.

در این جا این پرسش مطرح می شود که با توجه به انتشار خبر مثبت بودن چند مورد شبه وبا در روزهای اخیر از سوی مسئولان مربوطه در استان قم آیا ارسال پیامک تبلیغاتی "احتمال ابتلا به وبا جدی است امروز پیشگیری کنیم فردا دیر است، مرکز بهداشت قم" برای جلوگیری از شیوع این بیماری کافی است و یا برخوردهای نظارتی بیشتری را طلب می کند و چرا این پیامک در این روز فرستاده شد؟

در این ایام، کم رنگ بودن حضور مأموران راهنمایی و رانندگی در برخی نقاط نظیر اطراف میدان مطهری و خیابان های منتهی به حرم حضرت معصومه(س) سبب ترافیک های سنگین در این محدوده شده بود.

با توجه به این که همه تدابیر جهت عبور و مرور زائران به اطراف مسجد جمکران معطوف شده بود، فضای عبور و مرور در داخل شهر قم به گونه ای بود که گویی قوانین راهنمایی و رانندگی در این شهر آن طور که باید اجرا نمی شد و نبود نظارت در اجرای طرح های ترافیکی ویژه نیمه شعبان، مردم را به نوعی مترصد نقض قوانین کرده بود.

به علاوه، نبود مکان مناسب برای پارک اتوبوس های مسیر میدان مطهری به سمت جمکران سبب ترافیک در ابتدا خیابان خاکفرج شده بود، همچنین برخی از اتوبوس ها برای سود بیشتر اقدام به سوار کردن بیش از حد مسافر کرده بودند که شایسته نبود.



ایستگاه های صلواتی عامل تشدید ترافیک در شهر

وجود ایستگاه های صلواتی در سطح شهر آن هم با وجود گرمای هوا و برای استقبال از زائران و چشم انتظاران امام زمان(عج) کار بسیار پسندیده ای است، اما از جمله مواردی که سبب بروز ترافیک به ویژه در خیابان های پرتردد شهر شده بود،‌ وجود همین ایستگاه ها بود که با تدابیری مثل، استقرار مامور و یا فردی جهت هدایت خودروها، می توانست این شلوغی و ترافیک به حداقل برسد.

در اینجا توجه به این نکته ضروری به نظر می رسد که نظارت بهداشتی و ساماندهی مکان های ایستگاه های صلواتی دو مقوله بسیار مهم در جلوگیری از شیوع بیماری و عدم ایجاد ترافیک است که مسئولان استان قم با توجه به مواجه بودن با آن در سال های گذشته و تجربه بسیار زیاد اما هنوز این دو نکته بسیار مهم را کمتر مورد توجه قرار می دهند.

عدم تنوع کالاها در غرفه های عرضه مایحتاج زائران

خلوت بودن غرفه های عرضه مایحتاج زائران در این ایام نیز با توجه به جمعیت قابل توجهی که به قم سفر کرده بودند، تعجب برانگیز بود و شاید بتوان گفت، دلیل آن هم گرم بودن آب معدنی ها و نبود مایحتاج کافی دراین غرفه ها بوده است، چون جز آب معدنی ولرم و چند بسته نان چیز دیگری در این غرفه ها دیده نمی شد.



فروش گوسفند بدون نظارت در بلوار اصلی منتهی به مسجد جمکران

از جمله دیگر مواردی که در این روزها به چشم می خورد، فروش گوسفند در بلوار اصلی منتهی به مسجد مقدس جمکران بود که چهره نازیبایی را در مسیر تردد زائران به نمایش گذاشته بود.

وجود دام بدون هیچ مکان از قبل پیش بینی شده ای، آن هم در بلوار اصلی منتهی به مسجد جمکران و در مسیر تردد مسافران، می توانست سبب شیوع برخی بیماری شود، با توجه به اینکه ایستگاه های صلواتی توزیع شربت نیز چند قدم پایین تر از محل نگهداری دام ها بودند.

وجود گرد و غبار بسیار در پارک سوارها و مسجد مقدس جمکران و پاسخگو نبودن مازوت پاشی نیز از جمله مسائلی بود که سبب نارضایتی زایران را فراهم کرده بود، نکته دیگر این که مازوت پاشی زیادی نیز در برخی از مکان ها سبب بلااستفاده ماندن آن مکان توسط زایران شده بود.



ارایه خدمات به زائرین با سال گذشته تفاوتی نکرده است

یکی از زایران مسجد مقدس جمکران با اشاره به اینکه یازده سال متوالی در ایام نیمه شعبان، افتخار تشرف به مسجد مقدس جمکران را داشته است، اظهار داشت: ارائه خدمات به زایران در مقایسه با سال های گذشته تفاوت چندانی نداشته است.

حسن علی محمدی ادامه داد: هنگام رسیدن به مسجد مقدس جمکران همراه خانواده در پارکینگ شماره سه مستقر شدیم؛ اما متأسفانه بدلیل باد فراوان و گرد و غبار مجبور شدیم در فضای سبز نزدیک درب شماره پنج مستقر شویم.

مسئولان قم فضای سبز جمکران را توسعه دهند

یکی از زایران دیگر از استان اصفهان نیز با تأکید بر اینکه مسئولان قم باید فضای سبز اطراف جمکران را توسعه دهند، افزود: با توجه به حضور میلیونی زایر در نیمه شعبان، خدمات دهی مناسبی به این خیل جمعیت ارائه نمی شود به عنوان مثال برای تهیه آب شرب هر بار باید به داخل مسجد مقدس جمکران مراجعه کنیم و همچنین در این فضای سبز تنها یک مکان برای شستن ظروف وجود دارد.

حسین مرادی با توجه به تعداد زیاد جمعیت، کمبود سرویس های بهداشتی را از جمله مشکلات موجود بیان و اضافه کرد: همچنین با توجه به انتشار خبرهای زیادی از شیرین شدن آب قم در رسانه های جمعی، اما کیفیت آب قم با گذشته تفاوت چندانی نکرده است.



نورپردازی مسجد مقدس جمکران ضعیف است

خانم احسانی از تهران نیز با انتقاد از نورپردازی ضعیف مسجد مقدس جمکران دراین ایام خاص، اضافه کرد: گویی هدفمندی یارانه ها و بالا رفتن قیمت برق بر مسجد مقدس جمکران نیز تأثیر گذاشته است.

وی ابراز داشت: همچنین نورپردازی بلوار منتهی به درب شماره شش و پنج کافی نیست و با توجه به تاریک بودن این مکان و نصب بسیار زیاد چادر، این مکان نیازمند نور کافی است.

مسجد جمکران، نیازمند مکان مناسب برای استقرار چادر مسافران است

مهرابی مسافر دیگری که از شهر کاشان به قم سفر کرده بود در خصوص برخی از مشکلاتی که در این سفر با آنها برخورد داشته، اظهار داشت: نصب چادر توسط زائران در فضای سبز اطراف جمکران و همچنین کنار درب های ورودی سبب سختی عبور و مرور شده که علت آن نبود مکان مناسب برای استقرار زائران و نصب چادر برای آنهاست.

پرتاب بطری آب معدنی به سمت زائران دور از شأن آنهاست

خانم عبداللهی از ورامین نیز یادآور شد: توزیع رایگان آب معدنی در اطراف درب ورودی مسجد مقدس جمکران سبب شلوغی کاذب شده و فرد توزیع کننده برای راحتی کار خود بطری و بسته های حاوی بطری آب معدنی را به سمت زائران پرتاب می کند که این دور شان زائران است.

در عین حال، نیمه کاره بودن چندین ساله برخی از سازه های مسجد مقدس جمکران و عدم توسعه فضای سبز اطراف مسجد جمکران نیز از جمله مواردی است که نیازمند اختصاص بودجه ای مناسب و لازم است در کنار استفاده از مبالغ حاصل از نذورات مردمی برای مسجد، اعتبارات ملی نیز به آن اختصاص یابد تا هر چه سریعتر به سرانجام برسد.

در میان این مشکلات تکراری که نیازمند تأمل مسئولین استان و یافتن راه حلی برای مرتفع شدن آنها در سال های آتی است، ذکر نکات مثبت نیز نباید از نظر دور بماند.

آماده سازی 130 هکتار پارکینگ و پارکسوار، توزیع پک و برشور راهنمایی مسافران، حضور تیم های امداد و نجات در اطراف مسجد مقدس جمکران و راه اندازی بیمارستان صحرایی، استفاده از یخ های بهداشتی در مسجد جمکران، حضور فعال رفتگران شهرداری به منظور نظافت محیط و جمع آوری زباله ها از جمله کارهای مثبت صورت گرفته و قابل مشاهده در این ایام بود.

لزوم تقدیر از دستگاه های فعال در ایام نیمه شعبان

همچنین با توجه به اینکه برخی از دستگاه های استان در ایام نیمه شعبان حضور فعالی داشتند شایسته است از برخی مسئولان فعال در اعیاد شعبانیه تقدیر شود که در این ایام نهایت تلاش خود را در ارایه تسهیلات مناسب به زائران امام زمان (عج) انجام دادند.



برگزاری مراسم نیمه شعبان در قم نیازمند حمایتی در سطح ملی است

در پایان باید گفت، با توجه به اینکه برگزاری مراسم نیمه شعبان و حضور میلیونی زائران در این ایام، اجتماعی معنوی در سطح ملی است اما متاسفانه بار اجرایی آن بر دوش استان قم است و تا کنون بودجه ای ملی برای پذیرایی هر چه بهتر از زائران به این استان تخصیص نیافته است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
از دو منظر به شلوغي و بي نظمي اطراف مسجد مقدس جمكران در نيمه شعبان المعظم نگاه مي كنيم
اول شور و اشتياق زايدالوصف پيروان مذهب شيعه اثني عشريه است كه شلوغي و خستگي را بجان مي خرند تا عرض ارادتي به ساحت ماء مَعين حضرت امام زمان ( عج ) بنمايند
دوم عدم اطلاع رساني و عدم وجو تبليغات آموزشي براي زايران در شبهاي شلوغ است كه انصافا قابل حل است و متوليان امور بايستي براي سالهاي آتي برنامه ريزي نمايند
ما به اتفاق خانواده در ترافيك اطراف مسجد مقدس جمكران گير افتاديم با راهمايي سركاري پليس مسيرمان را طولاني تر و پر ترافيك تر ديديم و مجبور شديم در صحن امام زاده جمال غريب اطرق نماييم و صبح برگرديم
قل ارايتم ان اصبح ماء و كم غورا فمن يا تيكم بماء معين
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل