بازدید 9045

چرا غضنفري در وزارت صنايع مي‌نشيند؟

آيا چسبندگي فعلي مهدي غضنفري به ساختمان وزرات صنايع و ديدار با مديران بنگاه هاي كوچك و بزرگ براي كسب تصدي گري وزارتخانه جديد است؟ آيا غفلت دو ماهه غضنفري از بخش بازرگاني كشور براي او دردسر ساز خواهد شد؟ آيا غضنفري در مسير جريان ها ساختمان خيابان سميه را به ساختمان خيابان وليعصر ترجيح مي دهد؟
کد خبر: ۱۷۵۸۲۱
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۵ 09 July 2011
آيا چسبندگي کنوني مهدي غضنفري به ساختمان وزرات صنايع و ديدار با مديران بنگاه هاي كوچك و بزرگ براي كسب تصديگري وزارتخانه جديد است؟ آيا غفلت دو ماهه غضنفري از بخش بازرگاني كشور براي او دردسر ساز خواهد شد؟ خبرگزاری فارس در چند هفته مانده به معرفي وزير صنعت و معدن و تجارت، در ياداشتی به چرايي و همچنین ضرورت ادغام وزارت صنایع و بازرگانی پرداخته است . در این یادداشت آمده است :

تجربه ساير كشورها در ادغام وزراتخانه هاي صنايع و بازرگاني، مهر تأييدي است بر ادغام اين دو وزارتخانه مهم و استراتژيك در كشور ما و البته اجراي تكليف قانوني ماده 53 قانون برنامه پنجم توسعه.

ورود به اين بحث كه محوريت ادغام اين دو وزارتخانه بر اساس توليد باشد يا تجارت، شايد در اين مقطع زماني كه غضنفري يا هر شخص ديگري كه براي تصدي اين وزارتخانه جديد انتخاب مي شود، قدري زود و خارج از برنامه دولتمردان باشد. اما آنچه امروز بيش از هر موضوع ديگري خودنمايي مي كند، سعي غضنفري در نزديكي به بدنه صنعت و توليد كشور است چرا كه او اين روزها از كوچكترين تا بزرگترين واحدهاي صنعتي بازديد مي كند و با مديران آنها نشست و برخاست مي كند تا در مدت چند هفته اي تا معرفي وزير صنعت و معدن و تجارت شناخت كافي از اين حوزه پيدا كند و البته در اين راه، سعي در هموار كردن راه پرپيچ و خم رأي اعتماد را هم دارد.

غضنفري زماني كه براي تصدي وزرات بازرگاني و گرفتن رأي اعتماد به مجلس رفته بود مهمترين نقطه ضعف خود را غفلت از نمايندگان ساير كميسيون ها مي دانست و معتقد بود كه همه نمايندگان تنها حق يك رأي دارند. او امروز علي رغم اينكه با همه نمايندگان ايجاد ارتباط مي كند نگاه جدي به مديران بخش توليدي و صنعتي هم دارد.

علي رغم اينكه غضنفري و مديرانش اعلام مي كنند كه از توليد و تجارت توامان حمايت مي كنند، تجارت قواعد و قوانيني دارد كه با توليد در تضاد است و بالعكس توليد قواعدي دارد كه با تجارت و تنظيم بازار در تضاد است. غضنفري اين تضاد ها را خوب مي شناسد و با شعار هماهنگي سياست ها بدنبال ادغام است.

غضنفري اين روزها سعي مي كند خود را به بدنه صنعتي و توليدي كشور نزديك كند تا جايي كه به زعم يكي از مديران نزديك وي، او اين روزها در ساختمان وزرات صنايع در خيابان سميه مي نشيند.

سيد رضا فاطمي امين درباره اينكه محوريت وزراتخانه جديد توليدي يا تجاري باشد مي گويد: هدف اصلي ادغام، مديريت واحد يك موضوع واحد است و بايد توجه داشته باشيم كه ادغام تيغ دو لبه است. از طرفي مي‌تواند وزارتخانه جديد را در اغماء فرود ببرد و يا مي‌تواند با سازماندهي جديد صورت گيرد. اينكه به دنبال اين باشيم كه توليد يا تجارت محور باشد، بحث انحرافي است ما بايد تأكيدمان بر شعار آقاي غضنفري كه توليد صادرات محور است باشد.

از طرفي سعيد شريف‌زاده معاون توسعه منابع انساني و پشتيباني وزارت صنايع و معادن معتقد است، چربش توليد بر تجارت بايد بيشتر باشد و معتقد است: حل معضل اشتغال و رفع بيكاري در ايران در دست صنعت و معدن است، بر همين اساس مصمم هستيم در بحث ادغام دو وزارتخانه صنايع و معادن و بازرگاني تفكر توليد محور را بر تفكر تجارت محور رجحان دهيم.

غضنفري به پشتوانه چهار سال معاون وزيري در وزارت بازرگاني و تلاش دو ساله در قامت وزير بازرگاني در دو ماه گذشته به بخش صنعت كشور نزديكتر شده است تا ميزان پذيرش را در اين بخش بالاتر ببرد.

به رغم بي ميلي ظاهري غضنفري براي تصدي وزارتخانه جديد اما تيم او تلاش بسياري در تنظيم برنامه هايش دارد و او را براي تصدي وزراتخانه جديد هل مي دهد.

آيا چسبندگي کنونی مهدي غضنفري به ساختمان وزرات صنايع و ديدار با مديران بنگاه هاي كوچك و بزرگ براي كسب تصدي گري وزارتخانه جديد است؟ آيا غفلت دو ماهه غضنفري از بخش بازرگاني كشور براي او دردسر ساز خواهد شد؟ آيا غضنفري در مسير جريان ها ساختمان خيابان سميه را به ساختمان خيابان وليعصر ترجيح مي دهد؟

آيا رنگ و لعاب ادغام بيشتر وجه توليدي خواهد داشت تا تجارت؟ آيا غضنفري در وزراتخانه مهم صنايع كه همواره بنگاه هاي بزرگ نقش محوري در تصميم گيري ها دارند، مي تواند دوام بياورد؟ اينها پرسش هایی است كه انتظار مي رود او بايد پاسخ دهد. حل شدن اين ابهامات تا حد زيادي مي تواند مشكلات غضنفري در مديريت افكار عمومي را حل كند. پاسخ به اين اینها، شايد براي نمايندگان مجلس هم نقش كليدي و محوري داشته باشد چرا كه در نهايت اين نمايندگان مردم هستند كه تصميم مي گيرند غضنفري به دانشگاه علم و صنعت برگردد يا همچنان در قامت يك وزير در وزارتخانه اي فراخ ادامه خدمت دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل