بازدید 2476

جریان‌انحرافی بعد از احمدی‌نژاد بایگانی خواهد شد

محسن کوهکن
کد خبر: ۱۷۶۲۸۱
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۸ 11 July 2011
"محسن کوهکن ریزی" که علاوه بر عضویت در هیئت رئیسه مجلس و جبهه پیروان خط امام و رهبری، نمایندگی مردم لنجان را در مجلس شورای اسلامی برعهده دارد، در گفت و گو با خانه ملت، ضمن تشریح راه بازگشت اصلاح طلبان به عرصه سیاسی کشور، راه مقابله با جریان انحرافی را تبیین کرد.

 

اگر بیان شود کسی از اصلاحات نمی‌تواند در انتخابات شرکت کند این حرف مبنای قانونی ندارد

اخیرا سردارمحمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران درباره نحوه حضور اصلاح طلبان در انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی یکسری نکاتی را بیان کرد که با واکنش برخی نیروهای جریان اصلاحات روبرو شد، ارزیابی شما از این امر چیست؟

باید کمی مسئله را شکافت تا در قضاوت دچار مشکل نشد. اگر بیان شود هیچ کس از جریان اصلاحات نمی‌تواند در انتخابات شرکت کند که این حرف مبنای قانونی، اجتماعی و اخلاقی ندارد؛ اما لیدرهای این جریان که برای فعالیت انتخاباتی برنامه‌ریزی می‌کنند باید قبل از ورود، گذشته آنها مورد بررسی قرار گیرد؛ شاید عده‌ای بگویند مردم قضاوت می‌کنند نه شما. من معتقدم کسی نمی‌تواند صدر تا ذیل جریان اصلاحات را متهم به حمایت از فتنه ۸۸ کند یا در مقابل هم اگر گفته شود همه اصلاح طلبان از این واقعه اعلام برائت کردند، درست نیست. امام (ره) در زمان حیات خود به کسانی که اقدام آنها حمایت، تایید و تبلیغ دشمنان نظام را در پی داشت هشدار می‌دادند. بنابراین لیدرهای اصلاحات برای تمایز خود از وقایع فتنه حداقل باید دو کار انجام دهند، یکی محکوم کردن حادثه زشت و کریه روز عاشورا است، چون آن زمان برخی چهره‌های اصلاح طلب درصدد توجیه برآمدند و گفتند این‌ها بچه‌های مردم هستند. دیگر اقدام، اعلام برائت از دشمنان نظام است چون در ایام فتنه رئیس جمهور آمریکا و هفت مقام رسمی این کشور از فتنه‌گران اعلام حمایت کردند.

 

حرف سردار جعفری یک شاخص برای شفاف شدن عرصه سیاسی کشور است

با تفاصیل یاد شده موضع‌گیری و واکنش برخی افراد اصلاح‌طلب در مقابل صحبت‌های فرمانده کل سپاه پاسداران نشات گرفته از بی‌تدبیری و ناپختگی آنهاست چراکه حرف سردار جعفری یک محک، شاخص و معیار مهم برای شفاف شدن عرصه سیاسی کشور است. معتقدیم این افراد حتی اگر اسم فتنه را هم نبرد ولی حرکت روز عاشورای سال ۸۸ را محکوم و از حمایت و تایید شدن از سوی کشورهای بیگانه بویژه آمریکا اعلام بیزاری نمایند می‌توانند فعالیت سیاسی خود را از سر گیرند. متاسفانه برخی نه تنها برائت نجستند بلکه از امام (ره) برای توجیه حرفشان هزینه کردند.

 

صحبت‌های اخیر فرمانده سپاه در دفاع ازیک جریان سیاسی نبود

آقای کوهکن شما به عنوان یک عضو در جبهه پیروان خط امام و رهبری، نماینده چند دوره مجلس و عضو هیئت رئیسه نهاد قانونگذاری، بفرمایید حد و مرز ورود نظامیان به حوزه سیاسی طبق قوانین موضوعه کشور کجاست؟

زمانی اگر سپاه از یک جریان سیاسی یا یک حزب دفاع کرد این انتقاد وارد است؛ اما صحبت‌های اخیر فرمانده کل سپاه در دفاع از یک جریان سیاسی یا حزب نبود.

 

در کل راه بازگشت اصلاح طلبان به عرصه سیاسی کشور چیست؟

این است که از جریان وابسته به غرب اعلام بیزاری کنند، اقدامات اشتباه گذشته در زمان مسئولیت خود را رسما بپذیرند و بگویند که از موضع استقلال این کار را انجام دادند چون فکر می‌کردند به صلاح ممکلت است وگرنه هیچ قصد یا نیتی برای کمک یا تایید گرفتن از بیگانگان نداشتند. در ثانی آن بخش از وقایع پس از انتخابات که به نظام ضربه زد اما از سوی آن دو کاندیدای رد شده پیگیری می‌شد را رد کنند.

  

خاتمی با بخشی از اقدامات فتنه‌گران موافق نبود

چه کسی یا کسانی دقیقا باید از دو خط قرمز یاد شده تبری بجویند؟

اصل اشخاص نیستند. ستاد اصلی پشت سر دوم خرداد ۷۶ از تعدادی افراد به فرض ۵۰ نفر تشکیل شد، این افراد مثلا شخص آقای خاتمی اگر قصد فعالیت انتخاباتی دارند باید پیش از آنکه مردم در قبال ابهامات اقدامات آنها در دوران دولت اصلاحات یا فتنه سال ۸۸ سوال کنند خودشان براساس تعقل سیاسی پیش گام شوند و در این رابطه شفاف سازی کنند. البته خبر دارم که آقای خاتمی با بخشی از اقدامات فتنه گران موافق نبود، بیان آن مطالب جایگاه و شخصیت ایشان را نه تنها کوچک نمی‌کند، بلکه تقویت می‌نماید. ضمن آنکه شاید عده‌ای بگویند با فتنه همراه نبودند و در مقابله با آن هم کارهایی انجام دادند، اینکه خیلی خوب است کد و دلیل اثبات مدعای خود را مطرح کنند. در کل هیچ کس برای افرادی که چارچوب‌های نظام و قانون اساسی را قبول دارند به دنبال محدودیت سازی نیست، حتی اگر آن افراد به شخص رئیس جمهور یا مجلس انتقاداتی نیز داشته باشند.

 

نباید دچار تندروی یا کندروی شد

برخی اصولگرایان معتقدند اعلام برائت اصلاح طلبان از فتنه ۸۸ دیر شده، آیا این طور است؟

باید دید خدا در مورد ما چگونه قضاوت می‌کند، بنابراین بندگان خدا که نباید از خالق خود بیشتر سخت‌گیری کنند. حالا اگر این کار صورت می‌گیرد، اشتباه است. نباید دچار تندروی یا کندروی شد، کسانی که حوادث پس از انتخابات، حرکت فتنه گران در روز عاشورای ۸۸ یا بیانیه‌های ساختارشکنانه را رد می‌کنند باید به اعتماد کرد.

 

جریان انحرافی بعد از ریاست جمهوری احمدی‌نژاد بایگانی خواهد شد

در مقابل جریان فتنه، یک جریان انحرافی نیز در اردوگاه اصولگرایان فعال شده و برای انتخابات دوره نهم مجلس برنامه دارد، ‌ در این رابطه نیروهای اصولگرا باید چه کار کنند؟

وزن جریان انحرافی به حدی نیست که بخواهد برای کشور و نظام مشکلی ایجاد کند، البته در منحرف بودن نیروهای آن شکی نیست. اساسا کسانی که در دولت‌های گذشته و دولت فعلی بواسطه ارتباط با رئیس جمهور پشت یک میز می‌نشستند، تجربه نشان می‌دهد آنها وزنه‌هایی نیستند که پس از پایان ریاست جمهوری آن دوره بتوانند نیروهایی را غربال یا کم و زیاد کنند. کسانی که در جریان انحرافی فعالند اساسا افراد نیمه بی‌سواد یا نیمه باسواد هستند که قطعا و یقیقنا بعد از ریاست جمهوری احمدی‌نژاد یک سر سوزن مرجع برای جامعه بویِژه روشنفکر مذهبی و متدنین محسوب نمی‌شوند. آنها که یک دستشان به لبه صندلی مسئولیت است و با دست دیگر اعتبارات و پول‌های بیت المال را در چارچوب قانون به نفع یک جریان خاص هزینه می‌کنند، باید بدانند به محض آنکه از حضور در دستگاه اجرا کنار روند به بایگانی تاریخ سپرده می‌شوند. امیدواریم قبل از اینکه چنین تجاربی مجددا تکرار شود جریان انحرافی رسما اصلاح رویه خود را اعلام کند و گرنه با پایان یافتن دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد این جریان نیز کاملا بایگانی خواهد شد، چون فاقد شخصیت‌های علمی، فکری و مدیریتی است ضمن آنکه معیار و محک مردم برای قضاوت راجع به جریانات و عملکرد نیروی‌های سیاسی فرمایشات مقام معظم رهبری است که اخیرا هم درباره مهدویت و موضوع انتظار مسائل بسیار مهمی را تبیین کردند.

 

مردم خط تمایز بین اصولگرایان و جریان انحرافی را چگونه می‌توانند تشخیص دهند؟

دوستان اصولگرا نباید دچار اشتباه استراتژیک شوند و مخالفت با این جریان را طوری مطرح کنند که وقتی کسی اظهارات آنها را می‌بیند فکر کند که جریان انحرافی عددی است.

  

تبیین مهدویت تیشه به ریشه جریان انحرافی است

برای مقابله با جریان انحرافی باید چه کار کرد؟

تفکر مهدویت و موضوع انتظار باید از نظر مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید تبیین شود تا عده‌ای برای جلب آرای عمومی فرصت تبلیغ افکار انحرافی خود را پیدا نکنند. به عبارت دیگر تیشه به ریشه جریان انحرافی زدن تبیین درست تفکر مهدویت است. ضمن آنکه اقدامات این جریان باید در زمان انتخابات رصد شود، چون هیچ نیروی اصولگرایی به خود اجازه نمی‌دهد که از محل بیت المال در ایام انتخابات ریالی را برای امر تبلیغات یا سایر کارهای نامزد‌ها هزینه کند چون اصولگرایی حزب گرایی نیست و برخواسته از یکسری مبانی فکری است.

 

دستگاه‌های نظارتی چه وظیفه‌ای دارند؟

شورای نگهبان و بازرسی کل کشور وظایفی دارند که طبق آن عمل خواهند کرد.

 

وزارت کشور برای برگزاری سالم انتخابات درب و پنجره‌های خود را به روی جریانات سیاسی ببندد

 وزارت کشور چه طور؟

وزارت کشور مجری انتخابات است و انتظار می‌رود بازرسان آن دقیق فضا را رصد کنند. اگر این وزارتخانه می‌خواهد فردای انتخابات مورد انتقاد قرار نگیرد و همه به استقلال آن مهر تایید بزنند باید محکم درب ورودی خود را به روی نیروهای جریانات سیاسی ببندد تا آنها نتوانند در قالب بازرس یا کادر حاضر در ستاد انتخابات فعالیت کنند. این وزارتخانه خودش به اندازه کافی کارمند و کادر اجرایی دارد و نیازی به حضور دیگران نیست. اگر فردای انتخابات کسی نام ۵۰ نفر را ببرد و مدعی شود این‌ها در ستاد انتخابات کشور حضور داشتند در صورتی که تا چندی پیش در وزارت کشور نبودند تمام اقدامات اجرایی این وزارتخانه زیر سوال می‌رود. البته با‌شناختی که من از آقایان محمد مصطفی نجار وزیر کشور و صولت مرتضوی معاون سیاسی ایشان دارم معقتدم تمام تلاششان این است که فرایند انتخابات را به صورت کاملا مستقل برگزار کنند اگر هم از جایی فشاری است سازمان بازرسی کل کشور، مجلس و دیگر دستگاه‌ها باید به آنها کمک کنند تا انتخابات سالم برگزار شود. بنابراین باید کاملا درب وزارت کشور به همراه پنجره‌های آن در مقابل جریانات سیاسی بسته شود چون امکان دارد برخی بخواهند نیروهای خود را از پنجره به ستاد اجرایی انتخابات وارد کنند.

 

وزارت کشور دولت‌های گذشته هیچ یک برنامه‌ای برای جهت‌دهی به انتخابات نداشتند

فارغ از تخلفات فردی، وزارت کشور دولت‌های گذشته هیچ یک، قصد و برنامه ریزی برای آنکه جریان انتخابات را به سمت و سوی خاص بکشند نداشتند، به همین خاطر از وزارت کشور آقای بشارتی، ‌ خاتمی و مجلس ششم یا از وزارت کشور آقای موسوی لاری، ‌ مجلس هفتم و احمدی‌نژاد بیرون آمدند. اینها ارزش‌های نظام هستند که در کفه دموکراسی معنا و مفهوم یافتند بنابراین باید مراقب بود تا دستاوردهای گذشته از بین نرود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس