بازدید 6425

طنز بايد حرف دل مردم را بزند

گفتگو با مهران اماميه
کد خبر: ۱۷۵۴۳۳
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۰ - ۰۴:۱۹ 07 July 2011
مهران اماميه از طنزپردازان راديويي است. او هم‌اكنون اجراي برنامه جمعه ايراني‌ را به عهده دارد. بيشتر مردم، او را با شخصيت تلويزيوني «سق سياه‌» مي‌شناسند. او در راديو هم تيپ‌هاي زيادي هم چون ناصر خنگه، معلم كلاس فلفلي و اوزون برون را بازي كرده است. در آستانه برگزاري دومين هم‌انديشي طنز راديويي با اين طنزپرداز هم‌صحبت شديم.

امسال دومين هم‌انديشي طنز راديويي با موضوع شاديانه‌هاي فرهنگ مردم برگزار مي‌شود. به نظر شما توجه به فرهنگ عامه مردم چقدر مي‌تواند به شكوفايي كارهاي طنز كمك كند؟

عامه مردم بهتر از ديگران مي‌توانند درباره طنز نظر بدهند. آنها ممكن است خيلي متخصصانه برخورد نكنند. اما نظرشان خيلي كارساز است. مردم معيار خوبي هستند براي اين كه نوع طنز را به ما بشناسانند. مي‌توانيم بفهميم چه طنزهايي پرطرفدارتر هستند و مردم چه چيزهايي را دوست دارند.

قبول داريد كه مردم ما خيلي طناز هستند؟

بله بسيار بسيار اهل طنز هستند. مردم ما آماده‌اند كه يك سوژه به دست بياورند و با طنزآلودكردنش حرف دلشان را بزنند. يكي از ويژگي‌هاي برنامه جمعه ايراني اين است كه با زبان طنز مسائل روز را نقادي مي‌كند. خيلي وقت‌ها شده كه مردم در كوچه و خيابان به من گفتند آقا دست شما درد نكند. جمعه پيش حرف دل ما را در يك شعر ريتميك زديد. آن نمايش چقدر به حرف دل ما نزديك بود. من درباره طنز راديويي خيلي با مردم گفت و شنود دارم.

با اين حساب خنداندن اين مردم بايد كار سختي باشد؟

هر سال كه مي‌گذرد اين كار سخت تر شود. من خيلي به شهرستان‌ها رفت و آمد دارم. در هر شهرستاني يك فرهنگ خاص خودشان را دارند و يك چيزهاي خاصي برايشان بيشتر خنده‌دار جلوه مي‌كند.

در حال حاضر طنز راديويي پوياتر و جسورانه‌تر از طنز تلويزيوني است. چرا؟

بله. طنز راديو از تلويزيون پيشي گرفته است. من چند وقت پيش با چند طنزپرداز تلويزيوني صحبت مي‌كردم. آنها مي‌گفتند شما در حرف زدن راحت‌تر هستيد. من به آنها توضيح دادم كه ما هم خط‌قرمزها را رعايت مي‌كنيم. اما ارتباط مردم با طنزهاي راديويي قوي‌تر شده است. مردم از تلويزيون توقع طنز انتقادي ندارند. در برخي از شهرها در راديو صبح‌هاي جمعه از ساعت 10 و نيم به بعد برنامه‌هاي محلي پخش مي‌شود. يعني آنتن را از جمعه ايراني مي‌گيرند. اما برنامه تلويزيوني فراگيري زيادي دارد. يك سريال شبانه ميليون‌ها نفر بيننده دارد. به همين خاطر عواملش بااحتياط حرف مي‌زنند. اما ما در راديو راحت‌تر هستيم.

منبع: جا جم
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار