بازدید 1942

نخستين سمت چين در صندوق بين المللي پول

این انتصاب نوعی اعتراف به نفوذ فزاینده پکن در اقتصاد جهانی محسوب می شود.
کد خبر: ۱۷۶۷۵۰
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۶ 13 July 2011

چین روز سه شنبه برای نخستین بار یک سمت اداری مهم را در صندوق بین المللی پول به دست آورد.

این انتصاب نوعی اعتراف به نفوذ فزاینده پکن در اقتصاد جهانی محسوب می شود.
 
به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن، کریستین لاگارد مدیرکل صندوق بین المللی پول، کارشناس چینی مین جو (58 ساله) را به عنوان معاون مدیرکل صندوق بین المللی پول منصوب کرد.

مین پیش از این معاون رئیس بانک مرکزی چین و مشاور ویژه صندوق بین المللی پول بوده است. لاگارد همچنین اعلام کرد دیوید لیپتون (57 ساله) مشاور کاخ سفید،‌ جانشین جان لیبسکی به عنوان معاون اول مدیرکل صندوق بین المللی پول خواهد شد.

لیبسکی تا سی و یکم اوت به کار خود ادامه خواهد داد ولی بعد از این تاریخ تا پایان نوامبر مشاور ویژه لاگارد باقی خواهد ماند. تعیین لیپتون به جای لیبسکی عمل به سنت دیرینه ای است که بر اساس آن مدیرکل صندوق بین المللی پول از اروپا انتخاب می شود و دومین مقام در این نهاد به فردی آمریکایی واگذار می شود. چین و دیگر قدرتهای اقتصادی نوظهور مدتهاست با قدرت تلاش کرده اند این سنت را بشکنند و می گویند انتخاب مقامات ارشد صندوق پول باید بر اساس شایستگی نه بر اساس ملیت افراد باشد. قرار است مین فعالیت خود به عنوان معاون لاگارد را از روز بیست و ششم ژوئیه آغاز کند.

ناویوکی شینوهارا از ژاپن و نعمت شفیق از مصر که تابعیت انگلیسی و آمریکایی نیز دارد، دیگر معاونان لاگارد هستند.

لاگارد و لیپتون سیاستگذاران اصلی صندوق بین المللی پول خواهند بود و معاونان مدیرکل مسئولیت رایزنی با کشورهای عضو را بر عهده خواهند داشت و معمولا ریاست نشست های شورای صندوق پول را بر عهده می گیرند. 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل