بازدید 3496

اجراي طرح پزشك خانواده مسكوت مانده

در خصوص اجراي طرح پزشك خانواده نكات زيادي از سوي كارشناسان حوزه سلامت مطرح شده است و هر كدام اجراي اين طرح را لازم مي‌دانند اما عدم اجراي طرح پزشك خانواده هر سال بر مشكلات حوزه سلامت خانواده‌ها مي‌افزايد و لازم است اين طرح به سرعت در كشور اجرا شود.
کد خبر: ۱۷۵۹۸۹
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۱ 10 July 2011
طرح پزشك خانواده بر اساس تفاهم‌نامه امضاء شده بين دو وزير بهداشت و سابق رفاه، قرار بود طي سال گذشته به صورت پايلوت در 3 استان اجرا شده و امسال نيز كشوري شود اما اين طرح همچنان مسكوت مانده است.

به گزارش فارس در خصوص اجراي طرح پزشك خانواده نكات زيادي از سوي كارشناسان حوزه سلامت مطرح شده است و هر كدام اجراي اين طرح را لازم مي‌دانند اما عدم اجراي طرح پزشك خانواده هر سال بر مشكلات حوزه سلامت خانواده‌ها مي‌افزايد و لازم است اين طرح به سرعت در كشور اجرا شود.

اجراي طرح پزشك خانواده آنقدر حائز اهميت بود كه دو وزير بهداشت و رفاه تفاهم‌نامه‌اي را در خصوص اجراي اين طرح به امضاء رساندند و وظايف هر دو وزارتخانه در اجراي اين طرح مشخص شد اما معلوم نيست با گذشت يكسال از امضاء اين تفاهم‌نامه چرا دستگاه‌هاي مسئول به وظايف خود در اجراي طرح پزشك خانواده عمل نمي‌كنند و اجراي اين طرح مانند يك رويا و داستان شده است.

* با حضور وزراي بهداشت و رفاه اجراي طرح پزشك خانواده كليد خورد
-------------------------------------------------------------------------------

به گزارش«توانا» در تاريخ 8 تير 89 با حضور وزراي بهداشت و رفاه تفاهم‌نامه اجراي طرح نظام ارجاع و پزشك خانواده در شهرهاي زير 50 هزار نفر 3 استان امضاء شد.

براساس تفاهم‌نامه قرار شد طرح پزشك خانواده به صورت پايلوت در 3 استان خوزستان، سيستان و بلوچستان و چهارمحال بختياري اجرا ‌شده و در سال 90 نيز در شهرهاي ديگر اجرا شود.

در حاشيه امضاء اين تفاهم‌نامه صادق محصولي وزير سابق وزارت رفاه و تأمين اجتماعي بيان داشت: منابع بودجه‌اي اين طرح به طور مشترك ميان دو وزارتخانه تقسيم بندي شده است و براساس آن 65 درصد از بودجه بيمه‌اي اين طرح متعلق به وزارت رفاه و 35 درصد از بودجه بيمه‌اي از طريق سيستم شبكه‌اي وزارت بهداشت تامين مي‌شود و در صورت كمبود منابع دولت بايد از طريق معاونت برنامه ريزي و راهبردي آن را تامين كند.

* تا پايان برنامه پنجم همه استان‌هاي كشور زير پوشش پزشك خانواده قرار مي‌گيرند
------------------------------------------------------------------------------------------

مرضيه وحيد دستجردي ، وزير بهداشت و درمان و آموزش پزشكي در تاريخ 25 اريبهشت 89 در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: طرح پزشك خانواده و نظام ارجاع از 15 خرداد 89 در استان‌هاي سيستان بلوچستان، خوزستان و چهارمحال و بختياري آغاز مي‌شود.

وي تصريح كرد: تا پايان برنامه پنجم همه استان‌هاي كشور زير پوشش پزشك خانواده قرار مي‌گيرند.

وزير بهداشت اضافه كرد: طرح پزشك خانواده از 15 خرداد در شهرهاي زير 50 هزار نفر در 3 استان خوزستان، سيستان و بلوچستان كهگيلويه و بوير احمد آغاز مي‌شود و با استقرار تيم پزشك خانواده شامل پزشك، ماما، پرستار، متخصص بهداشت محيط و روانشناس، اجرايي مي‌شود و به‌ مرور و تا پايان سال 89 به تمام شهرهاي اين 3 استان و تا سطح بيمارستان‌هاي تخصصي و فوق تخصصي مراكز اين استان‌ها گسترش مي‌يابد.

به گزارش«توانا» مطالب فوق برخي از اظهارات دو وزير بهداشت و سابق وزارت رفاه در خصوص اجراي طرح پزشك خانواده است اما با گذشت يكسال از امضا تفاهم‌نامه، اين طرح همچنان مسكوت مانده است و هر كدام از وزارتخانه‌ها يكديگر را متهم به عدم اجراي اين طرح مي‌كنند.

* همكاري نكردن بيمه‌ها با طرح پزشك خانواده را به رئيس جمهوري منعكس كرديم
-------------------------------------------------------------------------------------------------

محمد شريعتي، قائم مقام معاون بهداشتي وزير بهداشت در تاريخ 14 تير در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس درباره روند اجراي طرح پزشك خانواده در شهرها و تعيين استانهاي جديد اين طرح افزود: شهرهاي جديد مشمول طرح پزشك خانواده در سال 90 هنوز نهايي نشده‌اند و در مرحله رايزني با دانشگاه‌هاي علوم پزشكي براي تعيين اين شهرها هستيم اما مشكل اصلي همكاري نكردن بيمه‌ها با اين طرح است كه دانشگاه‌هاي علوم پزشكي را نسبت به معرفي شهرهاي جديد دلسرد كرده است.

وي اظهار داشت: دانشگاه‌هاي علوم پزشكي آ‌مادگي خود را براي گسترش طرح پزشك خانواده اعلام كرده‌اند اما با توجه به تجارب قبلي در شهرهاي 3 استان خوزستان، سيستان و بلوچستان و چهارمحال و بختياري و همكاري نكردن بيمه‌ها هنوز اجرا و گسترش اين طرح در ساير شهرها آغاز نشده است.

شريعتي ادامه داد: همكاري نكردن بيمه‌ها با طرح پزشك خانواده مانند نبستن قرارداد با پزشكان خانواده، توزيع نكردن دفترچه‌هاي يكسان بيمه و حذف نكردن مسير مراجعه مستقيم مردم به متخصص به اين طرح ملي آسيب زده و وزارت بهداشت اين موارد را به رئيس جمهوري منعكس كرده است.

اما نكته جالب اينجاست كه سازمان هاي بيمه گر نيز وزارت بهداشت را متهم مي‌كنند و تأكيد مي‌كنند وزارت رفاه و به طبع بيمه‌ها به تمامي وظايف خود در اجراي طرح پزشك خانواده عمل كرده است.

* اسناد همكاري سازمان‌هاي بيمه‌گر در طرح پزشك خانواده موجود است
--------------------------------------------------------------------------------------

در همين راستا محمد باقر هدواند، مدير عامل صندوق بيمه خدمات درماني نيز 14 تير در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس«توانا» با اشاره به اقدامات صندوق در اجراي طرح پزشك خانواده اظهار داشت: خوشبختانه اين صندوق بر اساس برنامه‌ريزي انجام‌شده فعاليت‌هاي خود را به طور كامل در اجراي اين طرح انجام داده است ضمن اينكه صندوق بيمه خدمات درماني طي سال جاري در بخش‌هاي مختلف اقدامات قابل توجهي را انجام داده است.

هداوند اضافه كرد: در طرح نظام ارجاع و پزشك خانواده بر اساس تفاهم‌نامه و دستورالعمل‌هاي اجرايي، وظايف خاصي براي سازمان‌هاي بيمه‌گر تدوين شده است ضمن اينكه سازمان‌هاي بيمه‌گر خود را موظف به اجراي اين دستورالعمل مي‌دانند و تا امروز نيز تمام وظايف خود را انجام داده‌اند.

مدير عامل صندوق بيمه خدمات درماني با رد اخبار مطرح شده در خصوص كم كاري سازمان هاي بيمه گر در اجراي طرح پزشك خانواده تأكيد كرد:اسناد همكاري سازمان‌هاي بيمه‌گر در طرح پزشك خانواده موجود است.
وي در خصوص نحوه قرارداد پزشكان با سازمان‌هاي بيمه‌گر در طرح نظام ارجاع و پزشك خانواده گفت: سرپرست تيم پزشكي بايد از طريق ستاد عملياتي استان و شهرستان به سازمان‌هاي بيمه‌گر معرفي شود و قرارداد خود را تنظيم كند.

*‌دو وزارتخانه رفاه و بهداشت بايد به وظايف خود عمل كنند
----------------------------------------------------------------------

حسينعلي شهرياري، رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي در خصوص عدم اجراي طرح پزشك خانواده در شهرهاي زير 50 هزار نفري اظهار داشت: متاسفانه طرحي يا اين همه محسنات به فراموشي سپرده شده است و بايد هرچه سريعتر فكري براي اجراي اين طرح انجام داد.

وي تصريح كرد: دو وزارت بهداشت و رفاه موظف به اجراي اين طرح هستند و هر كدام وظايفي در اجراي اين طرح دارند كه لازم است هر وزارتخانه به وظايف خود عمل كنند.

* طرح پزشك خانواده بعد از گذشت يكسال هنوز مسكوت مانده است
----------------------------------------------------------------------------------

شاهرخ رامين، عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه دو وزارتخانه رفاه و بهداشت در اجراي طرح پزشك خانواده كوتاهي كردند، اظهار داشت: در جلسه هفته گذشته موارد و مشكلات به مسئولان اجراي طرح اعلام شد و از آنها خواسته شد سريعاً مشكلات را بر طرف كنند.

وي تصريح كرد: در جلسه‌اي كه برگزار شد، مسئولان وزارت بهداشت از عدم حمايت بيمه‌ها و عدم اعتبارات گلايه كردند كه در مقابل نيز بيمه به طور قاطع عنوان كردند تمامي اعتبارات به حساب وزارت بهداشت واريز شده و هيچ كوتاهي صورت نگرفته است.

رامين ادامه داد: اعضاي كميسيون بهداشت راهكارهاي را براي بر طرف كردن موانع مطرح كرند و اميدواريم اين برنامه ها اجرا شود و طرحي به اين مهمي از حالت سكون خارج شود.

به گزار ش«توانا» عليرغم وعده هاي داده شده از سوي مسئولان وزارت بهداشت و رفاه سابق هنوز اين طرح به صورت پايلوت هم در 3 استان مورد نظر به طور كامل اجرا نشده است؛ از سويي مسئولان وزارت بهداشت از چاپ نشدن دفترچه‌هاي ويژه اين طرح و عدم عقد قرار داد با پزشكان ويژه اين طرح خبر مي‌دهند و در مقابل هم مسئولان رفاه و سازمان‌هاي بيمه گر به طور قاطع اظهار مي‌كنند تمامي دفترچه اين طرح چاپ شده و در خصوص عقد قرار داد هم هيچ مشكلي وجود ندارد.

مطابق طرح پزشك خانواده تعدادي از جمعيت هر شهر يا روستا تحت‌پوشش خدمات يك تيم سلامت قرار مي‌گيرند كه وضع سلامت آنها را در زمان سالم بودن يا بيماري كنترل مي‌كند، به آ‌نها آموزش و مشاوره مي‌دهد، براي آنها پرونده دائمي سلامت تشكيل مي‌دهند و در صورت نياز به خدمات پزشك متخصص با ارجاع اين شخص كه پزشك خانواده آن فرد است، به پزشك متخصص يا بيمارستان مربوطه ارجاع مي‌شود.

در پايان اميد مي‌رود، طرح پزشك خانواده در سال جاري حداقل به صورت پايلوت در 3 استان مورد نظر اجرا شود و پس از رفع نواقص آن به صورت كشوري اجرا شود كه البته اين موضوع نيازمند به همكاري و تعامل دستگاه‌هاي مسئول است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل