بازدید 10512
با فراز و نشیبی چهار ساله، بورس بین المللی نفت ایران راه اندازی شد؛

تجارت نفت ایران از انحصار دولت خارج شد

وجود بورس نفت در يك كشور نفتي، سبب مي شود كه محموله هايي از نفت آن كشور، جداگانه به عرضه عمومي گذاشته شود. با اين کار، كشور فوق داراي سبد نفتي مختص به خود در بورس هاي بين المللي خواهد بود؛ يعني از اين پس، افزون بر معاملات نفت ايران در قالب سبد نفتي اوپك...
کد خبر: ۱۷۶۹۲۴
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۷ 14 July 2011
سرویس اقتصادی ـ روز 22 تیر ماه سال نود را می توان روزی تاریخی در صنعت نفت ایران و همچنین در تاریخ بازارهای مالی کشور دانست.
 
به گزارش «تابناك»، مسأله انحصار وجود بورس نفت در كشورهاي پيشرفته و نبود بورس نفت در كشورهاي صادركننده نفت مانند اعضای اوپك، موضوعی قابل تاملي است كه كمتر به آن پرداخته مي شود.
 
در اين راستا، راه اندازي بورس نفت دبي از يك سال گذشته و اقدامات تدريجي تالار بورس ايران در راه اندازي بورس نفت از 1386 تاكنون ـ كه منجر به ارایه نخستين بسته نفتي ايران در بورس كيش در روز گذشته شد ـ اقدامات چشمگیری ارزيابي مي شوند.
 
وجود بورس نفت در يك كشور نفتي، سبب مي شود كه محموله هايي از نفت آن كشور، جداگانه به عرضه عمومي گذاشته شود و با اين اقدام كشور فوق داراي سبد نفتي مختص به خود در بورس هاي بين المللي خواهد بود، يعني از اين پس، علاوه بر معاملات نفت ايران در قالب سبد نفتي اوپك در بورس هاي بين المللي، مي توان از سبد نفتي ايران نيز نام برد و شاهد به معرض معامله گذاشته شدن  آن در عرصه بين المللي بود.
 
گفتني است، اين اقدام مي تواند تأثير خود را بر قيمت نفت كشور نيز در آينده نه چندان دور نمايان كند.
 
در هر صورت، علاوه بر آثار نام برده، نكته مهم ديگر اين است كه اين روزها، عمده خريد و فروش سهام هاي نفتي جهان و همچنين عمده معاملات محموله هاي نفتي در بورس هاي كشورهاي صنعتي چون بورس لندن و نيويورك انجام مي گیرد كه بعضي از اين كشورها مانند انگلستان خود به كلي از نعمت نفت عاري اند.
 
طبيعتا وجود بورس هاي فعال نفتي در اين كشورها از نقاط قدرت و تعيين كنندگي آنان در عرصه اقتصاد جهانی به شمار می رود، در حالي كه وجود چنين پتانسيلي در اقتصاد حقي طبيعي براي كشورهاي نفتي چون ايران و ساير اعضا اوپك است.

در اين راستا و با توجه به تأسيس كمتر از يك ساله بورس نفتی دبی اقدام ایران در تاسیس بورس جامع نفت و پتروشیمی در منطقه آزاد کیش را می توان یک حرکت جهاد گونه اقتصادی ارزیابی کرد و شایان توجه است که برتری های خاص بورس ایران بخصوص رشد باور نکردنی آن در دوسال گذشته و دستیابی به رتبه چهارمین بورس جهان از نظر رشد ارزش مبادلات در ماههای گذشته همه می توانند از جذابیتهای بورس بین المللی نفت ایران برای متقاضیان خارجی و در رقابت با بورس دبی باشد.
 
تاريخچه بورس نفت ايران

تاسیس بورس نفت از نخستین مصوبات دولت نهم  بود که با همکاری خوب وزارت نفت و سازمان بورس و با پشتیبانی شورای بورس محقق شد.
 
 مرحله نخست راه اندازی این بورس سال 86 با عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا آغاز شد.

در سال 86، محصولات پتروشیمی و در سال 88 رینگ صادراتی محصولات پتروشیمی، امسال بنزین و نفت کوره و امروز هم معاملات نفت خام در بورس بین المللی کیش پذیرفته شد.
 
معاملات پتروشيمي در سال 87 نزدیک دو هزار میلیارد تومان بود که سال بعد به 3650 میلیارد تومان رسید.
 
معاملات تالار بین المللی بورس کیش، پارسال 4150 میلیارد تومان بود که در سه ماهه نخست امسال از مرز دو هزار میلیارد تومان گذشت.
 
 روند رو به رشد معاملات بورس نفت، نشان دهنده موفقيت سياست ها و استقبال بين المللي این بازار بزرگ مالي است.
 
نفت خام ساير كشورها در بورس ايران
 
 آمادگی پذیرش نفت خام سایر کشورها در تالار بین المللی نفت کیش وجود دارد. این بورس در چهار مرحله فیزیکی، معاملات سلف موازی، فیوچرز (آتی) و آپشن (انتخابی) اجرایی خواهد شد تا بورس مدرنی در منطقه خاورمیانه شکل گیرد.
 
 وزارت نفت روزانه دست کم پنجاه هزار بشکه نفت خام را در تالار کیش عرضه خواهد کرد که این میزان افزایش خواهد یافت.
 
 هدف از راه اندازی بورس بین المللی نفت ايران را مسئولين آن ایجاد رقابت، شفافیت قیمت و مدیریت ریسک اعلام کرده اند.

تجارت نفت از انحصار دولت خارج شد

حسینی رئیس شورای عالی بورس و وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم افتتاح بورس نفت تجارت نفت را از بزرگترین عرصه های اقتصادی دانست و گفت: این عرصه تاکنون در انحصار دولت بود و از امروز دولت با عرضه آن در بورس از این انحصار چشم پوشی کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: تاکنون همه واگذاری های ما از دولت به بخش غیردولتی نزدیک هشتاد هزار میلیارد تومان بود و امسال پیش بینی می شود ارزش و حجم حاصل از عرضه نفت در بورس از همه درآمد واگذاری ها بیشتر باشد.

آقای حسینی راه اندازی بورس نفت را خصوصی سازی واقعی دانست و گفت: اگر همه پالایشگاه ها و مجتمع های پتروشیمی را بفروشیم به اندازه یک سال تجارت نفت هم نمی شود.

وی توسعه و سرمایه گذاری در صنعت نفت را از اهداف ایجاد بورس نفت دانست و گفت: قطعا اگر در آینده معاملات سلف ایجاد شود، تأمین مالی این صنعت تقویت و به خبرگی ما در تجارت نفت کمک می شود، زیرا افراد زیادی در این بورس وارد می شوند و تلاش می کنند از هر سنت سود این بازار استفاده کنند.
 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷۴
به این میگویند ترمیم ضربه ای که مصدق به اقتصاد استخراج و اکتشاف نفت ایران ودر نتیجه اقتصاد ایران در قالب ملی کردن نفت زد و خصوصی سازی را از بین برد و تمام بودجه نفت را به جیب دولتهای وقت سرازیر کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۳
قبلش دولتی انگلیس بود بعد که ملی شد دولتی ایران شد. یعنی از نظر شما این تغییر چیز بدی بود؟
شما ایرانی هستی یا انگلیسی؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۳
بد نباشه خدا شفا بده انشاالله
ناشناس
| Hungary |
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۳
نخیر انگلیسی نبود قرارداد با انگلیس بود قراردادی احمقانه اما بجای جایگیزینی ان با قراردادی عالمانه و ملی پرستانه روش دیپلماسی ایرانی یعنی حذف صورت مسئله بجای پیدا کردن راه حل مناسبت انجام شد این اصل 44 که الان تشویق میشود یعنی خصوصی سازی با نظارت دولت است اما مصدق بجای اینکار کنترل تمام امور را به دولت داد و عملا خصوصی سازی در صنعت نفت کشته شد بعد امریکایی ها امدند با قرارداد جدید دزدی انجام دادند که روی انگلیسی ها را سفید کردند الان در تمام دنیا امریکا دریای شمال تمام کشورهای عربی بجای ملی کردن به روش ایران با خصوصی ساختن درامد بسیار بیشتری برای ملل خود همراه اورده اند و شرکتهای اکتشاف و استخراج صادرات نفتی بومی انها را پیشرو در صنعت نفت قرار داده است
اینکه تهمت انگلیسی زدن به من بزنید ( لازم به تذکر است انموقع که نمیدانم شما کجا تشریف داشتید من در جبهه هم بودم و برادران شهیدم هم بدرقه کردم قسمت ما نبود دیگه) روش دیگر ایرانی است که نه از خدا میترسیم نه رعایت ابتدایی ترین اصول اخلاقی را میکنید و یک ضرب تهمت میزنیم که یا طرف مقابل را ساکت کنیم یا بهانه لازم را برای خفه کردنش داشته باشیم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۳
اگه مصدق نبود الان از گشنگی مرده بودی
منتقد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۴
مصدق با لغو انحصار انگليس خدمت كرد ولي دولتي شدن نفت(نه ملي شدن) اشتباهي بود كه هنوز با عواقب آن درگيريم
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۷
میدونم که مصدق اشتباه نکرد ! حالا اگه اینا دارن اشتباه میکنن یا نه به مرور زمان معلوم میشه.
با سلام
تا جایی که ما می دانیم این طرح زمان آقای زنگنه مطرح بود و اگر اشتباه نکنم از سال 1382 مطرح است
مطرح بود كه بود كه بود خوب كه چي ؟! منم الان ١٠٠٠تا طرح دارم ولي وقتي همت و عرضه اجرا كردنش رو ندارم چه فايده ؟!
ایکاش نفت نداشتیم و در مقابل دولتی نیاز مند به ملت داشتیم که باید به ملت احترام میگذاشت . . وقتی یک نفر روزنامه نگار دولتی به پشتیبانی دولت و درآمد نفت به ملت میگوید تو غلط میکنی . انسان آرزو میکند ایکاش نفت و گاز نداشتیم و محترم باقی میماندیم . وقتی در هلند دیدم نخست وزیر با دو چرخه امد فروشگاه خرید کرد و رفت و کسی هم مانند نمایندگان مجلس خو.دمان به پابوسی اش ندوید اشک در چشمانم جمع شد . . در کشوری که پلیس فقط بخ خواسته حکومت اهمیت میدهد و تافته جدا بافته دولت را نگاه میکند . نگاه کرده به پلیس با اکراه میشود .
دولت وقتی از ملت بود دیوار جدائی بین دولت و ملت از میان برداشته میشود .
پاسخ ها
هاشم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۶
دولت قدرتمند به درآمد نفتي احتياجي به مردم ندارد كه حقوق آنها را محترم بشمارد.
از نويسنده محترم تشكر مي كنم. اين روزها كه بي شعوري بعضي ها و
سيَاس بودن بيش از حد حريف (صهيونيست) كشمكش را به نماز جماعت دفتر رئيس جمهور هم رسانده و دلسوزان نظام را ناراحت كرده، خبرهاي خوبي چون خبر و تحليل نويسنده محترم اين مقاله من را شاد كرد.
ر-ك-ش- استاد با سابقه رشته علوم-اصفهان
من که متوجه سد نفتی و بورس و ... نشدم(سوادم جواب نمیده) ولی اگر بخش خصوصی وارد خرید و فروش و ... بشود در واقع برگشتن به کوچه اول قبل از ملی شدن نفت اسات و خیانت محسوب میشود و اگر این مورد هدف است جلوگیری کنید. چون تعداد معدود ذی نفع میشوند و وقتی تعداد معدود ذی نفع شدند مافیا میشوند و اخبار کذب میدهند چون تورش در اطلاعات و منابع تامین اطلاعات ایجاد میشود.
بسیار خطرناک و خیانت امیز است اگر چنین مباحثی مطرح باشد.
پاسخ ها
مسعود
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۶
تا حالا كه دست دولت بوده وضع مردم چگونه بوده است؟ اقتصاد بايد به دست صاحبان اصلي آن يعني مردم اداره شود و دولت تنها وظيفه هدايتگري و نظارت دارد و بس.. انگيزه و بهره وري در اقتصاد خصوصي و مردمي است.
منظورت چیه اخوی جنبه داشته باش
خوب حالا هنوز زوده شما به به و چه چه میزنین باید ببینیم چی جواب میده و دعا کنیم واسه مردم نون بشه
ايجاد بورس نفت و در آينده نزديك بورس برق كاملا مفيد براي اقتصاد كشور است.
در بيشتر بورسهاي بزرگ دنيا . ابزارهاي مشتقه استفاده مي شود. شايسته است در بورس ايران نيز اوراق مشتقه سهام گسترش يابد. ضمنا براي گسترده شدن مشاركت مردم در اقتصاد مي توان ميزان سهام شناور آزاد سهام شركتهاي پذيرفته شده در بورس مانند بانكها. مخابرات. شركت مس و... را افزايش داد.
این پایین شماها به جون هم افتاده اید می خواهید آن بالا کسی به کسی کاری نداشته باشد .
انگلستان خیلی نفت دارد عزیزان، نفت برنت نشنیده اید؟
پاسخ ها
محمود
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۴
دانشمند برنت مال آمريكاست انگليس نفت نداره
ناشناس
| Germany |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۵
نفت برنت از لایه نفتی برنت در دریای شمال تولید میشه. این لایه زمین شناسی گستردگی زیادی داره و در قلمرو چندین کشور گسترش داره. بیشترین نفت برنت متعلق به دو کشور نروژ و انگلیسه که اگه اشتباه نکنم الان بیشترین تولید از این لایه متعلق به نروژه.
کار خوب، خوبه آقا جان. مقایسه بردار هم نیست. با همه انتقاداتی که به این دولت دارم؛ اما منکر خدمات و افزایش طرحهای عمرانی افتتاح شده اش هم نیستم.
زنده باد هر کی برای ایران و ایرانی خدمت می کنه.
چرامردم عادی کشوردراین بورسهای کلان شرکت داده نمیشوندمثلااین انحصارکه ازدولت خارج شدچه کسانی صاحبان امورتجارت نفت مظلوم شدند؟لطفاتوضیح دهید
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۵
آقا جان چرا خیال می کنی ملت رو راه نمیدن. جزو شرایط خرید و فروش نفت توی بورس اینه که طرف خریدار باید یا صاحب پالایشگاه باشه و یا اینکه قرارداد با یک پالایشگاه داشته باشه. هر کاری یه قواعد و قوانین خاص خودش رو داره پفک که نیست همینجوری بدیش دست هر کس. هرکی می خواد وارد بشه باید شرایطش رو داشته باشه حالا هرکی می خواد باشه.
آن موقع که دولتي بود حساب کتاب نداشت حالا که خصوصي بشه خدا مي داند چه شود؟
پاسخ ها
عباس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۶
آن يك ميليارد دلار و اين 11 ميليارد دلار واريز نشده به خزانه عاقبتش چي شد؟!
تا زمانيكه احزاب قدرتمند دركشور وجود نداشته باشد و رهبران مانع ان شوند جاي تك راي و چپاول وجود دارد.
***من نميدونم چرا اينقدر سطح اطلاعات اقتصادي يك عده پايين است

بابا قرار نيست نفت خصوصي شه ملي ميمونه! به خدا ملي ميمونه فقط قراره تجارتش خصوصي شه يعني دولت استخراج مي كنه نفت ملي را بعد بجاي اينكه خودش بفروشه ميده به بورس بورس ميفروشه تا شما ملت هم بتونيد از همين بورس تهران در سود فروش و تجارتش سهيم شيد ضمن اينكه پول حاصل از فروش نفت بهقيمت پايه باز به دولت داده ميشه و نفت ملي مي مونه آلان حل شد!!!!؟؟؟؟؟
اميد است اجرائي شدن اصل 44 زمينه رشد و شكوفائي اقتصاد كشور و رفاه ملي را به دنبال داشته باشد. انشاء ا...
پاسخ ها
مسعود
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۶
متاسفانه قانون اصل 44 به دليل فروش اغلب سهامهاي واگذار شده به شركتهاي شبه دولتي و نهادهاي نظامي از موضوعيت خود دور شده است و اين حتي مي تواند به ضد خود هدف اصل 44 تبديل شود. به نظر من بازنگري در قوانين اصل 44 و محدود كردن شبه دولتي ها در خريد اين سهامها ضروري است. بهتر است همين سهامهاي واگذار شده به شبه دولتي ها نيز طبق قوانيني به مردم و بخش خصوصي واقعي واگذار شود.
پس سهميه بندي اپك چي ميشه .اگر قرار باشد خارج از آن سميه بندي خريد و فروش گردد ايا باعث كاهش قيمت جهاني نميشود.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس