بازدید 17488
۴

کشف گیاه انحصاری ایران

عضو هیات علمی پژوهشکده علوم گیاهی دانشگاه فردوسی گفت: آتشین سبزواری با نام علمی Aethionema sabzevaricum، عنوان یک گیاه انحصاری ایران است که در جریان تازه ‌ترین کشف علمی از کوه‌های جغتای سبزوار جمع‌آوری شده است.
کد خبر: ۱۷۵۹۰۹
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۰ - ۱۹:۴۸ 09 July 2011
محققان پژوهشکده علوم گیاهی دانشگاه فردوسی در تازه ‌ترین کشف خود گیاه انحصاری ایران را با عنوان آتشین سبزواری معرفی کردند.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، عضو هیات علمی پژوهشکده علوم گیاهی دانشگاه فردوسی گفت: آتشین سبزواری با نام علمی Aethionema sabzevaricum، عنوان یک گیاه انحصاری ایران است که در جریان تازه ‌ترین کشف علمی از کوه‌های جغتای سبزوار جمع‌آوری شده است.

محمدرضا جوهرچی با بیان اینکه این گیاه تاکنون در دنیا ناشناخته بوده است، افزود: آتشین سبزواری دارای برگ‌های گوشتی و از تیره‌ شب ‌بو است .

وی با اشاره به کشف این گیاه در سه سال گذشته گفت در پی بررسی های فروان سرانجام مقاله علمی مربوط به این کشف ، در نشریه گیاه‌شناسی ایران (جلد 17، شماره 1) که جزء نشریاتISI است به چاپ رسید.

کاشف این گیاه افزود این تحقیق با همکاری دکتر امیررضا خسروی ، عضو هیات علمی دانشگاه شیراز صورت گرفت و نتیجه بررسی های 30 ساله بروی گونه های گیاهی خراسان بزرگ است.

این محقق با تاکید بر این که کشف هر نمونه گیاهیِ جدید و ثبت آن ، به مفهوم اضافه ‌شدن گنجینه‌ا‌ی جدید از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های متنوع در فهرست ذخایر ژنتیک گیاهی برای منطقه و کشور است این رویداد را قدمی بزرگ برای دانشگاه فردوسی مشهد در جهت تقویت غنای ژنوم گیاهی کشور دانست.

جوهرچی گفت هم اکنون اقدامات لازم برای ارسال این مقاله به پایگاه اینترنتی IPNI ( ایندکس اسامی بین المللی گیاهان ) در حال انجام است.

تاکنون در ایران هفت هزار و 500 گونه گیاهی شناسایی شده است.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
این همه ادعای شبکه خبری دارید
یدونه عکس نمی تونستید از این گیاه بگذارید
تیتری که برای خبر زدید حاکی از سطح معلومات شماست؛ گویا تصور کردید این اولین گونه منحصر به فرد ایرانی است! در حالیکه به عنوان مثال ما درخت انیلی (پاروتیکا پرسیکا) را داریم که درخت زینتی فوق‌العاده زیبا و منحصر به جنگل‌های هیرکانی (شمال ایران) است و حتی به عنوان زینتی در پارک‌های اروپایی کاشته شده و بسیاری انواع گیاهی و جانوری دیگر را از این دست داریم.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان