بازدید 7041

روایت آیةالله استادي از يک روحاني موثر

وي تاكيد كرد: يک روحاني بايد در خدمت مردم باشد و مشکلات مادي و دنيوي مردم را نيز رفع کند و فقط به تبليغ نپردازد، اگر جايي به مردم اجحاف مي‌شود از او حمايت کند و مدافع مردم باشد، در خدمت فرهنگ اسلام باشد و دغدغه بزرگ او خدمت به مردم و فرهنگ اسلامي باشد و نهايتاً مردم را با فرهنگ اهل بيت(ع) آشنا کند.
کد خبر: ۱۷۵۶۰۹
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۳ 08 July 2011
يك عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم، حب ائمه اطهار و اهل بيت(ع) را ثمره مجاهدت‌ها و فرهنگ‌سازي‌ها و تبليغ‌هاي روحانيت دانست و خاطرنشان كرد كه «اگر روحانيت نبود اين علاقه و شناخت حاصل نمي‌شد.»

به گزارش ايسنا آيت‌الله رضا استادي در مراسم بزرگداشت مرحوم محمدعلي صدوقي در مسجد اعظم قم، اظهار كرد: هرکس منصف باشد نمي‌تواند انکار کند که روحانيت در طول تاريخ و در طول مدت غيبت امام عصر(عج) چه خدمتي به مردم و اسلام کرده است؛ چراکه روحانيون بودند که مکتب اهل بيت(ع) و تشيع را حفظ و جلوي انحرافات را گرفتند؛ تا زماني که دست‌شان باز بود براي حفظ دين و مکتب تلاش کردند و در زمان‌هايي که دست‌شان بسته بود با تحمل رنج و زندان و شهادت کار خود را پيش برده‌اند.

وي تاکيد کرد: امروزه نيز به چنين روحانيوني نيازمنديم که براي نظام و مکتب اهل بيت(ع) مفيد و موثر باشند.

وي تاكيد كرد: يک روحاني بايد در خدمت مردم باشد و مشکلات مادي و دنيوي مردم را نيز رفع کند و فقط به تبليغ نپردازد، اگر جايي به مردم اجحاف مي‌شود از او حمايت کند و مدافع مردم باشد، در خدمت فرهنگ اسلام باشد و دغدغه بزرگ او خدمت به مردم و فرهنگ اسلامي باشد و نهايتاً مردم را با فرهنگ اهل بيت(ع) آشنا کند.

اين عضو جامعه مدرسين بر حفظ اعتدال روحانيون در جريان‌هاي سياسي تاکيد کرد و گفت: يک روحاني موثر نبايد گرفتار افراط و تفريط شود، نبايد چاپلوس و ترسو باشد، نبايد از دشمن غافل باشد، بايد بين مسايل اصلي و فرعي فرق بگذارد و جاي ضربه‌هاي دشمن را بشناسد و حدود اسلام و اخلاق را رعايت کند.

وي ادامه داد: يک روحاني اگر با کسي معارض است و او را غرق اشتباه مي‌بيند، نبايد حدود اسلام و اخلاق را زيرپا بگذارد؛ بلکه در جايي که اشتباهي مي‌بيند بايد منصفانه و در عين حفظ اعتدال و وحدت موضع‌گيري کند.

وي با اشاره به فعاليت‌ها و موفقيت‌هاي امام(ره) و محبوبيت ايشان اذعان كرد: ابزار کار روحانيت محبوبيت است و دشمن نيز دقيقاً همين جا انگشت گذاشته است و به دنبال کاستن محبوبيت علما، مراجع، روحانيت و رهبري است؛ اما روحاني نبايد فراموش کند که بايد عامل وحدت باشد.

استادي روايتي از پيامبر اکرم(ص) را مورد تاکيد قرار داد و گفت: روحاني موثر به دنبال تبديل دشمني‌ها به اتحاد است و بايد مواظب باشد که کلام و موضع‌گيري او باعث اختلاف نباشد، اما بايد در مقابل هر کسي که اقدامي نامطلوب دارد بايستد و موضع‌گيري خود را مشخص کند.

وي ادامه داد: متاسفانه گاهي از يک روحاني توقع دارند که چيزي نگويد؛ اين درست نيست، روحاني وقتي حامي نظام است که خوب و بد را تشخيص دهد و دلسوزانه بگويد.

وي وضعيت بدحجابي و فساد را در حدي ناخوشايند دانست و تصريح کرد: نظام ما اسلامي و فرهنگي است و نبايد به اين‌گونه مسايل بي‌تفاوت بود و حالا که پس از چند سال عده‌اي دلسوز پيدا شده‌اند و پيشنهاد جدايي دختر و پسر در دانشگاه‌ها را مي‌دهند نبايد جلوي آن‌ها ايستاد و نامه زد؛ بلکه اگر نظري هم هست بايد در خفا گفته شود.

اين عضو جامعه مدرسين گفت: اگر به کارهاي دنيايي و مادي خيلي اهميت داده شود خوب است اما اگر باعث کمرنگ شدن مسايل ديگر شود اين خوب نيست.

وي در بخش ديگري از سخنانش به ويژگي‌هاي مرحوم صدوقي اشاره کرد و گفت: ايشان در خدمت فرهنگ بود و طي 12 سال اخير کمک‌هاي شاياني به حوزه علميه قم کرد و با در اختيار گذاشتن مرکزي بزرگ به حوزه و نيز کمک‌هاي مالي خدمات ارزشمندي را از خود به يادگار گذاشت.

وي ادامه داد: ايشان حوزه علميه يزد را به خوبي مديريت کرد و بسيار متواضع بود؛ و با وجود اين‌که گاهي سليقه‌هاي سياسي متفاوتي داشت در طول 23 سال تا جايي که بنده به خاطر دارم جلوي ايجاد تنش را گرفت اما براي اين که وظيفه‌اش را خوب انجام دهد مواظب بود و وحدت را به مخاطره نينداخت.

استادي به حضور حداکثري مردم يزد در نماز جمعه اشاره و اظهار كرد: اين ثمره محبوبيت و ايجاد وحدت توسط اين روحاني فقيد بود؛ چراکه ايشان از افراط و تفريط به دور بود و اميدواريم خدمات ايشان مورد قبول درگاه خداوند واقع شود.

وي مرحوم محمدعلي صدوقي، امام جمعه يزد و نماينده ولي فقيه را يک روحاني معتدل و درخدمت فرهنگ اسلامي و مردم توصيف كرد و گفت: ايشان با وجود سليقه‌هاي سياسي متفاوت، در عين موضع‌گيري عامل وحدت بود.

وي با تسليت به مناسبت ارتحال اين عالم و روحاني بزرگ در خدمت مردم و فرهنگ بودن، حفظ اعتدال در عين موضع‌گيري به جاي سياسي، تواضع و عامل وحدت بودن را چند ويژگي مهم و ضروري دانست و تصريح کرد: بايد از اين‌گونه مجالس که براي بزرگداشت عالمان بزرگ برپا مي‌شود، درس گرفت و از خواب غفلت بيدار شد.

اين عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم ادامه داد: خاصيت برگزاري چنين مراسمي دو چيز است؛ يکي اين‌که طلب رحمت و مغفرت براي از دست رفتگان مي‌شود و ثواب تلاوت قرآن و ذکر مصيبت به او هديه مي‌شود و ديگر اين‌که اين مجالس بر پا مي شود تا موعظه‌اي باشد براي انسان؛چرکه اگر او به حال خودش رها شود از وظايف خود غفلت مي‌کند و ياد مرگ را نيز به فراموشي مي‌سپارد.

وي با بيان اين‌که «برخي انسان‌ها پس از مرگ از خواب غفلت بيدار مي‌شوند، که ديگر سودي ندارد» خاطرنشان کرد: اين تجليل‌ها بايد برخي مسوولين و غيرمسوولين را بيدار کند و برخي که خواب جدايي روحانيت از مردم را مي‌بينند را به هوش آورد و به آن‌ها بگويد که روحانيت در دل مردم است.

وي با اشاره به ويژگي‌هاي ممتاز و برجسته مرحوم صدوقي گفت: دليل محبوبيت يک روحاني اين است که توانسته خدمات زيادي به مردم کند و ما اهل علم نبايد فراموش کنيم که براي خدمت نياز به اين ويژگي‌ها داريم که از خود بگذريم و به مردم و فرهنگ اسلامي خدمت کنيم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر