بازدید 4560

رئیس‌جمهور حالا به فکر چاره افتاده است؟!

علی عباسپور
کد خبر: ۱۷۵۳۰۹
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۳ 06 July 2011
دکتر علی عباسپور می گوید برخورد رئیس جمهور با موضوع بازنشسته کردن اساتید شعاری است.

رئیس جمهور دستور توقف بازنشستگی اساتید دانشگاهها و اعلام آزمون دکترا اعلام کرد. این درحالی است که در 6 سال گذشته تعداد زیادی از اساتید زبده بازنشست شده اند.

در همین باره علی عباسپور تهرانی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات می گوید: "اکنون که دانشگاهها از لحاظ علمی به وضعیت نامطلوبی رسیده اند رئیس جمهور به فکر چاره افتاده است؟"

متن گفت وگوی خبرآنلاین با دکتر عباسپور را می خوانید:

آقای رییس جمهور در نامه ای به وزرای علوم ،تحقیقات وفناوری و بهداشت،درمان و آموزش پزشکی بر ضرورت "خودداری از بازنشسته کردن بی رویه اساتید تاکید کرد. در حالیکه این موضوع چندسالی مطرح شده و مخالفانی داشت چرا اکنون رئیس جمهور این دستور را داده اند؟

متاسفانه دولت واقعیتها را در نظر نمی گیرد. ما با شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسه ای گذاشتیم و اعلام کردیم که بازنشستگی پیش ار موعد اساتید براساس طرح قانون خدماتی برای کارمندن دولت است، انجام می شود و باید جلوی این کار گرفته شود اما اهمیتی به این موضوع داده نشد و استادان بازنشست می شدند. در زمان دکتر زاهدی هم بخش نامه ای تهیه شد تا این کار به تعویق بیفتد که بازهم بی توجهی شد و اکنون که دانشگاهها از لحاظ علمی به وضعیت نامطلوبی رسیده اند رئیس جمهور به فکر چاره افتاده است.

یعنی الان دانشگاهها خلا هیات علمی زبده دارند؟

بله. ما در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع را عنوان کردیم مثلا در دانشگاه صنعتی شریف طرح ارائه شده بود که بر مبنای آن تمام اساتید برجسته بازنشسته می شدند. واقعا این کار غیر منطقی و غیر قانونی است.

اما از زمان دولت نهم بازنشستگی ها شروع شد و تا همین چند وقت گذشته هم ادامه داشت.

ما از زمان وزارت آقای دکتر زاهدی شاهد بازنشستگی اساتید برجسته دانشگاهها بودیم و حتی تذکر هم دادیم. ایشان بخشنامه ای درباره این موضوع تهیه کردند که مورد تایید ما هم بود اما حتی به آن هم عمل نکردند. ما در دانشگاه علامه طباطبایی اساتید برجسته و خوبی داشتیم که متاسفانه خانه نشین شدند. و الان تعجب می کنم که چرا با وجود سالها تذکر و مخالفت مجلس رئیس جمهور اکنون به فکر این موضوع افتاده است و تصور می کنم این برخورد جدید ایشان شعارگونه است.

در آخرین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مقرر شد، وزارت علوم تا ابلاغ نظر این شورااعلام نتایج و مراحل بعدی آزمون دکتری نیمه متمرکز را متوقف و به آینده موکول کند. از طرفی کمیسیون شماره فکسی برای شکایت ها اعلام کرده بود. وضعیت نتایج این آزمون و شکایت ها چه شد؟

بله. ما شکایتهای زیادی برای این آزمون داشتیم. و حجم شکایتها از وزارت علوم و سنجش بالا بود. چون این آزمون تکیه بر دروس ابتدایی مهندسی داشت و دانشجویان مقطع لیسانس بهتر می توانستند پاسخ دهند و یک ناهمگونی در پذیرفته شدگان بود. مثلا مدرسان با سن بالا قبول شده بودند و دانشجویان فارغ التحصیل نخبه رد شده بودند. ما اکنون به دنبال یک راهکار هستیم و برای همین پیشنهاد توقف اعلام نتایج را دادیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان