بازدید 3138

نقابداران دنیای مجازی

جواد عزیزی
کد خبر: ۱۷۵۹۳۹
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۰ - ۰۱:۲۵ 10 July 2011
«خواستگارهای قلابی». اگر اهل خواندن صفحه حوادث روزنامه‌ها باشید، حتما با این اصطلاح آشنایی دارید؛ اصطلاحی که خیلی هم قدیمی نیست و می‌توان گفت چندسالی است که وارد ادبیات حوادث نویس‌ها شده است

«خواستگارهای قلابی نه آدم‌هایی عجیب و غریب هستند و نه مجرمانی با ضریب‌هوشی بالا. آنها تبهکارانی معمولی‌اند که ممکن است در هر شکل و لباسی ظاهر شوند. یک روز خلبان می‌شوند و در ایستگاه‌های مترو، پارک‌ها و ایستگاه‌های تاکسی طعمه‌هایشان را شناسایی می‌کنند و روز بعد نقش مدیرعامل شرکت و یک کارخانه دار را بازی می‌کنند و سوار بر خودرویی مدل بالا سر راه طعمه شان سبز می‌شوند. این اواخر هم به‌نظر می‌رسد که آنها به استفاده از تکنولوژی روی‌آورده‌اند و با جست‌وجو در اینترنت و نوشتن جملاتی پرمغز! طعمه‌هایشان را در چت‌روم‌ها به دام می‌اندازند. طعمه‌هایی که معمولا دختران جوان و دم بختی هستند که بی‌خبر از خوابی که مجرمان برایشان دیده اند، در دامشان گرفتار می‌شوند.

اینکه چطور می‌شود با این همه اطلاع‌رسانی و انتشار خبرهای مختلف درباره دستگیری خواستگارهای قلابی، باز هم نقشه نخ نما شده آنها جواب بدهد و باز هم افرادی فریب ادعاهای دروغین آنها را بخورند، همه چیز برمی گردد به سادگی مالباخته ها. در بین پرونده‌های اینچنینی که تا به حال به‌عنوان یک خبرنگار حوادث آنها را پیگیری کرده‌ام، یک نکته مشترک همیشه خودنمایی کرده است. اینکه کلاهبرداران برای اجرای نقشه‌شان از احساسات طعمه هایشان سوءاستفاده کرده‌اند و با گفتن جملاتی مثل اینکه تنها زندگی می‌کنند و کسی را ندارند، یا اینکه همه اعضای خانواده شان را در یک تصادف یا سقوط هواپیما از دست داده‌اند و ده‌ها جمله دیگر، توانسته‌اند از نظر احساسی روی طعمه‌هایشان تاثیر گذاشته و مراحل بعدی نقشه خود را عملی کنند. در چنین شرایطی، مالباخته‌ها به تصور اینکه با مرد خودساخته‌ای آشنا شده‌اند که به تنهایی از پس هرگونه سختی برآمده و مدارج ترقی را طی کرده، به راحتی فریب او را می‌خورند و بقیه ماجرا را خودتان هم می‌توانید حدس بزنید.

اما آنچه در این میان حائز اهمیت است، این است که برخی از خواستگارهای قلابی پایشان را از کلاهبرداری فراتر گذاشته و دست به اخاذی از طعمه‌هایشان می‌زنند. این افراد، معمولا بعد از آشنایی با دختران جوان در چت روم‌ها، به بهانه‌های مختلف سعی می‌کنند عکس‌های خصوصی طعمه‌هایشان را به دست بیاورند و درصورت موفقیت، بلافاصله نقشه اخاذی شان را عملی می‌کنند. حال آنکه قربانیانشان از ترس انتشار عکس‌های خصوصی خود در اینترنت و رفتن آبرویشان، حاضرند تن به هر خواسته‌ای بدهند و اینگونه است که اخاذی‌های سریالی کلید می‌خورد؛ اخاذی‌هایی که جدا از خسارت‌های مالی، گاهی ممکن است منجر به سوءاستفاده‌هایی شوند که کابوس آن، هیچ‌وقت قربانی را رها نکند.

کارشناسان انتظامی همیشه به کاربران اینترنت به‌خصوص دختران جوان توصیه می‌کنند که هیچ‌وقت به دوستی‌های اینترنتی دل نبندند؛ چرا که در این دنیای مجازی، هر کس می‌تواند با هویت و شخصیتی دروغین ظاهر شود و خواستگارهای قلابی هم از همین دسته هستند. پس پیش از گذاشتن هر عکس و تصویری در اینترنت، بهتر آن است که به یاد داستان و ماجراهای تکراری اما دنباله دار خواستگارهای قلابی بیفتید و بعد نسبت به فشار دادن دکمه اینتر، تصمیم بگیرد.


منبع: همشهری
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل