بازدید 1734

بی‌ثباتی قیمت‌ها؛ بلای جان اقتصاد ایران

کد خبر: ۱۷۷۰۷۳
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۸ 14 July 2011
نگرانی از بی‌اعتمادی مردم به مرجع سیاست‌گذاری پولی و مالی کشور، مسئولان بانک مرکزی را پس از ناکامی در کنترل و کاهش نرخ سکه به فکر کاهش نرخ ارز فرو برد؛ مسئولان بانک مرکزی توانستند قیمت ارز را کاهش دهند، اما با توجه به بالا بودن حجم نقدینگی و سرگردانی مردم برای سرمایه‌گذاری در بازار مطمئن این احتمال وجود دارد تا ویروس بی‌ثباتی و افزایش قیمت به سایر بازارها هم سرایت کند.

به گزارش خانه ملت، یکی از مهم‌ترین اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برقراری عدالت در جامعه و ایجاد امکانات رفاهی برای مردم زحمت‌کش ایران اسلامی است و مسئولان اجرایی کشور همواره در طول سه دهه عمر انقلاب در راستای تحقق این هدف گام برداشته‌اند.

یکی از سازمان‌هایی که همواره نقش مؤثری را در راستای برقراری عدالت و رسیدن به اقتصاد پویا ایفا کرده است، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بوده که برای رسیدن به اهداف خود با مشکل‌های زیادی هم روبه‌رو بوده است.

 

تمام نگاه‌ها به سمت بانک مرکزی است

بانک مرکزی ایران به عنوان مرجع سیاست‌های پولی و مالی کشور یکی از سازمان‌های حساس نظام بوده است و ذهن مردم با کوچکترین اتفاق در بازارهای اقتصادی به سمت این بانک می‌رود و منتظر اعلام سیاست‌های جدید برای مقابله با آن اتفاق هستند.

 

کنترل قیمت وظیفه اصلی بانک مرکزی

وظایف گسترده‌ای در راستای رسیدن به اقتصاد پویا و برقراری عدالت بر عهده مسئولان بانک مرکزی ایران است که تنظیم و تثبیت ارزش کالاهای مختلف مانند سکه و ارز در بازارهای اقتصادی داخلی، کنترل حجم نقدینگی و ارائه سیاست‌های کلی برای بانک‌های تجاری ایران از گسترده‌ترین این وظایف به‌شمار می‌رود.

 

کاهش سود سپرده‌ها و دردسرهای تازه برای بانک مرکزی

در تاریخ ۲۹ آذر سال ۸۹ دولت با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها گام بلندی را برای توسعه اقتصاد کشور برداشت و در راستای اجرای این قانون وظایف مسئولان بانک مرکزی ایران را برای ارائه سیاست‌های مالی و پولی مناسب برای کنترل قیمت کالاها در بازار بیشتر کرد.

افزایش حجم نقدینگی در جامعه که در راستای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و همچنین کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی به وجود آمده بود، مسئولان بانک مرکزی را برای مبارزه با بازارهای اقتصادی کاذب به فکر فرو برده بود.

 

سکه نخستین مشکل اساسی بانک مرکزی پس از یارانه‌ها

زمانی که مسئولان بانک مرکزی بی‌خبر از اتفاق‌های بیرون ساختمان اصلی بانک مرکزی در فکر کاهش حجم نقدینگی در جامعه بودند، قیمت سکه در بازار پله‌های ترقی را با شتاب باور نکردنی به سمت آسمان طی می‌کرد و مردم هم برای به دست آوردن سود ناچیز یا کلان برای خرید سکه صف‌های طولانی تشکیل داده بودند.

نوسان قیمت سکه در بازار نخستین مشکل اساسی بانک مرکزی پس از افزایش حجم نقدینگی در جامعه بود که متأسفانه هم اکنون هم این نوسان ادامه دارد و قیمت سکه در بازار هر چند وقت یک‌بار به بهانه‌های مختلف افزایش می‌یابد و مسئولان این بانک هر روز  با وعده‌های خود خبر از کاهش شدید قیمت آن می‌دهند.

 

خیز دلالان برای بازار ارز

اوایل خرداد سال جاری زمانی که مردم از حضور در بازار سکه اشباع و متوجه شدند که سودی از این بازار به دست نمی‌آورند، به دنبال بازار دیگری بودند تا بتوانند در آن بازار سرمایه‌گذاری کنند و سود مناسبی را به دست آورند؛ بازار ارز نخستین بازاری بود که به فکر مردم می‌رسید.

اواسط ماه خرداد بود که زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش شدید نرخ ارز در بازار به گوش می‌رسید، البته دلالان گوش‌های تیز‌تری در مقایسه با افراد عادی داشتند؛ این زمزمه‌ها تا حدودی حقیقت داشت تا جایی که مسئولان بانک مرکزی در اقدامی عجیب، روز چهارشنبه ۱۸ خرداد، نرخ دولتی دلار را ۱۱۷۷ اعلام کردند.

 

سکه بالای نردبان قیمت‌ها ماندنی شد

مردم دیگر توجهی به بازار سکه و ماندن آن بر بالای نردبان قیمت نداشتند و همه‌جا از قیمت ارز سخن می‌گفتند؛ ارزی که در بازار آزاد تا مرز خطرناک ۱۲۵۰ تومان هم پیش‌رفته بود؛ البته این قیمت برای دلالان و خزانه بانک مرکزی به علت کسب سود مناسب در کوتاه مدت اصلا خطرناک نبود.

 

افزایش نرخ ارز ضربه مهلک بر بدنه اقتصاد

"عبدالرضا ترابی" عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این زمان افزایش نرخ ارز را دومین معضل وقت اقتصاد کشور خواند و گفت: نوسان قیمت ارز و سکه در بازار ضربه مهلکی را به بدنه اقتصاد کشور وارد کرده و این موضوع برای واردات و صادرات کشور بسیار خطرناک است.

 

بانک مرکزی نگران از بی‌اعتمادی همیشگی مردم

مسئولان بانک مرکزی به هیچ‌عنوان دوست نداشتند که تجربه تلخ ناتوانی در کنترل قیمت سکه، در بازار ارز هم تکرار شود و مردم برای همیشه اعتماد خود را به مرجع سیاست‌گذاری پولی و مالی کشور از دست بدهند.

"سیدناصر موسوی‌لارگانی" عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بی‌تدبیری مسئولان بانک مرکزی را علت اصلی افزایش نرخ ارز خواند و تصریح کرد: اگر مسئولان بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی از افزایش قیمت ارز در بازار جلوگیری نکنند، قیمت ارز در بازار همچون طلا افزایش می‌یابد و ضربه مهلکی را به اقتصاد کشور وارد می‌کند.

 

پیگیری مجلس درباره وضعیت بازار ارز

کمیسیون جهاد اقتصادی مجلس، کمیسیون ویژه‌ای است که برای ارائه راهکارهای مناسب در راستای توسعه اقتصادی کشور تشکیل شده است و با توجه به نوسان قیمت ارز در بازار نشستی را برای بررسی علت‌های افزایش نرخ آن با حضور "محمود بهمنی" رئیس کل بانک مرکزی و همچنین "شمس‌الدین حسینی" وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار کرد.

 

دل کندن بانک مرکزی از سود میلیاردی

در شرایطی که تمام مردم و دلالان به امید افزایش قیمت ارز در بازار بودند و برای کسب سود فراوان بدون مطالعه دقیق از وضعیت اقتصاد به دنبال خرید ارز بودند، مسئولان بانک مرکزی توانستند از سود چند میلیاردی که راحت به دست آمده بود، دل بکنند و قیمت ارز را تا حدودی کاهش دهند.

البته در این میان کاهش بهای جهانی طلا و نفت هم مسئولان بانک مرکزی را در راستای کاهش نرخ ارز در بازار همراهی کرد و به مسئولان بانک مرکزی این اجازه را نداد که به بهانه نفت و طلا نرخ ارز را در بازار داخلی افزایش دهند.

 

مردم بازنده بازار ارز

این بار هم مردم بازنده میدانی بودند که دلالان بازار ارز به راه انداخته بودند تا بتوانند از کم دانشی مردم درباره بازارهای اقتصادی سود مناسبی را به دست بیاورند؛ بازهم عدم اطلاع دقیق از وضعیت بازارهای اقتصادی و نبودن بازار مطمئن برای سرمایه‌گذاری کار دست مردم داده بود و عده فراوانی در بازار کاذب و ۱۰ روزه سکه سرمایه‌های خود را از دست داده بودند؛ اما این موضوع که مردم در این بازار سرمایه‌گذاری کرده‌ بودند علت مناسبی برای عدم کاهش نرخ ارز نبود و اقتصاد کشور نیازمند کاهش قیمت بود.

 

بازگشت ارز به ساحل آرامش

مسئولان بانک مرکزی بر خلاف میل برخی افراد و دلالان بازار با ارائه بسته‌های سیاستی پولی و مالی مناسب قیمت ارز را تا مرز امنی که در بودجه سال ۹۰ کشور برای آن تعریف شده بود کاهش دادند.

"جبار کوچکی‌نژاد ارم‌ساداتی" عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان این که  مسئولان بانک مرکزی با نوسان قیمت ارز در بازار سود میلیاردی به دست آوردند، اظهار کرد: اقدام‌های مسئولان بانک مرکزی برای کاهش نرخ ارز بسیار مناسب بود و آنها توانستند با کنترل نرخ ارز جان تازه‌ای را به بخش صادرات و واردات ببخشند.

هم‌اکنون نرخ ارز در بازار متعادل است و مسئولان بانک مرکزی با کنترل نرخ ارز توانستند از بی‌اعتمادی مردم به مرجع سیاست‌های پولی و مالی کشور جلوگیری کنند.

 

بازار کاذبی دیگر در کمین سرمایه مردم

با توجه به این که حجم نقدینگی در جامعه زیاد است مردم بازهم به دنبال بازاری برای کسب سود می‌گردند و مسئولان بانک مرکزی باید برای جلوگیری از اتفاق‌هایی مانند اتفاق بازار سکه و ارز راهکار مناسبی مانند افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی را برای کاهش حجم نقدینگی در جامعه ارائه کنند و همچنین در راستای این کار مردم را با بازارهای مناسبی همچون بازار بورس که سرمایه‌گذاری در تولید کشور است آشنا کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار