نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:
سهم کنونی بودجه تحقيقاتي براي رشد و توسعه دانايي محور کافی نیست
در قانون برنامه مقرر شده تا دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي به سمت عرضه خدمات پژوهشي و مطالعاتي سوق داده شوند و بخشي از منابع خود را از اين محل تأمين کنند، با ايجاد اين بستر براي دانشگاهها مطمئنا دانشگاهها به عنوان ارائهكنندگان خدمات تحقيقاتي و پژوهشي در بازاريابي اين خدمات فعال خواهند شد.
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۴ 14 July 2011
کد خبر: ۱۷۷۰۳۶
| ۲۳ تير ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۴ 14 July 2011
| سرویس مجلس «تابناک» ـ غلام حسین مسعودي درباره توانايي فارغالتحصيلان آموزش عالي برای ورود به بازار کار و مشکلات ناشی از آن گفت: به باور بنده، مشكل در جدايي دانشگاه و بخش توليد است. در كشورهايي كه نظام آموزش عالي مترقي دارند، ارتباط دانشگاه با بخش توليد و بازار كار تنگاتنگ است تا جايي كه بازار كار نيازهاي نيروي انساني خود را به دانشگاهها اعلام و دانشگاه متناسب با نياز بازار كار نيروهاي تخصصي را تربيت ميكند.
نماينده اهر و هریس در گفت وگو با خبرنگار ما افزود: از سوي ديگر، بخشهاي توليدي نيازهاي تحقيقاتي و مطالعاتي خود را از طريق دانشگاهها تأمين ميكنند و به این ترتیب، هم اقتصاد كشور نيازهاي مطالعاتي خود را به بهترين شكل و كيفيت و با كمترين هزينه برطرف ميكند و هم دانشگاه، نيازهاي مالي و بودجهاي خود را به نحو مطلوب برآورده ميسازد. به همين دلیل، ما در برنامه پنج ساله پنجم، راهكارهايي براي حل اين مشكل پيشنهاد كرديم تا انشاءالله دانشگاههاي ما درگير مطالعات و تحقيقات كاربردي شوند و از اين طريق حلقه مفقوده ارتباط دانشگاه و صنعت و توليد را ايجاد نمایيم.
نايب رئيس كميسيون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: سهم مخارج تحقيقاتي از توليد ناخالص داخلي، باید از كمتر از 1 درصد كنوني به 3 درصد در پايان برنامه پنجم برسد تا فعاليتهاي توليدي و اقتصادي و فرهنگي و اجتماعي، داراي پشتوانه علمي غني باشد و دانش و فناوري درون مرزهاي ما رشد كند، چرا که قطعا سهم کنونی بودجه تحقيقاتي براي رشد و توسعه دانايي محور ـ كه در سند چشمانداز بيست ساله مورد تأكيد قرار گرفته ـ كافي نيست.
مسعودي افزود: در قانون برنامه مقرر شده تا دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي به سمت عرضه خدمات پژوهشي و مطالعاتي سوق داده شوند و بخشي از منابع خود را از اين محل تأمين کنند، با ايجاد اين بستر براي دانشگاهها مطمئنا دانشگاهها به عنوان ارائهكنندگان خدمات تحقيقاتي و پژوهشي در بازاريابي اين خدمات فعال خواهند شد و بخش خصوصي و غيردولتي همزماني كه ببيند دانشگاهها خدمات فني و تخصصي در اين خصوص ارایه ميدهند، ترجيح خواهد داد، پیش از فعاليتهاي سرمايهگذاري و افزايش توليد و حتي ضمن آن از خدمات تخصصي و علمي در حوزه تحقيقات و پژوهش و از كانال دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي بهره گیرند.
نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به مشکلات فارغ التحصیلان برای ورود به بازار کار اظهار داشت: بخشي از تفاوتها مربوط به توزيع نرمال ضريب هوشي و استعدادهاي تحصيلي است كه كاملا طبيعي است؛ برای نمونه، در كنكور افراد باهوش و مستعد وارد دانشگاههاي خاصي ميشوند، اين دانشگاهها نيز طبيعتا خدمات آموزشي و امكانات تخصصي و تحصيلي بهتري در اختيار اين گونه دانشجويان مي گذارند و كاملا طبيعي است كه سطح علمي و كيفيت آموزشي اينچنين فارغالتحصيلاني به مراتب بهتر از فارغالتحصيلان دانشگاههاي ديگر باشد.
وی افزود: بخشي ديگر از اين اختلاف ناشي از فرايند وارونه ورود و خروج از دانشگاه است، به گونه اي كه بهدليل رقابت سنگين كنكور، ورود به دانشگاه به ویژه در دانشگاهها و رشتههاي مطلوب جامعه با يك ابزار قدرتمند به نام كنكور كنترل ميشود؛ اما دانشجو به محض ورود به دانشگاه و به صرف گذراندن تعداد مشخصي واحد دانشگاهي و به دست آوردن کمترین نمره لازم، ميتواند فارغالتحصيل شود. اين روند به باور بنده، بايد اصلاح شود و همزمان با اين واقعيت كه ظرفيت ورود دانشجو به دانشگاهها در حال افزايش و رقابت كنكور در حال كمرنگتر شدن است، بايد دانشگاهها به افزايش كيفيت خدمات آموزشي روي بياورند نقش دولت و وزارتخانههاي تخصصي در اين حوزه نظارت و تدوين و ارایه استانداردها و معيارهاي قابل دفاع براي ارزيابي كيفيت خدمات آموزشي است.
مسعودی گفت: مسأله ديگر كه در حال حاضر بايد بدان پرداخته شود، تمركززدايي در برنامهريزي آموزشي و توجه به نيازها و زمينههاي قومي، منطقهاي و محلي در تدوين استاندارها، سرفصلها و برنامههاي آموزشي است؛ برای نمونه، اگر دانشگاههاي گوناگون بسته به موقعيت جغرافيايي و محلي و نيازهاي بازار كار منطقه خود برخي سرفصلهاي متفاوت با دیگر دانشگاهها تعريف كنند يا دورههاي آموزشي خاصي را ابداع و ارایه کنند و نقش دولت به يك ناظر عالي و اطمينان بخش به جامعه محدود شود ميتوان انتظار ايجاد رقابت در ارایه خدمات آموزش عالي در كشور را داشت، به هر جهت به نظر بنده در حال حاضر و سالهاي آينده كيفيت بخشي به خدمات آموزش عالي بر ارتقاي كمي اين خدمات ارجحيت دارد.
تازه ترین اخبار مجلس شورای اسلامی را در صفحه سرویس مجلس تابناک بخوانید.
تابناک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.